בננות - בלוגים / / אמריקה, ורסנו, אמריקה או מיקרוסופט כמשל
הבלוג של מיכה שמחון
  • מיכה שמחון

    רחוב השומר 15 חיפה   אחוזה, חיפה נוה שאנן, חיפה בי"ס בארי בי"ס עירוני ג' השומר הצעיר נוער הליכוד נח"ל מלחמת לבנון מר"צ גשור אירופה אוסטרליה ניו זילנד תאילנד  יפן ישראל ירושלים אוניברסיטה אגי הרבה הונגריה תעודת הוראה גימנסיה רחביה מ.א. סוציולוגיה ואנתרופולוגיה יוליה קצת רוסיה בי"ס לצילום מוסררה הודו פלורנטין, תל אביב בי"ס לצילום מוסררה בי"ס גבעת גונן בקטמונים ירושלים סיגלית יד אליהו מכללת ספיר בי"ס לצילום גיאוגרפי  תלמה ילין ובאמצע התחתנתי התגרשתי התחתנתי לתמיד ועכשיו אבא טרי לאימרי מלמד באוניברסיטה העברית תעודת הוראה בסוציולוגיה ופסיכולוגיה מלמד במכון הטכנולוגי בחולון ועכשיו אבא טרי לעלמא

אמריקה, ורסנו, אמריקה או מיקרוסופט כמשל

 

  יומן מסע

אני חושב שרובכם כבר מכירים את עמדותי השליליות כלפי ארה"ב המתעטפת לה בשמה של יבשת שלמה – אמריקה. ומי שלא
http://blogs.bananot.co.il/showPost.php?blogID=53&itemID=548

והנה יצא שדווקא חברי הטוב, רובי חי בניו יורק ואחיה של סיגלית חי לו בסיאטל ואין לי ברירה, אלא להגיע לשם. 
אז תראו, ניו יורק היא אחת הערים האהובות עלי בעולם וכל אמריקאי יגיד לכם שניו יורק זה לא אמריקה. היא באמת יוצאת דופן. דווקא בשל הרב תרבותיות והרב גזעיות והרב כל דבריות שלה. אתה יושב בסאבווי ומתבונן בשותפיך הזמניים לנסיעה. יש נציגות לכל יבשת בעולם ולכל גזע או צבע עור או דת והרבה שפות. עצם הריבוי הזה עושה אותי מאושר. אני זוכר את ביקורי הראשון בניו יורק כשרובי התחתן. אחרי כמה שעות בעיר אמרתי לאשתי דאז: "אני מת על העיר הזו". אני חושב שזו העיר שבה הלב שלי פועם הכי חזק. התרגשות כמצב קיומי. ועדיין יש לומר כדי שלא יחשבו שנהייתי פתי בנאלי, יש בה בניו יורק גם הרבה מאד גזענות והתמכרות למצב של חוסר זמן וחוסר נחת ורדיפה אינסופית אחרי הדבר שלא יורד איתנו לבור שש האמות – כסף. 
והנה אנחנו מגיעים לניו יורק ומחליטים לעשות שבת (או שמא היה זה ראשון) בסנטרל פארק. אנשים שוכבים על אינסוף דשאים קוראים ספר, שותים בירה מתוך בקבוק הנתון בשקית נייר (לך תבין את היחס המתחסד של האנגלוסקסים עם המשקאות אליהם הם מכורים. מצד אחד כולם שותים, מצד שני אסור לשתות במקום ציבורי אלכוהול. באנגליה הפאבים סגורים בימי ראשון בערב ועוד כל מיני חוקים שהם מחותמיו של חוק היובש המנטלי, שהוא ניסיון כושל  מיסודו להחיל את הרציו על הנטיה), משחקים פריסבי (משחק שהטמטום שלו מקביל רק למטקות…) (אני יודע שאני מיזנטרופ מעצבן לפעמים) (זה כיף), מסביב גורדי השחקים המדהימים של מנהטן (ואני יודע שאני ממש אורבני, אבל בשבילי מגדלי עזריאלי בת"א ובנין הטיל בחיפה זה ממש פאר היצירה. חבל שאין יותר. לא למגורים – לעסקים ומשרדים). ואז אנחנו קמים מהדשא, עייפים ממה שאנחנו קוראים: men watching (אני מצטער, אבל איכשהו לא קראנו לזה באופן שיוויוני מגדרי) (זכר כשם כולל) (אישית נראה לי שהאשה היא הכוללת אותי בתוכה, אבל העברית סקס מניאקית, אמרה יונה) והולכים לכיוון אחר בפארק ופתאם אנחנו בתוך מסיבת רחוב ספונטנית בפארק. ואני, שיכור מהעובדה שאימרי המתוק, בן חצי שנה וכמה ימים אומר לראשונה בחייו אבא בבוקרו של אותו יום, רוקד אתו כשיכור במסיבה וסיגלית אתנו מאושרת גם היא. (הוא אמר אמא כמה ימים קודם) (פטפטן כמו הוריו…). רוקדים את ריקוד ההורים השמחים ואימרי אחוז בידי צוחק ומאושר בריקוד. אולי הוא נזכר כשרקדתי איתו לצלילי U2 בתחילת חופשת הלידה שלי. גם אז הוא היה מאושר מזה וחייך כל הזמן.
ואז אנחנו הולכים לאכול איזה המבורגר קטן (פאונד – כמעט חצי קילו של בשר) (אין ספק שסיגלית ואני מהווים מקור אימה להרבה פרות – אני מצטער, אבל גם החסות חרדות מפנינו, שלא לדבר על כוסברה…)
הבשר באמריקה נפלא. ההורמונים שמזריקים לו עושים לו רק טוב. (כשתגדל אצלי פטמה נוספת או אולי אצבע שישית נראה כבר מה נעשה עם זה…). ואז דקה אחרי שכל הבשר הזה נכנס פנימה ואני נזכר בתקופה הסטודנטיאלית שלי כשרובי ואני היינו מחסלים יחד קילו וחצי בשר על המנגל עם קצת בירה (קצת זה רק ענין של ניסוח), אני מתחיל להבין איך נהיים שמנים – יתר obese. בקלות. (אני לא רוצה לחלוק אתכם את מספר הקילוגרמים שהוספתי בנסיעה…) (אני מקווה להוריד אותם עד שניפגש)
ואולי בניגוד גמור לכל הניו יורק הזו, שהיא כולה סוג של בולמיה של לחיות את החיים, אנחנו מגיעים ל-Bellevue, שהיא הקרית ביאליק של סיאטל, כלומר מין עיר פרברית מטבעה הקרובה מאד לסיאטל. רבים מתושביה הם עובדי מיקרוסופט ובואינג. ישר בולטת לי לעינים הכמות האדירה של אסייתים: סינים, הודים, יפנים וישראלים ויש גם קצת ערבים ועוד. ואני כמעט מאושר מהרעיון הרב תרבותי של אמריקה כולה עד שלאט לאט אני מבין שחסר לי צבע בעינים. אין כמעט אפרו אמריקאיים או בכלל אפריקאים בעיר. שוק העבודה כמגזוע הריבוד החברתי הוא נושא אחר ולא לפוסט זה, אבל הבלוויו הזו שרובה מין מעמד בינוני ממוחשב משכיל רב תרבותי היא בעצם לא לגמרי רב תרבותית. איך יכולה מערכת החינוך האמריקאית להסביר את זה שאזרחיה האפרו אמריקאיים אינם מגיעים לענפי המחשב וההייטק בכלל. האם מערכת החינוך מסלילה את תלמידיה לפי גזעיהם למקצועות שונים? (זו שאלה רטורית) (כן). מאחר שההייטק מהווה מקור אדיר למוביליות חברתית וליציבות כלכלית, הרי שמיסלול קבוצות שונות  אליו או מחוצה לו הוא למעשה יישום של מדיניות גזענית. (ואל תדברו אתי על ישראל, אני לא חושב שהיא דוגמא טובה לכלום, לאחרונה).
