בננות - בלוגים / / אתן רוצות לדעת מה באמת עושים הילדים שלכם בשיעורים?
הבלוג של עדנה שמש
  • עדנה שמש

    סופרת, מתרגמת, מבקרת ספרים בעיתון הארץ ועורכת עצמאית מחברת הספרים: אמסטל (הוצאת הקיבוץ המאוחד 2007) דיונות החול של פריז (הוצאת הקיבוץ המאוחד 2013) הוטל מלטה (הוצאת הקיבוץ המאוחד 2015) לכי, רצפי את הים (הקיבוץ המאוחד 2018) מרצה בארץ ובחו"ל Edna Shemesh is the Author of: Amstel, stories, Hakibbutz Hameuchad Publishers, 2007 The Sand Dunes of Paris, Hakibbutz Hameuchad Publishers, 2013 Hotel Malta, Hakibbutz Hameuchad Publishres, 2015 Edna Shemesh is a translator, editor and literary reviewer at Haaretz daily Gives Lectures in Israel and abroad about the influence her being second generation to holocaust survivors has had on her life and writing

אתן רוצות לדעת מה באמת עושים הילדים שלכם בשיעורים?

‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏י"ב טבת תשע"ג

 

נתונים מדאיגים במחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה:

94% מתלמידי התיכון גלשו ברשתות החברתיות במהלך השיעורים בשנה האחרונה

*השימוש הנפוץ ביותר הוא גלישה ברשתות חברתיות במהלך השיעור ולאחר מכן שמיעת מוסיקה, משחק ושליחת מסרונים ותמונות. "בכל שיעור רוב התלמידים עושים שימוש כלשהו בטלפון הנייד ובכל רגע נתון חלק מהתלמידים עושים שימוש בטלפון הנייד", ציינו החוקרים*

 

94% מתלמידי התיכון בישראל גולשים ברשתות החברתיות במהלך השיעורים, כך עולה ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה. רק 4% לא עשו כלל שימוש בטלפון הנייד בשיעור. עוד נמצא: דווקא בקרב מורים מתירנים יותר השימוש נמוך יותר מאשר בקרב מורים שמשליטים משמעת נוקשה. "התלמידים משתמשים בניידים שלהם במגוון דרכים – גלישה באינטרנט וברשתות חברתיות, שמיעת מוסיקה, צילום, משחק ושליחת מסרונים ותמונות, ולפי הממצאים שלנו, כמעט אין רגע במהלך השיעור שתלמיד כלשהו לא משתמש במכשיר הסלולארי שלו", ציינו החוקרים.

על אף התפוצה הרחבה של טלפונים ניידים בקרב תלמידי תיכון, היקף השימוש בטלפונים טרם נבחן לעומק. במחקר חדש, שנערך בבית הספר למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה על ידי ד"ר איתי בארי והגב' דנה דניאל, תלמידת המחקר במסלול ללימודי מחקר מקדים לדוקטורט, ביקשו החוקרים לדעת את היקף השימוש, סוגי השימוש, זמן השימוש (באיזה שיעורים) והאם קיים קשר בין שימוש בנייד לבין סוג המשמעת שהמורה משליט בכיתה. במחקר השתתפו 591 תלמידים בכיתות י'-י"ב ו-144 מורים במקצועות שונים משלושה בתי ספר תיכון יהודיים. זהות המשתתפים והמוסדות נשמרו באנונימיות.

פונקציות נפוצות

כאמור, 94% מתלמידי התיכון בישראל ציינו כי הם גולשים ברשתות החברתיות או אתרי שיתוף קבצים (למשל, פייסבוק, יוטיוב) במהלך השיעור, מדי פעם או יותר מכך. 95% מהתלמידים מצלמים ומקליטים במהלך השיעור (שלא למטרת הלימודים), 94% נוהגים לשלוח דוא"ל ומסרונים, 93% שומעים מוזיקה במהלך השיעור ו-91% מדברים בנייד במהלך השיעור. עוד ביקשו החוקרים לבחון לגבי כל תלמיד מהי דחיפות השימוש בטלפון הנייד (מ'אף פעם' ועד 'לעיתים קרובות'). מהנתונים עולה כי בממוצע, כל תלמיד משתמש בנייד ב-60% מהשיעורים. "בולטת מידת השימוש הגבוהה בפונקציות אינטראקטיביות, רבות-משתמשים אשר הפרעתם למהלך השיעור גבוהה, ויש בהם פוטנציאל הפרעה ונזק ארוך טווח, מתמשך, נצבר, הרבה מעבר לגבולות הפיסיים של הכיתה וזמן השיעור", ציינו החוקרים. עוד הם ציינו כי "הנזקים הפוטנציאליים הנובעים משימוש מוגבר בטלפון נייד במהלך השיעור, מעיבים על מערכת החינוך בכללותה, על האקלים הבית ספרי, על ההישגים הלימודיים של הכיתה, על חוויית הלמידה של התלמיד ועל שחיקתו של המורה בבואו להתמודד עם בעיות המשמעת בכיתה".

האם המורה והמקצוע משפיעים?

השימוש בנייד במקצועות ההומניים גבוהה יותר מהשימוש במקצועות הריאליים וככל שרמת הלימוד עולה (במקצועות כמו מתמטיקה או אנגלית, בהן יש 4 ו-5 יחידות), כך יורדת מידת השימוש. גם הגיל משפיע על מידת השימוש בטלפון נייד: תלמידי כיתות י' משתמשים בטלפון הנייד במהלך השיעור ברמה הגבוהה ביותר ואילו תלמידי כיתות י"ב משתמשים בו ברמה הנמוכה ביותר. כמו כן, מידת השימוש בנייד בשיעורים יורדת ככל שהמורה ותיק יותר. מגדר המורה, לעומת זאת, לא משפיע על מידת השימוש בנייד בשיעור.

לבסוף, ביקשו החוקרים לדעת האם יש קשר בין סגנון המשמעת האופייני למורה (כפי שמדווח המורה עצמו) לבין מידת השימוש בטלפון הנייד (על פי דיווח תלמידיו). באופן מפתיע, דווקא אצל מורים שהפעילו סגנון מתירני יותר ("אני חושב שהתלמידים לא צריכים לציית לחוקים ולכללי ההתנהגות רק בגלל מישהו במעמד סמכותי'), ירדה מידת השימוש בנייד ואילו אצל מורים שהפעילו סגנון נוקשה יותר ("כשאני אומר/ת לתלמידים מה לעשות, אני מצפה מהם שיעשו זאת מיד, ומבלי לשאול שאלות") עלתה רמת השימוש.

"נתוני המחקר מצביעים על כך שהשימוש בטלפון נייד במהלך השיעור הפך דבר שבשגרה. גם אם ברמת הפרט שימוש זה מתבצע מדי פעם, הרי שביחידת הלימוד המקובלת – כיתה בה כ-30-40 תלמידים – בכל שיעור כמעט רוב התלמידים עושים שימוש כלשהו בטלפון הנייד. בכל רגע נתון חלק מהתלמידים עושים שימוש בטלפון הנייד ואין מורה שלא נאלץ להתמודד עם תופעת השימוש בטלפון נייד, כדבר שבשגרה", סיכמו החוקרים.

4 תגובות

  1. על י מיטב ידיעתי גם אסור להחרים ניידים, הילד במרכז וכאלה. לבן שלי החרימו, כעסנו, אך ממה שאני קוראת זה כנראה היה לטובתו.

  2. לא נראה לי שהמחקר הזה כל כך אמין בייחס לחברה הישראלית, כי בתוך החברה הישראלית יש גם את הציבור החרדי. אם הייתם מכניסים גם את החרדים למדגם הייתם מוצאים נתונים יותר מרגיעים. אני לא אומרת גם אצל החרדים יש פלאפונים בשיעור אבל באחוזים קטנים ממש. כי אין פלאפונים בבית הספר, אבל תמיד יש את אלו שלא ישמעו לתקנון, כך שמתוך 50 תלמידות ל5 יהיה פלאפון בתיק, ל2 מתוכן הוא יהיה כבוי, והיתר יתעסקו בו בחשאי,
    ומיותר לציין שבד"כ גם כשהן עם הפלאפון זה לא לצורך גלישה כי אין בו אינטרנט…

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לעדנה שמש