בננות - בלוגים / / האדם הנופל והיעדרו של האדם הפלאי
גם במטבע יש משהו פאלי
  • ארז פודולי

    עכשיו אני רחוק וסופסוף קצת שקט. ובאמת כאן, אולי רק כאן ורק כך, אפשר לכתוב אוטוביוגרפיה. אבל "ביוגרפיה מלאה" תהיה הגדרה גדולה בכמה מספרים על מה שנמצא כאן מתחת, שכן עדיין אין לי פתרון לחידה איך מנהלים בלוג ונשארים בנאדם פרטי. "רחוק" זה בסטנפורד, אוניברסיטה חביבה בקליפורניה שטופת השמש (היעדר טיסה ישירה הופך בעיניי כל מקום לרחוק מספיק). כאן, לא הרחק מסן-פרנסיסקו-על-המים אפשר להנות מרוחות המפרץ ולהיזכר בחיוך בים התיכון. *** לכאורה כתבתי מאז ומעולם, ואני לא מתכוון לנוסחאות בכימיה ומשוואות במתמטיקה. הייתה בי תמיד התלבטות לאן אני שייך ומדי פעם הייתה תוקפת אותי תחושת חרדה שאני מעין סוכן כפול. מדע ושירה כשתי וערב, שתים הן ולא יודעות. *** פעם (היום זה כבר נופל תחת ההגדרה "מזמן"), עוד בארצנו הקטנטונת, הייתי מנסה להיות פחות עכבר מעבדה ויותר עכבר העיר. פה הקראתי, שם פרסמתי, פה ושם השתתפתי בסדנאות ומסגרות כתיבה, שם ופה ערכתי (כן, אני יכול להביא דוגמאות וקישורים, אולי יום אחד, בהמשך). מה נשאר מכל אלה? מה מכל אלה יכול להתקיים כאן בגלות הדוויה (היא חייבת להיות דוויה, אחרת מה יגיד לעצמו העם היושב בציון)? *** אחרי כל המלל הזה, אם יש צורך שייספג דבר-מה, מוטב שיהיו אלה שורות של ויסלבה שימבורסקה מתוך "כְּתִיבַת קוֹרוֹת חַיִּים": כְּתֹב כְּאִלּוּ מֵעוֹלָם לֹא דִּבַּרְתָּ עִם עַצְמְךָ  וּכְאִלּוּ עָקַפְתָּ עַצְמְךָ מֵרָחוֹק. הִתְעַלֵּם מִכְּלָבִים, חֲתוּלִים, וְצִפֳּרִים, מַזְכָּרוֹת נוֹשָׁנוֹת, חֲבֵרִים וַחֲלוֹמוֹת. מְחִיר וְלֹא עֵרֶךְ כּוֹתֶרֶת וְלֹא תֹּכֶן. מִסְפַּר הַנַּעֲלַיִם וְלֹא הַיַּעַד שֶׁאֵלָיו הוֹלֵךְ זֶה שֶׁאָמוּר לִהְיוֹת אַתָּה. לְכָךְ יֵשׁ לְצָרֵף תַּצְלוּם בְּאֹזֶן גְּלוּיָה. רַק צוּרָתָהּ נִלְקַחַת בְּחֶשְׁבּוֹן, לֹא מַה שֶׁנִּשְׁמָע. מַה נִשְׁמָע? נַהֲמַת מְכוֹנוֹת הַגּוֹרְסוֹת אֶת הַנְּיָר.

האדם הנופל והיעדרו של האדם הפלאי

 

 פעם אחת, בהיותי נער כבן שש עשרה, הוטל עלי לפתור בעיה סבוכה מתוך ספר הפיזיקה 'סירס-זימנסקי'. והנה תיאור הבעיה:

 


הבעיה הזו שעשעה את שאר התלמידים, בעיקר בגלל העברית הארכאית שלה, אבל אני שטחתי את דאגותיי בפני המורָה שלי בפיזיקה: אולי לא מדובר בחובב פיזיקה אלא בבעל נטיות אובדניות? ואולי מצוקה אחרת דחפה את התלמיד אל מותו הבלתי-נמנע המתואר בחלק ב' של השאלה?

