בננות - בלוגים / / מזוודת געגועים לענת לויט
גם במטבע יש משהו פאלי
  • ארז פודולי

    עכשיו אני רחוק וסופסוף קצת שקט. ובאמת כאן, אולי רק כאן ורק כך, אפשר לכתוב אוטוביוגרפיה. אבל "ביוגרפיה מלאה" תהיה הגדרה גדולה בכמה מספרים על מה שנמצא כאן מתחת, שכן עדיין אין לי פתרון לחידה איך מנהלים בלוג ונשארים בנאדם פרטי. "רחוק" זה בסטנפורד, אוניברסיטה חביבה בקליפורניה שטופת השמש (היעדר טיסה ישירה הופך בעיניי כל מקום לרחוק מספיק). כאן, לא הרחק מסן-פרנסיסקו-על-המים אפשר להנות מרוחות המפרץ ולהיזכר בחיוך בים התיכון. *** לכאורה כתבתי מאז ומעולם, ואני לא מתכוון לנוסחאות בכימיה ומשוואות במתמטיקה. הייתה בי תמיד התלבטות לאן אני שייך ומדי פעם הייתה תוקפת אותי תחושת חרדה שאני מעין סוכן כפול. מדע ושירה כשתי וערב, שתים הן ולא יודעות. *** פעם (היום זה כבר נופל תחת ההגדרה "מזמן"), עוד בארצנו הקטנטונת, הייתי מנסה להיות פחות עכבר מעבדה ויותר עכבר העיר. פה הקראתי, שם פרסמתי, פה ושם השתתפתי בסדנאות ומסגרות כתיבה, שם ופה ערכתי (כן, אני יכול להביא דוגמאות וקישורים, אולי יום אחד, בהמשך). מה נשאר מכל אלה? מה מכל אלה יכול להתקיים כאן בגלות הדוויה (היא חייבת להיות דוויה, אחרת מה יגיד לעצמו העם היושב בציון)? *** אחרי כל המלל הזה, אם יש צורך שייספג דבר-מה, מוטב שיהיו אלה שורות של ויסלבה שימבורסקה מתוך "כְּתִיבַת קוֹרוֹת חַיִּים": כְּתֹב כְּאִלּוּ מֵעוֹלָם לֹא דִּבַּרְתָּ עִם עַצְמְךָ  וּכְאִלּוּ עָקַפְתָּ עַצְמְךָ מֵרָחוֹק. הִתְעַלֵּם מִכְּלָבִים, חֲתוּלִים, וְצִפֳּרִים, מַזְכָּרוֹת נוֹשָׁנוֹת, חֲבֵרִים וַחֲלוֹמוֹת. מְחִיר וְלֹא עֵרֶךְ כּוֹתֶרֶת וְלֹא תֹּכֶן. מִסְפַּר הַנַּעֲלַיִם וְלֹא הַיַּעַד שֶׁאֵלָיו הוֹלֵךְ זֶה שֶׁאָמוּר לִהְיוֹת אַתָּה. לְכָךְ יֵשׁ לְצָרֵף תַּצְלוּם בְּאֹזֶן גְּלוּיָה. רַק צוּרָתָהּ נִלְקַחַת בְּחֶשְׁבּוֹן, לֹא מַה שֶׁנִּשְׁמָע. מַה נִשְׁמָע? נַהֲמַת מְכוֹנוֹת הַגּוֹרְסוֹת אֶת הַנְּיָר.

מזוודת געגועים לענת לויט

"שירה אינה שייכת

למי שכתב אותה

אלא לאלה הזקוקים לה"

 

כך אמר הדוור לפבלו נרודה בסרט. למה נזכרתי בסרט מאמצע שנות התשעים? כי ספרה של חברתי ענת לויט 'עירומה על גב סוס במונגוליה' עשה אליי את כל הדרך בין גלי האוקיאנוסים ובו חיכה לי, רק לי, השיר 'מזוודת געגועים'.  

