בננות - בלוגים / / פלא תגובות קוראים
שחרחורת
  • איריס אליה כהן

    איריס אליה-כהן, סופרת ומשוררת, כלת פרס ראש הממשלה ליצירה לשנת 2015. "מַכְּתוּבּ" (הקיבוץ המאוחד, 2011), זכה בפרס שרת התרבות ובפרס רמת גן 2012; ספריה "דושינקָא, נשמה" (הקיבוץ המאוחד, 2013), ו"גלבי" (ידיעות ספרים, 2016) נמנו שניהם עם תריסר המועמדים לפרס ספיר. שירים מתוך ספרי שיריה "שחרחורת" (הוצאה עצמית, 2014) ו״פלא״ (ידיעות ספרים 2017) תורגמו לאנגלית, צרפתית וספרדית, פורסמו בעיתונות, בכתבי עת ובבמות אחרות בארץ ובעולם, רבים מהם הולחנו ומבוצעים על ידי אומנים שונים ולאחרונה נכנסו שניים מהם לתוכנית הלימודים הארצית בספרות. המופע "פלא – משירי איריס אליה-כהן" ובו שירים שהלחין אמיר עמרמי למילותיה של אליה-כהן, בביצוע מורן קשרו-עקרבי, עולה בימים אלה על הבמות ברחבי הארץ.

פלא תגובות קוראים

מיכל עמנואל

אתמול היה זה סבא בא בימים שהאזין ל"פלא" בחיוך… היום תינוקת כבת חודש. חג ספר שמח ומאושר!

"איריס יקרה, התחלתי לקרוא את פלא שלך, והוא אכן פלא. אני בערך בשליש הדרך (קוראת מהתחלה, עמוד אחר עמוד), וכבר רוצה לכתוב לך כדי לומר תודה. את משוררת מפעימה! את הולכת עם הלב שלך בחזית ויש בזה יופי ואומץ- זו כתיבה נשית במיטבה, שלא מסתירה את הנשיות או מתכחשת לה- הלב פוגש את העולם. פסעתי היום בחצר, ביתי הקטנה על כתפי (היא לא נתנה לי לקרוא בישיבה), וקראתי בקול. עם רוח אחר הצהריים וריח הורדים והנענע- הרגשתי שותפה לתפילה."

 

"קוראת את פלא, דבר ראשון שעושה הבוקר, וכבר בעמוד השני רוצה להתקשר אליך להגיד מה עשית? איך ככה שיחקת עם המילים, הפכת אותם, סובבת, יצרת הולוגרמה שטופת אור, הייתי מהופנטת לתיאורים. הקראתי לאבי, אפילו שאני לא מקריאה לו שירה, והוא חייך ואמר זה יפה. ועכשיו סיימתי את יולדות, ואני בלי אוויר. הרגשתי כאילו מישהו משחק לי עם הקרביים. עכשיו אקח הפסקה, אשתה קפה, ואחכ אני רוצה לשתות את כל המילים שלך, כולן. בוודאי שזה פלא, בוודאי.
… אמרתי לו ״חכה חמש דקות, עוד משהו אחד אני רוצה לקרוא לך״, ורבע שעה אחכ סיימתי לקרוא לו גם את יולדות ומהמנגינה, הצטמררתי יותר, והבנתי יותר מהקריאה הזו בקול."

כבר כמה נשים כתבו לי שהן מקריאות את הספר להורים שלהן, המבוגרים. לאבא או לאמא. זה כל כך משמח הדבר הזה. פלא עובר בתוך המשפחה. זה אושר זה.

בלה בר לב:

"אני מצטרפת לכל המילים הללו. סיימתי לקרוא את הפלא שיצרת. איני מסוגלת להשתחרר מההתרגשות שאפפה אותי למקרא מילותיך. את מלהטטת עם המילים, המקורות ושירי משוררים אחרים, באמנות שאין דומה לה.
גם אני מעבירה את ספרך לדור הבא. אך מאחר ואמי ז"ל איננה עימי. והתברכתי בשלושה בנים. אני מעבירה אותו לכלתי, שכבר שתי לידות מאחוריה. ולכלה שכרסה בין שיניה, וצפויה ללדת כל יום.
ברור לי שאשוב לקרוא בפלא שהשארתי על השידה ליד מיטתי.
תודה לך."

גלי רביץ:

מצטרפת למילים המטריפות.
לפני כשבועיים ישבתי עם שתי חברות וחבר בקאנטרי, ואני עם ״פלא״ מקריאה להם שירים, שלושתם, בעיקר החבר, היו מהופנטים. תקריאי לנו עוד.. ביקשו.. אין לתאר גודל הפלא של ה״הפלא״ הזה ..

