יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

פתוחה

 

 

 העובר שלי נפל בסוף ספטמבר. עד אז הכאבים היו חזקים  במיוחד, ולי לא היה מה להגיד לאף אחד בסביבה. בעבודה הסתכלו עלי כמו על עצם בלתי מזוהה. ואולי באמת הייתי. הוא נפל בשקט, והאחות אמרה לי לחכות לגוש הלבן.
   
   בזמן שהוא נפל מתוכי, ישבו הרופאים בחדר האחיות וראו במכשיר הטלוויזיה הנייד את משחק הגמר של מכבי תל אביב עם מובילג'ירג'י-וארזה. שמעתי את שריקות העידוד שלהם עד לחדר שלי, גם את הצופרים ואת ההוראות של המאמן. אני לא מתכוון להגיד לך מה לעשות, אמר שלומי, אבל את יודעת שאני נוסע בחודש הבא, ככה שזה לא הזמן הכי מתאים. בסוף אני אחזור ואגלה שיש לי ילד בן שנתיים. ככה בדיוק הוא אמר את זה, לא פחות ולא יותר.

   חיפשתי בתחתונים את הגוש הלבן, ובסך הכול ראיתי קצת דם. שום דבר מיוחד, אפילו פחות מהווסת הראשונה. את שלי קיבלתי בגיל אחת עשרה, ואף אחד לא סיפר לי על טמפונים. שנה בערך הסתובבתי עם גושי צמר גפן גדולים ומצחינים טחובים בין הירכיים, מתפללת ששום דבר לא יכתים את מכנסי ההתעמלות. כשזה קרה, בדקתי את טיפות הדם על מפשעת תחתוני הכותנה הפרחוניים שלי, "סריגמיש אוהב ילדים", והרגשתי כמה שאני לא רוצה להיות אישה. רק שאימא לא תדע. איך אעמוד במבוכה, בבושה? אמרתי לה שיש לי פרונקל מדמם בפיפי, והיא אמרה שבטח חטפתי את זה בים, ושהיא מציעה לי להפסיק לרוץ לשם כל יום, ממילא עוד שבוע בית ספר. 

   הכרתי היטב את הכתב שלי, וידעתי שהוא משתנה. בדרך כלל הקדימה אותו תחושת מלאות מפוברקת, ושינוי פתאומי בצורת הכתב. עתה הוא נהיה עגלגל יותר, תפוח ושומני. הזמנים התאימו וגם הבדיקה אימתה. אני מכיר אותך, את תדחי את התור לוועדה כדי שזה יישאר בתוכך, היה נדמה לי שאני שומעת את קולו של שלומי, פלצט חד, מהדהד בחדר ההמתנה הקטן שבו ישבתי לבדי. מבחוץ שמעתי את צעקותיהם של קרובי הנשים שבאו ללדת, אבל האחיות מנעו מהם בכוח את הכניסה לחדר ההמתנה. בעלה של איזו סימה צרח על האחות התורנית, שאם היא לא נותנת לו להיכנס לראות את האישה שלו הוא שובר את חלון הקבלה, ונראה אותך מזמינה משטרה, יה שרמוטה,  תראי אם זה מזיז  לי. האחות העצבנית, זאת שרשמה את פרטי המקרה שלי כשהגעתי, ניסתה להסביר לבעלה של סימה שכל הנשים שהתקבלו במשך השעה האחרונה כבר נכנסו ללידה.

