בננות - בלוגים / / המוזות מרחוב ז'בוטינסקי
זמן הרוך
  • יודית שחר

    נולדתי על גבול שכ' התקווה, אני חיה בפתח תקווה עם שני ילדי. תקווה היא מילה משמעותית בסיפור החיים שלי. למדתי היסטוריה באונ' תל אביב וחינוך מיוחד בסמינר הקיבוצים. אני מלמדת ומנחה אוכלוסיות מוחלשות. כותבת שירה מגיל שבע, מפרסמת שירה פוליטית חברתית בכתבי עת: "קשת החדשה", "מטעם", "משיב הרוח", "מעין", "עמדה", "הכיוון מזרח", "אתגר", "הליקון", "עיתון 77" ועוד. באנתולוגיות: "אדומה", "עקלקלות", "לאחותי, כתיבה פמיניסטית" ועוד. ספר שירי הראשון, "זו אני מדברת", יצא בימים אלה בהוצאת "בבל" ובתמיכת קרן "קסת"  

המוזות מרחוב ז'בוטינסקי

p { font-size:10pt; color:black; margin:5px 15px 5px 5px; text-align:right; }
H3 {font-size:10pt; color:#666666; font-weight:bold; margin:10px 15px 5px 5px; text-align:right;}
a {color:#B4011E; font-weight:bold;}
.smallp {font-size:8pt;}
/* boxes */
.buxaLT {float:left; margin:0px 6px 6px 6px; width:40%; padding: 8px; background:#CCCCCC;}
.buxaST {margin:0px 6px 16px 6px; margin-right:20px; width:95%; padding: 8px; background:#CCCCCC;}
.buxaLT UL {padding-right: 5px;}

/* images */
.infopoped {font-size:80%; color:#967B7B; direction:rtl; text-align:right;}
.imgDiv {text-align: center; margin-right:auto; margin-left:auto;}
.imgbox {border: solid #9B9B9B 1px;}
.imgboxoff {border: 0px;}
.imgDivLeft {float:left; margin:2px 2px 2px 2px;}
.imgDivRight {float:right; margin:2px 10px 2px 2px;}
.imginline {float:left; margin:8px;}
.imgRight {float:right; margin:2px 0px 2px 2px;}

/* quote */

blockquote {color:#000000; font-size:10pt; padding-left: 10;padding-right: 10; margin-left: 5px; margin-right: 25px; border-right: #e0e0e0; border-width: 0 1 0 0px; border-style: solid; direction: rtl;}
blockquote.engq {color:#000000; font-size:10pt; padding-left: 10; padding-right: 10; margin-left: 25px; margin-right: 15px; border-left: #e0e0e0; border-width: 0 0 0 1px; border-style: solid; text-align:left; direction:ltr;}
blockquote.engq P{direction:ltr;}
ul,ol { margin: 0 0 1em 0; padding-right: 25px;}
LI {font-size:10pt; color:black; margin:5px 15px 5px 5px; direction: rtl;}

 התפרסם ב"הארץ", מוסף החג 'בדרכים', בארבעה באפריל

 

כביש ז'בוטינסקי, עשרה קילומטרים של זפת, ציר שמחבר את: תל אביב, רמת גן, בני ברק (כולל פרדס כץ) ופתח תקווה.

בפעם הראשונה שחציתי את הרוביקון הייתי חיילת לקראת סיום שירות, הציבו אותי בבסיס תל השומר. יום יום במשך ארבעה וחצי חודשים תמימים התנדנדתי באוטובוס שיכור בין אינסוף תחנות ושיוויתי נפשי למות, כמעט ודחפתי בידי את ידיות מושב הברזל מחופות פלסטיק קרוע, מתחננת שיזוז כבר, שיזוז, שייגמר הסיוט.

בי נשבעתי שכשאהיה בוגרת לעולם לא אסכים לעבור ולו פעם אחת את הדרך הכי מכוערת, הכי מזוהמת בעולם כולו.

לא עלה בדעתי באותם ימים רחוקים שסומנתי בגורל, שזהו ערוץ מרכזי שדרכו יזרמו חיי, מן הגלות בפתח תקוה שבמזרח, לעיר הולדתי האהובה תל אביב ולים הפתוח שבמערב. (על זה נאמר: אני במזרח אך לבי במערב).

גדלתי בצריף, על גבול חורשה ונחל זורם, זה נשמע כמו לקוח מאגדה של האחים גרים, אבל ילדותי עברה עלי במרכז תל אביב בין שני גשרים, גשר יד אליהו וגשר התקוה.

הנחל ואדי איילון, לפני שנכבש, נדרס, והפך לתעלת ביוב ולכביש מהיר שנקרא דרך איילון.

בלילות, כשהיה משתרר שקט, הייתי מאמצת את אוזני ומקשיבה, מדמה את רחש גלי הים נטמע ברעשי  העולם.

התשוקה לטבע ולמים נטבעה בי כבר אז.

בסופו של דבר הביא אותי הגורל לגור בפתח תקוה, עיר משמימה מוכת תריסי פלסטיק, אך רוב עיסוקי נותרו בתל אביב.

לצאת בנסיעה בז'בוטינסקי זה לצאת בהרפתקה שסופה מי ישורנה, את יודעת את שעת היציאה אך אינך יכול לשער את שעת ההגעה. את יכולה לדעת את מקום היציאה, אך אינך יכולה לשער לאן תגיעי.

בכביש המרופט, המשובש, החפור תדיר, מרומזר רמזורים מקולקלים, מנווט שוטרי תנועה לא הגיוניים, ששיגרתו מופרעת תדיר על ידי נהגי אוטובוס גברתניים, נהגי מיניבוס מהמערב הפרוע, ונהגי מכונית  היסטריים.

וכמובן הולכי רגל שפורצים לכביש ככל שיעלה בחפצם, מבלי להתרשם ממצב התחבורה ומבלי להתחשב בחייהם השבריריים.

בשלושים השנים שבהן אני נוסעת הלוך ושוב דבר לא השתנה. ומכיוון שאני משתמשת בשירותי התחבורה הציבורית, ואין לי את הפריוויליגיה להיות עסוקה בנהיגה, אני חשופה לפגעי הנוף האורבני הנשקף, מיש מש של ארכיטקטורה ישראלית מתפוררת, קירות חרוכים ואינסוף חרכי פלסטיק מושחרים חצי פעורים, הלומי פגעי זמן.

התמונה משתנה כשמתקרבים לבורסה, בצד המערבי של רמת גן בואכה תל אביב, גורדי שחקים נולדים חדשים לבקרים, ממריאים מתחרים זה בזה מי יחדור וינקב עמוק את כיפת השמיים.

וככל שהמיגדלים מתרוממים לנגוס ברקיע, כך מתעצמים הפערים בין האנשים, הרווח בין הקצוות הופך לבלתי נגיש, והחומות שבלב האנשים הולכות ומתגבהות.

לפני עשרים, שלושים שנה, יכולת למצוא את נציגי כל עם ישראל באוטובוס. היום התמונה הצטמצמה: אנשים קשי יום עמוסי סלים, חיילות וחיילים, חרדיות דוחפות עגלות, עולים חדשים ועובדים זרים בשלל לשונות וצבעים.

בשנים האחרונות מתרבים הקבצנים העולים לקושש את מנת לחמם בעיר הגדולה, וגם שיכורים ומסוממים.

האוטובוס הוא המיקרוקוסמוס של החברה הישראלית, אוכלוסיות מוחלשות משתמשות בעיקר בתחבורה הציבורית, ובהתאמה זה הדימוי הרווח. כשאני מציינת שאני נוסעת באוטובוסים, הישראלי המצוי משתאה, מצמצם עיניו ובודק 'מה לא בסדר עם האישה הזאת'.

ולך תסביר לישראלי המצוי שלא כולם חולמים על גוש מתכת פרטי ליד הבית, הרי כדבר הזה לא יעלה על הדעת בעולם הפוסטקפיטליסטי שאימצנו בכזאת חדווה וללא צל של פקפוק.

הנסיעה על ציר ז'בוטינסקי באוטובוס הפכה אותי למי שאני. שמרה אותי על קרקע המציאות, נתנה לי עיניים ואוזניים לראות ולשמוע את המקום שבו אני חיה. ללמוד את בני האדם.

 

 

 

אורו של יהודה

 

אִיש לא תָבַע אֶת עֵלְבּוֹנָה,

מָזַל, מְפַשְפֶּשֶת בְּשִמְלַת עָנִייִם

קוסֶמֶת זְהוּבים של עֶשֶר אַגורות

מוֹנָה שְנֵי שקל שישים לְצומת אוֹר יְהוּדָה.

מָזַלִיקָה, לֹא תַו נָאֶה אחד לִרְפואה

פְּצוּעה מִבַּחוץ וּמִבִּפְנים

מָטְבִּיעה כְּבוֹדה בְּפַנים ששווִים שתי יריקות

וּשְתי רגליים נֵחְשַלות בּוֹגדות

בַּבּוץ כְּמו בָּחַייִם, בְּמדרגות האוֹטוֹבּוּס,

כּוֹשֶלוֹת לְאוֹרוֹ שֶל יְהוּדָה

 

 

ההיטלטלות החד גונית על כביש לבה רותחת, בימי קיץ, או בתוך מסך ערפל הולך ומעכיר, שאף משב של גשם לא יוכל לשטוף אותו, בימי החורף, מאלצת את הנפש לברוח, להגביה, לעוף.

החלימה שומרת על הנפש בפני התרסקות על מדרכות החיים. על כביש ז'בוטינסקי כתבתי את מירב שירי, שהרי זה גם מעט הזמן הפנוי שנותר לי בין לבין.

כמו השיר הזה, שמספר על אישה באוטובוס, שספק צופה ספק חולמת על אישה שמצמיחה כנפיים ומתעופפת מעל לז'בוטינסקי:

 

שמי טיציאן 

 

וְאישה אחת הייתה

מַטָה צְוָואר בַּרְבּוּרָה לַבַן

אל עֶבֶר שמי טיציאן סגלגלים,

היא הייתה שם מעבר לחלון

אם כי השמים שמי בטון של סוף דצמבר היו

והעולם נסגר ברחם מים,

נדחקתי פנים לא פנים באוטובוס של משכימים

זגוגיותיו מהבילות מעורפלות,       

ניתן היה לשמוע בבירור כשצעקה,

לא, לא צעקה, צחקה,

צחוקה מתמר מעלה

וזוג כנפיים לבנות חזקות

צמחו לה כך פתאום משום מקום

נשאו אותה מעל העיר הקרה המפויחת,

נשבעת לך כך היה

 

 

הנסיעה בציר ז'בוטינסקי היא הדלק למודעות החברתית שלי, היא הרצון לדבר על הדוממים שאין לשון שתדבר בשבילם. היא זו שגורמת לי לעסוק בפעילות חברתית ולהפגין כנגד העוולות שהפכו לחלק אינטגרלי של החיים במדינה.

התשוקה להרמוניה, לאדמה ירוקה, למים, מימי ילדותי, העונג להפוך אבן לאחר הגשם ולמצוא מתחת עולם שלם רוחש מסתתר, את התשוקה הזאת אין לי ברירה אלא לדחוק, ולקבל עלי את עול החיים בגוש הבטון הנקרא גוש דן.

ארבעה עשר קילומטרים של מרבד בטון מזויין, משתרעים מחוף הים ועד לביתי שבפתח תקוה.

מחלון חדר המגורים אני יכולה לצפות בארובת רידינג, ואני יודעת ששם ממש רובץ הים.

פעם, ביום חורף מופז, צלול וזוהר במיוחד, ראיתי באופק נצנוץ כחול של מים. אינני בטוחה שאכן היה זה הים, או שכל כך התאוויתי עד שראיתיו. אך גם אם לא באמת ראיתי, אין זה חשוב, משום שלא קיים על פני האדמה הדבר שימנע מהנפש להתאוות ולחלום.

 

הַגֶּשֶׁר

 

הַפְּרָטִים היומיומיים מְטשטשים אֵת הַתְּמוּנָה

וְעָלֶיהָ לְהַשְׁגִּיחַ כְּשֶׁהִיא מְהלֶכֶת על גֶּשֶׁר

לְפָנֶיהָ נפרשים אֵינְסוֹף גְשרים

בסופם תָּמִיד יְחַכּוּ הַזּוֹנוֹת, הַקַּבְּצָנִים, השיכורים,

מֵאֲחוֹרֶיהָ יָמִים מיילְלִים נבעטים ברגליים חֲסְרוֹת רַחֲמִים,

אַבָּא, הִבְטַחַתְּ שתרשה לִי אַבָּא.

צֶמֶד יְלָדֶיהָ מְאֲזְנִים ברחמה, לא לִיפול אַסּוּר לִיפול, מִתַחַתְּ לפלדה המרצדת.

אַרְבַּעַת אֲלָפִים שקלִים ללא נְסִיעוֹת מנחיתים אוֹתָהּ למרצפות

רחוק מחלומות, קָרוֹב מִכְדֵי שאושר פתאומי יפרוץ

אֵת טַבַּעַת הָעֲצַמוֹת הסוגרות בְּבֵית הֶחָזֶה,

יְאַלְחֵש אֵת לִיבָּה בְּגַז קַלִיל יתפיח אוֹתוֹ

לְבלוֹן מֶשִׁי מַוְוריד שייסחוף לְעֶבֶר

וְהַרְחֵק מִשְמֵי האפֵילָה

המכבידים על הַגֶּשֶׁר

 

(השירים מתוך "זו אני מדברת", הוצאת בבל, 2009)

 

 

 

 

             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

32 תגובות

  1. איריס אליה

    שמי טיציאן שיר מעולה, מאד אהבתי.

    • יודית.
      כילידת פתח תקוה יש לי חשק לתבוע את עלבונה
      בגלל שתיארת אותה עיר מוכת תריסי פלסטיק.
      הכרתי בילדותי ונעורי גם אוירה אחרת של
      ישוב בו אנשים מכירים וחברותיים,
      שיש בו גינות ירוקות פורחות,ובית חולים חשוב
      החווה החקלאית הלימודית של התיכון בנוה עוז
      פרדסים וחולות באזור כפר גנים ושבט הצופים
      גם בתל אביב האורבנית לעייפה
      בה גדלת על יד הגשרים במיקום סואן
      יש פנים מגוונות לפי סוגי השכונות ואוכלוסייתן
      אי אפשר להדביק תוית סטריוטיפית על עיר שלמה
      כי יש בה מגוון טיפוסיםבאזורים שונים מאוד מבחינה סוציואקונומית
      ואת מעידה על עצמך כרגישה מבחינה חברתית
      בעלת מודעות חברתית? אשמח לתגובתך.

      • עם כל הכבוד מיכל, גם אם אני 'חברתית', יש לי רישיון לראות את פתח תקוה ככל שיעלה על רוחי.
        אין שום דבר חברותי בפ"ת. בבניין שלי הדיירים בקושי מכירים אחד את השני, שמונה דירות בסך הכל.
        ומה לעשות, אין פרדסים, ואין בתים ישנים. הקבלנים הרסו הכל, כולל כמה עצים יפים שהכרתי, והקימו שיכונים.
        עיר מכוערת להחריד, בלי נשמה.
        לתל אביב יש נשמה, גם לכיעור שלה יש ייחוד,
        וזה ההבדל מפתח תקוה.
        בנוסף, גם אני מספרת שהיה לי נחל וחורשה בילדותי בתל אביב, אבל זה בלשון עבר. ילדותך בפתח תקוה לא אומרת כלום על פתח תקוה היום.

    • תודה איריס.

  2. תמי כץ לוריא

    היי יודית
    איזה כיף שוב לקרא אותך
    נהדר
    מקווה שנתראה בקרוב!

    • היי תמי,
      באמת שמזמן שלא. אשמח להיפגש.
      אימצתי את קפה נח לבית הקפה שלי.

      • כמה נחמד שאפשר לשבת בבית קפה ולפטפט על ספרות, כמו אשת בוהמה אמיתית, ולבכות על המצב, ועל העבודה ועל כמה קשה, ועל זה שאין מוזה. החיים קשים

  3. תיאור אמין ויוצא מן הלב של האורבניות הישראלית
    מזדהה לגמרי והשירים יפים מאד צומחים מתוך הנוף הקשה הזה

    • תודה ריקי, אין לי תיאור אחר, זה נוף חיי. הייתי מתה שיהיה ירוק יותר, יום אחד זה יהיה.

  4. טקסט נוגע ומכמיר באנושיותו ואני אוהבת את השירים

  5. יודית מאד מזדהה עם כתיבתך.
    אולי כי גדלתי ביד- אליהו. אני גרה בבני- ברק נוסעת באוטבוסים, עבדתי בפ"ת, בנותי למדו ב'שובו' פ"ת וציר ז'בוטינסקי מוכר לי(וגם להן).

    מעבר לכך הנך כותבת מענינת.

  6. גם אני נוסעת באוטובוסים, בד"כ קוראת בדרך ולא מסתכלת על הנוף, ככה אני.

  7. היי יודית,
    נהניתי לקרוא, כבר בעיתון.
    הדרך הזאת… קודם כל הייתה היציאה מאיפה שגרנו (שנים רבות) לתל-אביב… הייתה הנסיעה שלי , מדי יום, ובמשך כמה שנים, לעבודה בעל המשמר (זמן מצוין לכנפי אספלט, לחלימה ושירה)… ולפני אלף שנה הייתה הדרך לקרובי משפחה. ובעצם עד היום, הנסיעה שלי (באוטובוס או שירות) לעבודתו של בעלי בפ"ת. עורק מפויח כזה, אבל תמיד מלא חיים. היום רוב "הבתים" שלאורכו (יפה "עשרה קילומטרים של זפת"), הן כוכים עצובים לעובדים זרים. דרך קשה ומעניינת. תודה.

    • לאה, אני כל הזמן רוצה לכתוב לך ולא מוצאת את המייל, כמה אהבתי את 'ורד הלבנון'. וכמה הרגשתי קרובה, כבת למשפחה עם מנטאליות, תרבות דומה. ספרדים טורקים.
      אני עוד אכתוב על הספר החזק שלך ואשלח לך לינק.
      (צריכה זמן פנוי)

      • רוצה את המייל של לאה, יודית? אני יכולה לשלוח לך.

      • תודה יודית! שמחה וגאה לשמוע. ומסקרן אותי מאוד מאוד. אם אין עדיין המייל, כתבי לי דרך בננות. ואפשר גם לבקש מרני. רק טוב.

  8. יפה כתבת , יודית.
    גם אני נסעתי בעורק הזה בראשית-אמצע שנות השמונים, תחילה ל"בית צבי", שם למדתי, האוטובוס גם עבר שם קצת, ואחר כך, באמצע שנות השמונים, גרתי איזו תקופה עם אדם ז"ל שלי בקריית מטלון, היה לו שם בית קטן, והייתי נוסעת את הדרך הזו לתל אביב וחזור. איזו זכרונות העלית בי.

    ולאהל'ה, איזו בידור, אז זו הדרך שעשית לעל המשמר כל בוקר? אני הייתי נוסעת מתל אביב בקו 27 לתנמה מרכזית ומשן לעל המשמר. טוב, לשמחתי עשיתי זאת רק פעם בשבוע. וגם על קו 27 היו חוויות.

    ואגב, יודית, גם לי אין רשיון נהיגה עד היום. זה או מוניות או קו 24 מבחינתי, נוסעת עם פיליפיניות ונוער גימנסיה וקצת קשישים.

    • והיום אני נוסעת שם לאמי, בבית האבות רקנטי. איזה קטע. איך השנים עוברות. ואנחנו מזדקנים…

      • יעלה, הייתי שם אתמול בערב, אני כל כך מקווה לפגוש אותך שם יום אחד, אפילו במקרה. אני אחפש ערימת תלתלים, כן?

        • עדיין ערמת תלתלים, כן. זה עדיין נשאר חחח..
          אני לא מגיעה לשם הרבה, בגלל בריאותי שהיא לא משהו. בסדר פסח, אחי הביא אותה אליו, ושם עשינו את הסדר. אבל היא כבר כמו גל עצמות וזומבי אימא שלי, בקושי זוכרת משהו, הכול מבולבל אצלה, והיא שוקולת בטח לא יותר מארבעים קילו, כואב הלב עד מאוד. למרות שהאוכל ברקנטי דווקא טוב, והם עושים אוכל תורכי-בולגרי, והיא אוהבת את זה, אבל אין לה כבר שום תיאבון. אני מתפלאת שהיא מחזיקה מעמד, היא מעל ל-84 כבר.

          • אמי במאי תהיה בת 85, טפו טפו צלולה לגמרי, עצמאית.
            זה כמו נס מי מחזיק מעמד מי לא. רק לאלוהים יש פתרון כואב הלב, נכון? לפעמים אני מסתכלת על היד שלי ורואה את היד שלה, ואז נבהלת, יד של אישה בת 85. זה נטמע בי, הגיל שלה, הקושי שלה, הידיעה שאם אמשיך לחיות כל זה מחכה לי. התרופות מאריכות חיים, לא תמיד בצדק. למי שצלול ורוצה לחיות זה בצדק, אבל בבתי אבות סיעודיים יש אנשים שהם כבר צל. ובכלל לא רוצים לחיות.

    • יעלה, גם איתך יש לי קווים מצטלבים. התרבות של אימא למשל. ושתי האימהות שלנו שבמטלון, ועכשיו את מוסיפה. בסוף נפגש אין אפס.

  9. לפני עשרים, שלושים שנה, יכולת למצוא את נציגי כל עם ישראל באוטובוס. היום התמונה הצטמצמה: אנשים קשי יום עמוסי סלים, חיילות וחיילים, חרדיות דוחפות עגלות, עולים חדשים ועובדים זרים בשלל לשונות וצבעים. בשנים האחרונות מתרבים הקבצנים העולים לקושש את מנת לחמם בעיר הגדולה, וגם שיכורים ומסוממים.
    ______________
    האוטובוס הוא המיקרוקוסמוס של החברה הישראלית
    _______
    מאד יפה כתבת יודית וגם ההתבוננויות, והמשפט רק שיש כאן איזה דבר והיפוכו …
    כנוסע מתמיד 🙂 החלק הראשון נכון והמשפט השני יפה 🙂

    • לא הבנתי אבנר, מה השאלה?
      מה שקורה באוטובוס זה מה שקורה גם מחוץ לו.
      זה אתה אבנר מעין השופט?

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ליודית שחר