גלי רביץ

גלעד נדלר:

וואו. הרגע קראתי את "יולדות" שוב. הרחבת את זה מאוד ממה שזכרתי. זה כל כך חזק, ומרגש, ומעיף. וואו. אני חושב שבתחילת ובסוף כל עונה של בייבי בום צריך להעמיד מישהו שיקריא אותה. שיבינו שהחיים הם לא בייבי בום. מדהים!

ועוד תגובה כה משמחת שקיבלתי מגבר. וזה משמח אותי יותר מהרגיל כי אני רוצה מאד שגם גברים יקראו את הספר הזה:
הי איריס. חייב לשתף אותך. אני ממעט לקנות ספרים לאחרונה. בעיה תקציבית ובכלל עומס וכו. ממעט גם לקרוא לצערי. אבל אני מאד אוהב שירה וקראתי כמה דברים שלך כאן ולכן השתמשתי בתלושים שקיבלתי לחג במתנה וקניתי את הספר החדש שלך. מה אומר. זו אחת מחוויות הקריאה החזקות שעברתי בשנים אחרונות. מהמם ויפה מאד. בכל מובן. זהו. שבת שלום.

פלא סטימצקי 3

את גאונה. אני קורא שוב את ׳יולדות׳ והמילים מצליפות במרחב שבין הלב לשכל. גאונה, אני חושב לעצמי. איך אפשר לכתוב כל כך יפה, כל כך פואטי, מרגש, מוחשי, מצחיק, עצוב, מטורף, קצבי, חכם, חד, עמוק, חשוף, כואב… אח… מסאג׳ עמוק לשק הרגש והדמעות.

ריקי כהן:

הלידה כאלגוריה למלחמה, ליומן קרב שאנחנו מכירים מהאתוס הישראלי התרבותי, הקבלה גאונית ברעיון ובביצוע שלה, והזיקה לאלוהים ולתנ"ך, וביאליק. המחאה הפמיניסטית הנוקבת. שילוב שהוא אבק שריפה. הפואמה יולדות מתוך "פלא", של איריס אליה כהן חברתי האהובה. השתאות על יצירת מופת.

ריקי כהן

אווה מלכה:

יום בסימן צהוב ..
איסוף לימונים צהובים ובשלים שנפרדו מעץ
ונחו על האדמה
פרח צהוב זורח
ושליח שהגיע עם " פלא" ספר פואמות ושירים המופלא והמרגש של איריס אליה כהן
ואך לא … בכריכה בגוון צהוב

" …. גם את יודעת : אהבה היא
שני געגועים שנלפתים
בלב אחד "…
עכשיו אפשר לברך
שבת שלום

אווה מלכה

 

אושרת זריהן:

הספר מתריע שאגיע מוקדם ואני יודעת שהוא יעשה פלאים אז את מי לוקחת עמי??? את פלא של איריס אליה כהן והשער הזה אלוהי !!!!!

אושרת זריהן

משה מיה:

״פלא עלה בחלוני, יחד עם פגי התאנה. תודה לך איריס על המילים הפשוטות המתחדשות להן בכל יום.״

משה מיה

הדר בראל

איריס. הו, איריס.

את מאפשרת לי למשוך אפור בתוך שחור.
מילים של כוכבים אל מול השמש קראתי.
בין היום למחר חיים שלמים צונחים
ויש אותך.
שיח ירוק בכותל ופלפל אדום מעל החומה.

תודה

הדר בראל

קוקה רונן:

קורה רונן תגובה

קוקה 2

איריס פרידמן:

תגובה

איריס פרידמן 2

דבורה זילברשטיין:

כל כך חיכיתי לקריאה של דבורה זילברשטיין החכמה והטובה והנדיבה שמגדלת את התכלת ואת הצלול ואת אדמת הגן העורפי, והבוקר היא כתבה לי: "יקרה את! הפואמה על האהבה וההיעזבות – היא כל-כך! ומשהו אמיץ וישר בה מאוד… אבל הכי אני אוהבת את דרכך לגעת, בנופים, עצים עונות שנה… כאילו תנועות הלב שלך ותנועות התודעה שלך מצייתים לחוקים בוטאניים… אני אוהבת את בת שירך מאוד, נוגהת ממנה אהבה, אומץ לדעת, כאב, התרוננות.. גם אני מאוד נפתחת אל עצים ופריחות – הם מדובבים לי ת'נשמה הטרום-מילולית שלי…. ואת מדברת איתה כל כך יפה…"

דבורה זילברשטיין

שולמית שירקולקר:

איריס יקרה, וואו! וואו! וואו! קניתי שלשום, קראתי כל הלילה, צחקתי, בכיתי, חשבתי על אמא שלי ועל האמא שאני, ובבוקר רצתי לקנות את שני העותקים שנשארו בחנות. שתזכי לעוד פלאים כאלה בחייך.

פלא שולמית

לילך הברמן: המאיירת של הכריכה

אחרי הפסקה ארוכה ארוכה מהפייסבוק (וקצרה קצרה מהסטודיו עצמו)
בה הייתי בחופשת לידה (מושלמת) ועכשיו חוזרת לשגרה (:
ואיזה כיף לחזור ככה, ממש לכבוד השקת ״פלא״ הספר החדש של איריס אליה כהן המדהימה בהוצאת ידיעות אחרונות.
זהו ספר פואמות ושירים חזק ורגיש כמו שרק היא יודעת לכתוב
(והוא עכשיו במבצע ברשתות סטימצקי- סתם שתדעו).
היה לי מאוד מרגש לעבוד על האיור הזה, במיוחד מפני שזה הפרוייקט האחרון שהספקתי ליצור לפני הלידה, והסימבוליות לא עזבה אותי…(כראוי לספר שירה)
ועכשיו נשאר רק להישען אחור בסיפוק ולחכות לספר בא איריס אליה כהן

ושני פלאים:

לילך הברמן 2

לילך הברמן

רוני טמיר סגל

רוני טמיר סגל

נעמה סופיה כהן:

פייר יש לי מזל!!! איזה פלא לחזור הביתה מיום עמוס לפלא הזה שמרחיב את הלב.
"שירה היא מחסה, היא חיק / מקום להתנחם עם רדת הבדידות / למצוא בו מנוחה". כן כן. בול. לא מגלה לכםן יותר תצטרכו להשיג אחד בעצמכןם.
תודה איריס אליה כהן

נעמה סופיה כהן

 

צילה זן בר צור

הפלא הזה,
בתוך חלום טרי ובו ציפור נייר שמישהו שלח
ועץ לחם שגדל כמו עץ החיים
והעפיל על עץ המנגו.
ומסביב שדות אורז תלומים בפני הילדה
שבאבחת הנהר הייתה לאישה זקנה
השותה זרמים שקטים של געגוע
בפנכת אגוז הקוקוס.

היא ממשיכה וכותבת בדיו לבנה.
היא ממשיכה וחולמת על
פרח יסמין קטן
שחולם ירח
ותוהה,
'מה יהיה צבעו של הירח בגלגול הבא'?

*
פֶּלֶא – ספר שירתה של איריס אליה כהן
לוקח אותי למסע פנימי,
בין לידה, מיתות קטנות ולידה מחדש,
בין שיעורים בפרידה,
בין שפת האיילות לנשיקת הציפורים,
ביני ובין אימהותי ובנותיי,
ביני ובין כל הגלגולים
של תודעתי.

*

תודה, אחותי לשפת זרעי הכמון וההל,
לשפת הנשים החולמות
והמחלימות את
שסע שפתן המקורית.

*
ספר מתנה לכל אהובותיי
ובמיוחד לבכורתי, יָה יָה פאפיה שלי.

*הטקסט הפותח לעיל שזור בפסוקי שירתה של
איריס אליה כהן
בפואמה הֹדוּ

צילה זן בר צור

 

שני יפת:

כש איריס אליה כהן המופלאה כתבה את הספר החדש שלה, לפחות בחלקו היא הייתה במסע אישי בהודו, אני שהיתי באותו זמן ממש בסרילנקה הדמעה של הודו.. בכינו לא מעט ועברנו כל אחת את המסע שלה, בדרך חזרה נפגשנו בטיסה חזרה, לא תכננו את הפגישה , היינו כל כך עייפות מהמסע . כה שמחתי על הפגישה, ידעתי שיושבת ליידי אישה שעומדת לכתוב את ספרה. ואיריס ביקשה ממני לכתוב את כל החוויות שלי. עולמנו שזור במילים, בחוויות משותפות ובמכרים אהובים.
היום קיבלתי את הספר החדש והנפלא, אכן פלא גדול ,עוד ספר שיקבל מקום של כבוד ליד מיטתי ,המילים והמנגינות בתוך ליבי

שני יפת

מיכל ניר:

מיכל פרץ

ענת שניג:

קראתי עכשיו את שירי הפרידה .כל כך מרגש מתאר בנימים עמוקות תחושות רגשות…חזרתי לאהוב שירה. תודה לך איריס יקרה

חגית מרמלשטיין

לאה פילובסקי:

הפלא שלך ליד המיטה שלי וכולו פלא מכריכה לכריכה, מ"ההבטחה" ל"צוואה", ודרך פואמת "יולדות" הגדולה שזכיתי לראות גלגולים שונים שלה בדרכה לפלא, ושירי "יש נשים אשר פותחות לבן כמו חלון", ופואמת "שעורים בפרידה" ושירי "הכסא הריק" ופואמת הודו", ומתפללת עם "שירה אינה אלא תפילה". ואז להרגע. אבל להתרגש, אחותי.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאיריס אליה כהן