בננות - בלוגים / / קטע מהספר שלי – השואה בעיניים מזרחיות
שחרחורת
  • איריס אליה כהן

    איריס אליה-כהן, סופרת ומשוררת, כלת פרס ראש הממשלה ליצירה לשנת 2015. "מַכְּתוּבּ" (הקיבוץ המאוחד, 2011), זכה בפרס שרת התרבות ובפרס רמת גן 2012; ספריה "דושינקָא, נשמה" (הקיבוץ המאוחד, 2013), ו"גלבי" (ידיעות ספרים, 2016) נמנו שניהם עם תריסר המועמדים לפרס ספיר. שירים מתוך ספרי שיריה "שחרחורת" (הוצאה עצמית, 2014) ו״פלא״ (ידיעות ספרים 2017) תורגמו לאנגלית, צרפתית וספרדית, פורסמו בעיתונות, בכתבי עת ובבמות אחרות בארץ ובעולם, רבים מהם הולחנו ומבוצעים על ידי אומנים שונים ולאחרונה נכנסו שניים מהם לתוכנית הלימודים הארצית בספרות. המופע "פלא – משירי איריס אליה-כהן" ובו שירים שהלחין אמיר עמרמי למילותיה של אליה-כהן, בביצוע מורן קשרו-עקרבי, עולה בימים אלה על הבמות ברחבי הארץ.

קטע מהספר שלי – השואה בעיניים מזרחיות

 

 

 

  

 

ערב יום השואה, תש"ע, אני מעלה קטע מספרי, "מכתוב", (שם זמני) על השואה דרך עיניהן של ילדות בנות עדות המזרח: 

הדמויות: עירית, בת 6, בת להורים שעלו מסוריה ותימן
              רוזי, בת 7.5 בת להורים שעלו ממרוקו. ילדה מחוננת.

הזמן: ערב יום העצמאות,  1974

המקום: מסיבת יום העצמאות בבית משפחת שיפמן, כרמל צרפתי, חיפה. השתיים נפגשות בפעם הראשונה, מתיישבות על המיטה בחדרה של הבת של השיפמנים, (שאינה נמצאת בבית) ועורכות "רשימת שנאות" בה כל אחת מספרת לשנייה, מה היא "הכי הכי שנאת".

(זהו קטע קצר מתוך פרק בן כמה עמודים)

… 
אנחנו קמות לחפש את העיפרון שצלל עמוק אל תוך השמיכה. מותחות את כיסוי המיטה עד שזה מבליח. "הקיצר," רוזי מחליטה לחזור לעניינים. "מה לכתוב? אני לא יכולה לכתוב שאת שנאת את אחותך. הסברתי לך."

"טוב. אז תכתבי במקום זה את חוֹנֶה."

"מי זאת חונה הזאת עכשיו?"

"השכנה שלנו."

"ומה יש לך לשנוא את השכנה שלך?"

"היא כמו חתול. כל הזמן מייללת." אני מסבירה, "משוגעת על כל הראש."

רוזי מתבוננת בי בפליאה. "מה, ממש אשה חתול? ממש ממש מייללת?"

"ממש ממש. מיאו מיאו. אבל ארוך כזה. מיאוווווווווווווווווווווווווו."

רוזי פורצת בצחוק.

"זה לא מצחיק."

"טוב." היא אומרת ולובשת מבט ספק רציני ספק מבודח, "למה האשה הזאת מייללת ככה?"

"כי היא משוגעת, זה למה. היטלר שיגע אותה לגמרי."

רוזי קופאת לרגע. מביטה בי בהערצה. "מה, היא פגשה את היטלר?"

"בטוח. היא מה זה שונאת אותו."

"וואו." רוזי פולטת אנחה מתפעלת.

"זה לא כזה וואו. הוא הרג לה כל המשפחה. אמא שלי אמרה לי שפעם היו לחונה אמא ואבא ושלוש אחים ומכולם רק אחות אחת נשארה חיה… חוץ מהאחות הזאת כולם נפטרו."

"תחליטי. נפטרו או נהרגו?"

"זה אותו דבר." אני עונה.

"לא. מה פתאום." רוזי מחליקה על תלתליה, ואלו קופצים בעליזות. אחר מכחכחת בגרונה, כאילו עומדת לשאת הרצאה. "נפטרו זה אם הם סתם מתו, ונהרגו זה אם מישהו אחר גרם לזה שהם ימותו… תראי. יש כל מיני דרכים למות. יש נרצחו. יש חוסלו. יש ניספו. ויש.." היא עוצרת ומיד ממשיכה בתנופה מחודשת, "יש נכחדו. יש נקטלו. יש נפלו. יש הושמדו יש הסתלקו. ויש גם נפטרו. כל דבר זה משהו אחר."

אני מהנהנת ושותקת.

כעבור רגע רוזי נזכרת בחונה ושואלת, "אז בגלל שהיטלר הרג לה את המשפחה היא מייללת?"

"בגלל זה היא משוגעת. אבל תדעי לך שבגללה גם אני יהיה משוגעת בסוף. בגלל ההיטלר הזה שלה גם אני לא יושנת. היללות שלה מעירות אותי. וגם הארונות שלה מעירים אותי."

"נו מה קשור הארונות עכשיו, גם הם מייללים? תגידי את עובדת עלי או מה?"

"לא, מה פתאום. זה באמת. כל לילה היא דוחפת ת'ארונות שלה לדלת וזה עושה מה זה מלא רעש. אבל לא איכפת לה. העיקר שהיטלר לא יצליח להיכנס לה הביתה."

"אבל היטלר מת. הוא התאבד. הוא כבר לא יכול להיכנס…"

"מה זה התאבד?" אני מבררת.

"אה, כן," רוזי מחווה כלפי בסיפוק על השאלה העניינית. "להתאבד זה עוד דרך למות. כשמישהו רוצה להיפטר מעצמו אז הוא הורג את עצמו ואז הוא מת."

אני שוב מהנהנת. כאילו אני עוקבת אחר ההבדלים. כל המתים מתים בסופו של דבר. מה זה משנה איך? "אבל אולי… אולי חונה לא יודעת את זה?" אני מעלה הירהור.

"מה? היא חושבת שהיטלר עוד חי?"

"אין לי מושג." אני עונה בקול רפה. "אבל זה נראה כאילו היא חושבת שהיטלר יכול להיכנס לה לבית כל רגע." דממה מרחפת רגע ביננו, ואחר מסתלקת. "את יודעת שהיטלר היה רע? כן?" אני מוסיפה. לא ממש ברור לי אם רוזי מבינה מה אני מספרת לה. הפרצוף שלה נראה לי עליז מדי. זה לא הפרצוף הנכון לדיבורים על היטלר.  

"בטח שאני יודעת. מה את חושבת שאני מפגרת?!?" היא כועסת. "ולא רק היטלר היה רע. כל הגרמנים… היו רעים…כולם היו חארות." את המילה האחרונה רוזי אומרת בטון גבוה מאוד. 
אני נבהלת. שוב לוחשת. "אסור להגיד ת'מילה הזאת.  אבא שלי מה זה כועס כשמקללים. הוא אומר שמי שמקלל, הקללות חוזרות אליו בחזרה."

רוזי לא מתרשמת אבל סוף סוף היא מתרצה וכותבת, "חו – נה." תוך כדי עיון בדברים שכתבה עד עתה היא שואלת, "מה זה חונה? איזה שם זה?" 

"זה חנה."

"וככה כולם קוראים לה?"

"כן. חוץ מזיסו."

"מי זה, בעלה?"

"לא. השכן מהקומה השלישית."

"אה."

"אבל זיסו אף פם לא נמצא בקומה השלישית…" אני ממהרת להסביר. "הוא כל הזמן יושב על הספסל בחוץ ומסתכל על האזדרכת שליד המכולת של מיקו. לפעמים גם אוסף את הגולגולים שלה."

"ווי. שכונה של משוגעים יש לכם."

"כן." אני מהנהנת בהסכמה. "גם אמא שלי כל הזמן אומרת את זה לאבא שלי… אין מה לעשות. גם זיסו פגש את היטלר… אבל זיסו, למרות שהוא משוגע הוא ממש נחמד. את תיראי אותו אם תבואי אלי… הוא לא מיילל ולא כלום. רק יושב בשקט על הספסל."

