בננות - בלוגים / / המנורה של יעקב שבתאי
המתהווה בע"מ
  • אורה ניזר

    נולדתי בתל- אביב יפו, בתאריך הכי סוציאליסטי שאפשר ה 1 במאי, ומאז אני לא מצליחה להשתחרר ממנו ויש לי מחוייבות לאזרחי כל העולם. גדלתי בתל אביב – שחרזדה שכזאת שמחזיקה לך את העפעפיים פקוחות, ואת האזניים צלויות ומכריחה אותך לאכול את המישמַש שהיא מגישה לך בצלחת, ואתה מתענג על הטעם , רעש הלעיסה, הריח והצבע, ונישאר רעב. ובכל זאת עברתי לפריפריה, זה היה לפני הרבה הרבה שנים אבל הקשר לא נותק . מאז למדתי בלי הפסקה, יעוץ חינוכי ותולדות עם ישראל בבר אילן, מינהל החינוך באוניברסיטה אחרת, ועוד רבע תואר בסיפרות באוניברסיטת תל אביב, ועוד ועוד כהנה וכהנה, וכמובן שהייתי מורה, וליפני כן גננת, מאבחנת ומטפלת בילדים עם לקויי למידה, וגם אוטיסטים ופסיכוטים בבי"ח פסיכיאטרי, ועוד ... וכתבתי בעיקר שירה. ספר שירי "משחקים בחצר הפנימי" יצא לאור בשנת 2010 בהוצאת הליקון. שירי פורסמו בכתבי העת לשירה: "הליקון", "שבו" וב"מטעם". כמו כן באתרי אינארנט לשירה

המנורה של יעקב שבתאי

בעיקבות הפוסט של רן יגיל פתחתי הבוקר את ספרו של שבתאי זיכרון דברים ומצאתי שם כמה הערות שכתבתי בזמן קריאה. אחת מהן הרחבתי מעט  לפרגמנט ומעלה אותו לפניכם. 
 
 שאלתי את עצמי מדוע מרחיב שבתאי בתאור המנורה שקיבל כמתנה לחתונה והיא נישארה אצלו לאחר הגרושין?.
 
 השינויים היחידים בחדר של גולדמן מאז ילדותו קשורים ב"התבלות שניכרה בכל וריח דק של יושן" וגם כמה חפצים שנוספו ובהם המנורה העומדת שהתבלטה בכיעורה " שהכן שלה היה בצורת נחש מוזהב אשר החזיק בפיו את הנורה" שהיתה מכוסה באהיל .
 
המנורה היתה אחת ממתנות החתונה שלא הוחזרה לבעליה לאחר הגרושין.
בניסיון לתת הסבר לסמליות של הנחש האוחז בפיו את הנורה, מצאתי נורה כמו השמש נידלקת וניכבת וכמוה היא סמל התודעה או האם הגדולה של העצמי -שמש שחורה .
 
השמש השחורה היא סמלו של כוכב שבתאי המייצג את הפרימה מטריה- החיים.  כמו הנורה התקועה בפיו של הנחש כך  החיים של גולדמן תקועים. סטטים,  במצב ביניים שבין  ארוס לטנטוס, ללא פוטנטיות.
 
 תנועתו המפותלת של הנחש האוחז בפיו את זנבו ובולע את עצמו ונולד מחדש מקבילה להרס העצמי של גולדמן, ולא רק שלו ברומן הזה.  תפיסה אפוקליפטית של הקיום  והתקווה להיוולד מחדש תקועה בגרון לא מתממשת. לכן רק המוות בעיני גולדמן הוא לידה מחדש אל השיחרור 
 והחיבור בין הגוף לנפש שיביא להרמוניה. ( הרעיון הזה של מוות ולידה מחדש עולה גם בסיפרו של שבתאי סוף דבר).    
 
האהיל של המנורה הוא כיסוי התודעה, הסתרה והדחקת הארוס. העצמי מקריב את התודעה שלו כדי לכאורה לזכות בחיים, אבל אלה חיים מלאי יסורים שבסופו של דבר מביאים אותו אל מותו הבלתי נימנע.
 
 

9 תגובות

  1. יפה מה שעשית עם המנורה השבתאית

  2. מענין מאוד אורה וחכם, שתאיר המנורה דרכך הלאה

  3. אורה, הארת לנו את המנורה השבתאית. רעיון יפה מאוד לקיים אנלוגיה בין המנורה ובין חיי גולדמן – איש הזהב הזוהר בלשון סגי נהור. אכן הרעיון של מוות ולידה מחדש קיים גם ב"סוף דבר" ודומיננטי מאוד בסוף הרומן: "ומישהו החזיק בו בזהירות והגביה אותו מעט ואמר 'איזה ילד יפה'". שבוע טוב. רני.

  4. רשימתך ,אורה, מדליקה באור רגיש ומיוחד את המנורה השבתאית ,אורה ,תודה לך

  5. דליה (סיאני) קלר

    לאורה ההארות שלך מראות על רגש עצום שנשפך ממך בקלות, כל הכבוד לך. ושאלתי היא מדוע את לא כותבת ספר משלך את ממש כשרונית חבל לבזבז כשרון שכזה. בהצלחה!

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאורה ניזר