בננות - בלוגים / / יש שופטים בירושלים?
גם במטבע יש משהו פאלי
  • ארז פודולי

    עכשיו אני רחוק וסופסוף קצת שקט. ובאמת כאן, אולי רק כאן ורק כך, אפשר לכתוב אוטוביוגרפיה. אבל "ביוגרפיה מלאה" תהיה הגדרה גדולה בכמה מספרים על מה שנמצא כאן מתחת, שכן עדיין אין לי פתרון לחידה איך מנהלים בלוג ונשארים בנאדם פרטי. "רחוק" זה בסטנפורד, אוניברסיטה חביבה בקליפורניה שטופת השמש (היעדר טיסה ישירה הופך בעיניי כל מקום לרחוק מספיק). כאן, לא הרחק מסן-פרנסיסקו-על-המים אפשר להנות מרוחות המפרץ ולהיזכר בחיוך בים התיכון. *** לכאורה כתבתי מאז ומעולם, ואני לא מתכוון לנוסחאות בכימיה ומשוואות במתמטיקה. הייתה בי תמיד התלבטות לאן אני שייך ומדי פעם הייתה תוקפת אותי תחושת חרדה שאני מעין סוכן כפול. מדע ושירה כשתי וערב, שתים הן ולא יודעות. *** פעם (היום זה כבר נופל תחת ההגדרה "מזמן"), עוד בארצנו הקטנטונת, הייתי מנסה להיות פחות עכבר מעבדה ויותר עכבר העיר. פה הקראתי, שם פרסמתי, פה ושם השתתפתי בסדנאות ומסגרות כתיבה, שם ופה ערכתי (כן, אני יכול להביא דוגמאות וקישורים, אולי יום אחד, בהמשך). מה נשאר מכל אלה? מה מכל אלה יכול להתקיים כאן בגלות הדוויה (היא חייבת להיות דוויה, אחרת מה יגיד לעצמו העם היושב בציון)? *** אחרי כל המלל הזה, אם יש צורך שייספג דבר-מה, מוטב שיהיו אלה שורות של ויסלבה שימבורסקה מתוך "כְּתִיבַת קוֹרוֹת חַיִּים": כְּתֹב כְּאִלּוּ מֵעוֹלָם לֹא דִּבַּרְתָּ עִם עַצְמְךָ  וּכְאִלּוּ עָקַפְתָּ עַצְמְךָ מֵרָחוֹק. הִתְעַלֵּם מִכְּלָבִים, חֲתוּלִים, וְצִפֳּרִים, מַזְכָּרוֹת נוֹשָׁנוֹת, חֲבֵרִים וַחֲלוֹמוֹת. מְחִיר וְלֹא עֵרֶךְ כּוֹתֶרֶת וְלֹא תֹּכֶן. מִסְפַּר הַנַּעֲלַיִם וְלֹא הַיַּעַד שֶׁאֵלָיו הוֹלֵךְ זֶה שֶׁאָמוּר לִהְיוֹת אַתָּה. לְכָךְ יֵשׁ לְצָרֵף תַּצְלוּם בְּאֹזֶן גְּלוּיָה. רַק צוּרָתָהּ נִלְקַחַת בְּחֶשְׁבּוֹן, לֹא מַה שֶׁנִּשְׁמָע. מַה נִשְׁמָע? נַהֲמַת מְכוֹנוֹת הַגּוֹרְסוֹת אֶת הַנְּיָר.

יש שופטים בירושלים?

 

אני בוש בפשרה המכוערת שעשה השופט אדמונד לוי בבית הספר שבעמנואל ובאיסְרָ-בלוף בחסות בית המשפט העליון; במקום להסיר כל סממן של אפליה עדתית ולהרוס מחיצות קיבלנו חותמת בג"צ המקבעת את ההפרדה העדתית.

 

כאן באמריקה היו קוראים לזה אפרטהייד, ומזכירים נאום אחד מ-1963, שערכתי אותו רק במקצת:

– יש לי חלום שיבוא יום, בו ילדי יהודים שברחו מפרעות המערב וילדי יהודים שברחו מאימת ערב יוכלו ללמוד יחד בבית ספר אחד בעמנואל, באותה כיתה, באותה "מגמה", באותו חדר ממש;

– יש לי חלום שיבוא יום בו מדינת ישראל, ושופטיה בראשם, יאמינו שכל בני האדם נולדו שווים;

– יש לי חלום שיבוא יום בו המדינה שלנו, הנוטפת זיעת אי-צדק ומבאישה מאש של דיכוי, תהפוך לנווה מדבר של חופש וצדק;

– יש לי חלום שילדינו הרכים יחיו יום אחד באומה בה אין אדם נשפט על-פי צבע עורו אלא על-פי תוחלת תכונותיו. 

עדכון 14 בספטמבר 2010:
אני נוכח שאין סוף לכיעור בחסות בג"ץ, והיום אני למד שאושר לבנות בית ספר נפרד לאשכנזיות בעמנואל. 
נפלא. עוד סיבה טובה לחזור לארץ.

 

62 תגובות

  1. תכני הלימוד שונים ולכן יש הפרדה במגמות. אחר כך זה משפיע על הנישואים וההלכות.

    בכל אופן יש לי חלום שיהיו יותר נישואים מעורבים בעדה החרדית.

    ובכל זאת מאחלת להם יצליחו לשמר מנהגים שחשובים להם.

    יש לי עוד חלום כמוס והוא שהעליתות האשכנזיות לא ישלטו שם וגם לא בתקשורת המנוגדת. עליתות שהושפעו מתעמולות שנעשו בארצות שבהם נערך טבח רבתי. והתעמולה שם שוננה היטב.

    הקורבן למד מהתוקפן.והפך את השכלתו לקרדום להכות בו.

    אצל הספרדים זה פחות בולט.

    שבת- שלום

    שבת- שלום.

    • ס"פ על המים

      לו היו אותם תכני לימוד, אולי היו גם אותם טקסי נישואים, ושמא – הס מלהזכיר – הם היו מתחתנים זה בזה?

      דווקא את, אביטל? תגובה מאכזבת, וחבל. אל תחקרי במופלא ממך אודות ארצות רחוקות. זה כאן, זה עכשיו, זה אנחנו.

      יש לך שבת שלמה לחשוב למה התאכזבתי.

      • ארז, גם אני מאוכזבת שאיני זוכה כאן לתגובות נחמדות על דברים צודקים מאד בעיניי.

        מה שכתבתי זה הסבר לא הצדקה. אני לא מצדיקה כלל.

        רק מסבירה את נוקשות.

        שלדעתי שורה יותר בצד האשכנזי של המפה. ןוהוזכרה גם תרבות כזאת שחלחלה אל החילונים מבלי ששמו לב.

        תרבות של שנאת האחר.

        קרא בבלוגי.

        שבת- שלום.

        • ס"פ על המים

          אביטל,
          אני לא בטוח שצריך ללמד סניגוריה על הפרדה עדתית, ואני חושש שגילוי ההבנה הוא פרצה הקוראת למעשי גנבה נוספים.

          בהחלט הנוקשות באה מן הצד האשכנזי, אבל בית המשפט היה צריך לגלות אפס הבנה לעניין. אני מקווה שזה לא סוף דבר, אחרת הצעת הפשרה תישא אופי תקדימי מסוכן.

          • ארז, אי אפשר לשנות דברים בכח רק בהסברה. החרדים גזענים אך השינוי יבוא בהדרגה ובאהבה. אם יחפו שינוי מבחוץ הוא יכשל.

            את זה אני אומרת כמי שמכירה את המציאות מבפנים וקוראת עיתונות חרדית.

            אם יכריחו אותם יתנגדו.
            זה צריך לבוא באיטיות.

            אני מכירה את הלקוחות זה הכל.

            זה שווה בכל המגזרים.

          • איך שווה בכל המגזרים?
            מה,המגזרים האחרים (למעט המיעוט הערבי שהצבא לא מעוניין בו מטעמים מובנים)סחטו פטור גורף מהצבא?!
            המגזרים האחרים מרשים לעצמם להשתולל בירושלים?
            המגזרים האחרים אוכפים את מנהגיהם המשונים
            והחשוכים על מדינה שלמה?
            מגזרים שלמים מונעים בניית בית חולים במקום
            מסוכן ונדרש בגלל שאולי נקברו שם יהודים
            לפני 2000 שנה?
            מגזרים שלמים מרימים אגרוף רשע על שלטונות
            החוק הכדי להגן על מתעללים בילדים מבני עדתם?
            לא ! זו שררה מטומטמת ונרשעת של ציבור
            עויין שכל התנהגותו מעידה שאין לו שום
            עניין להתקיים בצוותא עם מגזרים אחרים!
            בחינת וישמן ישורון ויבעט,ואתם בועטים,בועטים בועטים בנו החילוניים ובמעט
            הדברים החשובים והערכיים לנו ולא מפסיקים!

            לא,יש כאן באמת רק שתי אפשרויות;
            או שאת שמה לעצמך סכי כדי שלא לראות מה שלא נוח לך והתנהגותך המחקנית מול כל טיעון עניני לעומתי הוא העדות לכך,או שבאמת החזרה בתשובה היא סוג של נרקוזה שמטשטשת לך את הכרת המציאות.
            זה שווה בכל המגזרים? איזה מגזרים בדיוק?
            פטפוטים ,מסך עשן קטן ועלוב.
            זה יבוא באיטיות? מה בא באיטיות? השירות
            הצבאי בא למגזר החרדי באיטיות?
            נו,שתהיי בריאה.

  2. איריס אליה

    אתה כל כך מעודכן במה שקורה בארץ. אני חייבת להודות במבוכה שלא ממש ידעתי. בכל מקרה הגזענות הזאת מוציאה אותי מהכלים. (ויש לי המון כלים בכיור.)אני חושבת שזה לעג לרש. אני אכנס מאוחר יותר לפסיקת בג"צ. מאד מפתיעה אותי חותמת הכשרות המלוחה הזאת.
    מכל מקום, השיר מצויין. אהבתי במיוחד את: "עוד זה מדבר וזה בז".
    וספר לי, אחי, מה פיספסתי ב"קרן הפוך". יש לי הרגשה שפיספסתי משהו.

    • ס"פ על המים

      קרן הפוך היא הבת של איוב שנולדה לו אחרי ששיקם את חייו. מתוקף העניין גם היא אזרחית ארץ עוץ.

      ובאשר לגזענות ולהתעדכנות במתרחש – חשבתי שאת תגיבי במטע לעניין עוד לפני, יש לבלוג שלך כמעט מחוייבות לנושא.

      וגם מדהים אותי שתמיד יש לאנשים תירוצים למה זה בסדר, כמו כאן בתגובה הראשונה.

      • ארז לא אמרתי שזה בסדר,הסברתי. זה ממש לא הוגן מצידך.

        אבל ממש. אבקשך להפסיק את ההסתה הזאת.

        היא לא נעימה לי. לא לי. שאחי נלחם על ללמוד הכשרה ללרבנות בכולל ספרדי.

        אני פפשוט הסברתי דברים מהשטח ואתה מדבר מתוך סליחה אי ידיעה.

        • איפה בדיוק יש כאן הסתה?אני מחפש הסתה ומוצא
          עוד ויתור מחמת מיאוס למגזר החרדי ולנטיותיו
          הגזעניות.
          אפילו השופט (יהודי דתי לאומי)מבין שעוד לא המציאו את הצבת
          שתעקור את הנטיות האלה ממגזר שלם שכולו בנוי על הפרדה גזעית בין אשכנזים וספרדים.
          זה מובנה בתוככם,ב'הפרד ומשול' שבין החסידויות והרבנויות,ןאפילו בין חוזרים בתשובה לבין חרדים מדורות וזה מקצין והולך!
          מספיק לקרוא קצת פשקווילים בירושלים עיה"ק
          ולהבין באמת הסתה מהי
          את רק רוצה להסיח את דעתנו,זה הכל!זו נהתנהגות מתחסדת קבועה שלך!

      • איריס אליה

        תודה רבה, ארז יקר, על ההסבר, אכנס אליו עוד קצת בלילה שלי. מאד מעניין.

        ולגבי הבלוג שלי, לא יודעת. לא מרגישה שנכון לי להיות "מחוייבת" לעניין המזרחי. בתוקף היותי גם אישה וישראלית, באותה מידה, אני אמורה להיות מחוייבת לעוד הרבה נושאים אחרים שממש שורפים לי. ואישית, מרגישה שאני לא ממש יכולה בעת הזאת. בעברי הייתי מאד פעילה.
        על כל פנים, מאד מאד מעריכה את המעורבות החברתית העמוקה והבולטת שלך כפי שהיא באה לידי ביטוי בתכנים בבלוגך. אבל אני מתחילה לחשוש שזה יהיה קצת מידי מרחוק. ממש מקווה שתחזור לארץ.

  3. אהוד פדרמן

    תופעת ההפרדה על רקע עדתי תרבותי היא מסוג התופעות שמתנוסס מעליהן דגל שחור.
    השופט לוי, עם כל הכבוד, פסק את פסיקתו כמו מדובר בענין פנים משפחתי כשהמטרה העליונה היא לשמור על שלום בית – בעוד שבפועל מדובר בתופעה שמשמעותה חורבן הבית

    אם נסתכל על מאזני הצדק שהם סמל המשפט נראה שבהכרעת הדין במקרה הזה משקל הכיפה שעל ראש השופט היה רב יותר ממשקל הגלימה שעל כתפיו.

    • ס"פ על המים

      אהוד,
      הניתוח שלך לגבי מניעי השופט מעניין, וייתכן שכדי למנוע משוא פנים דווקא היה צריך להקפיד שלא יהיה חובש כיפה בין הפוסקים בעניין הספציפי הזה.

  4. אהוד פדרמן

    תופעת ההפרדה על רקע עדתי תרבותי היא מסוג התופעות שמתנוסס מעליהן דגל שחור.
    השופט לוי, עם כל הכבוד, פסק את פסיקתו כמו מדובר בענין פנים משפחתי כשהמטרה העליונה היא לשמור על שלום בית – בעוד שבפועל מדובר בתופעה שמשמעותה חורבן הבית

    אם נסתכל על מאזני הצדק שהם סמל המשפט נראה שבהכרעת הדין במקרה הזה משקל הכיפה שעל ראש השופט היה רב יותר ממשקל הגלימה שעל כתפיו.

  5. אורה ניזר

    התגובה שלך האחרונה אהוד, פיוטית לעילא "משקל הכיפה שעל ראש השופט היה רב יותר ממשקל הגלימה שעל כתפיו"
    יקוב הדין את ההר, אתה אומר, ואתה צודק, אבל המחיר עלול להיות כבד יותר, הקרע והנזק עמוקים יותר. האמת שהשופט השתפן, ככה זה נראה אבל כשברקע עומדת החוכמה וניסיון החיים שלוהשופט אדמונד לוי, הוא כנראה כצדיק היודע את נפש בהמתו, ולכן ניזהר, כנראה, כדי לא להגיע להחלטה שלא תיושם, ראה שיילוק, ומיכאל קולהאס, של פון קלייסט.

    • חיים למי

      טוב רבותי,מאחר ואי אפשר להגיב בבלוג של אביטל (היא פשוט מוחקת בזעקות גוואלד אופייניות ובוחרת שלא להתמודד עם טענוות עיניניות) ננצל פה את ההזדמנות ונגיד דברים כדורבנות:
      ההתנהגות הציבורית של העדה החרדית בארץ היא מחפירה,והגזענות היא חלק מהותי שלה.דיני הטהרה שהם מתחבאים אחריהם רק מדגישים את
      הגזענות הזאת (גם הנאצים השתמשו בדיני טהרה
      מסוג קצת שונה).העדה החרדית בארץ מתחמקת בצורה שיטתית ממילוי חובות אזרח בסיסיות,והחמורה שבהם,ההתחמקות משירות צבאי,מה שמפיל נטל נוסף על החילונים,והחמור ביותר,מצוות "ונשמרתם לנפשותיכם מאוד" –
      כלומר,התחמקות גלויה ובזויה מלקיחת חלק במלחמות והתחמקות מתשלום המחיר ההכרחי בנפש.הבוז הסוברני שלהם לנופלים (המקבל ביטוי בימי הזיכרון הממלכתיים) ההשתלטות על שכונות שלמות בירושלים ובית שמש וגירוש,באמצעי לחץ שונים,חילוניים מהשכונות האלה.התעוקח שהם יוצרים על הקופה הציבורית המממנת חלק ניכר מכוילליהם וישיבותיהם הממשיות והמדומות,האלימות שהם מייצרים כביכול בשם שמירת השבת (המביא לחילול שבת גדול עוד לעצמם ולאחרים וכל מטרתם הפגנת כוח בזויה),ולאחרונה,החיבור הנלבב בית אברכים ופורעים פשתינאיים שזרקו בשותף אבנים על שוטרים ואזרחים בירושלים.החיבור הזה בין ה"שבאב" של שני הצדדים – ובעיקר השמחה של השבאב החרדי לפרוק מעליהם את עול האותיות המתות שהם ממלמלים בכולללים בלי להבין את פירוש המילים בהשתוללות וזעקות שאעעבס.
      קרע בין חרדים לחילונים? אין שום חיבור!
      החיבור היחיד הוא לדידם הצטרפות לכוחותיהם
      באמצעות המיסיונים המובנים שלהם ל'חזרה בתשובה' ׁלא שהם מקבלים באמת את החוזרים בתשובה (למרות שלאחרונה נודע לי שהם מסכימים
      בחירוק שיניים לקבל חוזרים בתשובה בתור חתנים – לא כלות,לתשומת ליבה של אביטל שהיא אם לבנות כיוון שהחיתון בתוך מאגר מצומצם של משפחות הביא לריבוי ילדים עם פגמים גנטיים קשים).הסבל שההגמוניה החרדית גורמת לנזקקי השתלות למיניהם באמצעות איסור השחלות שגורם לנזקקים רבים לסכן את חייהם ולעבור על החוק הפלילי,המקרים הרבים שבהם
      העדה החרדית מגנה באלימות על פושעים פליליים
      רק בגלל שהם 'משלנו'.העיכוב בבניית בית החולים רק מכיוון שאולי קבורים שם יהודים מתקופת בית שני.כעדה המתיימרת לשמר ולקיים
      ולהנציח את היהדות הם דואגים רק לעצמם
      ומפקירים את הדאגה לכלל עם ישראל הנושא בנטל!

      כדאי שאביטל והעדה אליה הצטרפה יבינו סוף
      סוף שהחילונים המשרתים בצבא ונושאים בכל הנטל לא יעמדו בעומס לאורך זמן משום שהם לכודים בין עדה חרדית גודלת הולכת ומתפרעת
      ובין מיעוט פלשתינאי שבינתיים נזהר לנפשו
      -אמנם,אבל כוונותיו זהות לאלה של תלמידי רבי עמרם בלוי זצו'קל .ראשי החרדיות האנטי ציונית חושבים
      שהמרחב הערבי מתנגד לציונות ולא ליהדות,
      ומוכנים לרקוד מה יפית לפני אחמדח
      ינג'ד
      וערפאת אבל מרגע שישברו את גב החמור החילוני המגן על האברך הליטאי המעיק על גבו
      =תאמיני לי אביטל שבנותייך יצורפו לקאדר
      הבתולות שנועדו לשעשע את השאהידים,וצריחות השאבעס והגוועלד לא יעשו רושם על אף אחד!
      פה כבר לא יהיה עניין עם השוטרים הירושלמים
      טרוטי העיניים והמרודים.נראה מי יגלול אז
      פחי אשפה בוערים על שוטרים שיעים שישלחו
      לכאן לשמור על הסדר ,הניקיון ו ה ח ו ק!
      אמנם,ראשי העדה ומשפחותיהם שמשתפים פעולה
      עם אחדינג'אד ועראפאת יקבלו רשות לברוח,
      בדיוק כמו שאבותיהם זכו לכך מטעם השלטונות הנאציים בהונגריה,בהפקירם את צאן מרעיתם לגורלו הנורא
      טוב,מה לעשות,בכויללים לא לומדים היסטוריה
      -וכנראה בצדק!.

      אז גבי גזית הוא לא הבעייה כאן.הוא רק סימפטום,שסתום לחץ קורס לזעם ולמפח הנפש
      שהעדה החרדית מעוררת בהתנהגותה הציבורית,
      ובצביעותה שנקעה ממנה הנפש.הוא תמרור אזהרה!

      • אכן, דברים כדורבנות. ויש מאות אלפים בעמנו, או יותר, שחושבים כך.
        ויחסה המתנשא והמתנכר של העדה החרדית כלפי "החוזרים בתשובה" והימנעות מחיתון איתם, הוא מן המפורסמות.
        ולגבי השתלות, אם מישהו מהם או ממשפחתם יזדקק להשתלת איברים, הם ייקחו גם ייקחו. גם מערבי רחמנא ליצלן ואפילו מחזיר.

      • צודק בגדול.כבר באמת נקעה הנפש מהעדה החרדית
        והדו פרצופיות שלה

      • אמנון נבות שבוע- טוב.
        אני מזדהה בשמי ואתה מתחזה.
        מקווה שארז ידע למחוק תגובותיך הסוטות עד מבחילות. ואם לא חבל שבחור משכיל כמוהו יודע שכל כך הרבה ולא למד ספר אחד עד תומו ושמו" הלכות לשון הרע". ומתיר השתלחות עזאת בבלוגו.
        ל"ג בעומר שמח.

        • צ"ל זאת בבלוגו.

          דרך אגב קראתי את תגובותיך לבנותי והן צחקו מאד.
          טוב לצחוק בל"ג בעומר.

          • לשון הרע?
            ומה שאת "מזהה" מישהו בשמו ומכנה אותו סוטה
            זה לא לשון הרע?!
            ואם הכותב הוא לא מי שאת אומרת? תוכלי להוכיח בבית משפט?
            מה בדיוק לשון הרע בתגובה האנונימית? מה
            לא עובדות ידועות לכל שפורסמו בכל אמצעי התקשורת ולא הוכחשו?
            את עלולה לחטוף גם תביעת דיבה!
            אולי ללכלך על חילונים זה לא נחשב אצלכם.
            לעניין "קטן" כזה יש עוד שופטים בירושלים

          • סן פרנסיסקו על המים

            את אוהבת לצטט את ה'חפץ חיים' ואילו אני מעדיף בהקשר זה לצטט את וולטר, שאמר "אינני מסכים לאף מילה מדבריך, אבל אני מוכן למות כדי להגן על זכותך לומר אותם".
            נהגי באנשים כמו היו אלדד ומידד ולא כמו היו קורח ועדתו.
            אינני צנזור, אביטל, ולכן לא אמחק תגובות. ובעיניי הרעיון בבלוגים הוא להגיב, לא למחוק, שכן אין זילות גדולה יותר שאפשר לנהוג במישהו מלמחוק את דבריו.

          • ארז התירוצים שלך לכל המלבין פני חברו ברבים לא נראים לי.(ובמקרה הזה גם בנותי שאין להן דבר עם בננות)
            חיה בטוב.
            אני תכף במדורות.
            ובשם רבי שמעון בר יוחאי נפרד.

          • אמנון נבות

            שלום לך אביטל קשת היקרה!
            (וגם לארז הנכבד)

            זוהי בהערכה גסה פעם עשירית שאני מוזעק
            בענינך על ידי נשמות טובות המבשרות לי
            ששוב הועליתי על ראש שמחתך.

            כבר נמאס לי לכתוב לבעלי בלוגים שונים
            ולהצהיר שאין לי ולא היה לי מה להעיר בענינים הבוערים שעל סדר יומך,ולבקש למחוק את שמי המוזכר על ידך כמי שכתב תגובות שהתפרסמו בעילום שם.

            אמנם פעם אחת הגבתי בבלוגך בעניני חינוך
            (בלי לחתום,שכןזה לא נראה לי חשוב)ואני כנראה עתיד להצטער על כך עד סוף ימי.

            אני חושש שאת טועה בי בגדול – אינני שולל
            את העדה החרדית כלל,ואני לגמרי מחייב
            את אורח חייך החדש -שרק תזכי למצוות,
            שתשקעי בעולמה של תורה,ושתגדלי בנים ובנות
            רבים לחופה ומעשים טובים אמן כן יהי רצון.

            וכדי שלא יוותר בינינו דם רע חו"ח אודיע
            לך שאינני מתכוון לכתוב אפילו מילת ביקורת
            אחת על הספר החקייני והגרפומאני שהותרת
            עבורנו,החילונים האומללים,בחינת קבלו מה שמגיע לכם,אתם ההולכים בחושך.נניח לו (שנינו)להיעלם אט אט בכאוס ,ללא הערות
            נוספות.

            באמת נשגב מהבנתי: לאור נסיונך הרע בעולם
            התיאטרון הישראלי התובע מהמשחרים לפתחו קצת
            כשרון,ולאור נסיונך העוד יותר גרוע בספרות
            הכתובה והבלוגריסטית שאינה תובעת יותר ממה שתובעת גוויה של כלב דרוס (לכל היותר קבורת חמור),מדוע את כה מתעקשת להשאיר אצבע
            בעולם החילוני של הספרות ? מה את מתעקשת לחטט בגוויה הזו? מה בדיוק את מבקשת למצוא?

            לא אני הוא זה שיטרוק את הדלת על האצבע
            המשולשת בשמן זית זך שאת מכוונת כלפי העולם
            שהותרת מאחוריך,שבקסמו את שבויה,כפי שניכר
            לכל עין בלתי מזויינת בעליל.

            וגם איני סוכן באחוזים של גבריאל גזית.למעשה
            איני יודע מי הוא ובמה כוחו גדול.

            לדידי,שהחרדים יעשו כל מה שיעלה על דעתם.
            הרי דבר לא השתנה מאז תיאר ברנר את המציאות
            של הישוב הישן בירושלים ב'תמול שלשום',אותה נבלות,אותו רפש קיומי ופיזי,אותו גזל של
            כספי חלוקה,אותה שררה דורסנית של גבאים
            ורבנים – גזית חידש משהו רק לעצמו.באמת
            אני לא מבין מה הוא קופץ.

            בוודאי שלא אני אקפוץ בראש ואזהיר ברבים
            שהישות הציונית עומדת לפני חנק וחיסול
            איטי בגלל רבנות חשוכה ועושי דבריה הנבערים.מה חידוש יש בדבר הזה? הלא זאת כבר ניבאו סופרי דור ההשכלה לפני מאה ושבעים שנה!

            ולארז: שופטים בירושלים? איפה אתה חי?
            ככל הזכור לי,השופט האחרון בירושלים היה
            הכלב בלק מ"תמול שלשום" של עגנון.לא קראת?
            אין דבר,לא חשוב.

            חג שמח ומבדח לכל החוגגים!
            ואנא,הניחו סוף סוף לאיש זקן!

          • לארז
            רק עכשיו עלה עלה על דעתי לבדוק ומסתבר
            שחלפת כציפור מעל ירושלים ואתה חונה בסן
            פרנסיסקו על המים,ובלי לדעת אני מסיק
            שירושלים וכלביה למגזריהם ולעדותיהם
            ולחוריהםמ וטפסריהם ורבניהם וגבאיהם הממלאים כיסם שוחד הוא לדידך סיוט רע ורחוק,בעיקר רחוק.
            ברכותי,איש צעיר ונבון!

            (הנ"ל)

          • אמנון היקר.
            אני חושבת שאתה שחקן מוכשר. מחליף דמויות וכדומה.
            באשר לספרי, אם תמשיך להפיץ שחיקיתי והעתקתי בו, אני זו שאשקול משפט דיבה כי המדובר בגבבה מוחלטת. הספר נכתב לפני 5 שנים. ואת נשואת העתקתילא הכרתי אז.וגם לא את אופן כתיבתה.
            אני לעומתך דווקא חושבת שאתה איש מוכשר זאת למרות שסגנון כתיבתך אינו לטעמי כלל ואין סיכוי שאקרא אותך.

            ככה זה עניין של טעם.
            אך איני שוללת סגנון זה.

            כתיבתי בבלוג באמת בלוגרסיטית כי המדובר בבלוג.

            מודה לך על התיחסותך לאורח חיי, בנותי כל צאצאי ואולי אף בעלי שיחייה.

            ומאחר ואתה אוהב להרבות בתגובות הבמה שלך.

            מאחלת לך אך טוב.

            הרבה שנות יצירה ופוריות.

            שבוע- טוב.

          • אמנון נבות

            ואני,לעומת זאת,קובע שאת גראפומאנית
            גמורה וחלוטה,שהכתיבה הבלוגריסטית
            וה'ספרותית' שלך היא לשלשת מילולית
            ונלעגת ,את לא חקיינית כי נם חיקוי מצריך מידה של כישרון שעדיין לא נולד בך ואם עדיין לא תקפה אותי אמנזיה
            מוחלטת,כשחקנית היית בול עץ גמור – מה לעשות,היה לי הכבוד המפוקפק להיות מבקר תיאטרון בשנות השמונים ואילך בעיתוני רשת שוקן מה שאילץ אותי לנכוח בהצגות 'בית צבי'.
            מן הטעמים האלה סבור אני שהצרפותך לעדה החרדית היא ברכה גדולה לך ולסובביך לאורך השנים השחונות שבהם התקיימת בשולי התיאטרון.
            כמובן,שנים רבות עברו מאז ויכול להיות שהתחלפת לי בבול עץ אחר על במת בית צבי
            אבל זה לא סביר – חוסר כשרון כשלך מקובע לי בזיכרון ותקוע כקרצייה מתחת לעור.באמת ובתמים אין לך תקנה אלא בחזרה מוחלטת מוגמרת בתשובה שלמה ותועפות של תפילה זכה לבורא עולם א מ ן כן י ה י רצון!

            ו- לא,לא הייתי שחקן תיאטרון מעולם.יש
            בעולמנו זה עוד אנשים עם ראייה ביקורתית ומפוכחת של כשרונם ויכולתם.אנשים אלה,
            גם אם חזרו בתשובה,לא אצו בקול תרועה רמה
            להטיף מוסר תפל ובאוש תחת כל בלוג רענן,
            וזאת עוד הבטרם הבחינו בין ימינם לשמאלם
            בעולמם החדש.לתשומת לבך!

            האם תניחי סוף סוף לאדם זקן שסבלנותו
            וסובלנותו פקעה?

            לילה טוב!

          • אמנון נבות ,הרשעות שלך אכן מצדיקה את המוניטין שיצא לך מי אתה שתשפוט מהי ספרות יפה? את שמך שמענולראשונה רק ברכילויות הבלוג וכאיש זקן יש לך הרבה כוח להרע
            ואת אביטל למה תמיד את משליחה את עצמך כמתאבדת שיעית ללוע הפתוח הזה של חיות הטרף?
            סייג לחכמה שתיקה!!!
            את הכלל הזה את צריכה ליישם
            אל תנסי לתקן את כל העולם תקני את עצמך תחילה
            העולם החרדי אינו טלית שכולה תכלת הוא לפעמים טלית קרועה המביישת את רוח היהדות ומהותה
            צדק בובר שכתב שדעותיו הקדומות של הנוער כלפי הדת נובעות משנאת הממסד הדתי
            היהדות במהותה הטהורה יפה ומחכימה רק אנשים רעים מוציאים דיבתה רעה ולמרבה האירוניה לפעמים דווקאט אלה המחזיקים בה כאחוזת בית
            חבל על מלחמות החראקירי שלך

          • ורד אגן על עצמי רצוני ואיני זקוקה לסתימת פיות.
            אמנון חתן ראש הממשלה איש יקר מאד הוא זה שטען שכתיבתי יחודית ומצריכה פרסום.

            לכן אקשיב לו.

            לא אומר את שמו מאחר ואז גם הוא יקבל קיתונות של גידופים.
            אותו איש יקר יכול היה להפוך למבקר אך נמנע מכך.

            עתה אני מבינה למה.
            מעבר לכך..
            הרמה בבית צבי הייתה טובה באותה שנה.
            ואני שמחה שבקרת.
            יום מעולה.

          • ורד יקרה!
            (א.) מוניטין זה לא הכל בחיים – יש
            כמה דברים חשובים יותר

            (ב.)לאחר שלושים שנות פעילות כמבקר ספרות ופרסום למעלה משש מאות מאמרים ומסות ביקורת ספרות ותיאטרון בעיתונות ובעיתונות הספרותית לרוחבה ולארכה,לקחתי את הסיכון הכרוך בשיפוט ספרה הראשון (ונקווה האחרון) של גב' זנט קשת

            וחושש אני להודיע שגם שופטי פרס ראש הממשלה לספרות טעו שלוש פעמים בעשרים
            בעשרים ושתיים השנים האחרונות

            אטעה עוד פעם אחת ויחידה – ברשותך!

          • איזה רשע
            ממש שפיכות דמים
            ככה לכתוב
            פוי

          • כולם יודעים שקיבלת את הפרס בגלל מצוקה כלכלית קשה. בחייך, עשו לך טובה!

          • אמנון היקר, ב"ה יהיו עוד ספרים.

            ואשמח שאחרי הסקירה המצערת הזאת תמשיך הלאה.
            בדרך כלל שונאי הפאנטים ביותר הינם האנשים שעזבו מגזר זה לטובת האחר.

            ולדעתי האוביקטיבית אינך אוביקטיבי רק בגלל זה.

            ובאמת המשך הלאה.

            הייה בטוב.

            אני כתבתי היום ומקווה שאף אתה. ומפגשנו לימד אותי שהבוטח בה' לא יפול חלל מול זוכי ראש הממשלה.

            וגם לא מול זוכי פרס הנובל אותו אאחל לך.

            כל- טוב

          • אמנון נבות

            מנשים באוהל תבורכי,זנט!

            שהשי"ת יפרוש עליך את סוכת שלומו!

            ולוואי שתכבתבי ספרים תורניים רבים,תלדי בנים ובנות לתורה לחופה ולמצוות!

            שתקבלי פרס ראש הממשלה לספרות תורנית!

            שתזהרי כזוהר הרקיע!

            שתהיי רבנית דגולה ומנהיגה בעמך!

            דבש וחלב תחת ללשונך!

            שבנייך יעלו בסולם התורני למדרגת סגני
            ראש עיריית ירושלים!

            ובזאת,אני,תקווה,נסיים את הדראמה
            המשותפת והצולעת שלנו.

            אנא!

          • רונית בר-לביא

            די אמנון, תפסיק בבקשה.

            אני רואה המון אנרגיות נשפכות ולכיוון כל כך רע, זה לא חסר בעולם הזה, לא חסר, וזמננו קצר ומועט.

            זה עצוב מאד, הלוואי שבמקום זה תכתוב כאן ממש, עדיף בבלוג משלך.

            זה יועיל לך ולכולם ואף אחד לא ייצא מופסד. – מקסימום לא תקרא את מי שאתה לא אוהב וגם ההיפך.

            כי אין אדם שלא זקוק ליחס.

          • רונית יקירתי

            אני לא זקוק ליחס
            ולא לתנאי שירות
            ולא לבלוג בבננות
            ולא לאתר בפייס=בוק
            ולא להכרת תודה מכל סוג
            ולא למילה טובה מאיריס אליה
            ולא לאישור
            ולא לאישוש
            ולא לדאחקות
            ולא לליטוף בלחי

            לא קיבלתי גם כשהוכח מעבר לכל ספק
            שקלעתי את האמת כחוט השערה לעניין
            מצבה של הספרות בעתיד הנראה והבלתי נראה לעין – וגם לא ציפיתי לקבל.

            אני ממלא תפקיד,וחשיבות התפקיד,הקריטיות שלו (בעיני)הם שיוצרים את הנגזרות בשטח.

            בלי שום קשר למצבי הכלכלי,הבריאותי,
            הקיומי, החברתי,מה שתגידי.

            ובלי שום קשר למה יאמרו אחרים!

            אילו כתבת לי כאן שעשית כעצתי (שנכתבה בעילום שם) וקראת את 'מימזיס'
            לאריך אאורבך,היה זה עבורי רגע של
            שמחה והתעלות!

            אבל אין,שמחה והתעלות,ואף על פי כן.

            תודה לך,על כל מקרה
            (א"נ)

          • לרונית,עוד מילה אחת

            שהרי הכל החל באופו שבו השופטים
            בירושלים לא עשו את תפקידם,ונתנו
            בעצם חותמת הכשר להפרדה גזעית (בנוסף לכל השאר והיתר שאת חווה כירושלמית
            ומרבה לדווח!)

            אני לא שופט בירושלים ולא בבני ברק,
            אבכל את תפקידי אני עושה – בכל מידת
            החומרה והחריפות שאני רואה לנכון בתוספת עוד כמה עשרות אחוזים,כדי
            שלא אכשיל את עצמי.

            כמובן,שהפרסים והמתנות מקבלים הללו
            שעושים את תפקידם פלסתר (וכאן אין
            חלוקה גזעית או מגזרית – כאן יד רוחצת יד)

            היי בטוב,עלמתי.

          • מצבה של הספרות כמצב הדור ופני הדור כפני הכלב

          • כלב השמירה הנבוטי

          • אמן כן יהי רצון. שיהו כולם תלמידי חכמים.

            אני אכן מאמינה שדבריך הכנים נשמעים שם למעלה.

          • טוב שם טוב משמן טוב והכמות לא קובעת מילים מילים מילים והרוח נושאת אותם הלאה ואבק מתעבה מעליהם
            ומה שנשאר זה השם הטוב במובן הכי עמוק
            לא פרסים ולא כיבודים ולא נעלים רק
            שם

          • למעלה משש מאות מאמרים… מישהו מוכן להפנות אותו לכתוב את המאמר השש מאות ואחד?

          • ס"פ על המים

            אמנון שלום,
            אנחנו לא מכירים ונחמד לי שבאים אנשים חדשים לבקר. כתבתי שאינני מוחק תגובות, זה נכון, אבל מאד אשמח אם תכבד את מי שבא לבקר כאן, חשוב לי לאורחים שלי יהיה נעים.
            הביקורת האישית על אביטל, שאני מחבב אותה מאד באופן אישי, היא מיותרת כאן ובכל מקרה לה אין דבר וחצי דבר עם פסק הדין בבג"צ וההפרדה בעמנואל, כלומר מדובר בביקורת לא עיניינית.

            אינני בטוח שתקרא את בקשתי, אבל אם כן – אנא הרם את רמת הדיון לרמה שאני בטוח שאתה משתייך אליה, כחתן פרס ראש הממשלה לספרות.

            ןלעניין אחר, משמח יותר, ההערה שלך באשר לכלב המשוגע מעניינת ומסקרנת אותי; לאיזה מבין הפרשנויות כיוונת, ומי הוא בעינייך יצחק קומר באלגוריה הירושלמית הנוכחית?

          • אמנון נבות לארז

            הסכת ושמע איש צעיר ,ואני תקווה שהפעם לא אשחת מילים לריק:

            הדיון פה באמת קיבל הטיות חינניות
            לכיוון פאנטאסמגורי,אבל אני תקווה שמעצמך הבנת,שהעניין אינו כבודי או
            כבודה המקצועי של אביטל כשחקנית וככותבת בלוגים וספרים,וגם לא האי כבוד שאליה בוחרת להעניק לסופרים ומבקרים שכבר הספיקו לשכוח מה שלא למדה וגם אין סיכוי שתלמד (האחרון לפני שהטיפה לו מוסר כלאחד הריקים היה
            המבקר גיורא לשם- בוודאי החשוב והבכיר במבקרי השירה היום) וגם לא מספר הפעמים ברזומה שבו זכיתי בפרס ראש הממשלה (את חריקת השיניים של הממונים שם אפשר היה לשמוע עד סן פרנסיסקו).אפשר אולי לומר מילה על העיוורון המאפיין
            את המעש והמחדל של פלונית (במקרה שמה אביטל)שבחרה לחשוף את חייה בבלוגים
            ומהם קל להבין שבסכלות ועיוורון התנהלה בעולם התיאטרון החילוני,מתוך סנוורים עברה לעולם האמוני,מתוך סכלות
            היא כתבה ספר על העולם החילוני.אבל,אל תקפצו,לא בז'נט קשת האשם,היא אחת מרבים,(שהיו והנם מספיק צנועים וזהירים מלקשקש את עצמם עד זרא בבלוג – זה כל ההבדל)

            מוקד העניין הוא,שאתה עמדת באופן אינטואיטיבי על משהו עקרוני.הלא שאלת,"יש שופטים בירושלים?"והוספת ושאלת על יצחק קומר.ובכן,יצחק קומר הוא האביטל ז'נט קשת
            הפאראדיגמטי,הדפוסי,הסתמי,של העיוורון: בלי דעת הוא עולה לארץ,בלי דעת הוא פורק עול תורה ומצוות,ובלי דעת הוא חוזר בתשובה,בלי דעת ומתוקף מקרה עיוור הוא נושא אשה ובלי דעת הוא מת.הוא לא העניין
            ולא היה העניין,הוא החוט הלבן המכליב ההכרחי לתפירת הבגד.הכלב בלק בכבודו ובעצמו הוא מופת של תודעה ערה וחיה בהשוואה לקומר זה.

            ספרות עברית,בחור צעיר ויקר,היא עניין
            רציני וקריטי מבחינה קיומית,ואין בינה לבין המתרחש בבלוג 'בננות' שום קשר.אם תפנים את הקביעה הזאת יהיה לך
            קל לאין שיעור להבין למה אין שום אפשרות שיהיו שופטים בירושלים,ולמה שופט כמו אדמונד לוי מתנהג פתאום כמו
            בורר בעולם התחתון המבקש לפשר בין
            בעלי מגרשים למכירת אפלייה עדתית משומשת במצב רע.אבל תבין דברים חשובים מאלה,(למשל,למה באמת אתה יושב
            ברגע זה ממש בסן=פרנסיסקו ומתגר עם הזהות וה ה ז ד ה ו ת הישראלית שלך באמצעות בלוג 'בננות',ואין בכווני לפגוע בך)קח לך פסק זמן מתודי,ופשוט למד כאילו היו אלה ספרי
            לימוד הכרחיים ובסיסים בפיזיקה או בכימיה.למד (אל תקרא – למד!) את "מכאן ומכאן" לברנר,את 'עד ירושלים' לאהרן ראובני,את 'תמול שלשום' לעגנון (שנכתבו בין העשור הראשון ועד הרביעי של המאה הקודמת)
            וקרא את שמונת החלקים של "היכל הכלים השבורים" לדוד שחר ואולי תבין איך ספרות אמורה באמת לתפקד.בספרים האלה
            טמונה הפרדיקציה לחיסול מוחלט וגמור של הישות הציונית -וזאת בשנים שרק התחילה לקומם את עצמה! ותמצא גם ניתוח עומק של הסיבות והמחוללים.רע
            ומבעית מזה – בספרים האלה תמצא את הסיבות והמחוללים לניוונה הקיומי
            והפיזי ולחיסולה של היהדות החרדית (שעיקר יומרתה הוא לשרוד את הציונות לאחר שתכרסם אותו כדרך שהתולעת מכרסמת את עץ התפוח).

            מעצמך אולי תבין,שמי שהתמודד עם המסה
            הכבדה הזאת לא יניד עפעף למראה התנהגות שופטי ירושלים,חוריה וטפסריה שריה רבניה וגבאיה הממלאים
            כיסיהם זהב של שוחד – שלא לדבר על מה שהם נוטלים ביד חמדנית מקופת הציבור (פשוט אז קראו לה כספי החלוקה- ההבדל הוא כמותי,לא איכותי) הלא הכל כבר כתוב וגמור וחתום ועומד יציב בספרים שאיש לא קורא (הלא קל לאין שיעור לקשקש משהו הנראה כמו שיר ב'בננות')קל וחומר בן בנו של קל וחומר שאין מה לצאת במחול שדים אנונימי או גלוי מול העיוורון
            והכסל המיוצג בפטפוטיה הריריים של
            ז'נט קשת אביטל ודומיה.הלא הגילויים האלה הם חלק ממהלך כללי ידוע מראש –
            והאמן לי,כל כוונה לצאת חוצץ נגד אביטל קשת מכל האנשים בעולם,רחוקה ממני! אני באמת מאחל לה כל טוב בעולמה החדש ( רע שם,קשה שם כמו בעולם החלוני,התחושה הדומינטית היא תחושת חנק -זאת אני מיטיב לדעת,
            הלא אני עצמי הייתי תלמיד ישיבה –
            נשלחתי אליה ע'י גדול המבקרים העבריים,פרופ' ברוך קורצוויל שאמר לי,
            'איך תבין ברנר וברדיצ'בסקי ועגנון
            אם לא תחווה אחד לאחד את עולמם התשתיתיתי?' – הוא לא השתמש במושג אחד לאחד,היתר – ציטוט מדוייק!)
            אבל במקום שבו גדולי הספרות כשלו מלפקוח את עיניו של העם ל ת ו כ ו
            כתבו – מה כוחי אני?!
            היה בטוב.

          • לאמנון נבוט

            טוב שאתה מודה שאת ספרך המשמים המעלה אבק במדפים השכילו לקרוא מתי מעט
            נו

          • אמנון נבות

            חברים!

            מכה על חטא! לא הצטרפתי לבלוג בננות
            שם לומדים לכתוב ספרים שלא מעלים
            שום אבק,כמו ספרה של ז'נט קשת ואח'

          • וטוב שלא
            שישארו חמישה אנשים שיקראו את הגבבת הלא גראפומאנית שלך

          • איריס אליה

            צר לי, ארז, אך אני סבורה שטעות גדולה בידך. אם, מי שזה לא יהיה, מוצא שהבלוג שלך הוא קרקע פורה לזרעי פורענות, יותר נכון, זרעים מופרעים, אל לך, בתור הגנן הראשי, להשקות אותם.
            אם הזכות לומר הכל היא מעל הכל, הרי שאתה סותר את דיעותיך, כפי שהובעו פה ושם, בעניין ענת קם.
            יצא לי חרוז פרא.
            ובאופן כללי, לא חשבתי שאני אצטרך ללמד איש חכם כמוך, דרך ארץ קדמה לתורה.

          • ס"פ על הפנים

            איריס,
            אני חושש שדברים יצאו משליטה; וודאי לא זו הייתה כוונתי, אבל כידוע דברים נבחנים על-פי מבחן התוצאה, וזה נראה כרגע קטסטרופה.

          • ארז היקר עד שהגענו למבחן התוצאה ירד האיש הזה לביבים שדי הבהירו לי כי דרכי היא הנכונה. אם שמת לב בתגובתי השתדלתי לא לרדת לבתי הכבוד אליהם שלח אותי.

            לכן מבחן התוצאה הקר שלך בה מולבנת אישה כותבת שלא ממגזרך לא נראה לי. ובמקורות זה מוגדר כשפיכות דמים.
            ואולי הסכמת לו באופן כה עקבי כי איני ממגזרך. איני יודעת.

            בכל אופן תודה על כך שהבנת שאיני פוסקת בג"ץ אלא רק מחווה דיעה.

            ובשם חופש הבעת הדיעה הוכנסו כל חיי לתמונה. ומעניין מה הלאה.

            בכל אופן לכל השמחים לאידי אם ישנם כאלה, הרני לבשר שאמשיך לנהל בלוג של חוזרת בתשובה. אמשיך לדווח ולהשליך את זוית ראייתי.

            לא אמנון נבות ולא כל האנשים כאן שכשמדובר בי פתאום לא מוחקים תגובות לא ירתיעו אותי.

            ובאמת שאף אני מחבבת אותך ארז הרי הקדשתי לך פוסט שלם. ואת זה אני עושה כל יום.

            ואיריס אני גאה להכירך. אפילו לא פנים אל פנים.
            וכבר אמרתי לך את זה.

            זכויותיך גדולות מאד ובטחוני שיחשבו ביום זה שדגלו ואש התורה שפועמת בו נושאת את רוח ואהבת לרעך כמוך. קרי רבי עקביא.

            כל- טוב.

          • צ"ל איני עושה כל יום.

  6. ואני לשיר שמוצא חן בעיניי מאוד (אולי אפילו יותר בוורסיה הישנה)

    • ס"פ על המים

      יש שניים וחצי אנשים על הכדור הזה שמחזיקים בוורסיה מוקדמת. ועדיין אני לא מצליח לנחש מי זה. רמז? ר"ת?

  7. קשה מאד להוציא אותי משלוותי בימים אלו אבל הקריאה בקישור שהבאת היתה כ"כ מקוממת שהיה קשה להתייחס לשיר היפה ,
    לא פלא שאני נהיה אלרגי לאלוהים לדת לחרדים וכו', וצר לי שאני רואה את הנולד גם בעיניים עצומות .
    היתה לנו ארץ היה לנו חלום.
    מתוך הכרת תחום החינוך מספר התלמידים
    בכתות א בשנה שעברה שאינם תחת פיקוח מש החינוך ש"ס ותורני גדל ל 25 %
    מ 20 % לפני 6 שנים . קרוב לאחוז זה מספר התלמידים הערביים. רק
    אינפורמציה עדכנית .

  8. רונית בר-לביא

    ארז, מתוך הכרות (חלקית) שלי את המאטרייה, אני מציעה, כמו תמיד: שתי מדינות לשני עמים.

    הרי "אנחנו" לא באמת מסוגלים לתפוס את הסיבות שלהם, את אורח החיים המבחוץ-חייזרי "שלהם", אם יגידו לך שלא מדובר באפלייה, אלא בשוני של מנהגים והלכות, שגם ההפרדה נשים-גברים באוטובוסים אינה בגדר אפליה, חלילה… אלא עניינה צניעות ויתר נוחות, וכולי וכולי (אני מקיימת דיונים מידי יום ביומו עם המגזר החרדי, ושומעת הרבה, וכשמקשיבים באמת, שומעים הרבה יותר, והם כמובן גם נאלצים להקשיב לי, ושומעים המון. ההשפעה היא דו סטרית), ודאי תמחה מיד ותגיד שמדובר בדמגוגיה זולה, שהם כ-ן גזעניים ופרימיטיבים וסכנה לתרבות ולמדינה וכולי.
    אולי חלקית זה נכון, ומצד שני גם המגזר ה"חילוני" הוא לא בדיוק שיא הבריאות, ולא בשל היותו חילוני, אלא בגלל שכל החברה המערבית היא קצת חולה ולא בדיוק מתכון לחיים נורמליים.

    אני על בשרי רואה מה קורה כאשר חרדים וחילונים מנסים לחיות יחד או חס וחלילה, לגור יחד.
    הצד החילוני נאלץ לוותר לצד החרדי, כי ככה זה עם דת. וחילוני שנגמר לו הסוס, עף מכאן כל עוד נפשו בו, חרדי ימשיך להילחם בהוראת הרבנים, ולא יעזוב כל כך מהר את ירושלים.

    מה המסקנה ??
    אין ולא יהיה דו קיום, ואני לא מדברת על דתיים ציוניים או ליברלים, אני מדברת על הזרם החרדי,
    אין ולא יהיה דו קיום חילוני-חרדי, לכן חייבים אבל חייבים להפריד את שתי הקבוצות, ושאף קבוצה לא תנסה לגור ביחד עם השנייה ולהפריע לאורחות חייה של הקבוצה השנייה, כי זה יוליד "פשרות" מכוערות בדיוק מהסוג הנוכחי, בהן כל הצדדים יוצאים מופסדים.

    ועוד משהו:
    אני חושבת שבאמת חייבים !!
    לחוות את הצד ההוא של המתרס בכדי להבין על מה מדברים לגבי הצורך הדחוף בהפרדה.
    תשאל כל ירושלמי חילוני שמנסה אורח חיים נורמלי.

    ואגב, לגבי המצב בירושלים לפחות:
    שגשוג וצמיחה אדירים בשנה האחרונה, פשוט חוזר הכייף לירושלים, לאט לאט מתהווה כאן אווירה מעניינת ומיוחדת, אני צופה שיחזור להיות כאן מה שהיה בשנות ה 70'-80': שנים בהן התנועות הכי מחתרתיות צמחו מירושלים.

    • בזמן שאתם מקשקשים בקומקום עם אביטל תקפו חרדים כינוס של נוצרים בשכונה חילונית בחולון
      והשליכו על המקום בקבוקי תבערה ואבנים
      איש לא נעצר למרות שהיו שם עשרות נשוטרים.
      לכתבנו נמסר שהמדובר באימון חי
      של העדה החרדית שבדקה את המוכנות של גדוד השבבניקים לעצור בבקבוקי תבערה את הטנקים הסורים אם ישטפו שוב את רמת הגולן

      חגשמח

      • בזה אפשר להאשים אך ורק את המשטרה, ולא את החרדים.
        אוזלת ידה של המשטרה – זה העניין פה

    • סן פרנסיסקו על המים

      רונית,
      אתחיל מהסוף: אני מאד, אבל מאד מתגעגע לירושלים, וכותב לה בגעגועים גם מכאן. גרתי שתים-עשרה שנה בעיר הזו, ואני אוהב אותה עם כל הקושי הגדול שהיא מביאה בחיים היום-יומיים בה.

      אני מניח שתוכנית החלוקה שלך היא רק ההתחלה, שהרי חלוקה ראשונה היא לפי דת, ושנייה לפי עדה, וחלוקה שלישית תהיה לפי אג'נדה פוליטית-מדינית, ובסופו של דבר אני מסוגל להגיע לשש-עשרה מדינות לפחות.
      אני עוקב בדאגה אחר התפוררות שלנו כחברה לחלקים אינפיטיסימליים שסופה מי ישורנה. אני מעדיף למצוא את המאחד על-פני המפריד, למרות שזה קשה יותר.

      • ארז,
        גם אני "מעדיפה למצוא את המאחד על פני המפריד" ועוד משפטים יפים כאלה,

        אבל עד שלא תנסה לגור עם חרדים כמו שקורה הלכה למעשה בירושלים, לא תבין במה מדובר –
        אני מעוניינת שישאירו לי את השכונה שבה אני גרה, חופשית.

        לא להפריד בכוח, אלא להשאיר את השכונות החילוניות, חופשיות.
        ושהחרדים יגורו להם בנוחות שלהם ובחוקים שלהם במקומות שלהם מבלי להפריע לאחרים.
        (וראייה להפרעה: בכל שכונה אליה נכנסים חרדים, מתחילה מיד הכפייה, וכל החילונים עוקרים משם, אכן דו קיום למופת …)

        אם יש לך שיטה אחרת שגם תעבוד במציאות של ישראל 2010, זה יהיה באמת מהפכני.

  9. 150 שנה להולדתו של הרצל.
    היום ב"ידיעות אחרונות",
    "איפה המדינה ואיפה החזון":
    "האם נתן את כהני דתנו למשול בנו? לא! נפר כל תחבולות כהנינו אשר יאמרו למשול עלינו, כי נדע לכלא אותם בבתי מקדשי אל, כאשר נדע לעצור גם חיל צבאנו בבתי החילות"
    (מתוך "מדינת היהודים")

    ויש עוד.

    • כ"כ מהר הפשרת את הפוסט? בושה1

      • משום מה קראתי בפוסט הזה באיחור ורק עתה ראיתי כי גם שמי נרשם בשיח.
        קראתי את הדברים והתגובות בצער עמוק.
        כמי שמתבונן במציאות הסובבת אותנו בעיניים קרועות לרווחה יש לי רושם שרוב האנשים מוכי סנוורים.
        הרי צריך להבין שיגיע הרגע שבו הרוב במדינה (והוא לא חרדי!) יגיד "סוף פסוק".
        כמה שנים עוד יסחב אדם חילוני על גבו את ה"גיבנת החרדית"?
        כמה שנים עוד יסכים ללכת לצבא במקום בחור ישיבה ש"תורתו אמנותו"?
        כמה שנים יסכים החילוני שחינוך בתקופה המודרנית ייראה כמו ימי הביניים, חינוך שבוגריו אינם מביאים תועלת למשק המדינה ונהפכים לנטל?
        כמה זמן עוד יסכים רוב הציבור לכך שהלכות דת שלא עודכנו זה מאות בשנים יכתיבו לו את חיי האישות שלו?
        כמה זמן עוד יסכים הציבור לשלם יותר כסף כדי שפוסקי כשרות יקבעו אם שימורי האפונה כשרים או לא?

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לארז פודולי