 

עכשיו המזוודה הזו שלי (סליחה, ענת): כי אני חי ב"מקום בו ציפייה הופכת געגועים לאין מוצא", שאיננו מקום גיאוגרפי ועם זאת הוא מצפן. יש בשיר צירופים הפוצעים את חיי מחדש, כמו "אהבה חשוכה" (בשין שמאלית) הגאוני ותיאור נפלא של תחושותיי כאן במעבדה שלי מעבר להרי החושך: "געגועי כדקירת מחט לא מחוטאת של הזיכרון".

 

גם אני איני מבקש אלא "לחצות את הימים מבעד לשעות המתרוקנות": עכשיו. ובימים אחרים.

מִזְוֶדֶת גַּעֲגוּעַי אֵינָהּ נוֹשֵׂאת

מָסָה שֶׁיֵּשׁ בָּהּ שֶׁקֶר.

אֵין הִיא נוֹסַעַת אֶל מָקוֹם

בּוֹ צִפִּיָּה הוֹפֶכֶת גַּעְגּוּעִים

לְאֵין מוֹצָא.

 

גַּעֲגוּעַי כִּדְקִירַת מַחַט לֹא מְחֻטֵּאת

שֶׁל זִכָּרוֹן. שְׁאִיבַת הַדָּם מְיֻתֶּרֶת.

הָאִבְחוּן שָׁגוּי לְהַחְלָמָה

בְּשִׁכְחַת מָה שֶׁהָיָה

אוֹ לֹא, אָהֲבָה חֲשֹוּכָה.

 

שׁוּב אֵין אֲנִי מְבַקֶּשֶׁת אֶלָּא לַחֲצוֹת אֶת הַיָּמִים,

לַעֲבֹר מִבַּעַד לַשָּׁעוֹת הַמִּתְרוֹקְנוֹת בְּקֵהוּת חוּשִׁים.

שׁוּב אֲנִי מְכִינָה אֶת עַצְמִי לְמַסָּע שִׁיבָה

אֶל מַרְאוֹת מֻכָּרִים, לְצָרְפָם אֶחָד לְאֶחָד

כְּדֵי לְהַבְדִּיל מִתּוֹכָם גַּעְגּוּעִים לַעֲזֹב

וְלִנְסֹעַ עַד כָּאן.

 

5 תגובות

  1. ארז, נכון שאולי לא מקובל שכלת השמחה תהיה ראשונה למגיבים, אבל אני ידועה בקשיי האיפוק שלי. נכנסתי לביקור שגרתי של בוקר והוכיתי בהלם חיובי ביותר. לא אדבר בשם כל משוררי העולם, אלא בשם עצמי – אין מתנה יקרה מזו שהכנת לי – בעצם מתנת הפתעה. כי הרי מה אני מבקשת כל שנות כתיבתי אם לא לגעת בליבת הזולת וכן גם לדעת פה ושם שאכן נגעתי, שהרי לא רק על עצמי לספר רציתי. אמיר אור ואני ניהלנו לפני יומיים דיאלוג קצר בענייני אושר ושמחה. מבחינתי, הפוסט שלך היום הוא התשובה – משוב כמו זה שלך מעבר לימים וללא שום חציצה ו/או געגועים פוצעים.

  2. מירי פליישר

    הי ארז יקר
    עשית לי להתגעגע לספר של ענת

  3. איריס אליה כהן

    היי ארז אח רחוק, היי ענתי אחות קצת יותר קרובה. שיר נפלא. מזדהה מאד. אני מנסה לחשב מה השעה אצלך, ארז, (איך חולף הזמן כשנהנים 🙁 כדי לדעת אם געגועיך ישנים או ערים. חיבוק חזק מעבר לאוקיינוס.

  4. אהוד פדרמן

    תודה לארז שחשף לעינינו שיר יפה ותודה לענת שביטאה בצורה יפה געגועים שמצאתי עצמי מתחבר אליהם.

    והשורה הרב משמעית שתלווה אותי בכל פעם שגעגועים יתקפו אותי :

    שׁוּב אֵין אֲנִי מְבַקֶּשֶׁת אֶלָּא לַחֲצוֹת אֶת הַיָּמִים

  5. יפה מה שכתבת ויפה השיר.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לארז פודולי