בננות - בלוגים / / חצי היריון
שחרחורת
  • איריס אליה כהן

    איריס אליה-כהן, סופרת ומשוררת, כלת פרס ראש הממשלה ליצירה לשנת 2015. "מַכְּתוּבּ" (הקיבוץ המאוחד, 2011), זכה בפרס שרת התרבות ובפרס רמת גן 2012; ספריה "דושינקָא, נשמה" (הקיבוץ המאוחד, 2013), ו"גלבי" (ידיעות ספרים, 2016) נמנו שניהם עם תריסר המועמדים לפרס ספיר. שירים מתוך ספרי שיריה "שחרחורת" (הוצאה עצמית, 2014) ו״פלא״ (ידיעות ספרים 2017) תורגמו לאנגלית, צרפתית וספרדית, פורסמו בעיתונות, בכתבי עת ובבמות אחרות בארץ ובעולם, רבים מהם הולחנו ומבוצעים על ידי אומנים שונים ולאחרונה נכנסו שניים מהם לתוכנית הלימודים הארצית בספרות. המופע "פלא – משירי איריס אליה-כהן" ובו שירים שהלחין אמיר עמרמי למילותיה של אליה-כהן, בביצוע מורן קשרו-עקרבי, עולה בימים אלה על הבמות ברחבי הארץ.

חצי היריון

 

 

  

 

"זה לא נורמלי, נינה." לחש לה בעלה באותו בוקר, כמידי בוקר בארבעת החודשים האחרונים, והיא ידעה שגם הלילה הייתה שנתו מסוכסכת. "זה גם מסוכן… זה מסוכן." מלמל אליה בייאוש. היא אספה אליה את גופו הקודר תוך שהיא מקפידה שלא יכביד, חלילה, על בטנה, ליטפה את פניו בכפות ידיה והחליקה דרך חיבה על זיפי זקנו שנדחקו אל שקע צווארה, " די. שלמה. די כבר. אתה מתנהג כמו ילד." נשקה למצחו וחייכה באופן שאך העמיק את דאגתו, וחזרה שוב, "כמו ילד אתה… אף פעם אי אפשר לדעת. כבר קרו ניסים… היית מאמין ששרה תלד בגיל מאה?" 

"תשעים." תיקנהּ וחזר לשכב על גבו, נושא תפילה מהוסה שאולי היום תשנה את דעתה. עיניו נעצמו. אל תוך קמטוטי הצער שבזוויות עיניו הזדרזף נחיל דקיק של דמעות. נינה שבה וליטפה אותו ואת בטנה העגלגלה לסירוגין, ושוב חזרה על אחת מתשובותיה הקבועות,  "זה הגוף שלי, שלמה. אני לא מבינה איך אתה לא מבין את זה."

 

ריח מתוק של אפייה עלה מדירות השכנים, והתנחשל אל החדר. שלמה אהב מאפים, הייתה לו חולשה עזה לבצקים בכל שילוב מרקם וצורה: בורקסים. עוגות. עוגיות. כעכים. לחם. לחמניות. אפילו מצות, שנינה תיעבה ולא נגעה בהן מהלך כל חג הפסח, (בדרך כלל איבדה ממשקלה באותו שבוע שמינית ממה שהוא הצליח להוסיף,) אבל החלות מאפה ידיה, היו גולת הכותרת. כל יום שישי, בשעת בוקר מוקדמת, לפני שהיה יוצא לערוך קניות אחרונות לכבוד שבת, היה עומד במטבח המואר, ואורב להן, כאילו ביקשו לחמוק החוצה… נינה הייתה צוחקת ומושכת את הזמן במתכוון. ערבה לה תשומת הלב המוגזמת שהרעיף עליה, ומשעה שהיה הבצק תפוח דיו, הייתה צרה את הנחשים הרכים במתינות, וקולעת אותם לאיטה, ומברישה בנחת בכמויות גדושות של חמאת סוכר… והייתה אוזקת ידיו בכפותיה כשביקש לצוד חלקיקי בצק נא. וכשסוף סוף הוציאה את החלות מן התנור, הייתה מניחה אותן על מגש, מהבילות ומסמאות את הנחיריים, והייתה בוצעת, פיסה אחר פיסה, ומגישה לו, לפיו, כאילו היה תינוק. שלמה לא היה נוטש את מקומו עד שהיה מכלה חלה אחת. לפחות. רגע לפני שהיה נוטל את הסל ושם פעמיו אל הדלת, הייתה בוזקת על לשונו את פירורי השומשום המסוכרים, ורק אז משלחת אותו לדרכו.

