בננות - בלוגים / / הערות לסרטו של דיויד לינץ': קטיפה כחולה
מאיה בז'רנו
  • מאיה בז'רנו

הערות לסרטו של דיויד לינץ': קטיפה כחולה

 
                                                                           
קטיפה כחולה   – סרטו של דיויד לינץ'
 
הכל מתחיל מפציעה, התמוטטות של מישהו בריא גבר בעל משפחה, משקה גינה
יפה ומטופחת , בסילון מים חזק שהולך ונעשה חזק , אלים ופוצע. הבן יוצא לשוטט,
לאחר שביקר את אביו החולה בבית החולים, וכשהוא לבדו בשדה הוא נתקל באוזן
חתוכה שכבר העלתה רימה היא מלאה בעפר ובתולעים.   האוזן היא איבר השמע
האנושי, מקור לשמיעת עובדות שמיעת האמת. האמת תתברר כמשהו אפל ואכזרי
והגיבור יפעיל שני חושים מרכזיים להשגתה: ראייה ושמיעה ואכן הסצינות הבאות
מתרכזות בחושים אלו. הצופים יחד עם הגיבור: שומעים ורואים .
בקולנוע של דיויד לינץ' אין אמת נאמרת לא באמצעות רטוריקה   דיבורית להבדיל מבמאי כמו אינגמר ברגמן או סיפורית וידויית, כמו פליני   – אין היא וידויית אנליטית פסיכולוגית קלינית ברוח פרויד.
 דיויד לינץ' מדבר בשפת קולנוע חריפה , שפת מראות והתרחשויות שיש להבין את משמעותן כדי לדלות מהן את האמת.   השטחת הסודות על המסך בדו מימדיות
סימבולית   קיצונית טעונה מאד קליטה וישירה , קולנוע בנוי ממצבים מצבים תמונות קשות של אלימות, פרוורטיות סצינות של מין של רגשות עדינים מתוקים לצד עיוותים – התום והרוע והגיבור האמיץ.   התום המוחלט מיוצג על ידי בתו של השוטר
היא בלונדית שברירית היא צד האור , החולמת את חלום הרובינים הזוהרים שמסמלים יופי ואהבה ושלום  בעולם אכזרי חולה וקשוח , אבל עד להגשמת האהבה
יש לעבור דרך חתחתים , הגיבור צריך לבצע את משימתו כמו באגדות הקלאסיות של המיתולוגיה של סיפורי ילדות   הוא נשלח לדרך , עליו להיפצע להסתכן להיפגש עם הרוע המושחת והאיום,   ורק עם מימוש היעדים המסוכנים הוא יקבל את הנסיכה היפה – האושר בדמות האשה ואת התהילה – להיות ראוי לכל זה . הוא עולה על עקבות של רצח , האוזן היא איבר של קרבן כלשהו, והגיבור חסר נחת לגלות מה מסתתר מאחורי זה. על אותו עיקרון של מבחני אומץ ומאבק ערכי מתרחשת עלילת חליל הקסם.
 החוקר הראשי הבכיר אינו עושה דבר, אבל יש לו בת יפה וכדי לרכוש את ליבה ואת ידה למעשה, עליו לגלות אומץ ותושיה לחשוף את האמת. יותר זה להישיר מבט אל תוך התופת במקרה זה הקופסא השחורה של הרוע של נפש הסוטה הפושע
לכן לא די בחשיפת אמת פסיבית מהצד עליו להיאבק ולהסתכן להיפצע
והנערה נסיכה היא המתנה הפיצוי בסופו.
סאנדי   מדריכה ומסייעת לו,   היא יוצאת מבין השיחים מגיחה בלילה כמו אור כמו מן ביאטריצ'ה   ופותחת בשיחה עימו ובעצם שולחת אותו בהבהובי רמזים לדרך מסוכנת מבלי ידיעתה כמו תשוקה לאהבה להקרבה  כדי שיחלץ אותה מכלאה הבתולי, עליו לזעזע אותה לרגש אותה עמוקות אגב מוטיב שחוזר בסרטי דיויד לינץ'.
 (לב פראי) ולשם כך עליו להתחבר ולהתעמת עם אביה, ולגבור עליו, לאו דוקא פיסית כי אם כחוקר האמת. ג'פרי הגיבור נכנס לדירתה של הזמרת דורותי ומסתתר בארון הבגדים , היא חשה בנוכחותו   ומאיימת עליו בסכין מטבח , תמימותו מגינה עליו הוא בוטח ביושרו, עצור ומאופק הגיבור שלנו מפוכח מאד ותמים כאחד כאילו אלי הצדק העליונים שומרים עליו בעזרת מעטפת קרירה וצוננת בלתי נראית ושקופה
– תוכו אינו כברו     כשהוא עומד מול הרשעים הנוראים רק מבטו החודר ישיר ופתוח כמבט ילד גדול מכריע אותם. הזמרת היפה והאומללה   נופלת אליו בתשוקה
מכריחה אותו להתפשט לתנות עמה אהבים , להכות בה , הוא עושה את בקשתה מבוייש משהו מגלה את ההנאה המינית לשכב עם אישה זרה ויפה אישה בצרה ואחרי כן נענה לה  אבל ברגע מסוים הוא ממהר להתחבא בארון משנשמעת דפיקה עזה בדלת
ונכנס הרשע הגבר הנוראי (דניס הופר)  והאלים שמתגלה כסדיסט סוטה מין מסוכן פושע.
הוא בועל את הזמרת באפן לא רגיל, תוך התיפחות ויבבות כמו תינוק רדוף רגשי אשמה, רדוף האם המייסרת לכן סיפוקו בא לו כשהוא מסתכל בערוותה הפשוקה של
הזמרת היפה , כמו חזרה לרחם למקור הנשי המקולל השנוא נחשק כאחד. הוא מנסה להשתחרר כמו מפני סיוט   ואחר כך באקסטזה הוא מגיע לסיפוק תוך צרחות קללות וניבולי פה איומים לעברה, שלא תביט בו בעיניה , אחר כך הוא מסתלק
מדירתה – מבלי שידע שמישהו ראה אותו. הראייה כחוש המרכזי בדרך לאמת.
 כלומר הבמאי לא סיפר לנו במלים אין דיבור עקיף רק הווה של מעשים. מבחינה זו
דיויד לינץ' הוא מחבר מיתוסים ואגדות בשפת הקולנוע.
 אנחנו יודעים שהזמרת שרויה במצוקה גדולה, במלכודת ובשברי משפטים נודע לנו שבנה ובעלה נחטפו בידי הפושע הנ"ל והיא בת ערובה בידיו לסיפוק תשוקותיו
האפלות. ועוד נוספת פרשת סמים . ג'פרי בעקבות הרוצח נכנס לבית רב קומות מיסתורי חושף קשרים בין אדונים ופושעים, אחד השיאים המיפנים בסרט – ג'פרי 
מצוייד במידע יקר   וחשוב פונה למשטרה ושם במיפקדה הוא מגלה לתדהמתו
את אחד הפושעים שראה בבית המבודד כקצין חשוב . כלומר את האמת לאמיתה בדבר   זהותו הכפולה של כל פושע גדול. לאחר שהוא נתפש באחד הביקורים שלו אצל הזמרת הוא נלקח למסע השפלות ומכות   עינויים ואיומים חבול ופצוע הוא ממשיך , לפתע כל הפצעים נעלמים כלא היו פניו נשארים נקיים וחלקים מאירים
   צחים ויפים, הוא משלים את משימתו וזוכה בנערה. אביה כמובן מלקה על חטא
ומצטרף לזוג המאושר. 
 
 
הוקלד ב- 27.01.2001

תגובה אחת

  1. מהסרט זוכרת משום מה רק את הבת של אינגריד 🙂
    מתגעגעת אלייך מאיה ומאחלת לך שנה חדשה ונפלאה

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לmaya-si@zahav