 

המורה שלי הנהנה בייאוש מסוים, כי כבר ידעה שפיזיקאי גדול לא יצא ממני, והמליצה לי להתמקד בחוקי ניוטון וקפלר, שימור אנרגיה ותנע ושאר בעיות ברומה של המכאניקה הקלאסית. הואיל והייתי תלמיד ממושמע – עשיתי את שיעורי הבית שלי, וחישבתי נכונה את שני המספרים המבוקשים בחלק א' ובחלק ב' של השאלה (שאלה שלושים ושתיים בפרק ארבע, אני זוכר גם היום). ואכן, הידע שרכשתי בבליסטיקה הביא לי תועלת מרובה: ידעתי בן-רגע להבחין בין מעופה של פצצת מרגמה לבין מסלולו של טיל נ"ט, והצלחתי לצאת בלא פגע משירות צבאי ממושך בדרום לבנון.

 

לא הוספתי להקשות קושיות. בינתיים, בחשאי, במחתרת ממש, הייתי קורא דליה רביקוביץ' ("אם אדם נופל ממטוס באמצע הלילה, רק אלוהים מכיר את סוף הנפילה"), רחל חלפי ("נפילה חופשית") ואלבר קאמי ("הנפילה", מחזה המתמקד ברגע אחד על גשר מעל נהר הסיין בשעה שאישה מטילה עצמה לתוך המים ומתאבדת). מדי פעם הייתי משוחח עם אדם נבון-לכאורה, ומנסה לדון איתו בסוגיית האדם הנופל, אבל השיחה הייתה מסתיימת תמיד בהצעה לבבית של בן שיחי שאהיה  תכליתי ואתמקד בפיזיקה של הבעיה. 

 

והנה; האחד-עשר בספטמבר החזיר את שאלת האדם הנופל לסדר היום. 

צירפתי כאן את תמונת הנפילה המוצלחת ביותר שעלה בידי למצוא בנבכי הרשת. אם תשאלו מדוע אין אני מצרף עוד תמונות מרשימות כמו תמונת האדם הנופל, אענה בצער: ניסיתי, אבל אם תעיינו היטב ברשימות קודמות שלי, תראו שלא נעניתי בהתלהבות יתרה.

 

כמאתיים איש קפצו אל מותם בבוקר האחד-עשר בספטמבר לפני עשר שנים. שום אדם פלאי לא המתין להם. ובעצם האמת מצויה בחלקה השני, הנורא, של השאלה מספר הפיזיקה שלי – המגדלים היו גבוהים מדי, וקצרה ידם של כל הפלאיים גם-יחד מלהושיט עזרה: רבים מהנספים היו מתוך כוחות ההצלה.

 

היום, אחרי שעשיתי את כל שיעורי הבית, אני מרשה לעצמי לחזור אל השאלות הקשות באמת. מה מביא אדם לקצוב את קיצו, גם אם זה ידוע מראש וממשמש לבוא? מתי אובדת התקווה? מתי החיים הופכים להיות בלתי נסבלים עד כי כל חלופה עדיפה עליהם? מה קורה ברגעי ההשמטות מטה-מטה, באוויר הנפתח, הבהיר, הצלול – האם הם מסתירים את קרקע המציאות הקשה הממתינה דומם מתחת?

 

במקום שעמדו התאומים נמצאים היום שני ריבועים גדולים, חללים עצומים במידות בסיס המגדלים (המכונים כאן "עקבות הרגליים" של המגדלים). מים נופלים מגובה עשרה מטרים מדפנות הבור אל תחתיתו, אולי אחת המזרקות הגדולות בעולם. היצירה תוכננה על-ידי ארכיטקט ישראלי-אמריקאי, מיכאל ארד, והיא מכונה "השתקפות  ההיעדרות". שמות אלפי הנופלים חקוקים בברונזה על-שפת המים הנופלים.


 

הסתכלו בנוף זה יפה, למען תכירוהו בנקל אם תזדמנו לגראונד-זירו באחד הימים. אם תגיעו לשם, אל תחפזו להמשיך בדרככם: והיה, אם יופיע פתאום אדם שפניו שוחקות והוא אינו עונה על שאלות, ידעתם נכונה מיהו אותו אדם פלאי. עשו עמי חסד וכתבו לי, כי יש תקנה לאדם הנופל.

38 תגובות

  1. גיורא פישר

    אוי, בשאלות האלה אתה מכריח אותנו להביט ולראות איך נראים פני התהום.
    אני מסרב פקודה!

    • ארז פודולי

      חושך על פני תהום זו רק נקודת ההתחלה ממנה אתה מחליט בעיניים פקוחות לרווחה איזה עולם אתה בורא. דווקא חשבתי שתדע.

      • גיורא פישר

        תפאורה

        הִשְׁאַרְתִּי אֶת הַשָּׁמַיִם בַּמָּקוֹם
        לָאֲדָמָה לֹא הִרְשֵׁיתִי לִרְעֹד
        עַל הָרוּחַ צִוִּיתִי: הַמְשִׁיכִי לִנְהֹם
        וְעַל הַיָּם, שֶׁיַּעֲשֶׂה כִּרְצוֹנוֹ

        הָאָבָק בַּמְּכוֹנִית הַיְשָׁנָה לֹא הוּסַר
        הַסֻּלָּם שֶׁהֻשְׁאַר בַּגִּנָּה, שָׁם נִשְׁאַר.
        הַשֵּׁם שֶׁשֻּׁרְבַּט עֲדַיִן בָּרוּר
        הַשָּׁעוֹן עוֹד פּוֹעֵם בְּחַדְרוֹ הַסָּגוּר.

        הַתַּפְאוּרָה מוּכָנָה
        פָּנָסִים יוֹרִים אוֹר
        הַבָּמָה מְחַכָּה
        לַשַּׂחְקָן, שֶׁיַּחֲזֹר

        • ארז פודולי

          גיורא,
          היה לי ברור שמתקיימים בך שני האנשים גם יחד, הנופל והפלאי.
          והפקודות הן פקודות הלב בלבד.
          בחיבה רבה,
          ארז

  2. אליענה אלמוג

    אני לא יודעת עוד בדיוק למה, אבל הפוסט הזה שלך העלה דמעות בעיני. ברגע הראשון חשבתי שאולי פשוט נזכרתי בייסורים הרבים שהתייסרתי מעל ספרו של סירס זימנסקי, אבל נדמה לי שזה בעצם משהו אחר לגמרי. אם אפענח את העניין, אספר לך.

    • העלית דמעות גם בעיני. אם נשמע בחדשות ידיעה על אדם שקרס אל האין, איכשהו זה יפרוט לפחות משנייה על מיתר האוזן והרגש. זו כוחה של כתיבתך וזו חשיבותה למען החיים ולזכר אלה שאינם כדי לקרוא את שורותיך. ברוך הופעתך בשלמותך ארז ובבית שלך כאן – גם אם בחרת לעשות זאת על פי תהום. (נ.ב. ניסיתי לקרוא אפילו את הבעיה בפיזיקה שאיתה התחלת את דרך התהייה, מתוך סקרנות ולא משום שנמצאה בי השאיפה לפותרה, וכשלתי בקריאה. אולי תגדיל טיפה את האות הארכאית?)

      • תודה ארז על הטיפול באות כתב החידה, רק שעכשיו אני באמת באמת מתוסכלת. אין תירוצים ועלי להתמודד פנים אל פנים עם אפסיותי בכגון שאלות חידה כאלה. איך זה שהשאלה הזו נחסכה ממני עד כה חרף כל שנות לימודי? והאמת שבגלל סגנונה הייחודי (כנגד שאלות בסגנון שתי רכבות יצאו וגומר…) אולי אפשר לטפל בה בכלים פילוסופייפ? או מיסטיים?

