בננות - בלוגים / / לב שבור ברומא
  • סמי דואניאס

לב שבור ברומא

 

 

 

 

 
זה היה בקיץ הלוהט ההוא. רומא, שתושביה ברחו לחופשה בפרברים הקרירים, התמלאה בלאומים מטושטשים שנעו מפסל לפסל וממזרקה למזרקה. לחיים לוהטות, מרחץ אדים על הגב, עורף צרוב. האוויר רתח רוב שעות היום, ובלילה עמד תלוי כמו שמיכת צמר לחה. על המדרגות החשופות לקרניים רצחניות בפיאצה אספנייה ישבו תיירים מותשים, בזוגות או בחבורות, מתנשפים בכבדות. מרטיבים פנים, ראש ועורף, שהטיפות יטפטפו ויגלשו לכל אורך הגוף. 

מעל לכיכר הרותחת, בקצה המדרגות הספרדיות – שכל עלייה בהן דמתה לירידה אל שערי הגיהנום – ניצבה וילה מדיצ'י. הארמון ההיסטורי התנשא על גבעה, ונראה מהחזית כמו מצודה חמורת סבר עם חרכי ירי בצורת חלונות. אבל בחצר הפנימית לא היה זכר לקשיחות שהפגין הבית כלפי חוץ: יצירה אדריכלית אנינה של ארבע קומות, עם עשרות פסלי שיש, ברושים מסוככים על שער אבן וגן אנגלי יפהפה. 

הוא הזמין אותי לבוא לשם. האקדמיה הצרפתית ברומא, שפועלת לאורך השנה בארמון המפואר, יוצאת לפגרה מדי יולי-אוגוסט ויש לו חבר עם קשרים שהצליח להשיג חדרים במחיר מצחיק, לשנינו ולעוד כמה חברים מפריז. הוא הציע שאצטרף ואני הסכמתי. בלי לחשוב. זאת נשמעה חופשה מושלמת.

נפגשנו בבית הקפה שבכניסה. חיבוק מהוסס וחיוכים. הוא אמר שנעלה, כמו שהבטיח בטלפון, ל"חדר האהבה שלנו". אני נגררתי עם המזוודה, המום מהמפגש המחודש עם יופיו. נכנסנו דרך דלת שחורה וקטנה. חלל כניסה אפל, משרדי קבלה נטושים, גלובוס ענק, פסל בדמות אחד ממלכי צרפת, טמון בחשיכה, כוך בו התפצל גרם המדרגות לשתי ספירלות לולייניות שטיפסו מעלה_מעלה לקומות הארמון. והחדר: מיטה בלב אולם ענק עם ריהוט עץ עתיק וקירות רחבים עליהם פרושים  ציורי קיר ישנים ושטיחים מאובקים. הכל נראה אמיתי כל כך. אחרי ששכבנו, התקרבתי לחלון שצפה על העיר והצמדתי את הראש למשקוף ככה שאוכל לראות בבת אחת, במקביל, את הנוף המהפנט של רומא שרוע למרגלות הווילה, ואת הגוף היפהפה שלו שרוע לאורך המיטה.

התאהבתי בו באותם ימים, או ככה לפחות הראו הסימפטומים: רגשנות, עצבנות, שלומיאליות, קשיים בדיבור, התעסקות עצמית אובססיבית, חרדות, מתחים. זאת היתה התאהבות חזקה, ברוטלית, כשרוצים להיות עם בן אדם שלא מכירים ורק לבהות בו, כשהכל מסתבך ונופל מהידיים, כשהמילים הנכונות לא יוצאות והחולשות נחשפות ונוהל הביטחון העצמי מתערער. כל הזמנה במסעדה הפכה לכישלון פטתי. השיא היה בערב אחד, כשאכלתי בטעות מנה ראשונה של מישהו אחר, שפכתי בקבוק יין על השולחן וישבתי נבוך וזועף מול הצחקוקים הפריזאיים. 
אני זוכר איך באמצע היום, ברחוב הלוהט, הוא אהב להרים את החולצה עד החזה ולגלות את הבטן והגב שלו. ואני הלכתי אחריו כמו כלב. אני זוכר שאמרתי לעצמי: כמו כלב. 

רציתי לדבר איתו, לשמוע עליו הכל, להיות איתו לבד, אבל הוא נמנע מכל נסיונות הקרבה הנואשים שלי. אולי נבהל, אולי הרגיש שאני הורס לו את ההצגה. הוא היה נעלם לכמה שעות במהלך היום, בלי להודיע, וחוזר כדי לגלות אותי על ספסל הכניסה לבית, מזיע, עם עיניים עצומות. אחר כך הוא התחיל להיות מרושע.
זה קרה אחרי שנסענו לבריכה בפאתי שכונה פשיסטית מפורסמת, כדי לשרוף עוד יום. שכבנו שעות על מיטות השיזוף, בלי לדבר. קראתי איזה ספר שהבאתי מהארץ על מבנה המוח. סינפסות, גנגיליונים, תלמוס, אקסונים. לא הבנתי שום דבר, אבל השורות הסתומות נתנו לי מנוחה, הסיטו את המבט שלי ממנו. בשלב מסוים נמאס לי. "חבל שלא הבאתי עוד ספר", אמרתי בקול שמנסה לכסות על העלבון. "לא ידעתי שאני אצטרך לקרוא כאן כל כך הרבה". הוא לא ענה. קמתי ואמרתי שאני חוזר לווילה. הוא אמר שיישאר עוד קצת. 

בדרך חזרה מהבריכה, עצרתי באיזה מאפייה וקניתי עוגה. כשיצאתי, ראיתי אותו הולך בצד השני של הכביש, עם המגבת משתלשלת מהכתף. באותו רגע הרגשתי כמה זה מוזר להשתוקק כל כך לבנאדם שאתה לא יודע עליו שום דבר. מישהו זר שמכוון את הצעדים והמחשבות שלך. 

באותו ערב הוא סיפר כמה דברים על עצמו, סיפורים מסתוריים על מישהו שהתאהב בו וגמר לא טוב. ואז הוא הלך לאכול ארוחת ערב עם החברים. הבטיח לחזור מהר. אני נשארתי לבד, מעולף מהיום, מוכה מהשמש. נרדמתי והתעוררתי ושוב נרדמתי, כשהתודעה שוכחת ונזכרת מחדש בקיומו: הסיפורים שלו, המשמעויות הפסיכולוגיות, תסריטי הצלה אפשריים. שיחקתי איתו כמו ילד שמנסה לפרק שעון. 

הוא קיצר את השהות ברומא ביום, כדי להמשיך עם החבורה הפריזאית לאיזה מסיבה אחרת. בלילה האחרון בווילה עשינו כולנו ארוחה גדולה עם נרות באחד מהאולמות היפים. שני רומאים, שלא הפסיקו להתרגש מההזדמנות הנדירה שנפלה בחלקם להיות בווילה המפורסמת של מדיצ'י, הביאו כמה בקבוקי יין. השתכרנו. אחר כך קפצנו בתחתונים לבריכת האבן שבקצה הגן, וירח מלא האיר את המים מבעד לברושים. נכנסנו עמוק לתוך החורש וטיפסנו במדרגות ל"ביתן האהבה", בית שיש קטן ששימש פעם נקודת תצפית רומנטית לאוהבים. הוא אמר בטון מתוק ומתחנחן: "הו, הנה בקתת האהבה שלי!". ואני צחקתי חזק, שכולם ישמעו שאני לא קונה את זה. 

הגענו לחדר שיכורים, ונפלנו על המיטה. אני לא זוכר מה הוביל לבכי שהתפרץ בבת אחת מתוכי – מה הוא אמר בדיוק, על איזה כפתור הוא לחץ – אבל זה היה אחד מרגעי הבכי החזקים האלה שמשחררים הכל. הוא נראה מבוהל וניסה לנחם. אמר שהוא לא מבין מה קרה לי, שלא צריך לבכות בגלל זה. ואני בכיתי יותר, כי הבנתי שהוא לא מבין על מה אני מדבר ומה אני מרגיש, כי הרגשתי עד כמה העולמות שלנו רחוקים, ואיזה מזל שפגשתי מישהו כמוהו אחרי כל כך הרבה שנים.  

פורסם לראשונה ב"טיים אאוט תל אביב" 276, פברואר 2008

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

17 תגובות

  1. היי סמי.נהניתי לקרוא את הסיפור. קראתי אותו בנשימה עצורה. בהזדמנות ראשונה אפרסם כאן שיר מתוך ספרי "שיר הלב" המתייחס לתשוקה, אפילו להתאהבות, התלויה בעיקר בכך שהנפשות הפועלות אינם מכירים זה את זה. למה אין לך תצלום כאן?

  2. סמי היקר, אתה כותב נפלא, מתוך הלב לתוך הבטן. מאוד התרגשתי, התמונה הרביעית, זו שפורסמה בגיליון טיים אאוט, אמנות של ממש. גורמת לנו לקנא בזבובים על הקיר.

    • יקירי, אם היית זבוב ברומא, אני בטוח שלא היית מתעכב על קירות אותו חדר אפל, מקסימום שעה-שעתיים עד שהיית מבין את הפרינציפ וממשיך הלאה לחדרים אחרים, לבתי משפחות, לעליות גג, למיטות סתורות, לתאי הלבשה בחנויות אופנת עילית, לחדרי שירותים מזוהמים, לדוכני גלידה ופיצריות וחנויות שוקולד וממתקים, לטעום מהכל. ואם היית זבוב על הקיר, למה לך להיתקע בחדר אחד בארמון כשרומא כולה היא ארמון מלא בחדרים?

  3. יפה, אבל הסוף מובן לי רק באותו הגיון לא הגיוני של התשוקה – מסתורין, כאב ואקסטזה.

  4. איזו אווירה..מרגש

    • "אין דבר שלם יותר מלב שבור, " ר" נחמן מברסלב, כתוב כל כך אמיתי, תאורי התשוקה והאכזבה. חוץ מזה גרמת לי להתגעגע לרומא וכל הפיאצות והמזרקות הפסלים, אם אני לא טועה בריכת המשאלות נימצאת למרגלות המדרגות הספרדיות?!

      • נכון, בריכת המשאלות… שכחתי את השם. פרט שנעלם מהזיכרון.
        ותודה על המחמאות 🙂

  5. יפיפיה. התרגשתי סמי יקירי. טוב שאתה כאן. משמח אותי מאוד.

  6. סמי"לה יקר שלי, איזה יופי-יופי-יופי! אמרתי לך בזמנו – אתה עוד תכתוב ספרים. וזו אולי הפתיחה לרומן… מי יודע? אגב, למזרקת המשאלות קוראים פונטנה די טרווי (Fontana di Trevi), וישנה הסצינה המפורסמת בסרט של פליני, "לה דולצ"ה ויטה", בה מתרחצת אניטה אקברג במימי המזרקה. אוה, פונטנה די טרווי…

    • יוסיניו, סדר לי תמונה של לה אניטה אקברג… אני זקוקה לתמונה. למה רק מרי פופינס.

    • יוסי יקירי
      תודה על הפרגון והתמונה היפה
      הזכרת לי עוד תמונה מאותה חופשה, בלילה, ליד המזרקה
      אתם כבר בבית החדש בצפון?
      נשיקות
      סמי

      • יוסי וקסמן

        עדיין לא בצפון. אבל קרובים…
        בלי נדר, כשנעבור תתארח אצלנו בגלריה בקומה הראשונה, מול הגן והנוף לים. מבטיח!
        נשיקות גם לך, יוסי.

© כל הזכויות שמורות לסמי דואניאס