ואנחנו גם קולטים שיש בכל חנות גדולה עובדים מבוגרים ואני מאד מתרשם ממוסר העבודה האמריקאי ואז אני מבין שאם אתה עובד יש לך ביטוח רפואי ואם לא אז לא, אלא אם כן אתה מספיק עשיר לסדר לעצמך ביטוח. ליותר מחמישים מיליון איש אין ביטוח רפואי בארה"ב ולכן הזקנים ממשיכים לעבוד. אין תחושה יותר נוראית מאשה בת שבעים כמעט שמכניסה לסל הקניות את המוצרים ועומדת על הרגליים יום שלם ואומרת בטון מנומס עדיין באחת עשרה בלילה שיהיה לך לילה טוב אדוני. ואתה משתוקק לקחת ממנה את הסלים ולהגיד לה ללכת לנוח, אבל אם לא תיתן לה לבצע את עבודתה היא תפוטר ולא יהיה לה דווקא כשהיא צריכה, בזקנתה, ביטוח רפואי. ואתה מבליג והופך לחלק מהשיטה.
אנחנו ממשיכים בטיול ורואים את הפנינסולה שהיא פארק לאומי מדהים ואני מדבר על ניו זילנד, אהובתי ללא הרף. (הן מזכירות אחת את השניה) (ניו זילנד יפה בהרבה) והכל כל כך יפה ומסודר ונקי. ואנחנו מגיעים למסקנה שאולי זה העניין האמריקאי הזה. הכל נורא מסודר. זו מדינה מסודרת. למי שמגיע, כמונו ממדינה לא מסודרת (שבה כולם עסוקים רק בלסדר אחד את השני) להגיע פתאם למקום שבו יש חוקים וממלאים אחריהם. אתם יודעים כשיש תמרור בדרך בינעירונית קטנה המורה על נסיעה ב30 מייל לשעה (קצת פחות מ50 קמ"ש) האמריקאים באמת נוסעים ככה. (טוב, לא בניו יורק). זה הרי לא ייאמן. מתי נסעתם לאחרונה במהירות המותרת? ואז אנחנו רואים את המשטרה ואנחנו מבינים שאנחנו בעצם קצת פוחדים מהמשטרה. (קצת הרבה) (קצת הרבה מידי למדינה דמוקראטית) כשעוצרים אותך ניידת המשטרה היא נעמדת ממש מאחוריך באורות גבוהים ואז מגיח ממנה שוטר עם פנס והוא תוקע אותו ישר לתוך עיניך המבוהלות (שנהייות יותר מבוהלות) ואז כשאין לך שום סיכוי לראות את פני השוטר או את התג שלו הוא שואל אותך כל מיני שאלות שמוציאות ממך גמגומים והולך לרשום לך דו"ח. והכל במין אדיבות נוקשה כזו, שאין בה הומור ואין בה אפילו כעס או רגש. דיווח נוקב וחמור סבר, אבל ללא רגשות. 
ואז אנחנו מגיעים לביקור במיקרוסופט, מקום העבודה של אח של סיגלית ואשתו, ואתה עומד משתאה למול הנוחות של תנאי העבודה: מטבח עם פחיות משקה, סנדוויצ"ים, קפה ותה, ואפילו פיצות והכל חופשי ולייד זה חדר עם סוני פלייסטיישין, או עם שולחן סנוקר והכל מחולק לנושאים עיצוביים לפי הקומה וכמובן טלוויזיה או מקרן עם דיוידי וחדר הקרנה. ואתה מבין שהעובדים יכולים להיכנס לחדרים האלה בכל שעה ולהינות מהחיים ואני כבר מפנטז על חסות של מיקרוסופט לחדר המורים הקטנטן שלנו בתלמה ילין ואולי איזו פינת קפה קצת יותר ראויה ואני מבין שבעצם יש כאן תגמולים על שעות עבודה אינסופיות. העובד מוצא את עצמו עובד הרבה שעות, בעיקר כשיש פרויקטים דחופים, ובמקום שהוא יצטרך ללכת הביתה הוא יכול להפיג את שעמומו או לפרוק את עצביו באחד החדרים האלה. הוא גם יכול ללכת לישון. (יש כמה אנשים שאולי לא משתעבדים לשיטה, אבל בבירור הרוב כן) ואני כמובן לא שוכח איך מיקרוסופט מנסה לבלוע כל ננס שמזנב בה וכמה שהיא מהווה מונופול ואני מתלבט אם לא מותר לה בעצם. היא מספקת מוצר וזכותה להתעשר ובתוך כך לדאוג לעובדיהולספק להם סביבת עבודה נוחה ונעימה.
ועכשיו בסוף הטיול כשאנחנו כבר כאן בחזרה לבלאגן הישראלי ולהזנחה הזו של שכונת התקווה, שעל גבולה אנחנו גרים, אני מבין שמיקרוסופט היא משל. משל לארה"ב. הכל נעים ומנומס ואדיב ונוח ודיסנילנד כמעט, רק תעבוד אינסוף שעות ותקבל מה שאתה רוצה. ותוך כדי זה אמריקה תשתלט על כל העולם כדי לספק את נוחותה שהיא מצרך בשוק העבודה. (למשל מחירי דלק שהם ממש חצי מישראל. (המלחמה בעיראק, זוכרים? אתם יודעים כמה נפט ותוצריו הגיעו לידיים אמריקאיות במסע הכיבוש הזה?) אני מסתכל על ישראל הזו שגודלה כגודל אדם, זו שמביאה לי את הסעיף תדיר ואני מבין שאני מעדיף לעבוד פחות שעות ולפחוד פחות מהמשטרה (וכן, אני יהודי וגבר ואזרח שומר חוק, כך שאני לא נוטה לפחוד מהמשטרה) ושיהיו אלי פחות מנומסים, הרבה פחות ורק שיתנו לי להרגיש קצת את תחושת החופש הזו שביחסים בין אדם לשני. בלי נימוס יתר וריחוק הבא עימו, אלא משהו מהסחבקיות הישראלית המעצבנת כל כך הזו. וכן, אני מודע לזה שיהיה לי הרבה פחות כסף בחיי, ובית הרבה יותר קטן, בלי חורשה בקצהו, ושהכל יעבוד פחות טוב ויחרוק הרבה יותר, וכן, אני רוצה את החומוס של יום שישי עם העיתונים ואת השקיעה ליד הים התיכון המלוכלך, בלי הלוויתנים (שראינו לחופי וואשינגטון) אבל עם היכולת להיכנס למיים (שבוואשינגטון – באוקיינוס – הם קרים ואפשר למות אם נמצאים בהם יותר מעשרים דקות) ועם ביטוח הבריאות הצולע הזה שיש לנו, אבל יש לכל אזרח גם אם הוא לא עובד.

