בננות - בלוגים / / יציאה לאור כנס חנוכה
שלא על מנת להיפרד
  • ענת לויט

    ילידת תל אביב, 4 באוקטובר 1958. דור שני לילידי העיר העברית הראשונה. אביה היה מכונאי וסוחר מכוניות ואמה עקרת בית. מסלול לימודיה: גן "בת שבע", גן עירוני, בית הספר "לדוגמא" ע"ש הנרייטה סאלד, "תיכון חדש", תואר ראשון בספרות עברית ובפילוסופיה ולימודי תואר שני בספרות כללית באוניברסיטת תל אביב. בתקופת שירותה הצבאי בחיל הקשר החלה לפרסם שירים, סיפורים וביקורות ב"עתון 77". לאחר מכן פרסמה מיצירותיה ורשימות ביקורת בכל מוספי הספרות של העיתונות היומית. ספרה הראשון "דקירות" (שירה ופרוזה), שראה אור ב-1983, זיכה אותה בפרס ורטהיים מטעם אוניברסיטת בר אילן. על הביקורות שפרסמה זכתה ב-1987 בפרס ברנשטיין. ב-1987 נישאה ליובל שם אור. שבע שנים לאחר מכן התגרשה, ומאז היא מגדלת את שתי בנותיה (תמר ודנה) וחמישה חתולים במרכז תל אביב. בין גיל עשרים לשלושים וחמש עבדה כעורכת לשונית בעיתונים "הארץ", "דבר" ו-"חדשות", וכן כתחקירנית בתוכנית הספרות "סוף ציטוט" ששודרה בשנות השמונים בערוץ הראשון, וכעיתונאית לענייני ספרות ב"מעריב" וב"ידיעות אחרונות". מאז מחצית שנות התשעים באה פרנסתה מעריכת ספרים עבור ההוצאות השונות. פרסמה עד כה עשרה ספרי שירה ופרוזה וזכתה בפרס ורטהיים לשירה, בפרס ברנשטיין לביקורת ובפרס ראש הממשלה

יציאה לאור כנס חנוכה

 

 

אתמול, נר ראשון של חג החנוכה, נחתם חוזה ביני לבין הוצאת הספרים כינרת זמורה ביתן. זה יהיה ביתה של "יומנה של אישה מודרנית". ברוח ולכבוד הנס הגדול הזה שאירע לי, נכתבו השורות הבאות.

 

אלוהים ברא את האור מתוך החושך, אבל הותיר בעולם את הלילה – להזכיר יומיום כי האור פורץ ובא מתוך האפלה הגמורה. מעשה נסים. אות לראשית בריאה, המלווה אותה גם כאשר היא במלואה. בלעדי האור לא נוכל אנו – הנזר – לחזות ביפעתה.

 בני האדם שלא ניחנו בעזרי ראיית לילה טבעיים, נתקפים בחושך פחדים.

 החושך הוא הכאוס, התוהו ובוהו שמעל פני תהום.

 האור הוא הסדר המכונן.

 חג החנוכה, אולי יותר מכל חג יהודי אחר, מסמל את האור שבחזקת נס גדול היה פה. אור המגרש חושך, שהוא לא אחת חממת כינון לשדי הנשמה.

 

בשנות מסעי האחרונות שמעתי לא אחת כי הגאולה באה מבפנים. הבנתי והסכמתי, אבל רק חצי. רק בחציה הגאולה באה מבפנים. אכן בלעדי כוחותיו הפנימיים לא יוכל האדם להיגאל, להיחלץ מהחשכה הפנימית אל האור.

 אלא שגם לאלוהים היתה נבחרת של מלאכים מסייעים.

 ואם אנחנו, שנבראנו בצלמו וכדמותו –  משל היינו "כתמונת ראי", כבבואה ארצית-גשמית ובה בעת רוחנית של כבוד האל –  אזי יש משהו מדרכו גם בדרכנו לברוא את עולמנו הפנימי ולתחזקו יום ביומו כמעשה נס של הופעת האור מתוך החושך הגמור, מתוך הלילה שבנפשנו, מתוך פחדינו וחרדותינו העוצרים וחוסמים את צעדינו בעולם שמחוצה לנו. בעולם הזה שומא עלינו להגשים את ייעודנו – ולא כסומים.

 אז נכון שראשיתה של הגאולה מבפנים, בתוכנו, ברצון, במשאלה, לפעמים בזעקת הנשמה השרויה בעלטה – המתחננת להיגאל. ונכון שלא אחת – שלא כמו אצל בורא עולם – ההארה הגמורה אינה באה באחת, איננה מיידית, איננה באה עם סיימנו לקרוא – ויהי אור! למה? אולי כי עלינו לזכור מנין באנו, לנצור את כל שלבי המסע מן החושך אל האור למען נוכל להכיר ולהוקיר את אור עולמנו פנימה, לנצור את הידיעה כי לא בכדי, לחקוק על לב כי נס גדול קורה לנו בכל עת של אור פנימי במילואו, משום שאין האור הזה מובן מאליו מעיקרו וביסודו.

 אחרי הבעת משאלת הלב לנס-האור, לא עוד ייגאל האדם רק מבפנים, מתוכו. זקוק הוא לנבחרת מלאכי שרת – ערטילאיים ובשר ודם כאחד. יולדת זקוקה לידיים חיצוניות שימשו מתוכה חיים חדשים. אדם המבקש ליילד עצמו אל האור המלא זקוק אף הוא בדיוק לידיים כאלה. את עצמו מתוך עצמו לעולם לא יוכל למשוך לבדו אל אור העולם שמחוצה לו.

 שנים אני במסע הזה – מחושך לאור – ללא קיצורי דרך ובכוונת מכוון למען אזכור את הדרך כולה. רק מי שחורש את נתיבי הנפש לאורכם ולרוחבם, יכבוש וישלוט בכל מכמניה ואוצרותיה, יכיר ויוקיר את טובה ויופייה גם בלילה וגם בימי חורף וקרה.

 השנה, יותר מאשר בכל שנה אחרת, חוויתי במלואי את האור כנס בדיוק כמו זה שבשיר החנוכה שאנו שרים שנה בשנה –  "כל אחד הוא נר קטן וכולנו אור איתן." מלאכת גירוש החושך מפני האור לא קלה היא, אך ככל שהיא מתמשכת ובאה בייסורים ובקשיים ובפחדים זמניים – האור גדול יותר, מוערך יותר.

 

אלמלא הסופרת וחברתי לילי פרי, עורכת "יומנה של אישה מודרנית", בלעדי נרותיהם מפיצי ניצוצות הטוב ונדיבות הלב והעין הטובה של חברי ארז פודולי (בנן מוכר וידוע ומשורר אהוב עלי במיוחד) וחברתי אביטל ריבא, וכן ללא תפילות חברים פותחי לב לאהבה, ותפילותיהן של אמי, של אחותי איריס ובראש ובראשונה של בנותי תמר ודנה – אולי לא הייתי זוכה להגיע אל חג החנוכה הנוכחי מוארת באור שהוא לי כנס של הרף עין: התקבלות כתב היד של "יומנה של אישה מודרנית" בהוצאה לאור שתוציא ותביא את נשמת היוצרת שבי אל אור יום במהרה בימי. תודתי לכינרת זמורה ביתן ולעורך מטעמה יגאל שוורץ, שאחז בשרביט המנצחים על הנס שעיקרו פשוט לכאורה: אנשים טובים באמצע הדרך שהושיטו יד פתוחה במלואה, לא מהססת לחבק בלב מעתיר. נס גדול בהחלט היה כאן – מידי אדם ושמים, מכוח תפילה שנענתה להביא אותי על גב יציר רוחי אל חג החנוכה הזה באור איתן.     

