בננות - בלוגים / / קרוסלה – לנגסטון יוז
שחרחורת
  • איריס אליה כהן

    איריס אליה-כהן, סופרת ומשוררת, כלת פרס ראש הממשלה ליצירה לשנת 2015. "מַכְּתוּבּ" (הקיבוץ המאוחד, 2011), זכה בפרס שרת התרבות ובפרס רמת גן 2012; ספריה "דושינקָא, נשמה" (הקיבוץ המאוחד, 2013), ו"גלבי" (ידיעות ספרים, 2016) נמנו שניהם עם תריסר המועמדים לפרס ספיר. שירים מתוך ספרי שיריה "שחרחורת" (הוצאה עצמית, 2014) ו״פלא״ (ידיעות ספרים 2017) תורגמו לאנגלית, צרפתית וספרדית, פורסמו בעיתונות, בכתבי עת ובבמות אחרות בארץ ובעולם, רבים מהם הולחנו ומבוצעים על ידי אומנים שונים ולאחרונה נכנסו שניים מהם לתוכנית הלימודים הארצית בספרות. המופע "פלא – משירי איריס אליה-כהן" ובו שירים שהלחין אמיר עמרמי למילותיה של אליה-כהן, בביצוע מורן קשרו-עקרבי, עולה בימים אלה על הבמות ברחבי הארץ.

קרוסלה – לנגסטון יוז

 

 

 

 

 

קרוסלה/ לנגסטון יוז (הגירסה המתוקנת):

ילד צבעוני ביריד


אֵיפֹה הג'ים קרואו שֶׁל

הַקָּרוּסֶלָה הַזֹּאת?

מָה, אֲדוֹן, אֶפְשָׁר פָּשׁוּט לַעֲלוֹת?

בַּדָּרוֹם, בַּמָּקוֹם מִמֶּנּוּ אֲנִי בָּא,

לְבָנִים וצבעונים,

לֹא יְכוֹלִים לָשֶׁבֶת אֶחָד לְיַד הַשֵּׁנִי.

יֵשׁ ג'ים קרואו בָּרַכֶּבֶת.

גַּם בָּאוֹטוֹבּוּס יֵשׁ לנו ספסל אחורי בִּשְׁבִיל לַשֶבֶת.

אֲבָל לַקָּרוּסֶלָה אֵין קָדִימָה וְאֵין אָחוֹר!

אָז איפה הסוס ליֶלֶד שָׁחֹר?

 

 

 

 

 

 

 

Merry-Go-Round by Langston Hughes

COLORED CHILD AT CARNIVAL

Where is the Jim Crow section
,On this merry-go-round
?Mister, cause I want to ride
Down South where I come from
White and colored
.Can't sit side by side
Down South on the train
.There's a Jim Crow car
.On the bus we're put in the back
But there ain't no back
!To a merry-go-round
Where's the horse
?For a kid that's black

קרוסלה/ לנגסטון יוז

ילד צבעוני ביריד


אֵיפֹה הג'ים קרואו שֶׁל

הַקָּרוּסֶלָה הַזֹּאת?

מָה, אֲדוֹן, אֶפְשָׁר פָּשׁוּט לַעֲלוֹת?

בַּדָּרוֹם, בַּמָּקוֹם מִמֶּנּוּ אֲנִי בָּא,

לְבָנִים וצבעונים,

לֹא יְכוֹלִים לָשֶׁבֶת אֶחָד לְיַד הַשֵּׁנִי.

יֵשׁ ג'ים קרואו בָּרַכֶּבֶת.

גַּם בָּאוֹטוֹבּוּס יֵשׁ לנו ספסל אחורי בִּשְׁבִיל לַשֶבֶת.

אֲבָל לַקָּרוּסֶלָה אֵין קָדִימָה וְאֵין גם אָחוֹר!

אָז עַל אֵיזֶה סוּס צָרִיךְ

לַעֲלוֹת כָּאן יֶלֶד שָׁחֹר?

 
תרגום: איריס אליה כהן

מה זה ג'ים קרואו? http://www.ferris.edu/jimcrow/what.htm

ועוד לנגסטון יוז 
http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=13327&blogID=290
http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=14776&blogID=290

 

 

 

 

34 תגובות

  1. מתוך שאלותיו של הילד
    עולה נושא כאוב
    והתרגום שלך משקף את תמימות המבע שלו
    אהבתי איריס
    מכירה את ילד שחור של ויליאם בליק משום מה הוא הדהד לי ברקע

    • איריס אליה

      תודה רבה חנה יקרה. אכן כאוב שדבר לא משתנה. אם לא שם, אז פה. אם לא פה, אז שם. אני מתחילה להאמין שזו דרכו של עולם.וזו אמונה קשה ומצמררת.
      נשיקות ושבוע נפלא, אהובה.

  2. היי איריס
    שירים מופלאים, מתאים לתקופה, אך על תטעי, הדתיים יגידו אצלנו זה לא ככה, אצלנו זה בגלל האמונה, לא הצבע,
    יש חור שחור שכדי לעבור אותו כניראה צריך ליפול פנימה, להעיז.
    שבת שלום
    טובה

    • איריס אליה

      טובה ואביטלי יקרות.
      כמו שכל מי שהגיב, העיר, ובצדק העיר, העיתוי של פרסום הפוסט הזה אינו מקרי. אבל בהחלט חיכיתי שהלהבות תהנה נמוכות יותר. ועדיין, אביטלי, אני מאמינה שאכן להבות. ואכן אין עשן בלי אש. אני בשום אופן לא יכולה לבצע הכללה גורפת לגבי החברה הדתית, וגם לא החברה החרדית, אבל מה שקרה בעמנואל זה פן אחד ארוך ומוכר של גזענות לשמה, רבת שנים והכחשות.
      אני נוטה להאמין לטיעונים החרדים כי במקרה הזה גם בנות מבתים אשכנזיים לא היו מתקבלות, גם מתנגדת בתוקף לשנאת החרדים שפשתה במחוזותינו, אני חושבת שזו רעה חולה שבהחלא מקבלת גיבוי תקשורתי, אבל אני חושבת שכל ההכחשות לא תעזורנה. יש גזענות בקרב פלגים מסויימים של החרדים האשכנזים, שקיבלה הכשר מביש של הרב עובדיה יוסף. אני כן חושבת, ולא רק חושבת, בטוחה, שהגזענות החשוכה אינה נחלתם הבלעדית של אותם פלגים, בגלל זה פירסמתי את עמדתה של שירה אוחיון. אני חושבת שכשלים ממשלתיים ארוכי שנים הפכו את הגזענות מהסוג שראינו בעמנואל לנורמה. הכל בחסות ממשלות ישראל לדורותיהן. משמאל ומימין.
      זו דעתי.
      מכל מקום תודה על תגובותיכן, ואהבתי.

      • מסכימה איתך איריס כמעט בכל ולכן את יקרה לי. את חכמה! רק איני יכולה להסכים לאמירות נגד גדולי תורה שאנו לא ברמתם בכלל ונרדפים שנים על יד יתקשורת מתלהמת כמו היו אחרוני העברינים.
        ופתאום אומרים להם שהם מאכזבים.
        הם הרי לא היו אהודים מעולם.

        מעמדתי אומר לך, בשבועות האחרונים חשתי נרדפת כמו חיה. ואני הכל חוץ מגזענית. כל כתבה מזעזעת השילה ממני עוד עור וחפרה עוד פצע. ולבסוף הפסקתי לקרוא. ובכלל מאז שחזרתי בתשובה המון אנשים לא סופרים אותי יותר. בכל העולמות! האם אין כאן קיר, גדר הפרדה, גזענות?
        אכן כן.

        הרב הבין שמערכה צודקת הפכה לרדיפה לכל דבר ולכן פסק מה שפסק. ואני מודה לו על כך.

        הידעת שחרדים הם האחרונים לקבל מקום עבודה, אחרי הערבים?

        וגם אני פוטרתי פעם על רקע דתי פרופר.

        כך שברגע שמאבק צודק הפך לרדיפה של כל אדם מאמין היה הכרח לחדול.

        אבל אנו לא חיבות להסכים.

        שבוע- טוב!

  3. טובה נראה לי קצת כוללני, לומר הדתיים. או החילונים. זו גזענות מסוג אחר.
    אני טוענת שיש גזענות, אך הציבור החילוני רכב עליה לחיסול חשבונות כוללני ולא בדק בציציותיו שאינן צחורות ולא עברו כביסה.
    וכך גלש לגזענות אחרת נגד עוטי השחורים באשר הם. ונגד כך לבסוף יצא הרב עובדיה יוסף והמומונטום המשפטי של ללום פוספס.