וכן, איך התגעגעתי לעברית שלי, אהובתי.

ושמתם לב שהפוסט הזה פורסם ביום שבו אנו למדים מהחדשות על כך שארה"ב – סמל הקפיטאליזם המערבי הדורסני – הלאימה היום את שני הבנקים הגדולים שלה למשכנתאות. זה צעד סוציאליסטי מובהק! אז אולי השיטה קורסת ואולי אמריקה קורסת. נראה.

ופוסט על אימרי יבוא בפעם הבאה עם תמונות.

 

 

 

12 תגובות

  1. מעניין. אבל חוץ מבכותרת איפה יש ורסנו ביומן מסע שלך?

    • אמריקה ורסנו אמריקה היא שורה מתוך מערכון של הגשש, שרק "זקנים" בני 40 ומעלה מכירים. סליחה על הטעית הציבור הצעיר…

  2. מרחבא מיכה…כיף חאלך…אינשאללה מבסוט?!!
    האמת לא קראתי את הכל כי השעה עכשיו 5:30 בבוקר…לא יודעת למה אני עדיין ערה אבל יודעת שאני לא במצב שיאפשר לי לקרוא את הכל 🙂
    קודם כל ברוך הבא…ושנית כל: אני לא יודעת למה כולם מסתכלים על ארה"ב כסמל החירות והאחווה וכל ה "חרטה ברטה" הזה..היא מדינה כמו כל מדינה אחרת בעולם.."מעצמה" שיש דומה לה ואפילו "תחליף"…
    גזענות,תאוות בצע,אינטרסים אישיים וחלאת בני אדם יש בכל מקום..אז אמריקה, ישראל, מצריים,הודו,סעודיה או אפילו ניוזילנד ואחרות ממדינות העולם הכדור ארצי הקטן שלנו הן כולן אותו זבל…השוני היחידי הוא אורח החיים שמגבש ומאמץ לעצמו כל אזרח,תושב,מהגר או עולה ולא יותר ועל זה כמות ונופלות "מעצמות עולם" ידידי…
    התגעגעתי נורא..מקווה לראות אותך בשנה הבאה…
    לילה טוב..או אםילו בוקר טוב…ההההה
    שלום שלום