        • ארז פודולי

          ענת,
          אל תרגישי מתוסכלת, זו איננה עוד שאלת ברזים, רכבות ודומיהן.
          אם לא למדת פיזיקה, התשובות הן:
          א. בערך מאה מטר לשניה היא מהירותו ההתחלתית של האדם הפלאי.
          ב. מאה עשרים ושניים וחצי מטר הוא גובה הבניין שיכשיל כל מאמץ פלאי .

          כלומר לפי תשובה ב\' דווקא צריך בניין נמוך יותר (ממאתים שבעים מטר) כדי שהאדם הפלאי ייכשל במלאכת ההצלה של האדם הנופל, ולא בניין גבוה יותר כמו שנרמז בהמשך.
          מה שמראה שצדקה המורה שלי לפיזיקה – לפני שאני מהרהר עמוקות במשמעות החיים בכלים פילוסופיים, כדאי לפתור את השאלה הפשוטה יותר.

          • כנראה שהמורים לפיזיקה תמיד צודקים, כי במובנים מסוימים דרכם קלה יותר משל המורים לפילוסופיה שתמיד איכשהו דואגים לסבך ולפתל הכול – מהמסד עד הטפחות, ותשובות נחרצות להם אין. מצטיינים בשאלות ובקושיות שמבלבלות את עיקר החיים ההכרחיים לנו. פשטות. ומתוך הכמיהה לפשטות הזאת לא אקשה ואשאל אותך/המורה לפיזיקה שלך למה התשובה לקושייה שהעלית יוצרת לבורה כמוני תחושה של עוד פרדוכס…

    • ארז פודולי

      אליענה,
      אין כמו מילים שמצליחות לגעת.
      אם אפענח מתי זה מצליח לי, אולי אלמד לכתוב כהלכה.

  3. תראה את הסרט "מלאכים בשמי ברלין" על כל אחד שנופל יש גם אחד שניצל
    אם אדם נופל ממטוס באמצע הלילה רק אלוקים לבדו יכול להציל אותו
    ויש זמן שנקרא זמן האלוהים
    גם הפספוס של הפלאי הוא ממנו ולא בגלל גורדי השחקים שהם כמו נמרי נייר בעיניו
    והתקווה (האמונה בטוב) הם מה שנשאר לנו כשתיבת פנדורה נפתחה
    חודש טוב
    כי שבעתיים יפול אדם וקם
    יש לו את זה

    • צ"ל היא מה שנשאר- תיקון מלמעלה

      • ארז פודולי

        חנה,
        נדמה לי שמשלי אמר "כי שבע יפול צדיק וקם". יש שראו בזה רמז שנפילה היא דרך להתעלות. לא אני: לא צריך להיות איוב כדי להיגאל בסופו של דבר. גאולה צריכה להתרחש בזמן הנכון, זמן אדם.

        נ.ב. ובאשר למלאכים בברלין, ובכן – אלה לא היו במנהטן באחד עשר בספטמבר, שלא כמו שהבטיח לאונרד כהן:
        First we take Manhattan, then we take Berlin

        • היי ארז אני בכוונה שיניתי את הפסוק במשלי כי בכל אדם יש התכונה ההישרדותית הזאת אם ישאף כמובן להיות אדם(אדמה לעליון )
          לא נוכל לשלוט בכל התכנית האלוקית נסתרת מאיתנו אנו רואים בקוצר ראייתנו רק חלקיק מהפאזל
          ולגבי הפיזיקאים מזמן הם יושבים על המדוכה ולא יודעים את כל התשובות ראה תורת הקוואנטים המקעקעת כמעט את כל מוסדותיה של הפיזיקה הקלאסית
          שלא לדבר על תורת המיתרים, היום הפיזיקה יותר קרובה לתורות הרוחניות ובמיוחד לקבלה את הסרט "בליפ" ראית סרט המדבר על תפיסת המציאות?
          ומי שעוסק במדע כולו מלא פליאה על הבריאה האלוקית
          אז יש זמן אלוקי נרצה או לא נרצה
          זמן אחר

