בננות - בלוגים / / למה באמת רנתיה צריכה אותי?
הבלוג של עדנה שמש
  • עדנה שמש

    סופרת, מתרגמת, מבקרת ספרים בעיתון הארץ ועורכת עצמאית מחברת הספרים: אמסטל (הוצאת הקיבוץ המאוחד 2007) דיונות החול של פריז (הוצאת הקיבוץ המאוחד 2013) הוטל מלטה (הוצאת הקיבוץ המאוחד 2015) לכי, רצפי את הים (הקיבוץ המאוחד 2018) מרצה בארץ ובחו"ל Edna Shemesh is the Author of: Amstel, stories, Hakibbutz Hameuchad Publishers, 2007 The Sand Dunes of Paris, Hakibbutz Hameuchad Publishers, 2013 Hotel Malta, Hakibbutz Hameuchad Publishres, 2015 Edna Shemesh is a translator, editor and literary reviewer at Haaretz daily Gives Lectures in Israel and abroad about the influence her being second generation to holocaust survivors has had on her life and writing

למה באמת רנתיה צריכה אותי?

 

 

היום קיבלתי את המייל הבא מסטודנטית בשם רנתיה – וכך היא כותבת:


 
שלום לכולם
 
קוראים לי רנתיה ואני סטודנטית לארכיטקטורה שנה ג בוויצו חיפה
לצערי הרבה ה'פרוטה לא תמיד מצויה בכיסי' ולעיתים
אני מתקשה לשלם את שכר הלימוד
 
וכאן מגיע החלק שלכם
יש מלגה של בנק הפועלים ומקבלים אותה
הסטודנטים שמצביעים להם הכי הרבה

כל מה שאתם צריכים לעשות
זה להיכנס לקישור הנ"ל
ולהצביע לי
 
 
http://apps.facebook.com/poalimstudents/?candidate_adv=725732362
 
תודה מקרב לב
רנתיה
 

 

בהתחלה חשבתי שזה בצחוק, משהו לא הסתדר לי, אבל פתחתי את הקישור בפייסבוק וראיתי שאכן – בנק הפועלים המציא משחק חדש, מעליב ומבזה. ראשית, גילוי נאות: בוודאי שהצבעתי עבור רנתיה! לא אני אעמוד בפני הצורך שלה לזכות בהרבה מצביעים כדי לקבל מלגה שהיא כה זקוקה לה, כלשונה. ואם אתם רוצים – תצביעו לה גם אתם. אבל מיד אחר כך כתבתי לה במלוא הכנות שאני עושה את זה פשוט בשבילה, בשביל סטודנטית אלמונית לארכיטקטורה, אבל בניגוד גמור להשקפת עולמי.

 

האומנם בנק הפועלים זקוק לטריק מלוכלך שכזה בשביל פרסומת זולה? הרי מה זה בשביל הבנק הזה לתת 11 אלף שקל למישהו? עד שגמרתי לכתוב 'ג'ק רובינסון' בנק הפועלים (כמו שאר אחיו החמסנים) כבר חמס מבעלי החשבונות שלו מאות אלפי שקלים בעמלות מופרכות. בטח הרבה יותר. אני גם בטוחה שלא קשה לבנק להוציא מיליונים על תקציב הפרסום שלו.

 

אז מה נותר? רק הזנייה (מלשון זנות, כמובן) ולא שום דבר אחר; הליכה אחר אופנה נלוזה שאני ורבים כמותי מסרבים להיות חלק ממנה. הבנק פשוט היה חייב ללכת על ריאליטי – להעביר את הסטודנטים הנזקקים (ובוודאי גם כאלה שלא זקוקים ורק בא להם להשתתף במשחק ולהיחשף) זובור קטן, שיעבדו בשביל המלגה, שיתזזו קצת, למה לא, ישלחו מייל לכל העולם, והגרוע מכל – באופן הזה הבנק נותן את המלגה למי שמגיע למקום ראשון באיזה מדד פופולאריות מופרך – מי שיצביעו לו יותר – יקבל את הכסף. מחר זה יהיה מי שיעמוד יותר שעות על רגל אחת מול פה פעור של קרוקודיל, כמו שבְּני סיפר לי שראה בתכנית הישרדות, לפני שהסברתי לו ארוכות למה מוטב לו שימצא מהר משהו מועיל ומהנה יותר לעשות.

 

אז זהו – בנק הפועלים גילה את 'הגימיק'! גילה את האקספוננטיות שבשליחת מייל לתפוצת נאטו! גילה שאפשר לרתום את ה-GREED הכללי לעוד סוס – ביג דיל!

 

האם לא היה ראוי יותר לאמץ גישה מכובדת יותר? לתת מלגה למי שבאמת זקוק/ה לה על פי מדדים סוציו-אקונומיים פשוטים? האם לא היה ראוי לשלב את הנזקקוּת עם הצטיינות בלימודים או הוכחת שירות מסוים לחברה (דוגמת פרויקט פר"ח)? ואם פתחתם את הקישור של רנתיה – האם לא שמתם לב שהסטודנטיות והסטודנטים המופיעים שם רובם ככולם יפים ופוטוגניים? האם למי שאינו פוטוגני לא מגיעה מלגה?

 

בקיצור, קראתי, והרגשתי התנגדות פנימית עזה שאין לי לאן בדיוק להוליך אותה מלבד אולי לשתף אתכם בה – וכמובן תודה ליזמים "מבריקים" נוסח אמריקה – שמביאים אלינו את כל זבל הריאליטי, מעתיקים את הפורמטים בלי בושה (נקווה עם זיכיון חוקי), גורפים כסף גדול (ראו ארז טל) ואותנו משאירים עם טעם רע ומר בפה.

 

 

 

 

 

18 תגובות

  1. גם אני קיבלתי זאת הבוקר, ואפילו לא פתחתי את הקישור לבדוק במה מדובר. לא מצא חן בעיני הרעיון, שסטודנטים צריכים להוכיח כישורי פופולריות ויחצנות בשביל לזכות במלגה.

  2. גם אני קיבלתי זאת הבוקר, ואפילו לא פתחתי את הקישור לבדוק במה מדובר. לא מצא חן בעיני הרעיון, שסטודנטים צריכים להוכיח כישורי פופולריות ויחצנות בשביל לזכות במלגה.

  3. עדנה את צודקת מאה אחוז.

  4. אני בעדך :)…באמת הזוי מה שהבנק עושה…מה מחר מה השלב הבאה לאן הריאלטי ההזוי הזה יקח אותנו, מה אנשים עושים בשביל כסף.

    • ו בדיוק הנקודה – רק שהיא באמת כאובה. הנה רנתיה שלחה לי עוד מייל ובו כתבה שהיא "יורה לכל הכיוונים" כולל פרח – כלומר היא כנראה באמת צריכה את זה, ודווקא בגלל זה זה עצוב. כאילו הבנק מנצל את הצורך, את ההזדקקות, רק כדי לקבל עוד קצת פרסום. מי יודע, אולי מחר הוא יציע משחק גלדיאטורים…

  5. לא לשתף פעולה ולא להיכנס לפייסבוק

    • הי, באמת רצוי לא לשתף פעולה רק שככה אני מרגישה שדופקים את הסטודנטים. במחשבה שנייה – אם הסטודנטים עצמם לא היו מסכימים לשתף פעולה עם הבנק – לא היה אפשר לקיים את "משחק" האיוולת הזה.
      אני חושבת שהכי טוב אולי להביע את המחאה ישירות בבנק הפועלים – אולי באמת אעשה זאת.

  6. חברים,
    תודה על התגובות. רק לא ברור לי למה הן צריכות להיות בעילום שם? הייתי נורא שמחה לנהל אתכם דיאלוג – לא כתבתם כאן שום דבר שמצדיק אי הזדהות,
    תודה,
    מחכה לכם,
    עדנה

  7. גם אני קבלתי היום מייל כזה ממישהי אחרת שלדעתי לא זקוקה כלל למלגה, מוטב שתגענה המלגות למישהו שזקוק ולא למי שלו ולהוריו יש הרבה מכותבים…

  8. צודקת עדנה. אין דבר יותר מבזה מתרבות הריאליטי שהשתלטה לנו על החברה, הרבה מעבר לטלוויזיה. עלבון של ממש, אבדן ערכים בסיסיים כמו כבוד האדם. מעניין מה יהיה השלב הבא, הגרלת איברים לתרומה בטלוויזיה?

    • כרמית וסבינה – צודקות. אכן מבזה ומקומם. אגב – כתבתי לרנתיה והזמנתי אותה גם לקרוא את מה שכתבתי כאן, בפוסט, ולהגיב. לא נראה לי שהיא תעשה זאת. אני חוששת שגם היא יודעת שהיא משחקת במשחק שאין לה ברירה אלא לשחק אותו, בשביל המלגה. כך גם הסטודנטים האחרים המשתתפים בגימיק של בנק הפועלים. דווקא בגלל זה זה מרגיז אותי, כל העסק הזה. פ

      • שלום לעדנה לשאר הקוראות,
        קראתי את המאמר ואת הדיון שנגרם בעקבותו.
        ולהלן תגובתי שחלקה נשלחה לעדנה באופן אישי:

        במהלך השבוע כאשר התעסקתי באיסוף קולות כדי לקבל את המילגה האמת קצת נגעלתי מעצמי, קלטתי שהרדיפה הזאת אחרי ה'רייטינג' מעמידה אותי באור שלא "מחמיא" לי בעיני עצמי קודם כל ולאחר מכן גם ממש לא מאפיין אותי בתור רנתיה.

        בהתחלה כאשר ראיתי את ההזמנה לקבלת המילגה כנראה שלא חשבתי באמת עד הסוף אם אני מסכימה לדרך הזאת לקבלת המילגה ולאחר שעבר מעט זמן הפכתי לבטוחה יותר: שדרך כזאת זו לא הדרך שלי וכנראה גם לא דרך שהייתי מעודדת.

        אין ספק שלאחר הבנה זו הרגשתי חרטה ואפילו בושה שהכנסתי את עצמי ל'תחרות' עלובה כזאת ושגרמתי לעצמי לפנות לאנשים שאני לא מכירה.

        עזבתי את המירוץ הזה למילגה וכנראה שאני לא אזכה בה ואני לא מצטערת או מתבאסת מזה אני יודעת לאחר כל ה'הרפתקה' לפחות אני לומדת שיעור חשוב על עצמי לעתיד.

        כל טוב

        רנתיה

        • תיקון טעות לקוראות ולקוראים אולי זה בלוג של בנות אבל אני בטוחה שיש גם בנים שקוראים את המאמרים והתגובות בבלוג

          • אני מאחלת לך רנתיה הצלחה רבה בלימודים וגם שתמצאי את הדרך הראויה לזכות במלגת לימודים, במהרה.
            שלך,
            עדנה

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לעדנה שמש