בננות - בלוגים / / לא הוצאה עצמית. אמונה עצמית
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

לא הוצאה עצמית. אמונה עצמית

 

בתגובה לפוסט של רונן א.קידר

ומוקדש לחנה טואג

זה היה לפני 18 שנים. קיץ דביק, יולי 1990. כרגיל קמתי משנתי בשעת צהריים, והקשבתי להודעות על המשיבון הענתיקה שלי, שאיזה חבר אמר שיש לו גודל של טנק מרכבה.

פתאום אחרי שלוש הודעות הייתה הודעה מאדם שלא הכרתי, שהציג את עצמו כמוקי רון, עורך של סדרה חדשה בהוצאת "עם עובד". אמר שהוא ושותפו לסדרה חנן חבר קראו סיפורים שלי שפורסמו באותה עת ב"מאזניים" "פרוזה" ו"אפיריון", ושהם רוצים להוציא לי ספר.

סליחה, שמעתי נכון? בלב דופק בקצב מאה קמ"ש, על סף התקף לב קטן, שמעתי את ההודעה שוב ושוב ושוב. אחורה קדימה. לקח לי אולי שעה לקלוט מה נאמר בקלטת, לפני שהתקשרתי למוקי בחזרה וקבעתי פגישה ששינתה את חיי הספרותיים.

הייתי בת 30. כבר פירסמתי סיפורים בעיתונות ובכתבי עת מגיל 23, אבל לא הצלחתי להביא את עצמי לאסוף את סיפוריי לקובץ ולשלוח להוצאה. רציתי, אבל לא היה לי אומץ, אז הסיפורים היו תקועים על המחשב. אולי לנצח. 

עד היום אני מודה לחנן ולמוקי שהימרו עלי והוציאו את ספרי הראשון (בעצם גם השני, אבל ב"קיבוץ המאוחד"), כי אני לא בטוחה שהייתי אוזרת אומץ לשלוח בעצמי ספר שלי להוצאות ספרים.

אני אוהבת משיבונים. וכבר קיבלתי בחיי הודעות משמחות ומרגשות, כולל ממאהבים, שזה תמיד מאוד מרגש ומרטיט את הקיבה. אבל ההודעה מחנן ומוקי הייתה הכי-הכי משמחת שקיבלתי כל חיי, עד היום. כל ספר או סיפור שרואה אור זה כיף גדול, אבל אין דבר שמשתווה לפעם הראשונה, כשהם הודיעו לי שעל סמך הסיפורים שהם קראו הם רוצים להוציא לי, לי! ספר ב"עם עובד", ההוצאה שהייתה משאת נפשי.

אפילו לא התחבטתי. ישר אמרתי כן, ישר חתמתי. ועד הרגע האחרון של חתימת החוזה פחדתי שהם יגידו שבעצם הם התחרטו, שגו, טעות מצערת הייתה כאן. אחר כך תליתי את החוזה על צג המחשב, והבטתי בו במשך כמה ימים כדי להאמין. עד היום אני רואה בזה נס. 

אז נכון שמצב כזה הוא מאוד נדיר, ואין לי ספק שיד אלוהים היתה בדבר. אבל מי שמאמין בעצמו וישלח להוצאות, והוא טוב, בסוף מישהו יקבל את ספרו ויוציא אותו לאור. אני ממש מאמינה בזה.

ולא צריך קשרים. הנה, לי לא היו שום קשרים.  צריך אמונה עצמית והתמדה, בחיי. זה הכול. וצריך לעבוד הרבה, ולפרסם קודם בכתבי עת. לא חייבים לקפוץ ישר לספר. 
 

 

 

21 תגובות

  1. אני גם מאמינה שיש יד אלהים. הוא בוחר לפעמים. כי דברים קורים לפעמים כאילו באורח פלא. עובדה התקשרו אליך. לא את הלכת לשם. זה יד אלהים.
    אני לא פוסלת מאמצים. אבל את הנבחרים אלהים בוחר.

