בננות - בלוגים / / תעודת זהות או בואו נרים כוסית
אמירה הס
  • אמירה הס

    האמת שהביוגרפיה שלי זה לא מה שהביוגרפיה שלי אומרת.  יש ביוגרפיה נשמתית שהיא בעבורה מיצגת את חיי. אבל: עליתי ארצה מבגדד ב-1951 עם הורי ואחי הצעיר ראובן. סיימתי בי"ס סליגסברג במגמה הלבורנטית.  צבא. נשואין. גרושים. שתי בנות 3 נכדים.  קורסים רבים ושונים ביניהם שנה או שנתיים באוניברסיטה למדתי ערבית. הופעתי בכמה הצגות בתאטרון הקהילתי בקיראון ובתאטרון החאן במונולוגים ודיאלוגים. בקיר און הייתי האמא של ורדהלה של חנוך לוין. ובחאן בלונש מחשמלית ושמה תשוקה ואחת המשוגעות משאיו.  מאוד אוהבת לשחק בתפקידי משוגעת. בילדותי הייתי בפינת הילד אצל נעמי צורי ואסתר סופר. ושרנו "דוד ירח בשמים לא עצם את העינים. כל הלילה לא ישן במקטרת מעשן.  אולי בגלל זה אחר כך יצא לי הספר וירח נוטף שגעון.  מי יודע? היו לי שתי תערוכות ציור. אחת בגלריה עמליה ארבל ואחת בירושלים בגלריה אנתיאה. היו שבחים על יצירתי בעכבר העיר.   האמת שאני מרגישה מפוספסת.  נגיעות על קצה המזלג בכמה שטחים ולא מצאתי למה אני בדיוק מתאימה או למה אני שואפת.  בזבוז שלם של חיים בלי עבודה של ממש ובלי משכורות. אף כי תקופה די ארוכה עבדתי בלשכת העתונות הממשלתית ולפני כן לפני נשואי הראשונים על חוזה של משרד החוץ במחלקה לשתוף בינלאומי.  מאז שכחתי מה זאת עבודה כי השירה גרפה אותי מהמציאות והלאה. הוצאתי 6 ספרי שירה. באקראי אספתי מאלפי שירי קבוצות שירים ופרסמתי. אני אדם מפוזר שלא יודע איך לנהוג במציאות הממשית. ואיך לכוונן עצמי שאובן בנהירות רבה יותר.  השירים שורפים אותי. לא מרפים ממני.  לפעמים קשה לי לעמוד במעמסה. לפעמים כמעט בקריסה נפשית. לפעמים בקריסות פיזיות.   עולמי צר צר מאוד אף כי פעם היה מאד רחב ושאף לדעת.   עם הזמן אני הולכת ומצטמצמת בתוך עצמי.  זה הגיל כנראה. וזה מציק.  הולכת ונעלמת אל תוך עצמי.  אני מרגישה שאני מפסידה את יפיים וחכמתם של האנשים.

תעודת זהות או בואו נרים כוסית

 

 

תעודת זהות

 

בביתה של קליר בת דודי, בכוכב הצפון, לא ראיתי כוכבים.  מה זה אומר?  זה אומר שהנפש מנותקת.  שלא יכלה יותר להתחבר למקורותיה.

קליר הביאה אלבום תמונות משפחתי.  אני ישבתי מצונפת באחת מפינת הסלון מתרחקת מיתר קרובי המשפחה.

  לאחרונה קהל, במיוחד של קרובי משפחה, רחוק מאוד מעצמיותי.  יש משהו מדמם במרחק הזה.

זה כבר לא מי החידקל ששוטפים בעצמה ומזככים את הכל.  אפשר אולי לטבוע בנהר של דמעות. אז ישבתי בפינה.  אז רציתי להעלם.  אז רציתי שיניחו לי. אבל איש לא הניח לי.  גם כשאני בפינה הם מבחינים בי.  הם רואים בי חלק מרכזי .  הם מביאים לי אלבום תמונות.  תמונות לא מדברות אלי.  ציורים כן. אמנות כן.  אבל תמונה שמישהו מנציח מישהו, מנציח זמן של  עבר נכחד שצולם פעם , ואתה מגלה שהעבר הזה הוא הגלעד ממשי ערוך במסדר תמונות אל מול עיניך.  הנה דודה מרסל שתחיה,

הנה רנה אחותה ז"ל   so what? 

הנה דודי ששון ז"ל אשר פעם רק למשמע שמו נמלא הלב שלי צבעים ורודים שכאלה.  יפעות אהבה.

הנה הילדה אמירה ז"ל לאמור אני בילדותי על גג הבית בבגדד.  עם מריאן אחותי, עם ראובן-וויסם אחי התינוק.  הנה קליר ויולט.  אנחנו על הגג.  ברומו של עולם אחר.  אם רק אצא מהרגש הזה הרי אוכל לראות שהיינו יפים.  אבל העינים שלי רואות בעינים האחרות שנכנסו בי. ועוד עינים אחרות מביטות בי באיזו השתוממות.  ובעוד צורת הבטה אחרת אני רואה ילדים יפים.  הם לא נראים כמו בדואים.

אח שלי רובן-וויסם נראה כמו איזה מלאך מאחד הציורים של המאסטרים.  ז"קלין אחותי פשוט אפילו לא נראית יהודונית.  שלא לדבר על מריאן על ויולט וקליר. 

אני מזהה ילדה עם מבט חודר, מעבר לזמן  ומביטה בי, ומתוודעת למה שמתרחש אחר כך מחוץ לגג הזה.  אני זו היושבת שם אצל קליר בכוכב הצפון בסלון באחת הפינות,  בתוך אמירה עכשו.  מוזר. נדמה שאני הולכת להשתגע.  כבר כמה ימים שאני הופכת להיות מדיומלית. אני כותבת דברים מטורפים.  מרגישה שנכנסות בי ויברציות של התרחשויות ארץ ישראליות, שהופכות אותי ססמוגרף לטרופו של האחר.

אני חושבת שאני מתנתקת מהגרויטציה.  לרגע אני חושבת שהרוחניות הזו היא רוח שטות אולי?  ואולי רוח רעה שנכנסה בי בדמות רוח אנונימית  .  הרוח שבתוכי המרחיקה אותי עד  שאני לבד. עד שאני זרה.

הם מתוודעים לראשונה לזרותי.  קליר אפילו לפני שהלכנו אמרה לי:  עכשו אני מאמינה שיש לך כאב גב. עכשו אני מאמינה שכשאת מסרבת לבוא למפגשים משפחתיים את לא ממציאה תרוצים.

דמעות בעיני אשרו לנו שיש בינינו קשר דק של עדינויות.  (וכי משהו יכול לשדוד עדינות).  ככה סתם לאור היום?  איש זר כבר אין לו ענין בתכשיט הזה של עדינות שכבר לא משמשת את צרכיו.

 

עוזי ניגש אלי. הם לא נותנים לי להכנס לתוך הבועה של עצמי.  יש להם אינסטיקנט לאנשים היפים האלה. הם לא יתנו לי לטבוע. למרות שאני מיחסת להם תכונות ערבושיות כאלה.  פתאם יקפוץ לי לראש המושג בוגדן חמליניצקי מתוך איזו הסטוריה יהודית.  ואביט  עליהם בחשד.  אני לא זוכרת מה עשה חמלינצקי אבל בפרוש אני זוכרת שבספרי ההסטוריה כינו אותו בוגד.  אני כנראה בוגדת באיזה קשר משפחתי באיזה קשר דם.  אני כמו דם סמוי בתוך עצמי.  פעם אפילו לא זכרתי איך אני נראית.  כולם אמרו לי יפה יפה, וחשבתי כי אולי אני מבפנים מחופשת לאשכנזיה? 

אני מסתכלת על הילדה שבתמונה.  כן. היא בסדר. קצת תלתלים שמצביעים על איזה שהוא אפקט לא נורמנדי.  לא ארי.  לא בדיוק פנים שניתנים להגדרה.  מענין אם היו עושים מסדר זהוי או זהות לילדים האלה (אני) למה היו משיכים אותי?  תווי פנים עדינים.  אף ישר. עינים קצת שקדיות.  בסך הכל ילדה די נורמלית.

 

עוזי ואני ממשיכים לדבר בינינו. הוא טוען שהטבע דואג לעצמו.  ושאלתי אז איך נהיה לו חור באוזון?

והוא ענה: זה לא אנחנו בני האדם שיצרו את החור .  החור נוצר מאליו כדי שהטבע יתקן את עצמו.

אני הייתי ממש אפוקליפטית.  אמרתי לו  בני אדם עושים חור.  עובדה לפני בערך כעשרים שנה  כתבתי שיר על קריסת מגדלים. 

הערת הכותבת:

אמירה בת סלימה שערו שמשוררת היא.  אבל אמירה בת סלימה משערת עצמה שאולי תהפוך למג"נון לילה.    הנה עובדה כבר יש הפרדה בינה לבין המשוררת.   אבל הג"ננה כבר לא עוזבת.  היא מתקשה לנוע בין הקולקטיב לבין האינדיבדאום.  היא חושבת שאולי נפשות-מדים-אחידים, נפשות דומות, נפשות תאומות יכולות לתקן חורים שחורים בנשמה.  אבל יש נפשות-תאומות-חורים שחורים- שמה,מה, אלבום תמונות יהיה התפר המכליב ביניהם? מה תמונות יתפרו את  השיכויות החצויות? מה היא תפסיק לשבת בפינה, ותרשה לקליר ללטף לה את הלחי. תאפשר לצחוק הבריא של קליר לחלחל לה לתוך הדמעות?

 

איך קורה שמשהו הופך למג"נון לילה.  פעם חשבתי שבעלי היקה הוא המג"נון. והוא נכנס לחדרי הלבשה ומתחפש למסופטמי.  אני אומרת לכם יש כנראה באופן מיסטי ישויות מוסוות שהן בהתחפשות נוירוטית של להיות משהו אחר.  אני מפחדת שמישהו הופך אותי לבננה.    עוד משהו:  בתמונה שראיתי  קודם מסתבר שהייתי ילדה.  אבל בבגדד התנגדו בדרך כלל ללידת בנות . אבל בכל זאת הייתי בתמונה לא? ודאי לי היום שאני לא דוריאן גרי.  כמעט ודאי. 

 

נדמה לי שהדוריאן גריינים הם אלה שמסתכלים על נקבה מזרחית ושותים את הדם של הילדות שלה.

עובדה אני רואה מלא מלא אנשים שפעם היו כפופים וכמעט הלכו על קביים.  היום האוסטיופורוזיס שלהם נכנס אלי.  איך תסבירו את זה. תנו לי הסבר.  איך ילדה שבי מזדקנת לי למול העינים, ואפילו בתמונה שראיתי נהיה לה קמט ליד השפה.  יש פה התהפכות ישותית. 

 

כמו שכותב מיכה שמחון:  ואורשה לצטט את דבריו. אנא מיכה ברשותך:  "סתירות פנימיות שזורמות בדם התרבותי."  "בליל של אי שיכות הותירה אותי חסר זהות".  הקרבן הפנים את הסטראוטיפ ומדיר במו פיו את עצמו מעצמו."

אם היה  או יש עוד איש כמוהו ועוד איש כמוהו , אנא שימשיכו לספר את ההגדה הזו.  הם מצליחים להגדיר את המגדר.  אם יהיו עוד אנשים שיגידו  שהיה לנו ליל שמורים ארוך כאן במקום הזה.  ונעשה חג ונפסח על העצבויות ונשתה יין.  מה נפלתי על הראש אם אני מציעה לאנשים לשתות כוסית.?  זה לא דם של נוצרי.  כאן זה לא ורשה נגיד.

שמע ישראל אדני אלהינו אדני אחד

 

 

13 תגובות

  1. כל כך הרבה דברים נכונים ואמיתיים כל כך. האנשים שלא נותנים לך לטבוע, היחס המסובך בין הזקנים והמזרחיות, … ומקנאה לך עם השימוש שלך בשפה. א.

    • אומי יקרה
      תגובתך מרגשת. לא יודעת למה זה יוצא לי באימייל רציתי לכתוב לך תגובה בבלוג בכל אופן תודה על ההתיחסות

  2. מירי פליישר

    אח תענוג
    בלי טיפה מג"נוניות.

    אבל תגידו לי המזרחיים בעיקר שהם היום בקרב האינטלקטואלים והאמנים שאני מכירה בון טון
    מה איתי?
    מחפשת שורשים ספרדיים עם שם המשפחה אברהם ובבית התפוצות אברהם הוא שם ללא שורשים-נפוץ מידי
    בת לאמא שדיברה הונגרית במקום שהיה פולניה וחייתה בארץ מגיל צעיר בין הערבים בחיפה ואותו אב הנס אורי אברהם שהיה שחור נולד בגרמניה והיה פרעח אשכנזי לבן.
    תלושה שמבינה מזרחיים אבל גם לשם לא שייכת.
    והאשכנזים שלי? מדכאים מעצם השתייכותם לכת העליונה והמעצבת
    אח כמה אני שונאת את העיצוב הזה
    מלווה אותך אמירה בחיפושי השייכות שלך ושואלת את עצמי,אולי מוטב לנו כולנו שנתגעגע.
    אז אני מתגעגעת למזרחיות שלי שאיננה.
    זה עכשיו בון טון אצלי.