          • ארז פודולי

            חנה,
            אני חולק עלייך בכל אחת מהנקודות:
            – אנחנו המדענים לא יודעים ולא נדע את כל התשובות, מן הטעם הפשוט שכל תשובה מעלה עוד ועוד שאלות.
            – תורות הקוונטים והמיתרים כבר למעלה מדור מהוות את אושיות הסדר הטוב בממסד המדעי; לא אירוע של 'גרילה מדע'…
            – לו היה משהו רוחני במדע לא הייתי צריך להסתופף כאן במטע ולרעות בשדות זרים
            – אני עוסק במדע ואינני מלא פליאה על נפלאות הבריאה. כמו מדענים רבים, אני חי את המדע שלי כדת. אנו סוגדים למאמרים בעיתונות המדעית. אנו משתחווים למדענים טובים מאיתנו. ובעיקר אנו מתפללים למדע טוב.

          • כמה מידידי הם מדענים ורופאים שומרי מסורת והם טוענים שדווקא העיסוק שלהם במדע ממלא אותם פליאה בבחינת מה רבו מעשיך אלוקים כולם בחכמה עשית
            ולומד איתי קבלה ד"ר לפיסיקה(מרצה באוניברסיטת הנגב) שנושא אחת מהרצאותיו הוא קבלה ופיזיקת הקוונטום -המשותף ביניהן
            מומלץ שוב הסרט "בליפ" הוא עוסק בזאת
            חוץ מזה עצוב לי הפוסט שלך וזה כמובן הענין והבעיה שלי
            חודש טוב

  4. האדם הנופל לא יודע דבר על קיומו של האדם הפלאי. הוא נופל עם שעון העצר כמו שוטה שצועד אל התהום וצעצועים ושעשועים באמתחתו. הפלאי מגיע אל השוטה כמו שהגיע לאברהם בכבשן ולא הגיע להרן. הרן צעד אל התהום בידיעה שהפלאי יציל אותו. הייתה לו ידיעה כלומר לא היה שוטה. פתרון הבעיה: הפלאי יגיע לנופל אם לא תהיה בו ידיעה, אם יהיה כילד תמים ומאמין שהנפילה היא משחק ואור ושמחה.

    • מסכימה עם דבריך שרה זה מזכיר לי את קלף השוטה בטארוט הוא מהלך על קצה התהום אבל שמור ומוגן מלמעלה תמימותו שומרת עליו
      ועל כך נאמר בתהילים שומר פתאים ה'
      אבל מי שבמתכוון משחק באש וזורק עצמו מלמעלה עם שעון עצר זה כבר ספור אחר
      ונשמרתם לנפשותיכם

    • ארז פודולי

      שרה,
      דרך ארוכה עשית עד אברהם אבינו. די לי במכונת זמן בת שבעים שנה: וכי אלה שנכנסו לכבשני אושוויץ חיכו לפלא? ולכן נשרפו?
      ובעצם גם זה עבר רחוק. בדקי את אסון השריפה בכרמל: הרי בסיפור הזה הצוערים שבאוטובוס היו אמורים להיות ה'אדם הפלאי'. נו?
      לדעתי אין חוקיות ולא הָא בְּהָא תַּלְיָא: יש כאשר ינוס איש מפני הארי ופגעו הדב ובא הבית וסמך ידו על הקיר ונשכו הנחש. מעט מאד בחירה יש לנו עם המוות האורב לנו בכל פינה. אבל האיש הנופל לקח את גורלו בידיו והחליט לתת שם למותו, כמו שלימדה אותנו המשוררת זלדה.
      לפעמים זה כל מה שאנחנו יכולים לעשות.

  5. יש כאשר ינוס איש מפני הארי ופגעו הדב ובא הבית וסמך ידו על הקיר ונשכו הנחש.
    ויש שפלאי מופיע כמו אליהו בסיפורי חסידים. " מה אנוש כי תזכרנו ובן אדם כי תפקדנו"תהילים ח'אם יש אלוהים .