  2. היי יעל
    אין כמוך הדבקות היא כימעט כמו ההשראה…
    שלך טובה

  3. הנחבא אל הכלים

    שלום יעל
    אני מוצא סוג של סתירה בדבריך בפוסטים האחרונים. אם הטוב סופו לצוף על פני המים. וספר טוב- יבוא יומו. ואם הכותבים (הגרפומנים) מוכנים להוציא ספר ולשלם עליו
    אז על מה את בדיוק מלינה?

    • אני חושבת שהבהרתי מדוע אני סבורה שהעמסת הכותרים בחנויות בעוד 500 כותר מדי שנה של סיפורת מהוצאות במימון מחבר, מוסיפה לזילות הספרות. אין כאן שום סתירה. עלייך להבין את מערך ההפצה האכזרי שמושפע גם מכמויות הכותרים שיוצאים לאור. אם ספרי הראשון היה בחנויות 8 חודשים, כי אז עדיין לא היה בום ספרות מקור, ספרי השני היה שלושה חודשים, והרביעי כבר רק חודש וחצי. ז"א, שבגלל העומס ישנה תחלופה גדולה בחנויות הספרים, בין השאר בגלל הספרים מהוצאות במימון מחבר. מה לא ברור כאן? ויש עוד השלכות, כמו ספריות ההשאלה ועוד. על הכול כתבתי ברשימה ההיא.

      • הנחבא אל הכלים

        שלום יעל
        המדיה הדיגיטלית (גם במוזיקה) הוזילה עלויות וביטלה הררכיות. אני מניח שאת שמה לב לזה גם ב "בננות". קראתי בעיון את הפוסטים שלך ואני רוצה להצדיע לך עליהם ועל הגילוי הנאות בכל אחד מהם. אך נדמה לי שאת יודעת שהספרים במימון עצמי כמעט לא תופסים מקום בחנויות מאחר ובעלי הרשתות לא יחזיקו ספרים שיצאו בהוצאות כאלה פשוט מפני שהם לא ימכרו. כך שהם לא באים ממש על חשבון הספר שלך. אני חושב שהבעיה נעוצה בעיקר בפריחה של הספרות העברית בעשרים שנה האחרונות. אם עד אז היו כחמישה סופרים מובילים הרי שהיוםיש כמה עשרות הכותבים לא רע ויש דרישה של השוק וציפיה למרכולתם. מבט ברשימת רבי המכר מצביע על כך שבראש הספרים הנמכרים נמצאים ספרי מקור ובהם כאלו שנמכרים הרבה. הם לא יורדים מהמדפים ונדחקים החוצה. לא קראתי את ספריך כך שאני לא יכול לשפוט את איכותם .אבל אני בטוח שאם הם היו רבי מכר הם לא היו נדחקים מהמדפים(ואין בכך שום קביעה שספרים שלא נמכרו הם פחות טובים).

        • היי הנחבא,
          אם הוצאה משלמת למפיץ, הוא ישים את הספרים בחנויות הספרים. זה הכול עניין של כסף פה. לא משנה למפיץ מי ההוצאה.
          לא בדקתי לאחרונה, אבל בעבר הלא רחוק, הספרים מאותה הוצאה שדיברתי עליה, היו בחנויות, שכם לשכם עם ספרים מהוצאות רגילות. תאמין לי שמניסיון אני מדברת. ממה שראיתי במו עיני.

          וכמובן שזה רק חלק אחד בבעיה כולה, של אינפלציית ספרי המקור. על כך עוד יש בדעתי לכתוב רשימה נפרדת. וגם על האופציה שפותחת הרשת לספרים כאלה. דווקא כאן יש מקום לזה, כמו אתר לולו למשל, שמאפשר הדפסת כמות קטנה של עותקים לכל מי שרוצה, וזה גם לא יקר. כתבתי על כך רבות גם ב"רשימות", ואני מתכוונת להמשיך גם כאן. זה נושא ענקי וחשוב.

  4. ליבך ופיך תמיד שווים !!!
    שאפו כפול 3 (לשלושת הפוסטים האחרונים)

  5. יעל
    הסיפור שלך הוא כמו שאנחנו אוהבים : הפי אנד לטובים.
    זה תמיד כך ? לא בטוחה בכלל

    • נכון ריקי, זה באמת מקרה יוצא דופן. אני מודעת לכך. גם אז גם היום אין כמעט מקרים שפונים אליך.

      אבל גם היום אני רואה אנשים כשרוניים ששולחים כתב יד להוצאה, ומקבלים אותם. שוב, לגבי פרוזה. בשירה אין לי מושג.

  6. יעל יקירתי, זה סיפור נפלא הסיפור שלך וכן יירבו לך בחייך, אולם 18 לא נעים להגיד, זה המון זמן ואני ממש בספק אם יש מצב היום בעם עובד, או בהוצאה גדולה אחרת. אז חיפשו כישרונות, היום עומדים אצלם בתור וגם מוקי רון כאלה אין רבים. את ולשמחתי גם אני כבר חצינו את הרוביקון והוצאות מוכרות ורציניות הוציאו אותנו לאור. מי שחדש היום בתחום ומחפש את דרכו, קשה קשה כמו שאמרה לובה. לעיתים הוצאה עצמית היא דרכם היחידה של יוצרים לפרסם. ואם ביקרת לאחרונה בחנות ספרים, לא נראה לי שאלה נוטלים הרבה מקום מאיתנו. רשתות הספרים הן ביזנס ויוצר שמוכר ויוצר מפרוסם מקבלים לרוב את המיקום הטוב בחנות. בעיקרון אני בעד שלכל אחד תהיה הזדמנות.

    • אם הספר עובר את סף האיכות והוא מגיע למדף חנויות הספרים , מה זה משנה אם הוא יצא בהוצאה פלונית או אלמונית.

      • לאיכות,
        אבל הרי דיברתי על כל ברשימות הקדומותץ. זהו, שספרים שיוצאיםן במימון עצמי או בהוצאות במימון מחבר, נדיר שהם עוברים את סף האיכות. זה יכול לקרות, אבל זה מאוד מאוד נדיר. מניסיוני בהוצאה ההיא. תקרא/י בפוסטים הקודמים.

    • נעמי יקרה, תקראי אם ייצא לך את הפוסטים הקודמים שלי על הוצאןת במימון מחבר. שם אני מסבירה את העניין. וכן, הספרים מאותה הוצאה עדיין בחנויות הספרים. היא משלמת להפצה, זה כן. הוצאות אחרות פחות נמצאות, זה נכון.
      ועדיין, זה מוסיף לזילו של הספרות לדעתי.
      וגם היום מחפשים כשרונות. אני רואה את זה מעת לעת, שגם מוצאים.

  7. הי יעל,
    אופטימיות בשדה הקרב של האמת. זה מה שאת. אנא הוציאי ספר "הדרכה מעשית להגשמת חלומות הכותבים בארץ הקודש בעידן החדש". זה יהיה מדליק ואת תעשי זאת בדרך מדליקה וללא פשרות. אני מזמין. ואנא, תהי רצינית ותוסיפי כמה קללות תנ"כיות עסיסיות. שיהיה עוד יותר שמח. תגידי כן, ואתחיל לחסוך.
    גרא

    • הבעיה היא, איך שומרים על הקול האישי גם כשמקבלים את הספר שלך בהוצאות לאור ,איך שורדים את העריכה בלי לאבד את הצבע האישי שלך, אמונה עצמית? קיבלתי , מקווה לשרוד באמצעותה את התהליך ,תודה על הפוסט והעידוד תודה שאת כאן כנה וישרה

    • חחחח… חתמנו גרא.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל