בננות - בלוגים / / על הצלילות
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

על הצלילות

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4


/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"טבלה רגילה";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}

ראיתי סרט על סופרת הילדים אניד בלייטון. מעבר לסיפור המזעזע על התנכרותה והתעללותה בבנותיה, לעומת האהבה שהרעיפה על קוראיה הקטנים שאירחה בביתה לעיתים קרובות, מה שעוד זעזע אותי בסרט הוא הפרט על השיטיון (דמנציה) שלקתה בו בגיל 51, וסבלה ממנו בהחמרה גוברת והולכת, עד מותה בגיל 71. 

 

נראה לי שאובדן הצלילות הוא הדבר הכי מפחיד. מילא התפוררות הגוף, אבל לפחות שהמוח יתפקד, לא? שיישאר לנו כבוד אנושי מסוים. אני נהנית ומופתעת תמיד לראות בטלוויזיה קשישים בני 90-100, שהם צלולים לחלוטין. לאחרונה ראיינו קשיש בין מאה שעדיין עובד כמה שעות בבוקר במרפאת השיניים שלו. והוא פירט למנחה בהנאה מה הוא עושה בחייו השלווים והנעימים, וזאת, בצלילות של בן עשרים.

 

ואני מקנאת. וחוששת בו זמנית. כי על כל הצרות הגנטיות אצלנו, במשפחתי רבים הם הלא צלולים. אימי מאובחנת כדמנטית זה 4 שנים, והיום היא בת 85, ולאט לאט נעלמת שארית צלילותה. סבתי, אם אבי, התחילה בגיל 85 להיות סנילית, וכשמתה בגיל מאה, בריאות פיזית היתה לה אומנם, אבל המוח היה מחוק לגמרי. דודתי, אחות אבי, אובחנה כחולת הלצהיימר בשנות השישים לחייה, ומתה מחוקה לגמרי כעבור עשור במוסד. וכמובן, אחותי הגדולה, נכת הנפש, שהיא רק בת 62, ובשנים האחרונות מראה התחלה מבהילה של שיטיון, שלאחרונה גם אובחן.

 

איזו בהלה. ומה שאולי הכי מבהיל, שבעיקר הנשים במשפחתי אובחנו בשלל מחלות הרס-המוח הללו. טוב, אולי כי הגברים מתו צעירים: סבי מצד אבי מת בשנות השלושים לחייו, וסבי מצד אמי מת בגיל 50. אבי, לעומת זאת, מת מסרטן נוראי בגיל 80, בעודו צלול לחלוטין. לך דע.

 

טוענים שיש היום דרכים לאמן את המוח כדי לדחות את הופעתן של המחלות המבהילות האלה. אולי. מצד שני, אם חוזרים למקרה של אניד בלייטון – זו  העסיקה את מוחה ללא הרף בכתיבת 6000 מילה ליום, שהתפרסו על 750 ספרים! ובכל זאת לא עזר לה בכלל האימון המוחי האינטנסיבי לדחות את המחלה. לך דע.

 

 

16 תגובות

  1. ביום כיפור קראתי את הספר עדיין אליס שכתבה ליסה ג'נובה והוא מספר על אישה שלקתה באלצהיימר מוקדם. הכותבת היא חוקרת מוח והיא הצליחה להכנס לתוך ראשה של אליס ולתאר מה שעובר עליה בצורה בהירה, תמציתית ומצמררת. לא מדובר בספרות מופת, אבל בכל זאת אחרי הקריאה לא הצלחתי לישון כל הלילה מרוב מחשבות. אני חושבת שהספר הוא נקודת מוצא טובה למי שמתעניין בנושא.

    שנה טובה וחג שמח.

  2. רות בלומרט

    יעל, אני מסכימה שמחלות רוח הן נוראות אבל אל תזלזלי בגוף מרוסק והרוס שבתוכו כלואה נפש בריאה ומתוסכלת…

    • רות, חלילה לי לזלזל במחלות הגוף. הלוא עברתי עם אבי שנה איומה של סרטן מכאיב נורא, שלא לדבר שאפילו אני, בגיל 50 היחסית צעיר, סובלת מכל מיני צרות של "נשים", וכואבת בעצמי. אז אני מכירה ומבינה כאב והתפוררת הגוף.
      אבל איכשהו בתחושתי יש משהו איום בכך שהמוח נמחק. אולי זה רק המבט שלנו מהצד. אולי מחוקי המוח לא כל כך סובלים. אבל אני זוכרת שאני הייתי בשוק כשסבתי בגיל 90 לא ידעה מי אני בכלל. ואימי שהמוח שלה נעשה סרט אחד גדול, ואומרת לנו דברים מבעיתים מנבכי הזיותיה, שהיא חושבת שזה באמת קרה. וכן הלאה. אז אולי לנו מהצד, שחוזים בהתפוררות המוח של יקירנו, זה נראה מבעית כל כך, ואולי למי שזה קורה לו, זה לא הכי נורא, כי אולי הוא לא מודע למה שקורה לו.

      בכל אופן, כאבי הגוף וסבלי הגוף הם מכה איומה ונוראה, אבל לפחות יש כבוד מנטלי.

  3. היי יעל יקרה
    מוזר איך סופרות גדולות שיצירותיהן מלאות אהבת אדם וחמלה אנושית הן אימהות נוראיות, לא מבינה את הסתירה הזאת ,אולי בגלל תובענותה של האמנות ,לא יודעת
    גם דבורה בארון ממש העבידה בפרך את בתה היחידה ,שנשארה ערירית ומיותמת לאחר מותה
    הרי היא כתבה על חלכאים ונדכאים בכזאת חמלה
    שיהיה לך חג שמח
    מלא אור
    והלאה הפחדים הנוראים! גם לי יש שדים כאלה ואני נלחמת בהם בחירוק שיניים

    • חנה, יעל, הרבה פעמים, לצערי מהיכרות אישית, נוכחתי ללמוד שאנשים שבבסיסם עינינים קשים מאד מנסים לזכך את חייהם, כתיבתם, יצירתם, לתת לה ביטויי חמלה ואהבה מעוררי התפעלות. אבל בזקנתם, כשמסכת "החיים" מוסרת מהם, בסיסם מתגלה.
      וזה נורא.
      לצערי פגשתי גם חוזרים בתשובה כאלה, גומלי חסדים ענקיים, שבבסיסם עולם אפל ורדוף.
      התגובה הזו איננה אישית כלפי אף אחד אלא מתוך צער אישי שלי
      א.

  4. הדברים שראית בסרט על האמהות של אניד בלייטון פשוט מזעזעים.

  5. גם הסופרת הגדולה אייריס מורדוך סיימה בשיטיון קשה, נעלמה, מעצמה ומביתה, היה סרט קולנוע נוגע ללב עליה ("אייריס"). בעודנו צופים בהורינו המזדקנים אכן יש מה לדאוג. רק היום התפרסם בעיתון כי הדמנציה הכפילה פי שתיים את שכיחותה באוכלוסיה.

  6. לצערי אצל נשים יש גם את העניין ההורמונאלי.

    בעיקר אם יש להן חוסר איזון אחר בנוסף.

  7. כתבת נוגע ללב, ואבדן בצלילות הוא איום מבעית.
    מה שם הסרט והיכן ניתן לצפות בו?

  8. לא ראיתי את הסרט אבל זה מזעזע, לך תדע, ואכן זה מפחיד, אנחנו לאחרונה מתמודדים עם הבעיה הזו ואין סוף לכאב.

    • רונית ליברמנש

      גם אני חושבת שהתפוררות המוח נוראית. לגבי הסרט: אשמח ללינק.
      אגב, גם אייריס מרדוק לקתה בדמנציה קשה. העדפתי לא לראות את הסרט. הספר שכתב בעלה מצמרר.

  9. לדיוןם הרציני על מחלות זקנה אין לי אלא להוסיף את ההערה הבאה.
    איש קשיש בא אל הרופא ושואל אותו: "דוקטור, יש לי דמנסיה או אלצהיימר?"
    אומר לו הרופא: "תשכח מזה."

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל