בננות - בלוגים / / על החירות של בעלי החיים
זמן הרוך
  • יודית שחר

    נולדתי על גבול שכ' התקווה, אני חיה בפתח תקווה עם שני ילדי. תקווה היא מילה משמעותית בסיפור החיים שלי. למדתי היסטוריה באונ' תל אביב וחינוך מיוחד בסמינר הקיבוצים. אני מלמדת ומנחה אוכלוסיות מוחלשות. כותבת שירה מגיל שבע, מפרסמת שירה פוליטית חברתית בכתבי עת: "קשת החדשה", "מטעם", "משיב הרוח", "מעין", "עמדה", "הכיוון מזרח", "אתגר", "הליקון", "עיתון 77" ועוד. באנתולוגיות: "אדומה", "עקלקלות", "לאחותי, כתיבה פמיניסטית" ועוד. ספר שירי הראשון, "זו אני מדברת", יצא בימים אלה בהוצאת "בבל" ובתמיכת קרן "קסת"  

על החירות של בעלי החיים

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4

st1\:*{behavior:url(#ieooui) }


/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt;
mso-para-margin:0in;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}

 

נולדנו משועבדים. מהרגע שבו אנחנו נחשפים לאור העולם אנחנו מגששים אחר פיטמה להיצמד.

אנחנו גשמיים: ניזונים, מפרישים, מתרבים.

אנחנו בעלי חיים, עבדים לצרכינו הפיסיים.

מינקות המוח שלנו מובנה אבולוציונית לערוצי תחושה, ערוצי חשיבה.

ולא רק שמובנה מראש בדפוסים, החברה החובקת אותנו סוללת לנו את דרכי החשיבה, מטמיעה בנו מהו אדם, איך חושב אדם, איך מתנהג אדם. מה נכון, מה יאה, מה לא.

מהם הסיכויים שיקום אדם בעל מחשבה חופשית עצמאית בתוך החומות המובנות הללו?

מהר מאוד לומד האדם על בשרו שלא טוב להיות עצמאי במחשבה ובמעשה, משום שחריגים משלמים מחיר על חריגותם.

אדם נחשף יום יום למסכים מהבהבים שטיפת מוח, מה צריך לאכול, מה צריך ללבוש, מיהו האדם הנאות.

אם לא הפנים את המסר בילדותו, בגיל ההתבגרות ההורמונים והבדידות יכוונו אותו להיות האדם ה'נכון'. במידה ולא העונש על האינדבידואליות יוכפל וישולש. הוא ינודה מקהילת בני האדם.

לפעמים אני מסתכלת על התלמידים שלי וחושבת איזו מן עבדות זו להיות תלמיד בית ספר.

ואלה עבדי השמנת של העולם המערבי, חלק גדול של ילדי העולם צריכים להתפרנס למחייתם.

מי המציא אם כך את הרעיון שאדם בן חורין לבחור. לבחור מה? אדם שנולד עם מנת אייקיו מסויימת, בסביבה מסויימת וחייב להתפרנס, איזה חופש באמת כבר יכול להיות לו.

בעולם המערבי קיימת הבחירה, התיאורטית לפחות, בתעסוקה. אבל החברה הקפיטליסטית מתעתעת, בשם חופש ההגשמה היא שולחת אנשים לעבודה מבוקר עד לילה,  במקומות מפתים לכאורה שמוגדרים כ'קריירה'.

דוגמא טובה היא עבדי ההיטק, עבדות נוצצת שמוצצת מבני המזל שהגיעו למגדלי ההייטק את החופש ואת החיים.

ומה הסיכויים של אם פמיניסטית להגשים את עצמה מבחינה תעסוקתית. רוב המישרות הקרייריסטיות היום לא מתחשבות באימהות, וברגע שאישה בוחרת להגשים את עצמה בקריירה, החופש שהיא כביכול לוקחת לעצמה מתקיים על חשבון ילדיה. ואל תספרו לי שזה מתפקיד שני בני הזוג לדאוג לילדיהם, נדירים הגברים שמוכנים לוותר על משרה לטובת החיתול והמטרנה.

האם אם שמגשימה את מאווייה האישיים ומצליחה בתחום תובעני שגוזל ממנה שעות רבות היא אדם שלם יותר, בוחר? האם בעצם הגשמתה היא לא גוזלת מילדיה את הזכות לחיות בסביבה מוגנת ואוהבת יותר? (וזאת בתנאי שלאם יש את היכולות הללו). האם אם שבוחרת בחירות ההגשמה היא לא אישה אנוכית שגוזרת על ילדיה נטישה יום יומית ארוכה, והפקרתם בידי תחליפי אם שלא תמיד ברורה איכותם?