 

אלא שמזה ארבעה חודשים חדלה נינה לבשל ולאפות. ניטל ממנה החשק.

 

ובאותו בוקר, עוד הם שוכבים במיטה, הבחינו שניהם בטווס ההודי של בן השכנים. ראשו הכחול על גדיליו ומניפת זנבו הצבעונית הציצו אליהם מבעד לחלון. וכמו בשידור חוזר של האביב דאשתקד, עת צווחות הייחום של זה הלהיטו את תשוקתם והם עשו אהבה ימים על ימים עד שרחמה נפתח והיא הרתה, אחרי שמונה עשרה שנות עקרות, גם עתה, נפלו שניהם זה לזרועות זו בפרץ שאי אפשר היה לכבות. כשגמרו, עודו ממלמל דברי אהבה בבטנה ושדיה, גמלה בליבה החלטה להשיב את הסדר על כנו ואת החיים למסלולם. "היום אני אופה חלות לשבת." אמרה.

שלמה הציץ בה מופתע, "וזה אומר מה?" שאל.

"זה אומר שהיום אני אופה חלות לשבת." .

שלמה לא ענה. קם, גרש את הטווס שצפה בהם כל אותה העת, ולבש את תחתוניו.

 

היא קמה מן המיטה ומיד ניגשה אל המטבח בתחושה שהאושר שב לטייל בבית. הנה הוא, יושב על השיש. והנה הוא, פותח וסוגר את דלתות ארונות המטבח. והנה הוא, שט בכיור כמו מעולם לא ברח. וכאילו לא חלפו ארבעה חודשים, זכרה את המתכון בעל פה: 3 כוסות קמח לבן. כף גדושה שמרים  יבשים. שש כפות סוכר. (היא הוסיפה עוד שתיים. שתצאנה מתוקות מתוקות) רבע כפית מלח. מאתיים גרם חמאה. ביצה אחת, ומים לפי מידה, עד שהבצק הנילוש יהיה רך וחלק.

כמה שניות עוד ליטפה בעיניה את כדור הבצק בקערה, ואז כיסתה במגבת לחה. ועד שהבצק יתפח, שבה אל חדר השינה, וממנו אל החדר הצדדי, ששימש כמחסן וחדר ארונות גם יחד. בתנועה חטופה הסירה את כותונת הלילה הרחבה שקנה לה שלמה בהיותה בחודש השלישי, מיד אחרי שבישר להם דוקטור שקולניק כי היא נושאת בן זכר… ופתאום נזכרה כי קראה בספר ההכנה ללידה, שמעשה האהבה עשוי לזרז את הצירים. והיא כבר כל כך רוצה ללדת!!! אולי זה יקרה היום? אולי יפתיע אותה התינוק ויבקש לצאת סוף סוף?

בהחלטה של רגע נטלה את השרפרף הקטן שעמד בפינה, ליד השקיות של בגדי התינוקות שקיבלה מאחותה הגדולה, וליד ארגזי הצעצועים ההתפתחותיים וספרי התינוקות ששמרה בקפידה יתרה עוד מאז היו תאומותיה בנות שנתיים, וטיפסה עליו בזהירות. גיששה במדף העליון ומשכה בתיק הפרוותי השחור, ששימש אותה גם בלידת התאומות. מכיוון שלא פחות משמונה עשרה שנים חלפו מאז, גרר אחריו התיק שובל אבק מחניק. היא אחזה בבטנה, בדאגה. והשתעלה. כאבים עמומים טיפסו מקרקעית האגן אל הגב ואל הסרעפת. אחר ניגבה את התיק והכניסה אליו, בזה אחר זה, חבילת תחבושות הגייניות, תחתונים חד פעמיים, כמה תחתוני כותנה, חזיית הנקה, (לא היה לה ספק כי תיניק גם את הרך הנולד. את התאומות היניקה עד גיל שנה ושמונה חודשים.) כפכפי גומי, מסרק, מברשת ומשחת שיניים… זהו זה. היא לא שכחה כלום? אה. את ספר ההכנה ללידה! את הדבר הכי חשוב כמעט שכחה…