    על  קירות חדר ההמתנה של היולדות היו תרשימים של כל השלבים בהריון. אחד מהם צייר דיאגרמה של התפתחות העובר, מקפץ  החוצה בעליצות הישר לידיים של אבא שלו, יישר כוח. ראיתי מין שלומי קטן  ומפלצתי מגיח מתוכי, פורץ החוצה מרקמת ההפרשות האדומה שהקיפה אותו, נוחת על שמיכת צמר אפורה עם תווית חוזרת על עצמה של "בית חולים ממשלתי, מחלקה ליולדות הקריה",  עד שהיא מסתיימת בתפר קונפקציה גס. הקרובים הלכו. האחות שכנעה אותם בצעקות לבוא מחר על הבוקר. עכשיו רק אני נשארתי כאן. לא היה מה לעשות איתי, רק לחכות עד שהגוש יחליק החוצה. רציתי לדעת איזה צבע יש לו בדיוק. האם ייתכן שאראה בו את גוון החלודה של העיניים שלו, את עורו היפה, מנוקד הנמשים, מין שלומי זעיר ומקופלל, שעוד רגע ישלח אלי את הידיים הזעירות שלו, ידי לחמנייה שמנמנות, וימרח על כולי  ממרח אבטיח  פושר או מחית תפוחים? הרגשתי משהו בתוכי מתקדם החוצה, משהו חלקלק. ושוב התחיל  כאב הבטן העמום כמו לפני וסת. האחות נכנסה לשנייה והגישה לי קערת נירוסטה של חדרי ניתוח, עם כמה גושי צמר גפן גלולים בתוכה. תתחבי את זה פנימה, בבוקר יעשו לך גרידה, אמרה ביובש ויצאה.

    במשך שנים ארוכות רציתי לספר את סיפור הווסת שלי, ולא העליתי על הדעת להעלות אותו על הכתב. רציתי לתת כבוד להפרשות, בלי שיהיה צורך לפרש אותן יותר מדי. לכי תסבירי איך זה להרגיש את הזרם הדק הנובע מתוכך, מבעבע, תחילה בטיפות זעירות ההופכות לכתם חום עכרורי, עד שפורץ האשד, בקורי דם עדינים הנבלעים בקרישים העבים, נשטפים בזרם המים ויוצרים מפרצונים יפים ומבהיקים, כמו כתמי נפט על קרקעית האמבטיה. ומה בתוכן המימי הוא הזרע המת? מתי בדיוק החליקה הביצית המיותרת, שהותפחה על ריק?

    הבטן אותתה בכאבים קטנים ומחממים. אומרים שזה  בשביל  שנדע שמשהו חריג  קורה בפנים. ומשהו חריג באמת קרה. פתאום הוא בא ואומר שהוא רוצה לחו"ל, שלא טוב לא פה, ומה כבר אפשר לעשות כאן עם התואר שלו. זה רק לניסיון, הוא אומר, ויש דואר, יש טלפון, זה לא נורא. הוא לא יכול להתמודד עם זה עכשיו, הוא אומר. ומה אכפת לך לחכות עוד שנה-שנתיים?  מה כל כך בוער לך להיות אימא? גלולות הזירוז לא הראו תוצאה משמעותית. והציפייה המתישה, המתוחה. נו, זה בא? כבר יש משהו? 

    בעצם, הייתי לדודה לפני שנהייתה לי וסת. רק בת אחת עשרה, ואבא כבר לא נתן לשבת על הברכיים שלו ולהתמרח עליו בחיבוקי התמכרות תינוקיים. בפנים צרב, מירר את הימים. בבית הספר נפצעתי בברך מכדורגל חומסני עם הבנים. בחוץ ציירתי, בעיקר קריקטורות. קווים גסים. בשביל רישום מהיר צריך שליטה טובה בידיים. האצבעות מיומנות והכאב גם. למרות שלא ידעתי כיצד להגות את המילה המפותלת, אמרתי לכולם שכשאגדל אהיה קריקטוריסטית. הייתי דודה לפני שנהייתה לי וסת, והיה לי קשה להיפרד מבובת הברבי הבלונדינית, המחוררת נקבים קטנים לכל אורך גופה, העשוי פוליאטילן נוקשה. אני עשיתי לה את זה. אהבתי להלביש אותה במלמלות לבנות מחוזקות בסיכות,  כמו נסיכה ביום חתונתה, ולראות שלעולם אינה מדממת. ואז היא הופיעה, בת אחותי, צרור קטן של חיתולים לבנים. לפעמים, בלילות, קמתי למענה, דוחפת לפה מוצץ או בקבוק עם תה פושר וממותק בטעם דלוח. לפעמים טעמתי ממנו בגניבה.