ונשאלת השאלה מה זה להיות בן חורין, האם בעצם ההגשמה האינדבידואלית, מותר או רצוי להפקיר את החברה שמסביב. מה גבולות החופש. או שאולי אמות המוסר הפרטיות יכולות לדרוש ממני לדאוג לחלשים ממני, ובכך אחווה את הגשמת החירות הפרטית שלי.

התשובה שלי היא שנולדנו עבדים, עבדים פיסיים. והחירות האמיתית היא לנווט בתוך השעבוד הפיסי ולהצמיח כנפיים.

הלכתם פעם על מידרכה בעיר, שמלת בטון כבושה מזוהמת, ולפתע השגחתם בציץ שברירי שצץ לו בין אבני המידרכה? זו החירות שלי. בדיוק כמוהו. חוסר הסיכוי להעז ולחפש את קרני השמש מבין סדקי המדרכה.

מבעד לשמלת בטון הקיום, הפיסי, החברתי, אני מחפשת את קרני האור של המחשבה העצמאית שלי. את הראייה שלי, למרות התניית שרירי העיניים המצלמים תמונה, והתניית תרגום המציאות של המוח, אני מנסה ככל יכולתי לשמור על החירות בפיענוח הצילום על פי אמות המידה הפרטיות, המוסריות שלי.

וניתן לפטור בכלום את הסדקים הללו, משום שמה כבר יעלו חרירי סדקים בג'ונגל הבטון. אני לא מזלזלת, אלה ביטויי החירות האישית שלי בעולם העבדים, והם שמאפשרים את קיומי השפוי.

 

 

זו אני מדברת

 

שֵׁרוּת לָקוֹחוֹת שָׁלוֹם זוֹ אֲנִי מְדַבֶּרֶת

כֵּן, בְּמַה אוּכַל לַעֲזֹר,

מִצְטַעֶרֶת גְּבֶרֶת אֲנִי יוֹדַעַת שֶׁהִמְתַּנְתְּ הַרְבֵּה בַּתּוֹר

לֹא, אֲנִי לֹא יְכוֹלָה לְהַעֲבִיר לְאַחֲרַאי מִשְׁמֶרֶת,

גְּבֶרֶת, פֹּה הַשִּׁיטָה מְדַבֶּרֶת, אֲמָנָה, מָשׁוֹבִים עַל בִּצּוּעִים,

בּוֹנוּסִים לְמַשְׁאַבִּים אֱנוֹשִׁיִּים מִצְטַיְּנִים,

וּבְרֹאשׁ חֹדֶשׁ מַשְׂכֹּרֶת שֶׁלֹּא גּוֹמֶרֶת לְכַסּוֹת

עַל שָׁרְשֵׁי הַשְּׂעָרוֹת הַלְּבָנוֹת.

(גְּבֶרֶת, אַתְּ לֹא שׁוֹמַעַת שֶׁהַתִּינוֹק שֶׁלָּךְ בּוֹכֶה?)

 

זוֹ אֲנִי מַעֲנֶה אֱנוֹשִׁי מְדַבֶּרֶת אֵלַיִךְ

עֶשְׂרִים וְאַרְבַּע שָׁעוֹת בִּימָמָה שִׁבְעָה יָמִים בַּשָּׁבוּעַ

אֲנַחְנוּ כָּאן, אַמָּה לְאַמָּה מִתַּחַת לָאֲדָמָה

מִצֵּאתָ הַחַמָּה עַד לְצֵאת הַנְּשָׁמָה

בְּמָקוֹם שֶׁקּוֹרְאִים לוֹ אוֹפֶּן סְפֵּיס, מוּאָרוֹת נֵיאוֹן

לְלֹא חַלּוֹן, שֵׁרוּתִים בַּפִּנָּה וְאַחֲרָאִית שֶׁמַּאֲזִינָה

וְקוֹנֶסֶת כְּשֶׁאֲנִי אוֹנֶסֶת בְּצוּרָה לֹא מְנֻמֶּסֶת

אֶת חֲבִילַת הַשְּׁקָרִים הַשָׁוָה לְכָל נֶפֶשׁ,

גְּבֶרֶת, זֶה לֹא מְשַׁנֶּה מָה אַתְּ אוֹמֶרֶת,

(הַתִּינוֹק שֶׁלָּךְ לֹא מַפְסִיק לִבְכּוֹת)

לְכָל אִישׁ יֵשׁ תַּג מְחִיר וְשֶׁקֶר מַזְהִיר שֶׁמֵּאִיר

אֶת דַּרְכּוֹ מִמָּרוֹם.

בְּמַה אוּכַל לַעֲזֹר?

 

(מתוך סיפרי, 'זו אני מדברת', הוצאת 'בבל', 2009)

 

 

18 תגובות

  1. השיר הזה לא זקוק להסבר.
    וההסבר הזה לא עושה אותו יותר חכם ו\ או צודק.