רוזי נועצת את העיפרון בפיה. "טוב, יאללה. מספיק להיום. עוד מעט מתחילים הזיקוקים. הבית הזה מה זה שווה. אפשר לראות מפה גם את הזיקוקים של גן הזיכרון. וגם את הזיקוקים של הקריות."

 

 

 

 

תקציר הספר:

 

בסוף חודש פברואר 2007, בבוקר יום הולדתה השלושים ושמונה, עירית מתעוררת במיטה הזוגית, ופוגשת בגב של בעלה, אריק. כבר ארבע שנים שהוא מפנה לה אותו, מאז גילה שניהלה רומן עם אחסאן, הגנן הערבי שעבד אצלם.

הקור והריחוק, המטאפורים והפיזיים, מניעים אותה לברור ולשלות מזיכרונה את כל האירועים, ההתרחשויות והצלקות שהיא נושאת עמה מילדות: הלעג והבוז שספגה בשל צבע עורה השחור. המבוכה והבושה שליוו אותה כשנאלצה להשתמש בשפה הערבית בה נהגו לשוחח הוריה, בבית ומחוצה לו. המנהגים והאמונות של המשפחה המזרחית שלה, המצומצמת והמורחבת. המוות הפתאומי של אביה בתוכו מקופלים ההלם הצער, אך גם רגשי האשם בעקבותיו, החברות האמיצה עם רוזי וקובי, שניהם ילדים למשפחות מרוקאיות, דרך הזעם ותחושות הקיפוח שהיו נחלת שלושתם בישראל של בגין, מסוף שנות השבעים עד אמצע שנות השמונים. מאוחר יותר, באוניברסיטה בירושליים, עירית פוגשת את אריק, בן למשפחה אשכנזית מבוססת. הנישואין, כך נראה, דווקא מעצימים את התחושות שהיו מנת חלקה בילדות, ומולידים רגשי נחיתות או רצון לנקום באריק על ארוע טראומטי בראשית הזוגיות, או את המשיכה האדיפלית משהו, לאחסאן. כך או כך, במשך שנת 2000 מתפתח הרומן עם אחסאן, גם הוא נשוי. רומן שנחתם בפרוץ האינתיפאדה השנייה, באוקטובר אותה שנה.

לאריק ועירית שני ילדים. לאריק לאחסאן ולעירית, ילד אחד משותף. לא ברור מי האב, אך הילד, הסובל מאוטיזם, הוא אולי, סוג של אלגוריה מכאיבה ליחסי יהודים וערבים או מוטב, יחסי יהודים ומוסלמים בישראל של תחילת המאה העשרים ואחת.  

 

 

 

 

49 תגובות

  1. רונית בר-לביא

    איריסק'ה,
    הקטע שהבאת נקרא מאד זורם וגם אותנטי,
    כמו שילדים מדברים.
    את סופרת. ממש.

    וגם היווה סוג של אתנחתא מכל סרטי האימה שצפיתי בהם הערב… (הכל יחסי ..)

    רק דבר אחד לא ברור לי – במה השיחה הזו של ילדות ממוצא מזרחי יכולה להיות שונה משיחה של ילדות ממוצא אשכנזי באותן שנים ?

    • איריס אליה

      רוניתי מתוקה. בספר הזה יש אלמנטים אוטוביוגראפיים רבים. גדלתי בסביבה אשכנזית, לכל החברות שלי ממוצא אשכנזי היו סבים וסבתות שהיו ניצולי שואה, והמלחמה הזאת הייתה מאד נוכחת בתוך הבית, בתוך המשפחה, שלא כמוני, שתמיד "חוותה" את המלחמה הזאת מרחוק. ככה להרגשתי. סיפורי המשפחה שלי מאד מאד שונים. אני לא יודעת, אבל אחד מרגשות האשם שלי כילדה, וגם כמבוגרת, היה התיוג של האנשים האלה כ"משוגעים". לא זוכרת שחברותי התייחסו אליהם ככה. יכול להיות שאני טועה.
      מקווה שיהיה לך לילה טוב. אני לא יכולה לישון אחרי הסרטים האלה. נשיקות ותודה גדולה על המחמאות.

      • רונית בר-לביא

        חבל על רגשי האשמה שהיו לך, איריסק'ה.

        לא נראה לי שזה קשור למוצא.

        אמי מספרת ללא הרף על ניצולות השואה שגידלו אותה בקיבוץ (מטפלות), והמילה "משוגעות" בהחלט נאמרת ונאמרה גם על שפתותיהן של הילדות ה"אשכנזיות" דאז.

      • רונית בר-לביא

        והספר שלך נשמע מבטיח ומקיים.

        נוסף לזרימה שלו, את נוגעת בנושאים חשובים.

        • איריס אליה

          תודה רוניתי מתוקה. מקווה שהצלחת לישון בלילה. אני כל כך שמחה שאת מוצאת את הספר מבטיח, ומהפה שלך לאלוהים (שאני חושבת שאת קצת פחות מאמינה בו ממני, אבל אני מרגישה שיש לך אמונה מאד חזקה.)שגם יקיים. ונשיקות ליום טוב. ורגשי האשמה, את יודעת, זה כבר בילד אין. ליעל ישראל היה את הסיפור המדהים הזה על "גן השואה", קראת?

          • רונית בר-לביא

            לא קראתי את הסיפור ההוא של יעל, אנסה לחפשו.

            רגשי אשמה אני מבינה, ועוד איך.
            The story of my life.

            אני מאמינה מאד בעולם עליון ובתיקון בעולם הזה, יותר מהרבה דתיים שאני מכירה.

            אני לא מאמינה בהכרח בקיום מצוות דהיום, בוודאי לא בהליכה העיוורת של הציבור אחרי קומץ רבנים שהם פוסקי ההלכה דהיום, בעידן שאין ולא יהיה בו סנהדרין.

            אם אין אנשים גדולים דיים להקים סנהדרין, אין שום טעם לקיים אורחות ומנהגים מלפני אלפי שנים, כאשר מעקרים מהם את הטעם העיקרי לפעמים.

            ובעיקר אני לא מאמינה בכפייה דתית, שזה מה שעוסקים בו רבים מהמגזרים הקרויים חרדים, כמובן שבכל קבוצה יש מיעוט אמיתי, אבל הם מיעוט בתוך ים של חושך.
            (גם בחברה החילונית כמובן).

            כמובן שיש את החלק של החוזרים בתשובה שקודם היו פושעים, אז עבורם קיום ההלכה יכול לאפשר איזשהו עידון שככה הם לא היו מגיעים אליו אולי.

            אבל בעיניי, האדם החופשי החושב והעובד על מודעותו, והשואף גבוה, אין לו הרבה מה לעשות בתוך חברה שחוקיה אבד עליהם הכלח בתקופתנו.

            קצת הרחבתי ..

            • איריס אליה

              רוניתי, ככה חשבתי. זה מאד בולט בכתיבה שלך ובתגובות שלך, שיש לך משהו מאד יציב ומאד שוחר אמת וטוב בתפיסת העולם (המתנדנד)הזה שלנו. תודה על ההבהרה. ניסחת בבהירות חכמה את מחשבותי ואני מזדהה מאד עם דברייך. (באיזה מהירות עשית את זה…! כאילו ידעת שזה מה שאני הולכת לכתוב!)

  2. איריס, כתבת יפה, נראה אמין…
    מצאתי קישור אולי יעניין אותך:
    http://www.23tv.co.il/1507-he/Tachi.aspx

    בהצלחה עם הספר.

  3. כתוב מצויין ונוגע. תודה איריס.

  4. יפה מאוד יקירתי. זורם, אמין ותופס את הקורא כאילו נכנס לחדר שבו מתרחשים הדברים. הספר בשלמותו מבטיח מסע הרבה יותר יומרני, אבל אם הכל כתוב ככה… מאמין שזה עובד. בהצלחה!

    • איריס אליה

      אמיר יקר לי מאד, ואף יותר מזה, דעתו. תודה רבה וגדולה. הכי שמחה שככה נקרא הקטע הקצר בעיניך. ואתה יודע, אחת ההערות על עבודת הדוקטוראט של האיש שלי, הייתה "מהלך יומרני", חודשים הוא נשא את ההערה הזאת בליבו, לא ידע את נפשו. לימים המהלך היומרני הזה הביא לו את המילגה שאנחנו חיים עליה כרגע. אמן ואמן שגם המהלך היומרני הזה שלי, שצמח, בכל הכנות, ללא יומרות לחלוטין, אבל ככה התגלגל, יביא לי את ההצלחה שלו. אני לא מפסיקה להתפלל לרגע. שוב תודה גדולה ונשיקות מבין ענפי העצים. כן. אני עדיין שם.

  5. אוהבת את הדיאלוג הזה.

    אני באמת חושבת שזה שונה כשפחות גדלת עם זה.
    אצלנו זה מאד נוכח עד שחלמתי על זה בלילות.

    לא בגלל שהורי ניצולים אלא מפני שאצל האשכנזים זה באמת יותר בהויה.

    ההבדלים מענינים.המדינה הזאת התפתחה מתוך כאבים.
    לכן גרמה צער.

    • איריס אליה

      תודה רבה, אביטלי יקירתי. אני כותבת לך מה שכתבתי לרונית, וממליצה מאד לחזור לסיפור של יעל ישראל, וחושבת ש"המטען הגנטי" של השואה אצל אשכנזים יהיה לעולם כבד יותר וכואב יותר.
      לילה טוב ושבוע טוב. נשיקות.

  6. איריס יקירה רחוקה
    הדיאלוג הזה בין שתי הילדות שכתבת יקר ! בכלל לדיאלוג בין שתי ילדות יש מקדם מקסימות גדול.
    אבל לי דווקא קשה להסכים שזה יהיה אוצר המילים שלהן אפילו שרוזי כפי שכתבת ילדה מחוננת
    "… ונהרגו זה אם מישהו אחר גרם לזה שהם ימותו… תראי. יש כל מיני דרכים למות. יש נרצחו. יש חוסלו. יש ניספו. ויש.." היא עוצרת ומיד ממשיכה בתנופה מחודשת, "יש נכחדו. יש נקטלו. יש נפלו. יש הושמדו יש הסתלקו. ויש גם נפטרו. כל דבר זה משהו אחר"
    היא בת 7.5 כיתה ב !

    • איריס אליה

      ריקי יקירתי, אני חייבת לצאת, אשוב בעוד זמן קצר ואענה לך באריכות. יש מצב שיש צדק בדברייך, זאת אינה שיחה אוטוביוגראפית, ואני מגזימנית ידועה, אבל את יודעת, קראתי על זה מאמר מרתק, על השימוש שעושים סופרים (כמובן שאני עדיין לא יכולה לקרוא לעצמי סופרת, אבל…)בשימוש בילדים מחוננים כמקדמי אג'נדה שהם מחזיקים בה. (בעקבות ספרה של מיוריאל ברברי… פרח לי שם הספר גם. משהו… של קיפוד.) קראתי את המאמר אחרי שסיימתי לכתוב את הספר, ומצאתי אותו מאד משעשע. מכיוון שהרומן שלי מתיימר להיות סופר ריאליסטי, אני אשקול את ההערה שלך בכובד ראש בבואי לעבוד עם העורך.

      נשיקות רבות, יקירה, ותודה גדולה על התגובה.

      • איריס אליה

        ריקי מתוקה, נזכרתי. "אלגנטיות של קיפוד". אני לא מעזה להשוות, ולא רק בגלל שלא קראתי עדיין, אבל השימוש בילדות חכמות במיוחד, קוראות במיוחד, מחוננות במיוחד, הרבה מעבר להגיון, נעשה בספרות מימים ימימה.וכמובן שגם בילדים בנים.
        אבל מבטיחה שאבדוק את זה ככל הניתן.
        שוב תודה על התגובה ולילה טוב.

  7. איריס היקרה
    הנה פתחתי דף. אני יודעת שזה כבר דף שני אבל לראשון-לא העזתי כי הנושא בו הביך אותי. אל תשאלי למה. גם אני לא מבינה.
    נהניתי מאוד ממה שקראתי פה. חיבר אותי מאוד לשכונת הולדתי בחיפה שהיו בה ניצולים רבים.
    נראה לי רומן מורכב ומבטיחה להשלים את החסר אחורה וקדימה.
    אשר לתהייה שלך ריקי לגבי אוצר המילים העשיר. אני מדמיינת לי ילדה מחוננת ו..נודיקית כמו שהייתי שבטח חילצה את כל האוצר הזה מהורים מותשים,אם לא סתמו לה את הפה כמו אבי היקה הנוקשה.

    • מירי פליישר

      זו אני שם למעלה

      • איריס אליה

        מירינק'ה, איזה כיף לפגוש אותך אצלי שוב. לאיזה פוסט התקשית להיכנס? לא הבנתי.
        בדיוק כתבתי לריקי תגובה על עניין הילדה המחוננת. קשה לי להאמין שאת היית מהמחוננות הנודניקיות. ואת יודעת, תמיד נשאלת השאלה, האם מה שנתפס בעיננו כ"נודניקי" הוא לא סקרנות, ורצון לדעת, שזה אחד ממאפייניו של הילד המחונן. ורוזי שלי, הגיבורה, היא ילדה נורא נורא מצחיקה. ככה יצאה לי. יש לה תובנות ותיאוריות שהיא מפתחת בשניות… ואני זוכרת שגם לך יש רוז. ועדיין חל צו איסור פירסום? נו. אפילו מענת קם הסירו… אז מתינוקת? מתה לראות אותה ומקווה שאת בדרך לרפואה שלמה. תשמרי על עצמך, אהובה.

        • מירי פליישר

          איריס מתוקה שלי בסך הכל רציתי להגיד שאני דוקא מאמינה שיש ילדות חכמות כאלה מנסיון ואם היא מצחיקה אז עוד יותר טוב.

          • איריס אליה

            אז אני רק רציתי להגיד לך שטוב לי, הכי טוב לי שיש ילדות גדולות כמוך. נשיקות וסופ"ש נפלא.

  8. הי מתוקה, אני קוראת וחושבת לעצמי שאם כל הספר נקרא בלגימה כמו שקראתי את הקטע הזה, אז כמו שחשבתי מהרגע שפתחת כאן בלוג, את מוכשרת ברמות ואני בטוחה בהצלחתך כי גדולה.

     

    • איריס אליה

      הי סיגלי. אתן לך לשתות הכל בשביל עוד מחמאות כאלה. תודה, נשמה.

      • (אני אמורה לישון אבל אני כאן לרגע:)
        לדעתי אין דבר קל יותר מלהחמיא מתוך חשיבת אמת.
        חשבתי לעצמי, וואוו, הילדות האלה כל כך אמיתיות ומדויקות.
        הן ישר הזכירו לי את הילדות,עיני הילדה של זכרוני, והצפירה ביום השואה.
        אני זוכרת איך אני עומדת ומשתדלת לספר לעצמי כמה עצוב ושאסור לצחוק… וזה דווקא מצחיק. ושאסור לזוז… ודווקא זז לי הגוף, וברמה של להבין שהיה היטלר והיטלר היה רע והוא הרג שישה מליון יהודים (מתי בכלל ילד מבין את המספר הזה והאם אנחנו כמבוגרים מבינים?), וכשהמחשבה נודדת לאיך אני אמורה לעמוד ועל מה אני אמורה לחשוב.
        את איריס, כתבת את הסיפור שלך, אבל הוא תואם את עיניי הילדה בסיפור שלי, ולכן התלהבתי מהדיוק, כי זה לא נשמע ילדי מעושה, אלא ממש ממש מילה במילה, השואה בעיניים של ילד.
        (אני אמורה לישון אז זה מה שאעשה…ליל מנוחה ונשיקות).

  9. תַּלְמה פרויד

    איריסקה יקרה, הקטע המובא בזה חמוד וקולח ונותן תחושה של שתי ילדות חכמות עם עולם עשיר וסקרנות בריאה שכדרכן של ילדות הן מתקשקשות במין אינטימיות שאופיינית למגדרן. מה שגם אני לא מוצאת כאן, זה איזה הבדל/מאפיין אפשרי של 'מזרחיות'. זו התמודדות ילדית עם שבבי ידע שזלג אליהן על 'השואה' וניסיון להלביש עליהן 'ראייה מזרחית' של השואה אולי טיפל'ה עושה עוול לשתי החמודות האלה ומעמיס עליהן שלא לצורך משהו שהוא גדול עליהן. באמת יש לילדה בת שש 'ראייה מזרחית' של השואה – בשונה מכל ילדה ישראלית באשר היא? קשה לי לחשוב כך, אבל אולי את חושבת שאכן יש ראייה כזו. אני אומרת את דעתי ומקווה שתתקבל ברוח טובה כמו שהיא נכתבת. לולא פתיחותך הנדירה להערות לא הייתי מעלה אותן כאן בגילוי לב. את כותבת יפה מאוד ויש לך מה להגיד, אבל אולי לפעמים כדאי להניח ל'משבצת' ול'תיוג' אם הם לא ממש הכרחיים ומתבקשים וצומחים בטבעיות. נדמה לי. מעבר לזה, יש לי תחושה טובה טובה לגבי כתיבתך וגם לגבי הספר העתידי. ואני מאחלת לך המון הצלחה מכל הלב. נשיקות, ממני.

    • איריס אליה

      תלמתי חמדתי, אני מקווה שאת עדיין און ליין, אני ממהרת לכתוב לך. לפני הכל אני מה זה שמחה שאני מאמצת לעצמי שם של בחורה פתוחה לביקורת, (את לא הראשונה שכותבת לי את זה), אני מחזיקה מעצמי כזאת, ואם זה מקבל את האישור שלך, אני ממש מאושרת. אני חושבת שזה אחד הכלים הכי חשובים להשבחת היצירה. לדעת להקשיב ולהרחיב את מערכת ההקשרים. אז תודה גדולה שאת לא מהססת לכתוב לי מה שאת חושבת.ואני מפצירה בך להמשיך לעשות את זה.
      גם רונית כתבה לי את אותו דבר, בתחושה שלי יש הבדל. כתבתי לה, אני חושבת שבבתים אשכנזים השואה הייתה ועדיין נוכחת בצורה אחרת, הרבה יותר מפחידה מאיימת. חקרנית. זה כמו שכול במשפחה שכולה לעומת השכול במשפחות שלא חוו שכול. כך לטעמי. יכול להיות שהקטע הזה לא משקף נכונה, אבל בסיפור השלם יש עוד אירועים שנוגעים לשוני בהתייחסות לשואה, שכן עירית הקטנה נשאת לימים, לבחור אשכנזי. אבל אני גם מקבלת, שניסיון לתייג כל אירוע בספר כמזרחי, עלול להיתפס כפתאטי. אני בטוחה שבעבודה המחודשת עליו עם העורך, (אספר בקרוב, תלמתי, אני בדיוק חותמת חוזה)העניין הזה יילקח בחשבון.
      ועוד תודה גדולה לא רק על התחושה הטובה, אלא גם על האנרגיות הטובות שאת מעבירה לי, אני חשה בהן כל פעם מחדש בהתכתבות איתך, ואוהבת אותך על זה מאד. נשיקות ולילה טוב טוב.

      • הכוונה, תלמתי, לשכול צבאי

      • תַּלְמה פרויד

        עוד הספקתי לקרוא לפני שאני פורשת ל'אקדמיה של החושך' (זכויות יוצרים לאבנר-נו).
        נמשיך בפעם אחרת, אבל מה זה לספר על החוזה ככה בלילה כבדרך אגב??? הלו, חדשות טובות אני שומעת. וואווו ענק! שיהיה בהצלחה ולשים לב לאותיות הקטנות :))

        כיף לשמוע ממך לפני הפרישה ל'אקדמיה' (של אבנר, כאמור). לילה טוב וחיבוק גדול.

        • איריס אליה

          תלמתי האהובה, לא יכולה לספר ממש, זה בשלבים האחרונים ואם חלילה דבר לא ישתבש הפוסט הבא יהיה על זה. זה נס בסדרה של ניסים שקרו לי.
          לילה טוב, אוהבת אותך מאד על השמחה ועל החיזוקים. את בטוח יודעת על מה אני מדברת.

  10. יש בקטע הזה הרבה קסם ומתיקות, למרות שהוא על השואה. אהבתי.

  11. דיאלוג חי אותנטיאיריס
    נותן ביטוי לחווית השואה מזווית אחרת
    מהרחוב והשכונה מהחיים אחרי היללות של חונה הזכירו לי את "עץ הדומים תפוס" של גילה אלמגור על הילדים ניצולי השואה בפנימיה המיללים בלילה כמו זאבים

    • איריס אליה

      תודה רבה, חנה יקרה לי, מאד שמחה שככה נקרא בעינייך. חונה שלי מבוססת על דמות אמיתית, שלא הייתה מייללת, אלא צורחת. בחרתי לשנות את זה מסיבות פרוזאיות, את יודעת. יש לה בספר מקום די נכבד ומפתיע, לטעמי. והכי הכי מקווה שתחשבי ככה גם על הספר השלם.
      נשיקות ויום נפלא.

  12. כרמית דהאן

    איריס, אהבתי את הקטע שפרסמת. אני, לא ממש יודעת איך זה מרגיש להיות ילדה מזרחית בשכונה אשכנזית, מהסיבה הפשוטה שבקרית גת, עיר מגוריי, יחסי הכוחות הם הפוכים: האשכנזים הם מיעוט… סתם מחשבה שעלתה בי לנוכח הקריאה בסיפור. והלוואי וכילדה היה יוצא לי להכיר מקרוב יותר ניצול או ניצולת שואה. אני חושבת שהייתי מרותקת לסיפורים…

    • איריס אליה

      תודה כרמיתי. הגבתי לך בפוסט האחרון שלי. ההערה שלך מחברת אותי לדברים המרגשים שנשאה לאה איני ביום הזיכרון לשואה האחרון. היא כתבה שם, ואני חוששת שזה קצת מאוחר מידי, שבני הנוער יאמצו ניצול שואה, שישמעו אותו, שיעבירו את סיפוריו. אני חושבת שזה מה שאנחנו צריכים לעשות.
      נשיקות וסופ"ש נפלא, מתוקה. מחכה לפוסט חדש שלך.

      • קטע מעניין כתבת. בספר של יוסי אבני יש גם את הילד המזרחי הרוצה להיות בן של ניצולי שואה… ובטקס השואה האלטרנטיבי דיברה על זה מרב בטיטו. מהטקס אני גם זוכר את האמירה החזקה של לאה איני, שאמרה שחבל שבשנות ה60-80- לא ביקשו מהנוער לאמץ ניצולי שואה, כי בישראל תמיד יותר פופלארי לאמץ חיילים. כמה נכון.

        • איריס אליה

          יניב יקר,
          תודה רבה, ולפני הכל שמחה על ביקורך הביכורי אצלי. אני מסכימה איתך לגמרי, וגם כתבתי את זה אצל לאה איני, אני חושבת שהדברים שנשאה חד פעמיים, באומץ ובכנות. ואת יוסי אבני כבר רשמתי לי שאני צריכה לקרוא, נשמע לי מרתק ביותר, קראתי רק את הפרק הראשון בוואלה, אז שוב תודה רבה ושבת שלום.

  13. שרון שלי ברעם

    הי איריס! חודשחים שלא ביקרתי בבננות, לימודים מעל הראש (ביבליותרפיה שנה ג'), גאה לספר שליום ההולדת במרץ בעלי קנה לי את בכתוב שלך… זה יהיה הספר הראשון שאקרא עם סיום הלימודים.
    וחוץ מזה הדו שיח בין הילדות קולח וכל כך אמין… סבתא שלי הטוניסאית תמיד הייתה אומרת על היהודים האשכנזים: "מסכנים אלה… האשכנזים המסכנים". בסוף אבא התחתן עם בת של "מסכנים"… ואני, ובעצם כולנו, מעורבבים…

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאיריס אליה כהן