    זה היה בשלהי אוגוסט, אחרי שחזרתי מקייטנת היום העירונית של גני התערוכה. התאהבתי שם בילד שחור שיער, פטפטן ודק אברים, שידע להיות אלגנטי למרות שכל היום שיחקנו בחמש אבנים וקלענו סלסילות חסרות צורה מקש צהבהב. כתם דם קטנטן, חום אדמדם, עכרורי, התפשט בתחתוני הכותנה שלי. פחד הלם בי ותחילתה של ההכרה. כמה שלא רציתי להיות אישה. מלאת אשם מיהרתי לכיור, לשטוף במחבוא את עקבות הדם. תליתי את התחתונים על חוטי הכביסה במרפסת המטבח, ליד הכביסה הגדולה של ימי רביעי, ואמרתי לאימא שיש לי פרונקל מדמם בפיפי, והיא אמרה שזה מה שקורה כשנכנסים לים של תל אביב, שידוע שהוא שורץ  מיקרובים, וגם אמרה שמחר, כשכל הילדים בקייטנה ייכנסו לים, שאבקש מדיאנה המדריכה להישאר באוהל. 
   
   תמיד דמיינתי  את עצמי מספרת את הסיפור לפסיכולוג, ואיך הוא ישתומם לשמוע שרק כעבור שנה גילתה אימי שהווסת כבר ביקרה אצלי לפחות תריסר פעמים. אחרי אימון הכדורסל, בדרך  לחדרי, כולי נפוחה ואדומה ומיוזעת, ברכיי חבולות ומכנסי ההתעמלות הכחולים לוחצים על הירכיים המתעגלות ויוצרים את תחילתו של קו אדום ומכוער, היא עצרה אותי, ישובה בביישנות על הכורסא, שיערה עדיין עורבי, באחד מחלוקי הבית המרובבים וחסרי הצורה שלה. בפנים סמוקות וקול לחשני שאלה למה לא סיפרתי. גמגמתי משהו, נבוכה, רוצה להיבלע באדמה כדי לא לראות אותה במבוכתה האיומה. מאז, תמיד דמיינתי לי את פניו ההמומות של הפסיכולוג שיטפל בי, כשאגלה לו שאפילו לאימי לא גיליתי שהייתי לאישה.

    למה לא יכולתי לספר לה? הרי עוד קודם לכן יכולתי לפעמים להיות אישה קטנה ומפתה. דהרתי על ברכי אבי, נלהבת מתחושת החיכוך, תחושה עמומה של עונג מצמרר. ישבתי ברגליים פשוקות, ואת זה אימא בטח לא אהבה. שיחקתי אישה מושלמת, עם שדיים מגרבוני ניילון קרועים ושפתיים משוחות אודם. איך ידעתי להתענג על טעמי הנשיות הנכספת במשחקים עם אחותי. תמיד שיחקתי את האישה, מותירה לה את תפקידו של הבעל, נהנית ממגעה החושני וחולמת על עצמי בזרועותיו של ילד נסיך, כמו שהראו בתוכניות הטלוויזיה של ירדן. אימא לא אהבה את המשחקים האלה. היא הייתה מפרידה בינינו, שולחת את אחותי גדולה לשטוף כלים ואותי לעשות שיעורים.

   רק לחכות שהגוש הלבן יחליק החוצה. רצית הפלה, אז הנה לך. אפילו בלי התערבות של גורמים מבחוץ. בחיי ששלומי היה אוהב את זה. והביטוח הרפואי ישלם את הכול. חת-שתיים בידיים, שלוש-ארבע והנה זה בא. אפילו בלי לקפוץ לבריכה מהמקפצה הגבוהה. סתם תאונה, ממש לפי הזמנה. אפילו בלי התרעה. זרע קטן, מותפח, עושה עכשיו את דרכו בתעלה הלחה, החמימה, השורצת חיידקים, שנים-עשר סנטימטרים אורכה בשעת רגיעה. 


  
אימא לא ידעה מה אני עושה מאחורי הדלת המוגפת של חדר הילדים. אבל  העיפרון שגישש את דרכו בתעלה הצרה הראה תוצאות מרשימות: שנים-עשר סנטימטרים בשעת רגיעה, עשרים סנטימטרים בשעת התרגשות. כמה חבל שלא יכולתי אז לקחת בחשבון את הסתברות אורכה של התעלה המצפה לבואו של הגוש הלבן, מתה לפלוט אותו החוצה. כמה, עשרים וחמשה סנטימטרים? ואולי רק חמישה, לא יותר מאורכה של זרת ממוצעת, כדי להאיץ את התהליך, נו כבר, אשת-חייל-הללויה?  


  
כאילו בלי התרעה באו הטיפות הזעירות וצבעו באדום וורמיליון את המפשעה. אחר כך בא הכאב, בקול תרועה, מפלח את הרחם לשניים, עוקר את החצוצרות ושולח גירויים חדים לנרתיק. ראיתי את שלומי מעל האוקיינוס, מזמין בקבוק "פרייה" מהדיילת, וחשתי את המטוס שלו קורע את בטני לחתיכות. כבר לא יהיו לנו ילדים ביחד, צעקתי אליו, לאיזה כיס אוויר שבו הוא נמצא, אטום  בענן. כשתחזור, הוא כבר לא יהיה בן שנתיים או בן שנה. הוא יהיה גוש לבן, מרופד בנימי דם מסוג איי-בי פלוס, והאחות בטח תחליק אותו בעוד רגע לאשד הגועש של מי ניאגרה מבושמים בריח מלאכותי של אורנים.

   התעוררתי מההרדמה כשראשי מלא צמר גפן. פנים שמנות הביטו עלי מצד שמאל, מכוסות עד הפה בשמיכת צמר צבאית. הבטן של כולן בחדר כבר הייתה ריקה, והן שכבו בשקט והמתינו שמישהו ימלא אותן מחדש. לפני סיבוב האחיות הרשו למוהל קטנטן, מזוקן ומזרחי להיכנס ליולדות ולהפיץ את כרטיסי הביקור שלו. שיהיה במזל, בן או בת? הקול היבש והצמרירי שענה לו אמר: כלום. המוהל הסתלק בבעתה, ואני נשמתי לרווחה, מרוצה מהאכזריות הקטנה שלי. מבעד לחלון ראיתי את שלומי הזעיר מרופד בענן, טס עכשיו ליד האווירונים, מאותת לשלום בידיו הקטנות לאבא ואימא שלו.

 

 
תל אביב, 1987

*  "פתוחה" הוא סיפור מתוך קובץ הסיפורים "יצאתי לחפש מחסה", עם עובד, 1993

 

                                                     

 

 

 

 

20 תגובות

  1. מירי פליישר

    יעלי יעלה יקרה
    איזה מזל יש לאשה שהיא יכולה לכתוב את קורותיה .זכות שכנראה נתגלגלה לעיטך בגיל מוקדם יחסית ואיפשרה לך לחוות ולזכור הכל. זכות הזכרון והתעוד כמו שהציע מיכה.
    עכשיו אני רואה עד כמה חומרינו האמנותיים דומים.
    מאידך כתבת שאת כבר לא עוסקת בהם יותר כי הם …לא מתקבלים באהדה .
    חומרים קשים הם אכן קשים לעיכול.
    כולם רוצים להסב פנים. גם אני כך רק בשחזור המסעות שהיו. מנסה בעבודותי החדשות למצוא משהו טוב להגיד על החיים. זה קשה שזה לא יהפוך לקיטץ"
    יש לי יצירות שבול יילכו עם הקטע הזה. את יודעת.
    כל דבר שאני קוראת ממך מעמיק את הבנתי והכרותי איתך. מאחלת לך רק טוב וטוב