    • ארז פודולי

      אורה,
      אליהו הוא דמות חידתית בעיניי. מצד אחד פנאט דתי, מצד שני דמות סב חביבה בליל הסדר ובבריתות מילה. אני לא בטוח שזה דמות הפלאי שאני רוצה שיתפוס אותי כשאני נופל: לכי תדעי – אולי אפול על יום לא טוב שלו והוא יפיל עלי אש מן השמים.
      אם כבר אפשר להזמין פלאי כבקשתך מי ייתן ויהיה זה שמשון הגיבור (אהבל, אבל גבר-גבר) ובכלל אני מעדיף איזה פלאית.

      • ארז, אני כאן לתפוס אותך בשערותיך כשאתה תיפול. מבטיחה להשאיר עליך את השערות. איך אני? ואנא אל תעזוב אותנו שוב, ובעצם גם אל תסמוך עלי יותר מדי. פשוט אל תיפול. ושוב, איך אני?

        • ארז פודולי

          ענת,
          רחל חלפי כותבת ב'נפילה חופשית':

          ועד שנשמע קול הנפילה של תחינתי
          הייתי נופלת בשקיקה
          בארובות השמיים כלפי
          אדמת מאוויי



          קול החבטה היה
          קצר.

          מאז
          אני מונחת.

      • נשלח לך את הפיה נחמה, ארז

  6. ארז שלום,
    טולטלתי – גם מהתוכן, גם מהפתיח המזכיר נשכחות (כמה צחקנו על הדביליות שבשאלות…), גם מהתמונה הקשה, גם מהסוף הפיוטי משהו וגם מההקשרים הבלתי צפויים.
    בהקשר פילוסופי רחב, נראה כי לפעמים אדם יכול לחשוב שאולי אם לא יהיה בשליטה יוכל לגלות סופסוף משהו אודות מציאותו (משהו שהוא אינו מצליח לגלות בעודו בשליטה).
    צדוק

    • ארז פודולי

      צדוק (ועוד כמה אחרים כאן שנגעו בעניין זה),
      אני כבר כמה ימים מנסה לברר לעצמי איך רקוויאם לאדם הנופל התגלגל למחוזות רחוקים כל-כך.
      אבל זה מה שיפה כאן במקום הזה, שלוקח אותך יד ביד למקום שטרם היית בו קודם לכן: זו באמת ליבת הדיון ורק אני לא ראיתי את זה מלכתחילה.
      אז נכון: עם כל הכבוד להשגחה העליונה אני סוג של פריק-קונטרול. אבל לדעתי קל, ממש קל לשבת במושב האחורי של החיים ולשים את אלוהים במושב הנהג. או את הגורל, ההורים, מקום העבודה, בן/בת הזוג, פקקי התנועה, ההתחממות הגלובאלית וכן הלאה. קשה יותר לקחת אחריות, לקבוע וליצור מציאות במקום לגלות מציאות.
      האדם הנופל לא באמת מחכה לאדם הפלאי והוא גם לא משחק איתו במשחק שליטה. אבל אדם שלם מכיל את שניהם בתוכו.

  7. ביהדות, גילוי אליהו הוא כינוי התגלות ותִקשור, של ישות המכונה אליהו, ומזוהה על פי רוב עם אליהו הנביא, הבאה במגע ומעניקה מידע לחלק מבני-אדם.מכאן אפשר ללמוד שהוא מייטיב. אליהו הוא שם מטפורי לתובנה או הארה . לא כל ענין אפשר לפתור באלימות נגדית. וכמו שצדוק אומר פעמים ההרפיה מהענין, ההשלמה, היא הארה , פעמים הדברים מסתדרים מאליהם, עם ניטרול השליטה. סופו של שמשון הגיבור ידוע. הפלאי שבתוכך ימצא את הפלאית שלך.

    • הִתְעַלֵּם מִכְּלָבִים וחֲתוּלִים,
      חיה כְּאִלּוּ מֵעוֹלָם לֹא נשכו אותך.

      • ארז פודולי

        אורה,

        כֵּן,נוֹפֵל עַל הַרַגְלָיִים:
        עָמַדְתִּי כְּבָר בְּתֶּקֶן הַמַחְמִיר
        שֶׁל מִבְחָנֵי הַרִסּוּק.
        אֲבָל בַּמִפְרָט הַטֶכְנִי שֶׁלִי
        יְכוֹלוֹת נוֹסָפוֹת:
        אֲנִי יוֹדֵעַ לַעֲשׂוֹת כַּדּוּר פַּרְוָה
        וְלגַּרְגֵּר אֶל הַיָד הַמְלַטֶּפֶת.

        • לא יודעת מה להגיד לך,
          כאשר הכאב הוא בלתי נסבל בבשר ובנפש, או גם כאשר האדם יכול להיות חולה ואינו מבין את משמעות הנפילה.

          דווקא במגדלי התאומים הייתי, לא הייתי לאחר שחרבו, דווקא בפיזיקה יש תשובה של יקומים מקבילים.אבל גם היא מעלה תהיות מסוגים חדשים.

          פוסט מעניין
          חוה

          • ארז,

            נדמה לי שמדבריך אפשר היה למצוא את התשובה בתחומי הפסיכולוגיה או המיסטיקה.
            אלו מתוך תשובותיך שלך עצמך.

            כמו שאתה בורח מתחום המדע אל תחום הרוח, אצלי אולי התנועה הפוכה, כאשר תחום הרוח די ממצה את עצמו או גודש את עצמו למידה של מונחים אלמנטרים בפיזיקה, הופכת להיות להשתלמות של הדעת.
            האם אינשטיין היה תמים, כאשר אמר, כי אלוהים אינו משחק בקוביות, כאשר סירב להצטרף אל פיתוח של פצצת האטום.

            ולכן, יש לי אולי שאלות יותר נוקבות. אבי שרד את השואה – הוריו הלכו לכיבשנים, היום בהגדרת הרפואה הוא צולל אל תוך אלצהיימר מרוחק, אבל בדקות של בין צלילות לבין שכחה הוא בוכה. אדם בן 87 בוכה אל אבא שלו!!! שאותו איבד בגיל 13. כאשר האח בא לטפל בו הוא מנשק לו את הידיים. ואני מסתכלת עליו ואיני מאמינה שזה האבא שלי, זה שאני בעצמי זעקתי אליו כאשר ילדתי והוא לא ידע.

            נכמר הלב, אני מרגישה, לעולם לא חשבתי, שכך יעזוב אבי את העולם בכל כך הרבה בכי, אותו איש שהיה חזק פיזית ונפשית. לא חלמתי על זה בלילות. מה נותר לי, אלא להחזיק לו את היד.

            מבחינה פסיכולוגית שבע פעמים אפשר לקום, ואפשר ליפול, אפשר להשתפר וללמוד את דרכי החיים – אבל נסיבות החיים הם חזקות ממך. ולכן, אולי התשובה נעוצה במדעי החברה, ואולי אין היא ידועה לנו אישית כלל. אותם אנשים שקפצו לא רצו למות שרופים, ולכן הם מתו מרוסקים.

            ככל שתהיה פריק קונטרול, החיים או נסיבותיהם תמיד יותר חזקים ממך. ולכן, אין תשובה לא בפסיכולוגיה, גם לא במדעי הרוח, שם אולי תמצא מזור לנפש קמעה של הזדעות, מעט נחמה, אבל אם באמת חשבת שחישובים של טילים סייעו לך להיוותר בחיים –

            אולי כדאי לשאול איך מעם של קורבנות הפכנו להיות כל כך אלימים. היתר הוא מיסטיקה. אני אישית מעדיפה לא להיות האדם הנופל, ולעולם לא להיזדקק לאדם הפילאי. בבחינת פריק קונטרול שיודע להרפות ויודע שלא הכל הוא יודע!!!

            חוה

          • מזדהה עם תגובתך המרגשת חוה

          • תודה חנה,

            היא באה מן הלב והרבה נסיון חיים.

            חוה

        • אם כך ארז, גם ממעמקים וגם ממגדלים אני סומכת על תו התקן שלך. :)משני צידי המטבע מוטבע התו.

  8. ארז פודולי

    רציתי לסגור מעגל, הרגל מגונה שיש לי מאז ומתמיד.
    חיפשתי בגוגל, מצאתי את כתובת האימייל של המורה שלי בפיזיקה, ושלחתי לה את הקישור לפוסט הזה.
    למרות שחלפו עשרים שנה (אולי יותר) מאז השיעור ההוא, היא ענתה ממש מיד. אני מצרף את עיקר תשובתה כאן:

    לפני עשר שנים, ביום שלישי, 11 בספטמבר, מחמש אחר הצהריים זמן הרצליה, לאורך שעות ארוכות, צפיתי יחד עם כולם באירוע הזה. החוויה היתה קשה ומכאיבה. אבל הנורא ביותר היה לראות את האנשים המסכנים עומדים על אדן החלון במשך זמן ארוך, וכפי שאתה כותב, מחליטים בזה אחר זה לקפוץ אל מותם.
    ובמשך כל הזמן הזה (שהיה זמן הרבה יותר ארוך מחמש השניות של הפלאי) לא יכול היה מישהו להושיט להם עזרה !!
    מסוקים עם חבלים, טרמפולינות למטה, משהו… לא יכולתי להבין את זה. מאז נמנעתי מ"השאלות הקשות באמת". כשמראים שוב את התמונות של ארועי 11 בספטמבר, אני עוצמת את העיניים וסוגרת את הטלויזיה. קשה מדי.
    ותדע לך שמאז – השאלה הזאת מסירס זימנסקי לא הופיעה עוד בשעורים שלי.

    • כל הכבוד ארז, אכן סגרת מעגל. רק ה -11 בספטמבר ההוא הביא את מורתך להבין עד כמה השאלה הזו קשה לנוער המתבגר. ובא לציון גואל. אתה יודע ארז, בשנת85 אם אני לא טועה, היתה רעידת אדמה במכסיקו , וכל העולם צפה בזמן אמת בילדה הקטנה האוחזת בקנה רצוץ ומחייכת ומקווה שיבוא הפלאי, והוא לא בא, עד ש…..אני לא הייתי מסוגלת לעמוד מול הטלויזיה, ברחתי מהסלון, ושאלתי- למה, ואיפה המסוק? ואיפה הלב? ואיפה הפלאי, והאלוהים?! וכתבתי על זה משהו. לא מושלם.

      רעידת אדמה, מקסיקו, 1985

      ואיני יכולה לשכוח אותך
      ילדה בת שש, עד צואר בבוץ
      ידך אוחזת בענף רצוץ
      שהיה פעם צמרת,
      מחפש אויר לנשימה.
      פעורת עיניים את מחייכת,
      מצלמות מתקתקות את הזמן
      חושף את שיניו
      ועיניך מבשילות להעצם,
      להיבלע בחללי הזכרון .
      היית ילדה בתוך תוהו ובוהו
      ולא היינו לך
      אלא ציקצוק מצוקה
      בין פירסומות
      לדגנים עשירים בסיבים
      ליוגורט עתיר בויטמינים.

      חיוך אחרון, ידך מרפה,
      אל תוך המצולה
      ענף דקיק נישבר

  9. רונית בכר שחר

    גרמת לי לקשיי נשימה. חושבת שאיבדתי כמה בזמן שקראתי.

  10. מאוד התחברתי למילים שלך, לשאלות ששאלת על הנפילה. אשמח לשתף אותך בפרוייקט שעשיתי פה בארץ, "על הנפילה". הלינק לסרט שלו: http://www.youtube.com/watch?v=d4UmCfhAAdQ

    היינו קבוצה של אנשים שנפלו, מאוד מאוד לאט, בכל הפגנה שיכלנו להגיע אליה בארץ. מחר אני נוסע לניו יורק לעשות את אותו דבר באוקופיי וול סטריט. אני אבקר בגראונד זירו.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לארז פודולי