בשנה האחרונה נשאה אתספר ההכנה ללידה כמעט לכל מקום, וקראה בו בדבקות כאילו היה ספר תפילה. לבד מן ההסברים על תופעות הלוואי והבדיקות שהיה עליה לערוך, היו בו גם תיאורים מדוקדקים של שלבי התפתחות העובר בבטנה. היא גמעה אותם בצמא וציירה בעיני רוחה את המסע הפלאי שעשתה קבוצת התאים הראשוניים, שצורתה כפרי התות אל החצוצרות, מהחצוצרות שלה אל הרחם, ואת היווצרות השליה של תינוקה ואת הלמות הדופק… את התפתחות עיניו, אוזניו, הלב… וכמובן את התפתחות מוחו… וידיו ורגליו וכבר ראתה אותו מזדחל בין רהיטי הבית ומטפס על המדרגות אל עליית הגג…

עליה להזכיר לשלמה להתקין שם שער בטיחות. אחרת עלול הקטן לטפס ולהתגלגל.

   

הטווס המיוחם המשיך לצווח בחלונם ולהציץ אל תוך החדר פנימה, כאילו הסתירו בני הזוג את הטווסת הנחשקת בביתם. היא לבשה את אחת משמלות ההיריון הקיציות שהיו בארונה, (החזאי הזהיר כי יהיה היום "חם מהרגיל לעונה") ושלחה מבט חטוף בראי. היא נראית חיוורת מאד. עליה לבדוק את רמת ההמוגלובין בדמה.

היא נטלה את התיק ושבה אל המטבח. שלמה, כך הבחינה, לא המתין שהחלות תהנה מוכנות, ויצא את הבית מבלי להוציא מילה ואף מבלי להשאיר אחריו פתק קטן רצוף מילות אהבה כמנהגו. תחת זאת צלצל הטלפון, וקולה של מאיה, אחת מבנותיה התאומות, שכבר הייתה סטודנטית באחת המכללות למורים, בקע מעבר לקו. "הי, אהובה!" צהלה אליה נינה וביתה השיבה לה בקול חנוק, "נו, אמא. כבר הלכת לבית חולים?"

"אולי היום…. אולי היום זה יקרה." גמגמה ומיהרה להחליף נושא ביודעה כי בנותיה, כמו אביה, מודאגות ממצבה עד מאד. "את באה לשבת?" שיוותה לקולה גוון צוהל, "הכנתי חלות.."

"אמא!" ביתה פרצה בבכי ונדמה היה לנינה כי דמעותיה ניגרות עד לאפרכסת שאחזה, מרטיבות את אוזנה. היא שמטה את התיק מידה, וזה צנח לרגלי השידה. "יהיה בסדר." ניסתה להרגיעה ללא הצלחה, "תפסיקו לדאוג כל כך… אתן ואבא. יהיה בסדר."

"את כבר ארבעה חודשים אומרת שיהיה בסדר."

ופתאום תוך כדי שיחת הטלפון, עלה בדעתה כי שכחה לארוז כותונת. הרי אין כלל ספק כי תזדקק לכותונת בבית החולים! הפיג'מות הקרטוניות של מחלקת היולדות היו, ועדיין, זיכרון רע שנשאה מלידת התאומות. מגען מחוספס מכביסות חוזרות ונשנות, ויותר גרוע, כפתוריהן הישנים רופפים ורחוקים מלמלא את תפקידם… היא לא תשכח איך ישבה לשולחן בחדר האוכל, כשלפתע פקעו כל הכפתורים בבת אחת והיא מצאה עצמה חשופת חזה אל מול האורחים הרבים ששהו במחלקה. ואבוי לה לאותה בושה.

היא שמעה את ביתה מעבר לקו, "אמא! אמא! את בסדר?"

 

כשנכנס בעלה לביתם, בידיו סלים עמוסי מצרכים, כבר היו החלות אפויות כדבעי. ריחן הסתלסל אל החלל כמנגינת ילדות רחוקה. נינה פגשה בו, בפניו הריקות, ומיהרה להניח את החלות המהבילות על המגש. "הנה." חייכה והתיישבה על הכסא שלובת ידיים. הוא הניח את הקניות. מבטו פגע בתיק הפרוותי שרבץ ככלב תחת השידה.

"מה זה?" שאל ולא המתין לתשובה. "אל תגידי לי נינה. אל תגידי. אני מזהה אותו יפה… את השתגעת לגמרי."

"החלות מוכנות!" חייכה.

"נינה!"

"אתה מת על החלות האלה…"

שלמה ניגש אל התיק והרים אותו בזעם. פשפש בו רגע, ואז, כשהוא מטיל את תכולתו לכל עבר, צעק, היא חשבה שמעולם לא צעק ככה, "הילד מת, נינה. מת! כבר ארבעה חודשים שהוא קבור בבטן שלך ואת לא רוצה ללכת להוציא אותו…." חזיית ההנקה הטלטלה רגע בין כפות ידיו ונחתה על הרצפה, "מת. מת. מת. אין דופק. אין דופק, נינה. שלושה רופאים אמרו לך את זה! חצי קילו מוות. זה מה שיש לך בבטן… ואולי כבר נרקב… אולי כבר נרקב נינה…" מטר של תחבושות הגיוניות פרץ מן התיק כשרוקן אותו בנפנוף תזזיתי. נינה אצה והחלה ללקט אותן בבהלה, "די. די. די…" צרחותיה נקברו תחת בכיה, "די שלמה! תפסיק! אני עוד אלד בגללך היום…"


מהחלון הציץ בהם הטווס בפליאה מגונדרת.

 

 

פוסט של אביטל קשת באותו נושא: http://blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=17125&blogID=161 

 
ומאד דוחקת במי שעיתותיו בידו לקרוא את התגובות. שבת שלום וברכה.

 

30 תגובות

  1. אוי ואוי ווואוו. א.

  2. הי חמודה, בתור מי שקוראת בהתחלה כמה שורות מההתחלה ואת שורת הסוף, הייתי בטוחה שהאישה הרה על טווס 🙂
    אחר כך קראתי הכל בשביל לבדוק אם ניחשתי נכון ואז כמובן נותר לי רק לכתוב כמו אומי: אוי ואוי ואאוטש ווואוו.

  3. באמת אווטצ'

  4. יש להדק יותר את הספור ליצור קשר סיבתי בין חלקיו
    אף שהניסוח יפה והרעיון לא רע ,האם מדובר בהריון מדומה או ברצון להחזיק בולד כי הוא מקור לאושר פתאומי או מאוחר

    • איריס אליה

      תודה רבה על התגובה והביקורת. לפני שאשיב לך, אני חושבת שהתגובה שלך זאת דוגמא מצויינת לביקורת שצריכה וראויה להיכתב, גם מבחינה סגנונית וגם מבחינה תוכנית. לא יודעת כמה את/אתה מעורה במתרחש לאחרונה במטע, אבל אני חושבת שבדיוק בשביל תגובות כאלה, שווה היה לי לפתוח לתגובות. גם אני, וגם חברים אחרים במטע ספגנו ביקורת על מחיקת תגובות ש"לא מוחאות לנו כפיים", ואני ניסיתי, הלוך ושוב להסביר, שעניין מחיאת הכפיים הוא טוב ונעים, אבל לא בעבור זה אני מפרסמת דברים שאני כותבת. מחיאות כפיים ונשיקות אני מקבלת מאנשים שאוהבים אותי בלי שום קשר למה שאני כותבת.
      בקיצור. אני התכוונתי להיריון אמיתי שכשל. רציתי לתאר מצב קצת (הרבה) הזוי, שכמובן לא אפשרי מבחינה פיזיולוגית, בו העובר המת נשאר בבטנה של האם ההרה חודשים אחרי.
      אני לוקחת את הערתך לתשומת ליבי, ובבואי לערוך את הסיפור מחדש, אשים לב לנקודה.
      הרבה הרבה תודה. באמת.

  5. חני ליבנה

    אני חושבת שכתוב היטב, ומובן למי שקורא הכל, ספור כואב מאוד, אפשר להרגיש את הבטן נושאת הכאב

    • איריס אליה

      תודה רבה חני יקרה. על ההזדהות ועל החיזוק. מאד שמחה שמובן למרות הנכתב בתגובה מעלייך.
      סוף שבוע נפלא.

  6. החלות האפויות וניחוחן הביתי החם , הטווס המיוחם והגנדרני הפריחה המאוחרת של האהבה מהווים קונטרסט מר לתינוק שלא נולד, קונטרסט להריון החצי אפוי הזה.
    יש נסיון שלה להשליט סדר באי סדר
    יפה ארגת את הסמלים והמוטיבים בתוך הספור
    הסיום יפה

    • איריס אליה

      חנתי, התגובות שלך הן מסוג התגובות שאני צריכה לקרוא שוב ושוב, כדי להבין מה כתבתי, בעצם, באופן אינטואיטיבי לחלוטין. דבר מהדברים הנפלאים שכתבת לא עלה במוחי באופן מודע, ואחרי הקריאה שלך אני מבינה מאיפה באו. כל כך תודה יקרה, ושבת שלום.

  7. אה עכשיו אני מבינה מה זה חצי הריון. אין. עצוב מאוד.

    • איריס אליה

      תודה מירינקה אהובה. מרגש מאד היה לראות אותך, מחוייכת למראה ועליזה, בתמונות של איריס קובליו.
      בקרוב בקרוב בחי. נשיקות הרבה.

      • בתמונות האחרונות מערב המשוררים? לא ראית אותי. או שרוחי היתה שם.

        • איריס אליה

          מירינקה חמדתי. האמת, בכל הצניעות, אין על הזיכרון החזותי שלי. התמונה שלך, אולי השתרבבה מערב אחר, אבל את נמצאת גם נמצאת, מצולמת עם תמי קאלי!!!!
          הלכתי לבדוק!
          לבשת חולצה אדומה… וניראית לי מאד דומה לעצמך, והכיתוב אישר, מירי פליישר.
          זאת את!!!

          • בסדר מוותרת , הייתי בפתיחה לא בנעילה…:) אני לא מרבה לצאת אבל אם אדע שאת באה לאיזו פתיחה או נעילה, אבוא…
            איזה כיף שאת חוזרת ישר לספר שלך,יהיה לך זמן להשגיח על שלבי הביצוע הסופיים?

  8. הי איריס יקירה
    הסיפור כתוב היטב ונקרא בשקיקה,
    אבל שואלת אותך האם זה מצב אפשרי שוולד מת בבטן ארבעה חודשים ?? זה נשמע לי בלתי סביר

  9. תַּלְמה פרויד

    היי איריסקה, סיפור יפה ומרתק וחושני מאוד עם כל התפאורה הסמלית שברקע – הבצק, האפייה, הטווס. אפשר לקרוא אותו כסיפור סוריאליסטי של מצב הזוי שבו תוכה של האם הפך לבית הקברות של הוולד עוד טרם היוולדו. אך זכור לי שקראתי על מצבים נדירים מאוד כאלה, שלעתים מתגלים אחרי שנים (בניתוח מסיבה אחרת בכלל) שרידי עובר (נדמה לי שלמשל תאום שהתנוון ולא נולד, בזמן שאחיו התפתח וגם נולד). אם חשוב לך הדיוק העובדתי, או סתם מסקרנות, אפשר לחקור קצת יותר לעומק. אך כאמור, בקריאה סוריאליסטית זה ממש לא משנה אם היו דברים מעין זה מעולם.

    • איריס אליה

      קודם כל תודה גדולה על התגובות, עם של תלמה הלכתי לישון, והייתה לי שינה חושנית:)
      איזה כיף לקבל מחמאה כזאת. בחיי.

      אני עונה לשתיכן ביחד, רק בגלל שתלמתי עשתה לי את כל העבודה, ואני חושבת שבתשובתה, בעיקר בשורה האחרונה (שוב, למרות שקשה לדלג על כל המחמאות בפתיח…:))היא ענתה לך, ריקי.
      הסיפור הוא אחד מקובץ סיפורים שמתחילים בריאליה ומסתיימים בפנטסטיה. ז"א, גם הסיפור הזה, לא התכוון להיות ריאלי, מלכתחילה. הוא התכוון לקחת נקודה, מוכרת יותר או פחות, תלוי למי כמובן, וללכת איתה עד לקצה, והאמת היא שהוא נולד מחרדות מאד אמיתיות שהיו לי במהלך ההריונות, שהגיעו לחלומות. אז זאת התשובה. בדרך כלל, זה ידוע, העובר המת באמת נפלט, אם כי יש מקרים נדירים כמו אלה שתיארה תלמה, אבל לא אליהם כיוונתי. ואם זה לקח אותך, ריקי יקירה, לשם, אולי פיספסתי, וזה מחזיר אותי לביקורת שניתנה לי באחת התגובות מעליכן, על חוסר מובנות.
      מבטיחה לעבוד על זה. אולי לחדד את הסוף עוד יותר.
      נשיקות רבות וחיבוק ושוב תודה רבה על התגובות.

  10. רונית בר-לביא

    איריסק'ה,

    ממש אהבתי, כתוב טוב בעיני,
    סיפור אמין עם ריחות וקולות,
    ואפשר להזדהות עם משחק הנדמה לי של האם, ובטח עם התשוקה הזוגית שלהם.

    לקראת הסוף נעשה ברור לפי האווירה המצטיירת, מה הולך להתגלות.

    שתי שגיאות כתיב קלות:
    "אחת מתשובותיה" ולא אחד,
    וכן: "כפרי התות" ולא בפרי.

    אני אוהבת את התיאורים שלך ובעיני את כותבת ספורת קצרה מאד טוב.

    וכייףש אפשר להגיב ולפטפט 🙂

    • איריס אליה

      רוניתה מתוקה. עונה לך ראשונה כדי להודות לך על התיקונים, ואחר כך על המחמאות.
      מאד מאד שמחה שככה את חושבת.

  11. מענין שאף אני חושבת רבות על הריונות וזכותינו על גופנו וכדומה.

    ועל הקטע כבר כתבתי לך. את מגיעה אל מחוזות מענינים ומעמיקים.

    מה שכתבת ועוד דברים העלה בי זכרון אישי שנוגע להפלה, אותו אעלה מחר בלי נדר.

    שבת- שלום.

      • איריס אליה

        היי, באופן די מוזר חיכיתי לך:)
        אולי יצליח לי בפעם הבאה אצלך?
        אתה בהחלט מבקר מחמיר, ולמען האמת מתה לקרוא את הסיפורים שלך, אם השורש הוחלף בעזיז.
        מידה של נרקסיזם היא בריאה, אני חושבת. אבל תיזהר לא ליפול למים.

    • איריס אליה

      תודה רבה רבה, אביטלי. אני חושבת שיצא סיפור עם ניחוח אמוני. וכמו שכתבה לי חנה, נוצרו כמה ניגודים מעניינים, ואני מוסיפה, גם בעניין האמונה. של הגיבורה בגוף שלה, כנגד הפיזיולוגיה.ביכולת של ניסים להתרחש, כנגד הריאליה. ואולי גם אמונה בצדק, כנגד חוסר הצדק המשווע.
      אם הוא שם, יופע מייד.

      שבת שלום אהובה.

  12. מזכיר לי את הטראומה שלי, איריס, גם אני הסתובבתי שלושה חודשים עם עובר בלי דופק, כי הרופאים ביקשו, הם עוד קיוו לנס – והוא לא הגיע. והסוף כמצופה. נינה מכחישה, כי ההריון נותן לה כוח על בני סביבתה, בדומה למוטיב הטווס.כל אישה מכירה את התחושה.

    • הי איריס מקבלת את ההסברים וליבי הולך אל מה שכתבו פה החברות 🙂
      מכיוון שהאשה עפ"י הסיפור נמצאת בסוף ההריון , זה נראה לי פחות סביר

      • איריס אליה

        תודה ריקי. גם ליבי.בדיוק כתבתי תגובה ללבנה. אני בטוחה שהתכוונת גם לתגובה שלה.
        נשיקות וחיבוק לסופ"ש נפלא.

    • איריס אליה

      היי לבנה יקרה.קראתי את התגובה שלך וקראתי וקראתי. ואני חושבת שיהיה לי מאד קשה לשכוח אותה. באמת? ככה היה? פשוט לא נתפס. ואת יודעת, מזל שאני אחרי ההריונות שלי, כי הכי אני מפחדת בעולם שסיפורים שאני כותבת יהפכו למציאות. זאת אומרת, שהחיים יחקו את הסיפורים.
      תודה גדולה על השיתוף.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאיריס אליה כהן