    • מירי פליישר

      את יודעת
      הנסיון שצברתי עכשיו עם הפוסט שלי-ללא שם לימד אותי שכשרוצים שבכל זאת ייקראו , צריך לפחות ליצור מרחק סולידי בכותרת. לדעתי פתוחה הוא שם פתוח מידי. תארי לעצמך שתחליפי את השם ותיצרי פתיון לקרוא לאנשים שלא יידעו למה הם נכנסים. איכשהו הכותרת תאפשר להם ריחוק נפשי והגנה עצמית סבירה.
      הללא שם שלי משך הרבה צופים . אם כי זו פשרה פחדנית.ואנשים נכנסו כי כבר יודעים שאיזו פצצה מחכה להם. אז לא-ללא שם אבל למשל…טוב לא צריכה לתת לך רעיונות , הם אצלך בסירקולציה של מחזור הדם שלך.

      • אגב מירי, התגובה הזו היא בדיוק הסימפטום בעיניי של מה שדובר על עדה אצל רונן, בעניין חוסר היכולת הציבורית לקבל "פתיחות" בגופניות. והרי אי אפשר אחרת. היא פתוחה. על בסיס "פתח אותי", פתוחה ברגליה ןעוד. לא יכול להיות אחרת. ועכשיו גם תביני למה אמרו לי אז בידיעות שזה סיפור יפה אך לא לחגים. חחחחח….

  2. אסתי ירושלמי

    ביטוי מדוייק ורגיש של הכאוס הנשי. טקסט כואב ומכאיב בלי פשרות. תודה!

  3. תודה אסתי ומירי.

    ולגבי הגופניות, מירי, הנה דיון ביני לבין עדה אצל רונן על הנושא

    http://blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=1086&blogID=120

  4. ליעל, למה כולם מאמינים שהכל קרה לך באמת?
    את נהדרת, לבנה

    • תודה לבנה.

      ואת צודקת. באמת הפלה אף פעם לא עברתי, לא מלאכותית ולא טבעית, אבל "עברתי" את זה יחד עם גיסתי שעברה הפלה טבעית, הייתי איתה שם, כשאחיות גסות אמרו לה "לחכות לגוש הלבן". וכמו כל מספר, אני צוברת בראש גם חוויות של אחרים, כדי לספרם לימים.

      • מירי פליישר

        עשית את זה טוב כבר אמרתי?הייתי בטוחה שזה סיפורך.
        לגבי הויכוח שלנו הוא בעצם ויכוחון כי הרי באמנותי אני עשוה משהו דומה לזה.ואני גם יודעת להעריך מי שמנסה
        כמו שכתבתי לסיכום אותו פוסט שקראתי לו ללא שם מתןך פחדנות גרידא. ופה אני כמובן מסכימה איתך.כתבתי שם-כדי שלא תצטרכי להתעייף בחיפושים-

        הגופניות הנשית כחלק מהוית העולם האנושי,כמו בשאיפתה של יעל ישראל,לשים את הגוף כאן ולהתעסק בכל מה שמודר, כמו בצילומו של מיכה שמחון על הגבר המוטל מרצונו כנראה לאכילה,כמו הנערה בדייט שלא רוצה להיות יותר מודל אידיאלי ולא ממשי שאוכל ו… וצריכה פקח ידידותי.אצל רונית בר לביא. כמו המזרחיים ששמשו אבן יסוד בתרבות הישראלית ולא זכו להכרהכמו שוב כמו אצל מיכה שמחון,ועוד רבים וטובים כאן וסליחה אם קיצרתי (אני ממהרת לעבודה) כמו כל ה"אחר" שרוצה להראות.

