בננות - בלוגים / / נועה שקרג'י כותבת על "פלא"
שחרחורת
  • איריס אליה כהן

    איריס אליה-כהן, סופרת ומשוררת, כלת פרס ראש הממשלה ליצירה לשנת 2015. "מַכְּתוּבּ" (הקיבוץ המאוחד, 2011), זכה בפרס שרת התרבות ובפרס רמת גן 2012; ספריה "דושינקָא, נשמה" (הקיבוץ המאוחד, 2013), ו"גלבי" (ידיעות ספרים, 2016) נמנו שניהם עם תריסר המועמדים לפרס ספיר. שירים מתוך ספרי שיריה "שחרחורת" (הוצאה עצמית, 2014) ו״פלא״ (ידיעות ספרים 2017) תורגמו לאנגלית, צרפתית וספרדית, פורסמו בעיתונות, בכתבי עת ובבמות אחרות בארץ ובעולם, רבים מהם הולחנו ומבוצעים על ידי אומנים שונים ולאחרונה נכנסו שניים מהם לתוכנית הלימודים הארצית בספרות. המופע "פלא – משירי איריס אליה-כהן" ובו שירים שהלחין אמיר עמרמי למילותיה של אליה-כהן, בביצוע מורן קשרו-עקרבי, עולה בימים אלה על הבמות ברחבי הארץ.

נועה שקרג'י כותבת על "פלא"

נועה שקרג'י הנפלאה וההו כה חכמה שספר שיריה "חותמת חום" יצא בקיץ וזכה לביקורות מהללות (מחילה, טרם הגעתי אליו) ממליצה על כמה ספרים, וביניהם גם "פלא" שלי, וכמה אני מאושרת לפתוח ככה את השנה;

על פלא; נועה שקרג'י

על ספרי שירה אני ממליצה כל השנה, אבל על הספר הזה לא הספקתי להמליץ. הייתי צריכה לחשוב עליו. לכתחילה ספרי שירה שמנמנים יוצרים אצלי חווית אי אמון. סביר להניח שהפגם בקוראת, אבל כשאני רואה ספר שירים שמנמן אני תוהה מיד כמה אחוזים ממנו היו יכולים להישאר בחוץ. עם זאת, שבחים רבים נאמרו על "פלא" ולא לחינם נאמרו. האיכות הראשונה של השירה היא אמת ואמת ניכרת בספר הזה. בעיקרו הספר מורכב משלוש פואמות: "יולדת", שירי אהבה ופואמה אודות מסע להודו. באופן יוצא דופן הספר הזה מצליח להחזיק את 176 העמודים שלו, משימה כמעט בלתי אפשרית לטעמי לספר שירה. היופי של הספר היא היכולת לנוע בין סוגים שונים של שירים- מוזיקליים יותר, סיפוריים יותר, אירוניים יותר, כואבים יותר ולשמור על קצב בו השירים כולם נקראים בתשומת עין ולב. פואמת ה"יולדת" זכתה כמובן במירב תשומת הלב, אבל אני רוצה להזכיר כאן דווקא את שירי האהבה, וכן את השירים על אביה שנגעו לליבי באופן מיוחד וחלקם גם פורסמו ב"ננופואטיקה 6" אשר הקדשתי למשוררי שנות ה-60.

התמונה של ‏איריס אליה כהן‏.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאיריס אליה כהן