בננות - בלוגים / / סבתא טורבו איריס אליה כהן סקירה: ספרים לפרצוף
שחרחורת
  • איריס אליה כהן

    איריס אליה-כהן, סופרת ומשוררת, כלת פרס ראש הממשלה ליצירה לשנת 2015. "מַכְּתוּבּ" (הקיבוץ המאוחד, 2011), זכה בפרס שרת התרבות ובפרס רמת גן 2012; ספריה "דושינקָא, נשמה" (הקיבוץ המאוחד, 2013), ו"גלבי" (ידיעות ספרים, 2016) נמנו שניהם עם תריסר המועמדים לפרס ספיר. שירים מתוך ספרי שיריה "שחרחורת" (הוצאה עצמית, 2014) ו״פלא״ (ידיעות ספרים 2017) תורגמו לאנגלית, צרפתית וספרדית, פורסמו בעיתונות, בכתבי עת ובבמות אחרות בארץ ובעולם, רבים מהם הולחנו ומבוצעים על ידי אומנים שונים ולאחרונה נכנסו שניים מהם לתוכנית הלימודים הארצית בספרות. המופע "פלא – משירי איריס אליה-כהן" ובו שירים שהלחין אמיר עמרמי למילותיה של אליה-כהן, בביצוע מורן קשרו-עקרבי, עולה בימים אלה על הבמות ברחבי הארץ.

סבתא טורבו איריס אליה כהן סקירה: ספרים לפרצוף

סבתא טורבו ואלפי התנינים הבכיינים / איריס אליה כהן – הוצאת טל-מאי וידיעות ספרים

אם יש דמות במשפחה שברור לכולנו שאף כלל לא חל עליה, זו סבתא. לפעמים גם סבא, אבל סבתות הן יותר קרייזי בכמה שהן מרשות לעצמן לחגוג את קיומן. בגלל זה כולנו מטורפים על הסבתות שלנו. הן מגניבות פי 200 יותר מההורים שלנו, וברור שכל החגיגות מתחילות ומסתיימות אצלן ואיתן.

ככה גם גיבורת הספר, סבתא טורבו. יש כל כך הרבה מה לספר על סבתא מזל וכיצד הפכה להיות סבתא טורבו, ולא סתם הספר מקבל הקדמה – כי יש טיפוסים שצריך להתכונן אליהם מראש והיטב, וסבתא טורבו היא אחת שכזו. מדובר במישהי כל כך מגזימנית וקיצונית, שאם לא תתכוננו למפגש איתה כמו שצריך, ייתכן שייקח לכם המון המון המון זמן להתאושש ממנו.

הספר בעצם מסופר מנקודת מבטה של נכדתה של סבתא טורבו, קרן, המכונה בפי הסבתא – קרן קרנינה. קרן היא גם זו שלמעשה העניקה לסבתא טורבו את הכינוי הנפלא הזה, ומעניין לא פחות איך זה קרה ואיפה! סביר להניח שלא תצליחו לנחש.

לסבתא טורבו יש בית מלון, שאם להיות הוגנים זה בית רגיל בן שתי קומות ושלושה חדרים (כשאחד החדרים הוא שלה). אם להיות הוגנים יותר – ולא כלפיה – הניהול של בית המלון (לכאורה) הוא מחפיר, היא לחלוטין דוגלת בהיפך מ"הלקוח תמיד צודק", והיא גם שונאת ארוחות בוקר (ועל כן לא מגישה אותן) למקרה שאתם דווקא בעניין.

האקשן האמיתי של הסיפור קורה כשמגיע להתארח במלון של סבתא טורבו, לא אחר מאשר אלברט – נגן הטוּבָּה כנראה הטוב בעולם. ז'תומרת על פי סבתא טורבו, כן? אבל ייתכן שהיא מגזימה. או יותר נכון – ברור שהיא מגזימה – גם כי זאת היא אחרי הכל, וגם כי יש מצב שמדובר בקראש קליל שלה מהעבר. הבעיה שאלברט מגיע עם הפתעה שמסבכת את העניינים בענק. תנין. מה עושה תנין במזוודת הטוּבָּה של אלברט? שאלה נהדרת. לאלברט פתרונים.

אותו תנין, אלברטינו למי שתוהה לשמו, יוצר בלאגן מטורף בבית המלון, ואל תסמכו על אלברט שיתקן את המצב, כי על אף שהוא לא מפסיק לומר כמה אלברטינו חינוכי ומקשיב לו וידידותי לסביבה, הוא בהחלט פחות. כמובן שבסופו של דבר סבתא טורבו היא זאת שלוקחת את העניינים לידיים ומסדרת הכל כמו שרק היא יודעת. ואיך היא משתלטת עליו? בואו נגיד שעל פתרון כזה גם טובי הציידים לא חשבו.

בספר יש המון משחקי ושעשועי מילים חביבים שכנראה יצחיקו את הילדים שיכירו את סבתא טורבו; למשל מורה בשם עירנית, שעם כל הכבוד לשמה, היא המורה הכי מרדימה שיש, או מגוון שמות הזוי לבעלי חיים שהגיוני שרק מישהי כמו סבתא טורבו תחזיק על כך בעלות בנושא. כמו כן, על אף שבעיניי יש קצת "לָמֶדֶת-חַנֶּכֶת" טיפה בולטת, עדיין השיגעון הקסום של סבתא טורבו בהחלט עוטף את הספר בחגיגה פרועה אחת גדולה.

את "סבתא טורבו" אייר רמי טל, שזהו הספר הראשון שלו כמאייר, וראוי לציין שיש משהו מאוד קסום באיוריו, משהו קלאסי המלווה בקצת טעם של פעם. לא אחת מצאתי את עצמי מתבאס קלות בעמודים הריקים מאיורים ומצפה כבר לאלה שיבואו. על אף שהטקסט טס במהירות, בהחלט היה כיף להתעכב על כל איור ואיור ולחקור אותו לעומק.

ואם הבנתם שסבתא טורבו היא מגזימנית-על, אז בטח ייקח לכם פחות זמן ממני להבין ש"אלפי תנינים בכיינים" הם למעשה רק תנין אחד. בכנות? התבאסתי קשות. אבל היי, הודרכתי מההתחלה להבין עם מי יש לי כאן עסק, ונפלתי במלכודת. אז אם תבחרו גם אתם להכיר את סבתא טורבו, אל תהיו טירונים כמוני, ותזכרו בכל הנוגע אליה, שהכלל הראשון הוא שאין כללים!

גילאים: 6-8

מדד הפרצוף:

#ביקורותספרים #המלצותספרים #סקירותספרים #טלמאי #איריסאליהכהן #רמיטל #ידיעותספרים ידיעות ספרים שאוהבים טל מאי ספרי ילדים ונוער Tal-May Publishers Rami Tal איריס אליה כהן

אוסטרליהסבתא 1

 

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאיריס אליה כהן