        אין לנו ויכוח, רק כתבת במקום אחר שויתרת על הכיוון הזה כי אין לו קוראים ואולי כי הקדמת את זמנך-אכן הקדמת
        ובכל זאת אומר כדי שכן אפשר יהיה להגיע לקהל שנרתע מחומרי הגוף אולי אפשר למצוא דרך לפחות בכותרת.
        ואם לא תסכימי איתי , אשמח , כי מה זה רציתי לקרוא לפוסט ההוא נידתה על משקל עונתה כסותה ושארה ולא העזתי.רציתי שייקראו אותי. נמושה שכמותי.

  5. אכן בדיוק לדברים האלה התכוונתי כשדיברתי על חומרי הגוף ועל זכותה של האמנות לחשוף אמת. אני שמח גם שהסיפור באמת לוקח אחריות על הגופניות שלו ולא רק מפזר סתם ככה פה ושם רמזים וגופים ואברים.זה מצוין, אבל בטח לא לידיעות בחגים, מה חשבת לעצמך? כמו שכתב יחזקאל רחמים, "רק אל תחרבן באמצע הסלון".

    ושוב אני חייב לשאול אותך אם את מכירה שירים של אנה הרמן. יש לה כמה שמתכתבים יופי עם הסיפור הזה.

  6. יעל,
    הגעתי בעקבות הקישור וקראתי בעניין רב.

    אני כן רואה את התיאורים ה"פיזיים" כקשורים בעניין, וכמקדמים את העלילה. זה איננו דבר שלא יעלה על הדעת במצב כזה, לחשוב מה צורת העובר המת, לתאר את הדימום, ולהיזכר בדימום אחר.

    אני מניחה שניסית (ואף הצלחת) להראות בסיפור הזה את רגשות המיאוס של הדמות, שנקלעה, מטעמים מובנים, למצב נפשי קשה (בעיני, אגב, של "מרוקנת" יותר מאשר של "פתוחה"). המיאוס הזה בא לידי ביטוי באופן שבו היא רואה את המציאות, ובעיקר בכך, שהיא אינה רואה בשום מקום ובשום דבר שום יסוד של טוב או של יופי. היא שומעת רק את צעקות קרובי המשפחה ואינה מודעת לקרובים אחרים, שמה לב רק לאחות הגועלית ולרופאים העסוקים בשלהם ואינה מביאה בחשבון אנשי צוות אחרים (יש לפעמים במקומות האלה גם נשמות טובות, האמיני לי), איננה מביעה בעצם שום רגש של רכות כלפי העובר האבוד, גם לא כלפי בת אחותה התינוקת, גם לא איזו אמפטיה כלפי אמה הנבוכה (שאפילו על בגדיה היא מוצאת לנכון לציין, שהם היו חסרי חן). אם בכך רצית להעביר את הלך הרוח מלא המיאוס שלה, הרי שהצלחת ללא ספק.

    אני רק שואלת את עצמי אם כמות היסודות השליליים אינה מופרזת, ואם אי אפשר היה להסתפק בקצת פחות מזה. ואינני מתכוונת לכיעור הפיזי, אלא לשאר הדברים שציינתי. בעיקר בפיסקה האחרונה (דווקא בה), כשהדבר הראשון שהיא רואה כשהיא מתעוררת הוא הפנים השמנים של האשה שלצידה (והרי בטח היו שם גם נשים רזות?), והמחשבה הראשונה שהיא חושבת היא על הנשים שמצפות "שמישהו ימלא אותן מחדש". והתוספת האחרונה עם המוהל (על אף שבמחלקות שאני מכירה, לא נהוג לאשפז באותו חדר אשה שעברה הפלה יחד עם נשים שזה עתה ילדו).
    כלומר, ההשגה שלי היא לא על הבוטות הפיזית, אלא על הצורך שחשת להכניס לכאן כל כך הרבה יסודות קשים. אני חושבת שלא מן הנמנע שהמסר היה עובר גם בלעדי חלק מהם.

    כתבתי את כל זה בהמשך לדיונים הארוכים אצל רונן (בעניין בוטות, יופי וכיעור באמנות), ופשוט רציתי להראות לך, שמבחינתי אין מדובר בסתם אי רצון לקרוא על הפרשות לא נעימות, אלא בשאלה רחבה יותר שנוגעת בדרכים שבהן אמנות יכולה להציג כיעור ומצבים גופניים ונפשיים קשים.