    • אהלן רבאב חביבתי, כיף חאלכ?
      אנא מא בערף ליסה איזא בקדר אעלמ ערבי הל סני וואלה אה, באס אנא כמאן תוואחאשת ל כולכן. אולי הי מינפדלכ לעמוס ואתאר וכול אל נאס טייבין מין דיוואן.
      אם תקראי את הפוסט שלי שיש לינק אליו מהפוסט הזה תראי מה דעתי על ארה"ב. ונראה לי שאני קצת יותר קיצוני ממך…

  3. הי מיכה

    קראתי את הפוסט שלך בארבע וחצי בבוקר, הפנמתי מעט ויצאתי לצעדת הבוקר שלי. עכשיו, כשחזרתי, אני שמחה לגלות שהתגובות מצטרפות ולא שקעת בעמקי הנשייה בעת היעדרך.

    קודם כל הפתעת אותי. את הפוסט הקודם שלך אודות ארצות הברית, שהיה מ"זה לא מאוזן, קראתי בשעתו ורציתי אז לקרוע לך את הצורה. אבל אני יודעת שלקרוע לך את הצורה רק מקבע אותך בעמדות המקוריות, וויתרתי על הרעיון.

    ופה – איזו רכות, איזו פתיחות לראות את החיובי ובעיקר – איזה קרניבריות. הייתי בטוחה שלך דווקא מתאים להיות צמחוני אם לא טבעוני :)…

    הפתעת אותי כי את החדשות הכבירות ביותר, פעם ראשונה "אמא" ו"אבא" מפי עוללים (תודה שהיא ניצחה אותך למרות שגם אתה היית בחופשת הלידה) מובלע ומסתתר בהילולת השבט הסנטראל פארקי. שקיעת האבהות? בטוח שלא……..

    אני רוצה להתייחס לנקודה אחת מן הנקודות שהעלית, ואני חושבת שאור הפנס שלי יסביר גם – אולי – חלק מן הדברים האחרים. אתה מדבר על המבוגרים המועסקים ואחרי שאתה מתפעל מן העובדה, אתה נזכר שרק לעובדים שם יש ביטוח רפואי, וכו" וכו" וכו".

    מי כמוך, אנתרופולוג, יודע את חשיבותם של השורשים התרבותיים בהתפתחות החברה. אני לא צריכה לפרוש בפניך את המשניות המפתחות את הרעיון הזה.

    שכחת, מיכה, שארצות הברית וישראל נולדו מתוך שתי מורשות שונות לחלוטין:
    האומה האמריקאית (שלא ברור אם יש כזה דבר, אבל עובדה הם מחזיקים מעמד לא רע כבר למעלה ממאתיים שנה ואין סיכויים שהם הולכים להיעלם) ביססה את עצם קיומה על האתוס הפרוטסטנטי המתמקד בשתי מילות מפתח: "עבודה (קשה) –>הצלחה". זהו. אתה אדון לגורלך. תעבוד, תתאמץ, תיזום – יהיה לך. לא תעשה את זה – זב"שך.
    האומה הישראלית המתהווה מחדש ביססה את ראשית קיומה על האתוס הסוציאליסטי, שקיבל את הביטוי הקיצוני ביותר בקלישאה הקיבוצית: "כל אחד נותן כפי יכולתו ומקבל כפי צרכיו".

    אני לא חושבת שאני צריכה לפרט בפניך מי משני האתוסים הולך יותר טוב עם הטבע האנושי. גם במקורות שלנו ידעו את זה. הראיה? קח את עשר הדיברות. פעם אחת "לא תגנוב" פעם אחת "לא תרצח" אבל פעמיים "לא תחמוד" פעם כללי ופעם, לשם יתר ביטחון (למרות ה"לא תנאף") "…אשת רעך". גם משה רבנו עליו השלום ידע שהרבה יותר קל להתאפק מגניבה או מרצח רחמנא ליצלן מאשר מ"חמדה", המחשבה המתמדת שהדשא של השני ירוק יותר ובעצם היה צריך להיות הדשא שלי.

    בראש שלנו, באידיאולוגיה עליה גידלו אותנו, אנחנו מנסים להיות סוציאליסטים. במהות שלנו אנחנו לא. אנחנו לא צמחונים במהותנו, אנחנו אוהבים לאכול בשר ואנחנו חומדים כל מה שאנחנו רואים על סביבותינו.

    אם תיקח את המורשות השונות הללו ותשווה את מיזוג הצבעים=גזעים=דתות=עדות=לאומים בארצות הברית הפרוטסטנטית המקדשת את ה WASP (ונכון, עדיין לא ראית אפרו אמריקאיים בהיי-טק, אבל הם בדרך לשם. עובדה, הם גם בדרך לנשיאות), אל מול המיזוג ההרבה יותר רך אצלנו, תגלה שהם הצליחו לא רע למרות המורשת הבלתי סוציאליסטית בעליל שלהם, והם עוד לא אמרו את המילה האחרונה, כפי שרואים במערכת הבחירות המתחוללת שם בעצם הימים האלה. בכוונת תהליך החיבור הוא אטי, ארוך ועובדה- מתקיים.

    מילה אחרונה על המשטרה. כן, הם מפחידים החבר"ה האלה. אבל להגיד לך את האמת? הייתי מניידת אותם לכאן לשנה-שנתיים כדי לעשות פה קצת סדר חברתי, קצת זהירות בדרכים, קצת כיבוד רכוש הפרט וגופו גם כשהפרט הזה איננו אתה עצמך. סדר חברתי שכרגע נראה כאילו הוא הולך ונעלם ממחוזותינו.

    זהו.

    עייפתי אותך? לא נורא. פשוט אור קצת שונה.

    נשיקות לקטנצ"יק

    • מיכל ברגמן

      הי מיכה וברוך שובך,
      אתה צודק – זה כ"כ מסודר ומרובע עד שבא לצעוק (וזה כולל רק איזורים מסויימים. המערב התיכון מדכא מרוב הזנחה ושממון).
      והשיטה של "עבודה נחמדה" שבתמורה לה אתה הופך לעבד מתפשטת לצערי בעולם – אלינו היא הגיעה מזמן ועכשיו אפילו לאירופה.
      הייתי בניו יורק רק פעם אחת. נכנסתי לסנטראל פארק באחר צהרים אביבי נפלא ולפני הכל באה מולי מטפלת וואספית מסודרת ובהירה ובעגלה היא דחפה ילדונת ואספית מסודרת ובהירה עוד יותר – כבת חמש. ובכל זאת בעגלה. שמלת תכלת עם צווארון עגול ורקמה כחולה. כ"ה יפה ומסודר וכ"כ מת. המבט שחסר לילדה בעיניים – ואחריה עוד מטפלת ולידה ילד בהיר ומסודר מדי עם בגדים בשווי שתי משכורות שלי. היה בזה משהו מזעזע.

      ולשאלתך – מזמן התחלתי לנסוע במהירות המותרת בתוך העיר – מאז שהבנתי שהילד שעלול להתפרץ לכביש יכול היה להיות הילד שלי ושהמבוגר שיורד בהיסוס למעבר החציה יכול להיות אחד מההורים שלי.

      • הי מיכל
        ברוכה הנמצאת. התגעגעתי.
        אני חושב שהתמונה שאת מתארת מסנטרל פארק אינה עדענית. בעיקר ראיתי נשים אפרואמריקאיות, היספניות וכדומה שדוחפות עגלות של ילדים אריים למראה – בלונדיניים תכולי עינים – וואספיים בקצרה. מאחורי כל אשה אמריקאית משוחררת נמצאת אשה מהעולם השלישי או השני משועבדת. מישהי צריכה לטפל בילדים של מי שבצדק טוענת שזכותה לממש את עצמה ושבן זוגה אינו נוטל מחצית מהנטל של גידולם. אז בארה"ב שבה רוב הנשים אינן עובדות ועיקר עיסוקן הוא שירות ההסעות של הילדים מהפרבר לביה"ס, לחוגים, לחברים והגבר משועבד למירוץ אחר הכסף, בארה"ב הזו יש נשים שתפקידן לקיים עבור אחרות את השיוויון החברתי. השיוויון בא על חשבון הצדק החברתי. כי מי דואג לילדיהן הן?
        ולגבי המהירות בכבישים עירוניים. גם אני מקפיד לנסוע באיטיות, רק שאני דיברתי על כך שבארה"ב בכבישים בינעירוניים, מהסוג שבישראל היה מותר לנסוע בהם 80 קמ"ש מותר לנסוע רק 50 קמ"ש. והם לא זזים מזה סנטימטר.

    • הי טובה
      נהניתי מאד לקרוא את הערותייך החכמות.
      אני חייב להגיד שאין ולא תהיה לי כל כוונה להיות מאוזן. זו לא אחת מתכונותי. בוטה, נוקב, מעורב, בעל אג"נדה חברתית, לוחמני ולעיתים חם מזג הן תכונות יותר אופיניות שלי. מאוזן? אני לא חושב שזו תכונה שאמורה לחייב אותי. וודאי שלא כבלוגר.
      לגבי האתוס הפרוטסטנטי הווברייאני, אל תשכחי שהיהודים נמצאים שם גם, לפחות בגרסאות המעודכנות, כיוון שלפחות יהודי ארה"ב סיגלו את הוואספיות לעצמם בכדי שיוכלו להיות חלק מהאליטה האמריקאית. אני מעדיף את מותר האדם על הבהמה. טבע האדם הוא להתנפל על הטרף – תרבותו היא לחלקו. בתרבויות שהמערב ביהירותו קורא להן פרימיטיביות – כלומר תרבויות שבטיות – החלקים הרכים והטובים ביותר של הבשר מגיעים לזקני השבט. זו תרבות. הזקנים הרי לא יכולים להתנפל על הטרף. אם הכל היה טבע הם היו מתים מרעב כי היו נשארות להם החתיכות הבלתי אכילות של הבשר – בוודאי עם השינים הרקובות מזקנה. תרבות זה להיות סוציאליסטי. רוב האנשים הם לגמרי סוציאליסטיים בתוך המשפחה. הם מאכילים את הילדים למרות שהם לא מפרנסים והם מאכילים את הזקנים למרות שאינם "מועילים". הבעיה היא הספירה הציבורית. החברה. שם משום מה הקפיטליזם הזה שאימצנו שולח אותנו חזרה לחוק הטבעי – חוק הג"ונגל. וכך ישנה חברה מהעשירות בעולם, אם לא העשירה מכולן, שבה יש אנשים שימותו מחוסר טיפול רפאוי והזנחה בעוד אחרים יחיו חיי פאר ורהב. את יודעת שישנם חתכי אוכלוסיה שלמים בארה"ב שתוחלת החליים שלהם היא כמו באיזור הסאב סהרה – מתחת לארבעים שנה? זה לא נשמע לך חוק הג"ונגל. אז הנה לך שיעור קצר על טבע האדם. המערבי. הקפיטאליסטי. האמריקאי. ועדיין הפרשנות שלך ל"לא תחמוד" היא יפיפיה.
      אני לא בטוח שאובמה הוא דוגמא לאפרו אמריקאים של ארה"ב מה הועד שהוא באמת אפריקאי. האפרואמריקאים , שפעם קראו להם שחורים, לא ראו ולא יראו את אפריקה מעולם. הוא לא שייך אליהם אתנית. המקור הוא אותו מקור, אבל גם אני לא יכול להגיד על עצמי שאני מרוקאי, למרות שסבא רבא שלי הגיע משם. זה היה מזמן והרלוונטיות של זה לתרבות שלי היא אפסית. המשפחה שלי הפכה לפלשתינית. האוכל, השפה, דרך המחשבה, המנהגים והאמונות.
      ולגבי המשטרה.כן לפעמים בא לי לירות במי שעוקף אותי מימין על השוליים ב160 קמ"ש לפחות, על תקן הבא להורגך… ועדיין התחושה שלי היא שהמצרים והאמריקאים פוחדים מהמשטרה שלהם באותה מידה. אני חושב שאפילו לדעתי ארה"ב היא יותר דמוקראטיה ממצרים (פשוט בגלל שמצרים אינה דמוקראטיה אמיתית). נראה לי שאזרח בדמוקראטיה, בעיקר הוא שומר חוק בד"כ, אינו אמור לפחוד מהמשטרה. הוא אמור להרגיש בטוח למראה שוטר.
      ולא עייפת אותי לרגע. להיפך.

      • בקצה השני של היום, בעצם לקראת כיבוי אורות, אני מציצה בפוסט שלך ומחליטה שבטח יש בו דברים הראויים לתגובה שלי, אלא שמנגנון ההגבות שלי כבר עצם את עיניו.

        אז, אולי מחר, כשאשוב לקראת השעה שש בבוקר מן הצעדה המרנינה את חיי מדי יום, אתייחס.

        על כל פנים, רציתי רק להגיד שקראתי, גם אם ברפרוף.

        אה, ורק דבר אחד, ואני מצטטת: "לוחמני ולעיתים חם מזג הן תכונות יותר אופיניות שלי. מאוזן? אני לא חושב שזו תכונה שאמורה לחייב אותי. וודאי שלא כבלוגר." עוד מעט יהיה תורו של אימרי להגיד את המלים האלה. די……. לא חובה להיות לוחמני וחם מזג על מנת להעביר מסרים. לפעמים זה עושה דווקא את ההיפך, ולא, זה לא תורם לויכוח, זה מלבה שריפה שיש לה פוטנציאל של פלונטר שאיננו בר התרה.זה גם לא הולך טוב עם השמנמנות הבורגנית שאתה מפתח (מתחת לחגורה, אני יודעת, אבל…… מתאים)…

        ועוד משהו. מדי שנה, בשש עשרה השנים האחרונות אני מבלה אצל הדוד סם, כי יש לי שם מניות בצורת בן, כלה ושתי נכדות. והאמן לי – הם מ"זה סומכים על המשטרה שלהם. הלוואי עלינו…… ומאותן הסיבות.

        אבל אלה הדברים השוליים, כמו גם ההסכמה המלאה שלי לעובדה שאתה לא "סופר" את אובמה בין האפרואמריקאים, אבל לפני תריסר שנים, גם בנתונים הלא אפרו אמריקאיים שלו לא היה לו סיכוי, והוא היה נחשב לכזה בכל מקרה. וזה בלי קשר לעובדה שאני לא סובלת אותו, נראה לי לא אמין לחלוטין ולא אכפת לי אם הוא נוצרי, מוסלמי או בודהיסטי.

        לילה טוב, אולי ניפגש פה מחר?

        טובה

        • הי טובה
          תראי הייתי ילד שמנמן ועכשיו אני כנראה הופך להיות גבר שמנמן או יותר נכון כרסתן. אבל בורגני? זה מתחת לחגורה. בורגנות זה סדר עדיפויות שלפיו עדיף לראות טלוויזיה במקום לדבר שמעדיף לקנות אוטו גדול יותר ופלזמה גדולה יותר ולוותר על שעות עם הילדים כדי לעבוד בשביל זה, ובשעות שנשארו לצפות בקופסת הטמטום ולהעביר את הזמן כדי לא להתקרב ולא לדבר ולא לקרוא או לחשוב. ואח"כ לצטט את הבלי דן מרגלית ושאר הבורגמגישים – עיתונאי הקונצנזוס – משרתיהם של אדוני המלחמה.

          • שני אלה לא הולכים ביחד, אבל……… הנה, הלכו למרות שלא נועדו.

            היה לי יום ארוךךךךךךךךךךך היום וכן יהיה גם מחר אז לא נכנסתי לכאן, אבל יש עוד כמה דברים שבטח ארצה להגיד לך.

            יודע משהו? באמת עניין השמנמנות לא היה צריך לעלות פה, והחיבור בין זה לבין בורגנות הוא כל כך פשוט שקשה ממש להפריד ביניהם, אבל הפלזמה שאין לך כנראה (וגם לי לא, אללי), הצליחה

            לילה טוב

            טובה

  4. Beloved Micha,

    As we say in Israel every word true as a rock.

    sitting here nowhere missing the water the sunset, just waiting to buy Malebi and Humus in Jaffa.

    being away from home for such along time makes you understand how much Tel Aviv is uniqe, how much freinds and family or friends who are your family are real compare to the fake place called USA.

    Will see you in two weeks (we come for a visit) and we hope will be able to enjoy your wisdom face to face.

    misses you all

    Assi from TN

© כל הזכויות שמורות למיכה שמחון