    שבת- שלום

  4. מה גם שככל הידוע לי הדתים לאומים אינם מסננים ספרדים. חב"ד מלאה בספרדים. ועוד. וחוזרים בתשובה מנודים לא פחות מהספרדים כך שאמירותי אחריאיות מאד. בתור חוזרת בתשובה אשכנזיה מבית הריני להודיעך שאת בנותי לא היו מקבלים לעמנואל. לבנותי מחשב בבית ועוד סעיפים שאינם בתקנון. ואחת מבנותי נרדפה קשות באחד מבתי הספר שלה בשל סיבות שונות ונשמה לרווה בסוף החטיבה . זו הייתה מנהלת חסידית והן מחמירות. וביתי אשכנזיה גם במראה. דווקא בנות הקוקזיות וה בוכריות בעלות המראה הכהה, וההתנהגות השמרנית עד נוקשה, וציונים מעולים, קבלו אצלה יחס טוב יותר.
    האמירה דתיים היא מקוממת ומקומה באפרטהיד מסוג חדש.

  5. לבנה מושון

    שלל צבעים, איריס, פרשת עמנואל נוסח אמריקה, ילדים מעמידים את המבוגרים ואת הוריהם במבחן, והשאלות למרבה הפלא דומות.

    • איריס אליה

      לגמרי, לבנה יקרה. תודה על התגובה. כמה שמחה על חזרתך, וכמה אהבתי את הפרוזה השירית האחרונה שלך.
      שבוע נפלא.

    • לבנה יקרה, דווקא השיר הזכיר לי את פרשת הסלקטורים ,שמשום מה קבלה כותרות מזעריות, ובה נדחקו האתיופים מהמועדונים.

      כל זה עד שח"כ מולה חוקק חוק בנדוון בסיועה של שלי יחימוביץ.

      כמי שעבדה עם אתיופים קשה לי עם הדחקות וחורים שחורים שנדחקים מהכותרות. כמי שעבדה איתם קשה לי עם הגיטאות שהקימו להם בשכונות עוני. בגבעתיים ורמת- השרון לא רואים אותם ממטר. למי שיש כסף אין צורך לראות שחור.

      כמי שקשה לה עם צביעות קשה לי לשתוק.

      ואיני מאשימה אותך לבנה יקרה.

      אלא את מי שמעלים ממך את האמת .

      אני , אהודה או לא, חייבת לפקוח עיניים לכל העיוורים.
      ואת המחיר אני תמיד משלמת.
      בשם אי הגזענות והסובלנות.

      שבוע- טוב.

      • גיורא פישר

        לאביטל
        ביום חמישי בערב ביקר בני גלעד (שהוא לבנבן) במועדון.
        הסלקטור לא נתן לו להכנס. הסיבה הייתה שרשרת הזהב שבני נושא על צוארו.
        רק לאחר שגלעד הסביר לסלקטור שהתליון נושא את שמו של אחיו שנפל ,הוא הורשה להכנס.
        כל זה לא בא להמעיט מהכלימה על האפליה על רקע של צבע העור בארה"ב ואצלנו.

        • איריס אליה

          גיורא יקר,
          זה בוודאי אינו מקרה חריג. להווה ידוע שיש הרבה לבנים שלא יקבלו היתר כניסה למועדונים האלה. העניין הוא מתמטי. ז"א, מהו היחס שבו לא יכנסו שחורים, לעומת לבנים. למיטב הבנתי מדובר ביחס של אחד לכמה עשרות, בגלל שיש "שחורים" שמבינים את המסר ובכלל לא מנסים להגיע ולהיכנס לאותם מועדונים גזעניים. לצערי, אם הכל היו פועלים ככה, אולי היו משתנים פני הדברים. ז"א, אם גם לבנים היו מדירים רגליהם מהמועדונים האלה, היינו יכולים להקרא חברה יותר צודקת ושיוויונית. אבל לא אלו פני הדברים.
          שבוע טוב.

      • איריס אליה

        אביטלי, מתוקתי.
        קראתי את שתי תגובותייך האחרונות, ואני מאד מבינה, כמו שכתבתי אני בתגובה אלייך ואל טובה, את הכעס המוצדק, ובאופן כללי אני, את יודעת, מסכימה איתך. אני לא מסכימה עם שנאת שווא מכל סוג, ואני לא יכולה לעבור לסדר היום עם שנאת החרדים שאת סובלת ממנה, כי היא בהחלט סוג של אפרטהייד שמקבל תמיכה תקשורתית וציבורית, גם בקרב חוגים שמגדירים עצמם ליברלים. אבל שוב, ממש במקרה, מוש שלי טיפל בהרבה מאד מקרים במסגרת עבודתו באגודה לזכויות האזרח, בין הייתר, באנשים שנפגעו מהסלקציה במועדונים, ואלה בהחלט לט רק אתיופים, וזאת תופעה פשוט מחרידה. ולחשוב שעוד קוראים לזה סלקציה. אבל הוא גם טיפל בעשרות מקרים של אפלייה אשכנזית חרדית כלפי ספרדים חרדים, למשל בקריית ספר, שם סירבה הגוורדייה האשכנזית לקבל חרדים ספרדים ושוב, בלחץ של גורמים פוליטיים ומנהיגי ש"ס, העותרים משכו את העתירה. ומדובר על סלקציה במגורים. לא התאים להם, לאשכנזים החרדים, לראות יותר מידי שחורים מול העיניים.
        אז גזענות יש ויש, בהרבה מקומות. גם, ואני שוב אומרת, גם אצל החרדים האשכנזים, וגם במקומות חשוכים אחרים.
        אני גם יודעת איזה לחצים הופעלו על ללום, מאותו סוג שהופעלו על העותרים בקריית ספר, ואני בשום אופן לא מקבלת את עמדתו של עובדיה יוסף, שבעצמו, כאשר הוא שולח את ילדיו למוסדות אשכנזיים, מאדיר את הגזענות ונותן לה הכשר. שוב, זו דעתי, ואני מבינה את הכעס שלך על הביקורת כלפיו, אבל אני בהחלט מאוכזבת ממנו, הגם, כמו שכתבת, אף פעם לא הייתי ממעריציו. אבל יש לי זכות לכעוס על מנהיג, ועוד רוחני, שבמעשיו ובפסיקתו, יוצא נגד האג'נדה שלשמה הוקמה המפלגה בראשותו, במחירים פוליטיים כאלה ואחרים.
        ואת זה, אני אומרת, שוב, בלי לנקות את הציבוריות הישראלית שבאמת רקדה על הדם.
        שוב, זו דעתי.
        שולחת לך נשיקות וחיבוק לשבוע טוב, למרות ואולי עוד יותר בגלל חילוקי הדיעות ביננו.

        • נכון איריס, אבל האתיופים עליהם כתבתי מספר פוסטים שפורסמו גם 'בביתא ישראל' אתר הבית שלהם, סבלו מאותה אפליה בדיוק ואף קשה יותר. והם לא בכותרות.
          את המסע שלהם מסודן דחקו מספרי ההיסטוריה.
          אף רשות עשירה לא התנדבה להקים עבורם מוסד קליטה.
          והמון ועדי שכונות סירבו לקבלם בשכנות. ואני עצמי יודעת זאת ממקור ראשון.
          כך שמובלט מה שצריך להיות מובלט ומוצנע מה שטוב שיהייה מוצנע.

          איני טוענת שהחרדים סובלנים כלפיהם לא ולא.

          אך מציבור עיתונאי שמורח כותרות ענק רק במקרה אחד , ציפיתי ליותר.

          אם היה מתמקד באתיופים ןלא רק בקבלתם או אי קבלתם למוסדות דתיים.

          אלא לאי המצאותם במקומות מסוימים ומחיקתם מדפי ההיסטוריה הייתי מבינה.

          אך כאן יש שתיקה חביבה והכל טוב.

          נחמד מאד.

          ובאשר ליואב ללום, כשלא יקבלו חרדים למקומות העבודה בגלל כותרות הענק וההסתה, לא יקבלו גם חרדים ספרדים.ןלכן השתיק הרב עובדיה את העניין. כשימנעו תקציבים לגני החינוך המיוחד , לא יבדילו בין אלה לאלה.

          זוהי הצביעות בהתגלמותה. לכאורה מנסים לעזור להם אך רק כשזה משרת אלמנטים של שנאה חילונית בהכשר מהודר.

          אוהבת אותך.
          אביטל

  6. יפה תרגומך איריס
    זורם וחרוז
    דבר לא יוכל לרפא נפש פגועה של ילד

  7. תַּלְמה פרויד

    איריסקה, שיר יפה ומרגש בפשטותו הלכאורית.ויפה תרגומך ויפה בחירתך לתרגמו.
    הייתי חושבת שוב על 2 השורות האחרונות, באנגלית המסר חד ונוקב יותר. אולי משהו בכיוון:
    והיכן הסוס לילד השחור?
    או: ואיפה סוס לילד שחור?
    או: ויש סוס גם לילד שחור?
    אפשר לחשוב על עוד אפשרויות, אבל לי נראה שזה בערך צריך להיות הכיוון. וחשוב לשמר את נקודת הראות של הילד, שממנה מובא השיר (וזה גם מה שמרגש בו כל כך). אני בטוחה שאת יורדת לסוף דעתי, והשאר כמובן לשיקולך.
    חיבוק.