  2. יודית שחר

    הסבר לשיר?? אין פה הסבר לשום שיר.
    ממליצה לחשוב לפני שלוחצים על הגב.

  3. יפה שירך.
    זועק את זעקת המנוצלים תחת עול הקפיטליזם , בכל תקופה יש פרעה.
    וגם החירות שאת מתארת היא פתח הצצה בלבד, ולא חירות אמיתית
    החירות הרוחנית היא החירות האמיתית משוחררת מכבלי האגואיזם והחומר
    או לפחות שואפת לזה
    זו עבודה פנימית קשה ממושכת לאזן בין שתי המגמות האלה בנו.
    שנזכה ליציאת מצרים אמיתית ,יודית, וחג שמח

  4. גם אני חושבת כמוך על האם שעובדת יום שלם, ואיני יודעת אם אני פמינסטית בגלל זה.

    במקום שילד סובל איני פמינסטית כלל.

    באמת החרות היא בתוך הדברים השגרתים לכאורה.

    ושירך יפה.

    • יודית שחר

      אביטל, מה שלומך?
      שמעתי שיש לך ספר חדש, מזל טוב.
      אני אחפש אותו.
      נכון לעכשיו אני עדיין קוראת את ורד הלבנון של איני, כך שזה לוקח לי קצת זמן.
      (בדרך כלל אני קוראת כמה ביחד)
      ספר נהדר, אני מתכוונת לכתוב עליו.
      ציפיתי לתשובה כמו שלך, ואני לא חושבת שמה שאמרתי כאן סותר פמיניזם. כפי שניסיתי להסביר ללי, הפוסט פמיניזם לא סותר את הנשיות שלי.
      ולפיכך הדאגה לילדים שלי לא סותרת את היותי פמיניסטית. היא רק מחדדת את הדילמה שלי, שאין כמעט משרות אם. בתור פמיניסטית אני רוצה להגשים את עצמי מבחינה תעסוקתית ואינטלקטואלית, אבל תמיד חישפתי חצאי משרות כשהילדים שלי היו קטנים, כי היה חשוב לי להיות איתם כמה שיותר. אני לא חושבת שמישהי הייתה יכולה למלא את מקומי טוב כמוני.
      למעשה את שני ילדי גידלתי בבית עד גיל שנתיים וחצי, כך שחמש שנים מחיי הבוגרים 'בזבזתי' עליהם. וזה היה מעשה מאוד נכון לטעמי. הילדים נפלאים.
      ואימא שלהם עדיין פמיניסטית למרות.
      ושיהיה בהצלחה גדולה עם הספר אביטל, מקווה להיפגש באיזו הפגנה עסיסית שוב.
      וחג שמח ואביב מאיר.

  5. תַּלְמה פרויד

    אכן, מענה אנושי מאוד.

    חג שמח, יודית.

  6. כמהלך על בהונות וקליפות ביצים אני רוצה ללחוש לחישה חלשה, כמעט בלתי נשמעת, לא פמיניסטית, לא פוסט-פמיניסטית, ואפילו לא פוסט-פוסט:
    לעתים נדמה לי (ואולי אני רק הוזה) שהתבנית המשפחתית הישנה — אם, אב, ילדים — אולי עדיפה.
    אני אומר את זה בהיסוס ולא כדי להתריס.
    למען האמת, זאת המסגרת היחידה שאני מכיר זה עשרות שנים באופן אישי, וגם אצל בנותי.
    כנראה ששמרנות-מה כירסמה בי את יצר ההרפתקנות והשלמתי עם המוסד הישן המבוסס על הרגל שנהפך לטבע.

    • גיורא, המוסד הזה טוב למי שטוב לו בו. אבל המציאות מראה שיעור גירושין שעולה ועולה.
      אי אפשר להחזיר את הגלגל, והוא גם לא היה מוצלח מי יודע מה. משום שקשה מאוד לדרוש מאישה לגדל את הילדים לבד כמעט, גם לצאת לעבודה, וגם להיות מאושרת כשבעלה עושה את ה'קריירה', ואילו היא 'העזר כנגדו'. משום שבישראל, תשעים ושניים אחוזים מהגירושין הם ביוזמת האישה.
      וגם הילדים לא היו מאושרים יותר.
      אני למשל תעבתי את ילדותי מהסיבה שהייתי עדה לשנאה הנוראה שרחשה בין אבי לאמי.
      הייתה לי ילדות אומללה, מזל שהיה לי ואדי לברוח אליו בתל אביב.
      והילדים שלי מעידים על אושר, למרות שהם חיים עם אימם וללא אביהם ביום יום.
      אז אין רע וטוב חותך, כולל, צריך לחפש את הטוב והנכון במה שיש ונמצא.ומוסד הנישואין מתפורר בימינו.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ליודית שחר