 

 

 

 

 

22 תגובות

  1. איריס אליה כהן

    ענתי אהובה, מזל טוב ענננננק. פשוט מופלא. ויש לי תחושה נורא חזקה שאת מסוג האנשים שמגיע להם שיקרו להם ניסים, כי הלב שלך הוא פלא בפני עצמו.
    את מאד מאד מאד מוארת.
    נשיקות וחיבוקים גדולים להצלחה.

    • תגובתך איריס היא בחזקת נר שני לי. ואם אני אכן מה שאת מרגישה אז דבר אחד ברור לי – שלא זכיתי באור לא מן ההפקר ולא בהפקרות, ואפילו לא בירושה מאבי עליו השלום, כי אם בחציבה רבת שנים במכרה העצמי, ולא אחת ככורה בודדת. חג אורים מואר במלואו לך ולשבט שלך ולספרך שעוד מעט קט יראה אור עולם מלא-שלם.

      • איריס אליה כהן

        את אכן מה שאני מרגישה, ענתי.
        נשיקות וחיבוקים חזקים, ותודה על הברכות למשפחתי ולילד הקטן שאך הצטרף:)

  2. מירי פליישר

    כתבת מקסים , מזל טוב וכתיבה מהנה
    חג שמח

  3. מזל טוב יקירה, זכית
    ואיזה עיתןי נפלא

  4. טובה גרטנר

    היי ענת
    דברייך נכנסים ללב.
    הנס שלך גם מגיע לך… עשית משהו גדול בשביל שזה יבוא.
    מאינה גם בניסים.
    חשבתי עליך, שאת מצליחה לגעת באיטימיות שלי, אני קוראת אותך, וחושבת שכתבת עבורי.
    להתראות טובה

    • מה שעשיתי חזק חזק טובה זה להתפלל תפילה אישית ביותר. ותגובתך מחזקת אותי באמונתי בכתוב כגשר למה שבעיני יקר מכול – יצירת אינטימיות שהיא אוקיינית, והדרכים אליה רבות שונות אך אין מעשירות מהן.

  5. אביטל קשת

    בהצלחה ענת, תפילותיך נשמעו . וטוב שאת לוקחת את הזכות לברוא מציאות. על פי החסידות זו הדרך.

    • אביטל, חשפת את נטייתי לחסידות על אף שבמתכוון אינני קשורה בעבותות לשום זרם. אבל שפת הלב החסידית קרובה אלי מאוד. וגם עצתך לפני כמה שבועות כנראה פתחה את הנתיב.

  6. הלנה מגר טלמור

    והן יודעת את,
    עד כמה שמחתי אתך, לך. שלך.
    והן יודעת את,
    עד כמה הואר אותו רגע-נצחי
    והן את היא היודעת –
    'המדליק נר מנר,
    זה דולק
    וזה אינו חסר'
    חלק מפעימתה של הדרך היא בתובנה ובהשלמה
    שאור באפילה ואפילה באור.
    "צריך שכל אדם ידע ויבין
    שבתוך תוכו דולק נר…"
    (מדבריו של הרב קוק)
    והן יודעת את –
    לא היה יכול להיות אחרת. כך נכון הוא. כך בּ-סדר.
    ואצילות הלב –
    הן ראוי לה וראויה היא
    לצאת לאוויר ולאור.
    וראויה את.

  7. גיורא פישר

    שלום ענת
    אני לא מאמין בניסים ,אבל מאמין באנרגיות חיוביות וסביבה תומכת,
    חוץ מזה: אני בטוח שהספר שלך לא היה זקוק לניסים כדי לזכות בהכרה.

    נס

    הֲיִתָּכֵן שֶׁגַּם לִי הַקָּטָן
    קָרָה נֵס?

