בננות - בלוגים / / מי רוצה לחיות עד גיל מאה?
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

מי רוצה לחיות עד גיל מאה?

 

שמעתי שבאוקינאווה שביפן אנשים חיים עד גיל מאה ויותר. מסבירים זאת בדיאטה שלהם (דגי מים קרים, אורז, אצות וירקות שהם מגדלים בגינה), בכך שהם אף פעם לא אוכלים עד שובע גמור, שותים תה ירוק, קצת סאקי, מתרגלים אומנויות לחימה, חיים חיים נינוחים.

ונזכרתי בסבתא שלי שחיה על גיל מאה בירושלים, בלי דגי מים קרים ובלי אצות ובלי אומנויות לחימה וסאקי, ובלי בטיח. זאת אומרת, שלא צריך אוקינאווה, אפשר לעשות את זה גם כאן.

 

אז הנה התפריט למי שרוצה לחיות עד גיל מאה.

 

סבתא ביבי (בימה בפרסית, ורחל בעברית) באה על חמורים מפרס בסוף המאה התשע עשרה, ומאז חיה כמו פלחית.

 

 דבר ראשון, היא מיעטה באוכל, זה נכון. כמו אלה מאוקינאווה שאוכלים רק עד 80% מהשובע שלהם. והנה מה שהיא אכלה כל חייה. תמיד שתתה כמה כוסות תה רגיל, חום, כמה פעמים ביום, תמיד עם קובייה או שניים של סוכר, שהייתה מוצצת בפה, לא ממיסה בכוס.

 

היא אכלה מעט: קצת אורז וכנף עוף וירקות מבושלים לארוחת צהריים, ביציה רכה וקצת לחם וזיתים לארוחת ערב. בבוקר ששתה בעיקר תה. היא מאוד אהבה זיתים ואכלה לא מעט מהם. את הזיתים הערבים הדפוקים והמרירים של ירושלים. הייתה מכינה אותם בעצמה. ואהבה קצת ערק, זה מה שלמדה מהערבים בירושלים. ותאמינו או לא, לפעמים הייתה מעשנת נרגילה, כמו הזקנות של ירושלים.

 

סבתא שלי הייתה גמישה גם בגיל 80. הייתי רואה אותה יושבת ישיבה מזרחית כמו כלום, על הרצפה, כמו פלחית. והייתה חוצה את ירושלים לאורכה ולרוחבה. מעולם לא נסעה באוטובוסים. פשוט הלכה. מביתה בשכונת נחלת ציון הייתה הולכת לבית של הבת שלה בשכונת רוממה.

 

והכי חשוב, היא חיה בלי סטרס. ואולי עוד יותר חשוב: הייתה פורקת את מה שעל ליבה, לא מדחיקה רגשות וכעסים. (ולא משנה כרגע שמי שסבל מזה היו ילדיה, ובעיקר אבא שלי).

 

אז הנה המתכון, למי שמעוניין.

 

אבי, בנה, חי רק עד גיל שמונים, סבל מסוכרת ומת מסרטן. בתה, דודתי, הייתה מאוד חולנית ומתה בגיל 77. זאת אומרת, שלא הגנטיקה מדברת כאן אלא אורח החיים.

 

השאלה היא האם חייה הארוכים הועילו לה במשהו. בגיל 85 היא החלה לסבול מסניליות, ובגיל 90 כבר בקושי זיהתה את קרובי משפחתה. באתי אליה לבית האבות, והיא לא ידעה מי אני. בשלהי חייה לא זיהתה אפילו את ילדיה. רק את אבי, בנה האהוב, זכרה. לא סיפרו לה שהוא גוסס ואחר כך שמת מהסרטן. לא רצו לצער אותה. אבל היא קלטה את זה בחושיה, או באופן טלפתי. היא מתה חודשים ספורים אחרי שהוא מת, בגיל 100. היא הייתה בריאה לגמרי בגופה. מעולם לא הזדקקה לתרופות למחלות הזקנה הכרוניות.

 

אבל לדעתי לפחות, 15 השנים האחרונות בחייה היו מיותרות. כי מה שווה להאריך חיים עם מוח מחוק?

 

 

 

11 תגובות

  1. מישהו פעם אמר לי "מתים מוקדם מדי או מאוחר מדי, אף פעם לא בדיוק בזמן הנכון"

  2. למה להגביל את החיים?
    למה לא לנצח,
    למה להיות כמו
    כוכב שקורס ונהיה חור שחור
    וכל הגלכסיה נוכחת
    בבזיון שלו
    יושב על כסא גלגלים
    ובאה תילנדית
    ומאכילה אותו בכפית.

    גועל נפש למות.
    אני אומר את זה באחריות.

  3. פוסט מקסים — נהנתי מכל רגע קריאה ומהמחשבות שהוא עורר. תודה.

  4. נזכרתי בדוד של אבי שהאריך ימים אחרי בנו האהוב, ותמיד אמר: "אלוהים קילל אותי בשנים".

    אבל אולי נכון יותר לקבל את הגורל, מה שלא יהיה, הרי זה לא בשליטתנו. בחברות המסורתיות התעסקו כל כך הרבה בהשלמה עם המות, ואצלנו כל הזמן כועסים ומתלוננים על מה שבלתי נמנע. אולי הפרידה מהחיים, כמו הלידה, צריכה להיות בחוסר אונים וחוסר שליטה גמור, וצריך פשוט לקבל את זה?

    אולי אני צריכה לכתוב על זה פוסט שלם.

  5. כן, יעלה, גם אני הייתי רוצה לעזוב מכאן במלוא הערנות.

    הסטרס שלא היה לסבתא יוצר פה מתח בין ההיבריש לעברית…

  6. ראיתי בערוץ 8 (זה גם חוזר מדי פעם) את היפנים שחיים מעל 100. קודם כל הדבר בעיקרי במי שהראו שם הוא שהם מתפקדים לגמרי אחרי גיל 100, אחד שם מלמד יפנים סינית (או סינים יפנית). הם רזים, דווקא לא ספורטאים, מפעילים את הגוף בכמה תרגילים פשוטים כל יום (לאו דווקא לחימה), ובעיקר שהם מעסיקים את עצמם וממשיכים להתפתח.
    היה שם סיפור עצוב על גבר כזה, שגם אשתו וגם ילידו כבר מתו והוא עדיין חי מעל גיל 100.
    מי שמתפקד וחיוני, אז לחיות מה שיותר.
    הסבתא שלך בהחלט סיפור מאלף.

  7. מירי פליישר

    יעל לידיעתך אפשר לעבוד גם עם המוח וזה מוכח, להמשיך ליצור ולהפעיל את התאים . חוץ מהליכה ואכילה מתאימה(זה הכי קשה לי)

  8. אריכות חיים כן. רק אם יש איכות חיים טובה !

  9. רונית בר-לביא

    אהבתי את התיאורים על הסבתא בירושלים של פעם.

    סבתי צעירה בהרבה …
    אבל יש לה תיאורים דומים.

    היום רווחת יותר ויותר התופעה של הארכת החיים, ופלח האוכלוסיה של הפנסיונרים עצום.
    אני מאמינה שנצליח לעבור את המחסומים שלנו כחברה כנגד הזיקנה שמלחיצה אותנו ואנחנו מעדיפים לשכוח ממנה, ושנלמד להעניק למבוגרים את החיים להם הם ראויים, ככה שאנשים ישתוקקו לחיות גם בגיל 100, אם הם בבריאות טובה יחסית ובעיקר, נאהבים ואוהבים.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל