בננות - בלוגים / / אי אפשר לעבור פעמיים באותו מחסום
גם במטבע יש משהו פאלי
  • ארז פודולי

    עכשיו אני רחוק וסופסוף קצת שקט. ובאמת כאן, אולי רק כאן ורק כך, אפשר לכתוב אוטוביוגרפיה. אבל "ביוגרפיה מלאה" תהיה הגדרה גדולה בכמה מספרים על מה שנמצא כאן מתחת, שכן עדיין אין לי פתרון לחידה איך מנהלים בלוג ונשארים בנאדם פרטי. "רחוק" זה בסטנפורד, אוניברסיטה חביבה בקליפורניה שטופת השמש (היעדר טיסה ישירה הופך בעיניי כל מקום לרחוק מספיק). כאן, לא הרחק מסן-פרנסיסקו-על-המים אפשר להנות מרוחות המפרץ ולהיזכר בחיוך בים התיכון. *** לכאורה כתבתי מאז ומעולם, ואני לא מתכוון לנוסחאות בכימיה ומשוואות במתמטיקה. הייתה בי תמיד התלבטות לאן אני שייך ומדי פעם הייתה תוקפת אותי תחושת חרדה שאני מעין סוכן כפול. מדע ושירה כשתי וערב, שתים הן ולא יודעות. *** פעם (היום זה כבר נופל תחת ההגדרה "מזמן"), עוד בארצנו הקטנטונת, הייתי מנסה להיות פחות עכבר מעבדה ויותר עכבר העיר. פה הקראתי, שם פרסמתי, פה ושם השתתפתי בסדנאות ומסגרות כתיבה, שם ופה ערכתי (כן, אני יכול להביא דוגמאות וקישורים, אולי יום אחד, בהמשך). מה נשאר מכל אלה? מה מכל אלה יכול להתקיים כאן בגלות הדוויה (היא חייבת להיות דוויה, אחרת מה יגיד לעצמו העם היושב בציון)? *** אחרי כל המלל הזה, אם יש צורך שייספג דבר-מה, מוטב שיהיו אלה שורות של ויסלבה שימבורסקה מתוך "כְּתִיבַת קוֹרוֹת חַיִּים": כְּתֹב כְּאִלּוּ מֵעוֹלָם לֹא דִּבַּרְתָּ עִם עַצְמְךָ  וּכְאִלּוּ עָקַפְתָּ עַצְמְךָ מֵרָחוֹק. הִתְעַלֵּם מִכְּלָבִים, חֲתוּלִים, וְצִפֳּרִים, מַזְכָּרוֹת נוֹשָׁנוֹת, חֲבֵרִים וַחֲלוֹמוֹת. מְחִיר וְלֹא עֵרֶךְ כּוֹתֶרֶת וְלֹא תֹּכֶן. מִסְפַּר הַנַּעֲלַיִם וְלֹא הַיַּעַד שֶׁאֵלָיו הוֹלֵךְ זֶה שֶׁאָמוּר לִהְיוֹת אַתָּה. לְכָךְ יֵשׁ לְצָרֵף תַּצְלוּם בְּאֹזֶן גְּלוּיָה. רַק צוּרָתָהּ נִלְקַחַת בְּחֶשְׁבּוֹן, לֹא מַה שֶׁנִּשְׁמָע. מַה נִשְׁמָע? נַהֲמַת מְכוֹנוֹת הַגּוֹרְסוֹת אֶת הַנְּיָר.

אי אפשר לעבור פעמיים באותו מחסום

 

 

 

לכאורה סיפור ישן שאינו אמור לעניין עוד איש, אבל דבר אינו מתיישן פה – הטור השביעי יכול להיכנס לכל מהדורת עיתון גם היום. דווקא ריחוק הזמן מאפשר להציץ בתמונה שוב, בפרספקטיבה שאולי יכולה להביא עמה תובנה חדשה.

התמונה כל-כך חזקה, שבאמת על תמונות כאלה נכתב שהן טובות מאלף מילים. ומילים נשפכו כמים: בעיתונות הכתובה והמשודרת, בטוקבקים, בבלוגים ובפורומים באינטרנט. כל-כך הרבה הכבירו מילים, שספק אם אוכל לשפוך כאן אור חדש על התמונה.

ובכל זאת: למרות שעברו שישים שנה מאז שמגפו של הקלגס היה על צווארנו, עברו גם ארבעים שנה מאז שהשימוש בסמלי השואה הפך למטבע פוליטי עובר לסוחר. איך אנחנו עוברים כל-כך הרבה פעמים באותו מחסום רגשי?

הצלמת1 (סרט ווידאו, אגב, במקור), פעילת "מחסום ווטש", לא הייתה הראשונה ובוודאי לא האחרונה להביא את ההקשרים ההיסטוריים באופן הזה. הראשון שהביא לשיח הציבורי הישראלי את ההשוואה היה הפרופ' ישעיהו לייבוביץ', כשטבע את המונח "יהודונאצים" – וגם אז, הסערה הציבורית לא איחרה לבוא. האחרונים לשחוק את הדימויים ההיסטוריים היו המתנחלים, שענדו טלאי (כתום, אמנם) במחאה על תוכנית ההתנתקות.

אנחנו נפלאים בהתנפלות חסרת רסן על כל מועמד ימין אירופאי ועל כל תערוכה בינלאומית שיש בה מוצג ובו רמז קל אפילו להשוואה בין הנעשה בשטחים ובין מה שנעשה בזמן מלחמת העולם השנייה (הרי ההשוואה "לא תעלה על הדעת"); אבל לנו מותר. רק לנו מותר להכתים את זכר השואה, לכבס אותו שוב וחוזר חלילה. ובעיקר: להזדעזע כל פעם מחדש מהשימוש הבוטה, בלי להבין שאנחנו היינו אלה שהשמשנו אותו עבור כל העולם.

מאיר שלו כתב בעקבות התמונה2: "…הציונות ביקשה מאיתנו להניח את הכינור בצד לזמן-מה ולאחוז ברובה עד שירווח. השטחים וכל הכרוך בהם עשו זאת למצב של קבע. וזאת הסכנה האמיתית. כי בחשבון הארוך הכינור מנצח". אבל האמת היא שאנחנו פשוט מנצחים את עצמנו. אחרוני הניצולים מתפוגגים, הזיכרונות יהיו לאבק, מכחישי השואה יהיו מובטלים, ורק הניצול הציני של כותרות שהוצאו מהקשרן וזילות השואה יישארו מנת חלקנו. הנאצים לא יכלו לבקש יותר.

========
1 סרט הווידיאו צולם ע"י הורית הרמן-פלד, ב-9 בנובמבר במחסום בית איבא ליד שכם.

2 המוסף לשבת – "ידיעות אחרונות", יום שישי י"ג בכסלו תשס"ה.

 

 

 

 

17 תגובות

  1. אוי אוי אוי ארז
    "בזמן שאול"
    ותודה על ההגיונות.

  2. נראה לי שהסיבה טמונה במאמר שתכף אדביק לך.

    http://www.news1.co.il/Archive/003-D-46995-00.html?tag=14-52-30

    30

    • ולא שאני לאומית כמו כותב המאמר. אך אני מוצאת שטמנו לעצמנו בור ומשחקים בחול.

      הקמת המדינה לא תעצור שואה שנייה בתקווה שלא תתרחש לעולם. כי כיום אנו על כוונת אחרת. איננו חזקים יותר כי יש לנו מדינה.

      בקיצור הבנת אותי.

  3. איריס אליה

    ארז יקר. לא הבנתי בדיוק את השורה התחתונה שלך. אם היא מתנגדת לשימוש המופרז בטרמינולוגית שואה בהקשר לנעשה בשטחים הכבושים, אני מקבלת באופן חלקי. כי מדובר פה בקונוטציה שאי אפשר לשלוט עליה. אתה חכם ממני ומכיר טוב ממני את מבנה המוח, האם יש לנו שליטה לאן לוקחות אותנו תמונות מסויימות? קולות מסויימים?
    כתבתי לאבנר תגובה ארוכה על השימוש שעשה במושג "ניצול" בשיר האחרון שפירסם, אני מתנגדת לו נחרצות.
    אבל נוכח התמונה הזאת, אני חושבת שזה גדול מאיתנו.

    • ס"פ על המים

      איריס,
      יש יותר משמץ של אמת במה שכתבת כאן, ולכן גם הבאתי דוגמאות פשוטות (או נשלטות יותר) משני עברי המתרס הפוליטי (לשם האיזון). אבל גם אני הרהרתי בבעיה שאת מעלה בדבר קונוטציות שאי-אפשר לשלוט עליהן. אבל אובדן והיעדר שליטה במחשבות נשמע לי משהו כאוטי ומטריד ואני תוהה עדיין אם כל המעורבים עשו בדיוק את מה שנדרש מהם לעשות. החייל רק שמר, הפלסטיני רק עבר, הכינור רק ניגן, הצלמת רק צילמה, העיתונאים רק פרסמו, אנחנו רק קראנו. הכצעקתה?

  4. ובכל זאת התמונה והשיר מעלים הרהורים שונים, נוגים, עלינו

  5. הרבה זמן לא היה בינינו דיאלוג שירי – אז אני אתחיל:

    דוח

    הפציינט הובא מהרחוב כשהוא סובל מהיפותרמיה.
    חסימת עורקי הלב – 95%.
    על עיניו שני תבלולים
    ועור תוף נקוב
    ידיו היו קשורות
    והוא התקשה להזיז את רגליו מסיבות פסיכוסומטיות.
    לפי תעודת הזהות, שמו ישראל.
    אינני יודע אם ישרוד את הלילה.

    • יואב,
      טוב לראות אותך פה.
      דווקא בהישרדות אנחנו טובים. עונה רביעית עוד מעט מתחילה, לא?

      אחח… מרינה קבישר, אוד מוצל מאש שכמוה…

  6. אנחנו עם שסגולתו נטייה להרס עצמי כאשר בתוך עמו הוא יושב. באנו מהרס ואל הרס שבים.

  7. אהוד פדרמן

    ארז, מצד אחד אתה אומר : תמונה אחת טובה מאלף מילים ומצד שני מכביר מילים מפרשות, מקשרות ומיותרות לתמונה. אם רצית בכל זאת במילים, מספיק לטעמי היה להביא את השיר או את ציטוט דבריו של מאיר שלו לצידה.
    נראה לי שההקשר לנאצים ולנגינה בכינור שנחשב לכלי נגינה יהודי מובהק הוא רפלקס שנאה עצמית מותנית סיפורי התנהגות נאצית – ולכן מיותרת.
    בעיני התמונה הקשה היא עדות מצולמת לאטימות ולקהות רגשית שרוב הציבור היהודי בארץ לוקה בה בכל הנוגע לסבל המתמשך של הפלסטינים שחיים תחת משטר כיבוש.
    ואת עם ישראל הכיבוש השחית וצה"ל הוא צבא העם וחייליו הם ילדי ישראל שגדלו והתחנכו במדינה חסרת גבולות ברורים וכובשת ומה שהם ספגו בבתיהם ובמערכת החינוך קובע בהקשר המחסומים את פרטי התנהגותם.

    אני חושב שגיוס הנאצים לעזרת התמונה, זו יריה בראש לעצם קיום מדינת ישראל ומשחק לידיהם של הגרועים באויביה. נאציזם זו אידאולוגיה פוליטית רצחנית טוטאלית המבוססת על אהלהת הלאום והעדפתו על זכויות הפרט, מצד אחד. ומצד שני, שלילת האחר וזכותו לחיים שלא כעבד ולחיים בכלל, ואסור ליחסו ליוזמות מקומיות של אחדים מחיילי צה"ל שאפשר לומר עליהם שהם דור שני לכובשים,בורים, אטומים, עבדים כי מלכו,בעלי רגש נחיתות, חסרי התחשבות ורגישות לכבודו ולסבלו של האחר בכלל והפלסטיני בפרט, אך בפרוש אי אפשר לומר שמעשה מכוער כמו זה המצולם בתמונה הוא פרי ציות לפקודה צבאית או יישום מדיניות נאצית של ממשלת ישראל.

    • סן פרנסיסקו על המים

      אהוד,
      "גיוס הנאצים לעזרת התמונה, זו יריה בראש לעצם קיום מדינת ישראל ומשחק לידיהם של הגרועים באויביה".
      זה בדיוק מה שרציתי לומר, מילה במילה.

      תודה שהארת את כוונתי.

  8. הבה נתבונן בתמונה, נזכור את ההקשר שלה ונשתוק. נמחק את כל המילים (וגם את מילותי שלי) נשתוק ונזכור.

    • סן פרנסיסקו על המים

      שמעון,
      שתיקה יפה, אומרים. ודקה דומיה זה מה שאנחנו עושים במקומותנו בזמנים אלה.
      אבל גם אתה וגם אני אנשי מילים (אנחנו לא מציירים או מפסלים, לשם חידוד ההשוואה) וקשה לנו להעביר מחשבות אמונות ודעות באופן לא מילולי.

      יש לי עוד משהו חשוב לומר, אבל אני כבר אמסור אותו בטלפטיה… קפיש?

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לארז פודולי