    • הסיפור קשה מאוד כי הסיטואציה קשה מאוד וכלל לא משנה שאין פה דיוק רפואי – הרי המוהל מסמל משהו, בין אם הוא מסתובב בין אם לאוו.
      אני חושבת כמוך עדה, שלפעמים כדאי ללחוץ קצת פחות על הדוושות – הרגשיות או הגופניות – של הסיפור ולתת לקוראים להתכווץ מעצמם.
      כאם יש טיפונת עודף גז אבל ממש טיפ טיפה.
      יכול להיות שדעתי היא תוצר חינוכי-תרבותי מסוים ויכול להיות שכמו שישנה "אניטליגנציה רגשית" קיימת גם אינטיליגנציה גופנית:
      יש כאלה שישימו לב לכל פרט גופני ויחיו את זהותם הגופנית באופן מפורט ומורגש יותר. ולכן זה מתבטא אחרת כשכותבים ונחווה אחרת כשקוראים.

      • התאור המוחשי הגופני לרגע יכול להרתיע
        כי הוא כל כך חזק . זה כמו שמישהו חותק אצבע ואתה צופה בחתך ומצטמרר.
        אבל הקומבינציה של כל ההתרחשות של התחושות והבריות מסביב מחזקים בצורה מדהימה את הדימוי העצמי ואת קבלת או אי קבלת האני הנשי. ותוך כדי קריאה כמעט ואמרתי: "ברוך שלא עשאני אשה"
        אני הזדהיתי בתחושה הקמאית שעברה לי מעצם מהות הנשיות שכבר מבעבעת בגיל
        והמעבר הזה החד בין הילדה לבין האשה הוא ממש כמו שסע שעובר בגוף האשה

      • אותי התיאור הפיזי שאב וערבל. הוא מדוייק להפליא והרגשתי את גופי מתכווץ עם המילים כאילו אני שם (שוב). החל מהרעש הסביבתי ועד הפנימי.
        יעל, אני בשוק שזה לא עבר על בשרך וכל הרגישות הפיזית והרגשית שתיארת כאן היא מהתבוננות. יש לך שתי מתנות ייחודיות: עיני רנטגן ויכולת כתיבה כנה וחדה.

    • לעדה,

      כן, הכתיבה שלי נוטה להיות קשה. אני לא אוהבת לעשות הנחות לעצמי ולקורא. העובדות בשטח מלמדות שקוראים לא אוהבים את זה, וגם מבקרים מתקשים לקבל עוצמה רגשות קשים, המוטחים בפרצופם. אני מבינה את זה, וייתכן שצריך ללכת בדרך אחרת, ולפחות אם את רוצה שיקנו אותך. אולי זו פשרה, אולי התבגרות, אולי לא טוב שברומן האחרון שאני כותבת, אני באמת מנסה להיות פחות קשה, לרכך קצוות כדי שסוף סוף יקנו את ספריי.

      שוב, אני אישית, לא מתקשה לקרוא ספרות מסוג כזה, גם כשהיא מוטחת בפנים, כח רגשות קיצוניים וקצוות לא מפחידים אותי. אבל אני יודעת מניסיון ספריי שזה כן מבהיל ומרחיק ומרתיע את הקורא. ואולי הצדק עם הקורא.

  7. וואו יעל, זה היה כואב. התיאור הסיפור. זה לא כל כך משנה מבחינתי אם זה קרה לך (זה משנה מבחינתך, כמובן) או לא, האופן שבו את מספרת את זה הוא כל כך אמיתי, שזה נוגע.
    כוחה של ספרות טובה.

  8. תודה חברים יקרים.

    ועדה ומיכל, הנה פוסט המשך ביחס לדברים שציינתן על אמינות וכו".

    http://blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=1133&blogID=23

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל