בננות - בלוגים / / לענה (אלרגיה עונתית)
אמנות נטו
  • אילנה גרף

    אמנית, מאיירת, עוסקת קבוע גם בהדפס רשת ותחריט. מאיירת לספרי ילדים, כריכות ספרים למבוגרים, כרטיסי ברכה וכדומה. תושבת רחובות. נשואה ואמא לשתי בנות. השכלה אמנותית: 'המדרשה לאמנות' רמת-השרון. חברה באגודת המאיירים הישראלית. מציגה בתערוכות ופרוייקטים מיוחדים, בארץ ובחו"ל. בסוף 2013 כתבתי ואיירתי ספר ילדים דיגיטאלי משלי, "העדר" שנמצא גם בתרגומו לאנגלית ברחבי האינטרנט באמזון, ibook של אפל ועוד... הספר בגירסא העברית שלו נמצא להורדה בחינם למכשירי טאבלט. כאן: http://store.heliconbooks.com/?id=bookdetails&fname=flock_heb.epub אפשר לפנות אלי בקשר לכריכות ספרים וכמובן לצורך איור ספרי ילדים.

לענה (אלרגיה עונתית)

 

 

   לענה (wormwood, Artemisia), או לענה חד זרעית ( Artemisia monosperma)       סוג של צמחים שבו בסביבות 180 מינים. הלענה נפוצה בקרב המטבח המרוקאי וידועה בטעם העלים המריר שלה. בין השאר היא משמשת להכנת אבסינט, אוזו, ויין וורמוט. (לענה שיחנית היא ה"שיבא").

 


הלענה היא בן השיח החשוב ביותר בצומח חולות החוף, מערב הנגב וצפון סיני. הוא נובט לאחר שדגניים רב-שנתיים (ידיד-החולות, המצוי במישור החוף ומלענן המטאטאים במערב הנגב) עצרו את התנועה החופשית של החול הנודד. לענה חד-זרעית עמידה לכיסוי ענפיה בחול בהצמיחם שורשים המתבססים בחול שכיסה אותם ומאפשרים לגבעולים לבקוע את החול המכסה ולעלות מעליו. במקומות בהם גדלים שיחי  לענה נוצרות תלוליות חול שגובהן עשוי להגיע ל-5 מ' מעל פני החולית נטולי צמחים. השיחים עמידים גם לחשיפה של שורשיהם הארוכים בזכות קליפתם המשועמת העבה. ל. חד-זרעית מסייעת בתכונותיה הנזכרות להביא, עם הצטופפות פרטיה, לעצירה מלא של החול הנודד. אבק הנכלא בין הצמחים ורקבובית הנוצרת בצל השיחים מטייבים את התשתית החולית הדלה ומביאים לריבוי מיני הצמחים הגדלים במקום ולהתעשרות הצומח.

בישראל קיימים 4 מינים.

 

אך הלענה ידועה באבקניה האלרגנים אשר פורחים בסתיו וגורמים לאלרגיות רבות בקרב הרגישים אליה. עושה לי אישית הרבה צרות בספטמבר -אוקטובר. ההרגשה כמו הצטננות קשה שמתחילה לפנות בוקר, לעיתים קרובות מלווה בקשיי נשימה (אסטמה).

 

התרופה שניתנת היא כדור זה או  אחר (אנטי-היסטמין)  נגד אלרגייה בשילוב עם משאף לאסטמה.  בעבר היו הכדורים בעלי השפעה מרגיעה – מרדימים, בשנים האחרונות הם  שופרו מאוד וישנם כדורים טובים מדור חדש שאינם משפיעים כלל בנושא העירנות (או מזערית ביותר). במקרים קשים ניתן היום כבר לקבל חיסונים שניתנים במשך מספר שנים ע"י אלרגולוג מומחה.

למי שחושד שהינו סובל מאלרגיות , או אינו יודע בוודאות  ורוצה לבדוק, בבדיקות עוריות מטפטף אלרגולוג (רופא האלרגיה) טיפות קטנות של תמציות מצמחים, בעלי חיים או גורמים סביבתיים אחרים הידועים כאלרגנים נפוצים (אחד ליד השני בסדר ידוע) ואחר כך הוא דוקר בעדינות את העור שמתחת לכל טיפה, כדי להחדיר את החומר אל העור עצמו. כ- 15 דקות לאחר ההזרקה, הרופא בודק האם נוצרה תגובה דלקתית (נפיחות ואדמומיות) במקום ההזרקה. תגובה דלקתית פרושה שהאדם רגיש (אלרגי) לאלרגן שהוזרק.

 הגורמים הנפוצים ביותר לאלרגיות  שנגרמות משאיפה ופוגעות בדרכי הנשימה  הם, מלבד אבקות צמחים שונים בעונות השונות (זית, דשא, אקליפטוס, דגניים שונים, קקיון ברוש   ועוד) גם שיער – פרוות בעלי חיים, וקרדית אבק הבית.

 

 

 

 

לענה חד-זרעית – תמימה אבל עושה צרות…

 

 

 

באתר האלרגיה הישראלית אפשר למצוא נתונים ותחזיות על פריחות עונתיות, כמויות ופיזור זרעים בכל חודש.

 

 

 הפפפטצ'ייי….!

 

 

 

 

 

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאילנה גרף