    שֶׁמָּצָאתִי טִפַּת שֶׁמֶן
    בְּאֶחָד מִכַּדַּי
    הַמְּנֻפָּצִים

    הֲאֶשְׁמְרֶנָּה
    לְיָמִים חֲשׁוּכִים יוֹתֵר?
    הֲאֶלְהַט לְאוֹרָהּ
    גַּם אִם יִהְיֶה זֶה
    לְלַיְלָה אֶחָד?

    הֲאַצִּית
    וַאֶתְפַּלֵּל
    שֶׁתַּסְפִּיק לְכָל הַלֵּילוֹת?

    • שמחה באמונתך האפריורית בספרי, גיורא. שמחה מאוד בתמיכתך ובאנרגיות הטובות. מהו נס? היענות לתפילה לקבל את שאינו מובן מאליו ולאו דווקא כי אינו ראוי לכך. ושמחה שאיירת את תגובתך בדבר שיר ברוח החנוכה.

  8. ענת הי,
    קראתי את דברייך בשקיקה — מה טובו אוהלייך ומה אורו דברייך.
    אני מאחל לך ברכות ולספר – שיביא עימו זכות גדולה לך ולנו.
    אור בכול — צדוק

    • על ברכתך היקרה צדוק אין לי אלא לכתוב שתי מילים – אמן ואמן. כולי תקווה שחג האורים הלאומי הזה יסתיים ולו בדלת אמותינו ביכולת לשחזר או לגלות מחדש את ההבדל הדק והקטלני לא אחת בין אור מלא לאור רב מדי.

  9. תלמה פרויד

    ענת, כתבתי לך תגובה והיא כנראה לא נקלטה. נהיה לי בלגאן.
    מנסה לשחזר: פוסט מואר כדבעי. מסכימה מאוד עם תובנותייך שבזה. מאחלת הצלחה רבה לספר היוצא לאור. גם הוא היה כנראה בחושך קודם :). והרי "גם יולדת זקוקה לידיים חיצוניות…". כמה יפה אמרת. מקווה שהפעם תגובתי תנצח את כוחות האופל ותגיע בשלום. חג שמח ורב אור.

    • תלמה היקרה, מודה לך על התעקשותך במשלוח תגובתך. קודם כול במישור הסקרנות הבסיסית שלי. שלוש תגובות שמגיעות ריקות, מעורר בי את התהייה כמו זו שמתעוררת כשמישהו מחייג ממספר חסום ואני מטעמי לא מצליחה לענות, ולא יכולה לחזור אל המטלפן ולשאול לזהותו ומה ביקש לומר. ולעניין תוכן תגובתך המוארת והמאירה בכללותה, ובעיקר המילים "גם הוא היה כנראה בחושך קודם". חייכתי ולא בגלל הסמיילי שצירפת. אני תמיד מחייכת בשמחה כשיש מפגש אינטואיציות מדויק. אכן ספרי ברבדיו השונים הורתו בחושך המוחלט. אומרים שספר תכליתו להעביר את הקורא קתרזיס. על גב גרסאות כתיבתי את הרומן הזה במיוחד חוויתי שיצירה מן הראוי לה שתעביר קודם כול את יוצרה קתרזיס. נהוג לכנות זאת תרפיה של היוצר, ובכך "מורידים" את עשייתו מדרגת האמנות לספת הפסיכיאטריה. לא מכירה הרבה ספות כאלה שעליהן הצלחתי להעלות את תכני נפשה של הגיבורה המספרת למדרגות שעוררו בה עצמה פרצי צחוק. וזהו המסע המרתק מהחושך שהוליד את "יומנה של אשה מודרנית" אל האור. הומור! ולחלוטין לא שחור. תודה על "הבינגו" ששיגרת אלי, הגם אם לא ידעת כי את מכוונת ללב הליבה. זהו אולי סוד קסמה של האינטואיציה.

  10. אבנר אריה שטראוס

    נפלא לשמוע
    אושר גדול 🙂
    משתתף 🙂

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לענת לויט