    • מירי היקרה הכרתי פעם פטריציה הי (בפתח) שהיתה הונגריה ועורה שחום כברונזה. אני בטוח ששם משפחתה היה חי ואבות אבותיה הגיעו להונגריה מעיראק כדרכם של סוחרים עיראקים (שהגיעו כך גם לצ"כיה ולהודו וסינגפור והונגקונג וסין ועוד). אברהם הוא גם שם מזרחי וגם שם אשכנזי. לכי תדעי. וחוץ מזה אני אישית אוהב אותך ללא הבדלי דת גזע מין ומוצא. אז בשבילי את יכולה להישאר כל מה שאת.

    • מירי
      מילים כדורבנות. החיפוש אחר הזהות החיפוש אחר התיקון. כל אחד מהמקום שהוא בא ממנו. אני מה אטען? חפוש אחר ההונגריות שלי? לא. אחר הבגדדיות. אחר התעלומה . אין ספק שזה מצב כלל ארצי או כלל עולמי. אבל אנחנו בתור עם עם אדני אחד, מצפים אולי שכל ישראל יהיו ערבים זה לזה. אתה בא בפנטזיה לחיק משפחה ונופל לחיק נוכרים.
      בכל אופן אם כל זולת היה מקשיב להגירה של האחר מבלי לקפוץ אגרופים היה קל יותר לכל. אין לי ספק שהאמנות שלך כולה חיפוש. האמנות היפה שלך. לפחות לנו היוצרים יש איזה שהוא תוצר. מה יגידו שאר אסירי הקיום?

      • מירי
        במחשבה שניה אז מה אם יש ליוצר תוצר? אני הייתי מעדיפה להיות אסירת קיום בלי כל הסמטוכה המתלווה לכך

  3. הי אמירה
    קראתי בשקיקה את הפוסט וכבר היה לי מה להגיד לך ופתאום ראיתי שאת מצטטת אותי ונסתם פי. לכבוד הוא לי. מאד.
    ובכל זאת אנסה לומר מילה.
    כשהמשפחות מהגרות הן נקרעות להן מבפנים. ופתאום אחד ממשיך לשחות במעלה הנהר של המציאות הישראלית החדשה ומתבונן לאחור ורואה כי אחיו נאחז שם מאחור במוכר, בישן. אוחז ענף של עץ ערבה בוכיה היורד אל המים ומסרב לנוע קדימה. והשלישי נחבט ראשו בסלעים ובאבנים הגדולות הזקורים מן הנהר והמים מתלטפים מעליהם, שותתים את דמו הניגר מראשו, ראש המהגר, שלא יזכה לנטוע יתד, והורינו גם הם נאבקים במים מנסים לשרוד את המעבר, להישאר הורים ואינם יכולים לה להגירה. כך הוא הסיפור. וזה שהקדים את אחיו ושחה רחוק במעלה הזרם מתבונן לאחור והנה הוא לבד. ללא משפחתו.
    ואיפה הם מתי המדבר, מתי הנהר, מתי ההגירה?

    • מיכה
      הכאב שלי כל כך חזק גם על זה שנאחז ונשאר מאחור
      זה קשה מאד לחשוב שרצת לפניו
      ועוד נדבך: הריצה קדימה יש בה התבוללות בלתי נסבלת

      • שרצת קדימה, כמובן הכוונה לכל מי שרץ לפני אהוב לבו והוא מרגיש שהוא נטש אותו במרחב

        • אני גר כאן ביד אליהו, ומתבונן בבני ההגירה ובבני בני ההגירה (וכמובן גם בבנותיה, סליחה על הזכריות) ואני מרגיש שאני לא רוצה להיות שותף לשכחתם.
          איני בן מהגרים, אבל מצוקת המהגר תמיד נגעה ללבי ואין לי ענין במוצאם. אחת לי אם הם מרוקאים או רוסים או אתיופים.
          אני מרגיש שקל היום במציאות הישראלית לשכוח אותם מאחור בעיקול הנהר ולא להתבונן לשם עוד. מתי נהר.
          ואני רוצה להתבונן ולהפנות את המבט, שלא נשכח, שנחזור בסירה ונושיט יד, גלגל הצלה.

          • הענין הוא שבמציאות הישראלית כולם שכוחים. וזה שהגר הוא שנקרע שהשאיר את אהוביו מאחור. או נדמה לו שהשאירם.
            לגבי גלי הגירות יש הגירות ששפר חלקן

  4. אהובתי, עורי נהיה חידודין חידודין מהקריאה בקטע הנפלא הזה. את תמיד הורסת אותי ביופי מילותייך ומחשבתך המקורית.

  5. מת עליך. כוכב המרכז!

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאמירה הס