    • איריס אליה

      תלמה ושחר מריו יקרים יקרים, תודה רבה על התגובות, אני נוטה להצטרף לדעתכם. התחבטתי בזה. ואני שוב כל כך שמחה על התגובות האלו, הן מחזירות אותי להבנה המאד מוקדמת שלי, שזה אחד הכוחות הכי גדולים של המטע הזה.
      נשיקות וחיבוק חזק, נתראה בקרוב.

  8. חני ליבנה

    אהבתי את התרגום איריס, והשיר במקום, אולי שאלה של ילד קטן תפקח עיניים מבוגרות

    • איריס אליה

      חני יקירה, מזל טוב!!!!! מאד מקווה שהיה כיף, ובעצם איך לא? חשבתי עלייך השבוע, ולא נותר לנו אלא לחכות לרשימה פרנקו-חנית:)
      נשיקות ועוד ברכות.
      ותודה על התגובה.

  9. איזה משורר גדול הוא היה, לנגסטון יוז. ובעצם עדיין.

    ולגבי התרגום, אני מצטרף לדעתה של תלמה.

    • איריס אליה

      הי שחר מריו מתוק. כתבתי לך בתגובה לתלמה. תודה מאד. מאד זקוקה לפידבקים האלה.
      נשיקה.

  10. התרגום זורם יפה, איריס. נקווה שהגזענות החשוכה תיעלם מן העולם וממקומותינו בכלל זה.

    • איריס אליה
    • איריס אליה

      אויש אמיר, התפלקה לי התגובה אליך. בטח בגלל ששקלתי פעמיים אם לכתוב לך יקירי…
      חווה חמה עלי רצח:)אני חושבת שרק לה מותר לקרוא לך מחמל נפשי:))
      איפה היא? העיקר פתחתי לתגובות בגללה, ונשיאים ורוח ותגובה ממנה אין.

      לא משנה. הכי שמחה לקבל ממך את התגובה המאשרת. ראש לאריות.
      נסיעה טובה שבטובות .

  11. איריס, תרגום יפה לשיר תוהה/מוחה.
    הרבה אוטובוסים יש כאן
    ומעט קרוסלות
    צריך להחליף המינון.

    • איריס אליה

      נועם יקר ורחוק, אכן.
      מצד שני תמיד עדיף אוטובוסים. אם הם לא מתפוצצים.

      נתראה בקרוב?
      נשיקות.

  12. אחד ליד השנייה…
    קדימה וגם אחור (בלי ה-וגם…)
    מה דעתך איריס? (הקדמתי הצעות כדי שלא אשכח את תרגומך הסוחף לשיר קל לכאורה ובעצם מעיק)
    קראתי קצת באיחור אני לא עומדת לפעמים בקצב הפוסטים. אבל אף פעם לא מאוחר באמת ותמיד נפעמת מריבוי אשכולותייך. ממש אימפריה יצירתית של אישה אחת.

    • התגובה מעל שלי, חברתך "הווירטואלית" האמיצה

      • איריס אליה

        חברתי הווירטואלית האמיצה והמקסימה שעוד רגע תהפוך להיות חברתי הלא ווירטואלית האמיצה והמקסימה, תודה.
        את ה"שנייה", לא אוכל לשנות. זה התחרז לי עם לבנים וצבעונים.
        את ה"גם", כבר מורידה. צודקת לגמרי.
        הרבה נשיקות.

        • לא נצא לקרב מוחות או לבבות, חלילה, רק אנמק:
          השנייה מתחרז עם הבא שתי שורות קודם. וחוץ מזה אחד ושנייה כולל זכר ונקבה – גם אצל צבעונים יש נשים, לא? זהו, משחררת אנרגיה ואהבה…

          • איריס אליה

            ענתי, חייבת להפנות אותך לשיר של מיה אנג'לו שתירגמתי, שם לקחתי את מה שציינת, השימוש בלשון נקבה, די רחוק. ככה לטעמי.
            הנה הקישור
            http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=15290&blogID=290
            המקור האנגלי מופיע גם שם.
            אבל בשיר הזה קשה לי עם זה. כי זה מאבד פוקוס מגזענות לטובת הפמיניזם. בכל מקרה, אגלגל את זה במוחי הסדוק מזיקוקי יום אתמול. עוד אכתוב על זה.
            נשיקות ותודה כפולה על הברכות. השיר האחרון שלך נפלא, יש בו ריתמוס נדיר, לטעמי, אגיב אליו בערב שלי.
            אהבתי ונשיקותי.

  13. מירי פליישר

    תרגום נהדר וחשוב
    תודה איריס חמודה

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאיריס אליה כהן