בננות - בלוגים / / על 'פואטיקה כאתיקה של הפסיכואנליזה'
כרמית רוזן
  • כרמית רוזן

    1978. תואר ראשון למדתי בתל-אביב, ושבתי לחיפה ללימודי תואר שני - ביבליותרפיה. בדרך עברתי בהודו, ולמדתי הדרכת יוגה בווינגייט, וגם אצל מירה ארצי-פדן, יוגה נשית. פרסמתי שירים ב-מטעם, כתב עת לספרות ומחשבה רדיקלית וכתבתי תיזה באונ' חיפה - השיח על גוף האישה: אתנוגרפיה של קורס יוגה נשית. עובדת כביבליותרפיסטית במרכז הורים וילדים ובבית-ספר יסודי וכן כמדריכת יוגה להיריון ולנשים.

על 'פואטיקה כאתיקה של הפסיכואנליזה'

 

 

 

 

 

 

 

 

כלומר על הרצאה תחת שם זה, שנתן מר עידן אורן ב-7.2.09 בפורום תל-אביב של הפורום הבינלאומי של השדה הלאקאניאני

 

הייצוג התל-אביבי לפורום הבינלאומי של השדה הלאקאניאני מצוי בבניין ברחוב מרמורק, שהחושך של מוצאי שבת לא סימן בשום ייחוד. גרם מדרגות דהוי, ישן, הוביל למרתף מעט אפלולי. גברת עם מבטא ארגנטינאי לקחה את הפרטים שלי ושלושים שקלים, וערגליות ותה המתיקו לי את דקות ההתמקמות כשחיכיתי להרצאה, אהה, אז זהו מקדש המעט של מדעי החברה והרוח, חשבתי לעצמי, כאן אבן השתייה. לפה מובלים דוקטורנטים צעירים, משוררים מועשרים, הפסיכואנליטיקאים של היום ומחר, כל מי שכמוני, רוצה להיות עם אצבע על הדופק גבוהה גבוהה… נוף תל-אביבי מוזר נפרש בחדר, עם ניחוח אירופאי קמעה שנדף מז'קטים של כמה מהגברים, עם בני סימנים שהציעו שאולי חלקם הומואים. היו דודות וגברות לצד בחורות צעירות דרוכות, ונגעו בי תווי פנים חמימים עיניים גדולות וגם הרבה פשטות של אנשים מבוגרים ונשים שעברו הרבה, עידנו. משהו הזכיר התכנסות של קן וכולם לגמו מהתה ההסתדרותי.

 

כשהכול התיישבו בכיסאות הפלסטיק הלבנים, מישהי הסבירה קצרות על לאקאן והעבירה את שרביט הדיבור לעידן אורן (אך סיים את התיזה שלו, הסתבר). ההרצאה היתה כמעט חוויה אסתטית בפני עצמה, פקעת של טקסטים. הגעתי למסקנה שכל ניסיון שלי לתאר אותה יחטא בצמצום או בפשטנות, אבל הנה התמצית המסקרנת שלה, כפי שמופיעה באתר "פסיכולוגיה עברית". http://www.hebpsy.net/temper_calendar.asp?t=0&id=1641 (אבוי, הטקסט דולל. אפשר גם בעמוד האירוע בפייסבוק: http://www.facebook.com/event.php?eid=52601470685&ref=mf 
 

אהבתי במיוחד את הפרשנות שהוסיף אורן לשיר 'אורן' מאת לאה גולדברג http://www.tapuz.co.il/blog/ViewEntry.asp?EntryId=1026486 : לדידו שתי המולדות, ביניהן תלויות ציפורי הנוד של כל אדם, הן מולדת השפה המובנת, הסטנדרטית, המשותפת, ולעומתה מולדת שהיא תהום, ארץ לא מדוברת, שאין לה ייצוג. בהשראת ביאליק כרך עמדה פרוזאית למולדת הראשונה, ועמדה פואטית כנובעת מן השנייה. הפואטיקן, אמר, הוא בוגד (תפישה רומנטית, העירה מישהי), ולא סתם, בוגד כפול: בוגד בלב – משתמש במלים לצאת מן התהום, ובוגד בשפה, כי הוא משבר אותה, מנביע אותה מתוך אותה תהום. מכאן הכתיר את הדיאלקטיקה שבפואטיקה כיסוד מהותי בטיפול פסיכואנליטי.

 

לאורך הערב ישב לצידו מי שנתגלה כמורה שלו ושל רבים מהנוכחים, בתפקיד ה"מתדיין". עם הסיום הוא קצר עליו הלל, ובצדק, להקשיב היה מאלף באמת. הפרופסור-האב השתמש בהרצאה כמקפצה לפוליטי הקונקרטי. דן בטענה "אין עם מי לדבר", או "אין פרטנר", כנובעת מהעמדה הפרוזאית של "לא לגעת בתהום". החדירה של חמאס ואחמדניג'אג' למרחב המוגן של החדר היתה מעין התנסות קטנה בגבולי, נקודת קיצון שמעידה על הכלל.

 

כמי שלא מצויה מספיק בשיח הלאקאניני, ומכירה בעיקר את שמות הצופן: מסמן, מסומן, סמלי, ממשי, דמיוני, הקשר הבורומאי – הכול היה מובן ובשפת בני-אדם (ועל זה התפלאו הנוכחים, שהנה, אפשרי לעשות כך שיח לאקאניאני כשיר ושלם  J) 

 

אבל נשארתי עם כמה טרדות:

  • אורן הציג את ספת הפסיכואנליזה ובכלל את הטיפול הדינמי כשרויים בסכנת הכחדה בשל המדיניות של חברות הביטוח האמריקניות לממן טיפולים התנהגותיים וקוגנטיביים בלבד. את השיח בין המטפל למטופל הציג כהפקה של מוזיקה מהנביעה של התהום, מכל מה שביומיום הוא רעש, טעות, או שונות לא מוסברת. משהו בשיח שלו איים עלי, אולי בקונטקסט של הפורום במרתף. כאילו שירה באמת טמונה במעמקים ולא יוצאת, מוגבלת לחדר הטיפולים או לאינטלקטואלים. בעיניי חטא מעט בגיטואיזציה לפואטיקה, ושם אותה בהסגר בחדר הטיפול. הסימון של הטיפול ההתנהגותי והקוגנטיבי כמוקצה ונחות, עלול לפספס את הדיאלקטיקה ככורח, את האמונה ששירה או תשוקה יש להן כוח מהפך והן יבקעו מכל מקום.
  • אורן הציג כמה ציטוטים פסיכולוגיסטיים נפוצים, שלדבריו מסמנים את הסדר החברתי ואת החריגה ממנו, ולא באמת מקשיבים למטופל. הוא בחר לצטט אותם בגוף נקבה באופן מצחיק-מגחיך את המציאות הקונקרטית הנשית המתגברת בפרופסיה של הטיפול. למשל: "אני שמחה שאתה אומר לי את זה" (כשהמטופל כועס על המטפלת), או "לגיטימי שאתה מרגיש ככה", או "I am sorry that you feel this way". הפלסטיק של ההיגדים האלה מהדהד, אין ספק, במיוחד לאוזן לא אמריקנית. אבל אני תוהה, האם אפשר להיטפל להיגדים מסוימים, לעתים כושלים, בתוך קונטקסט שלם שנבנה בקשר. ומה לגבי האימא הוויניקוטיאנית ה"טובה דייה"? גם אם כזו, יש להניח, נופלת לעתים לזרועות הסדר הציבורי. 
  • ומה לגבי הלא מילולי? הגם שאורן הזכיר נגינה, בכי ושחוק,  הגוף כמופע או כמבע נעדר מן ההרצאה. ואם אומרים משפט יבשושי כנ"ל שכזה, אך הפנים רכות ומלאות הבעה? איפה הפואטיקה של הגוף?
  • והערה אחרונה, שחוזרת לכותרת, שמציבה בעוצמה שלושה שדות כוח: אתיקה, פואטיקה, פסיכואנליזה. נדמה ששירה או פואטיקה לכשעצמה כבר לא נחשבת מספיק היום, והיא זקוקה למשקולות כובד מודרניות, אחרות, מעין צידוק, להתחרז איתו. הסמנים האלה משרטטים מפה של הון תרבותי שהשירה כמו חייבת להיתלות בו כדי לשרוד. ואפשר להתנחם: מכאן דיאלקטיקה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 תגובות

  1. לפסיכואנליזה אתיקה משלה. אם מרבית הטיפולים הנפשיים כיום מבקשים לאפשר לאדם להיטיב לתפקד, להיות מודע לעצמו או אף להצליח, הרי שהפסיכואנליזה מבקשת לאפשר לתשוקותיו הייחודיות של האדם להיארג באופן אורגני יותר בנסיבות חייו. בהרצאה תבוסס הטענה שניסוח זה של תכלית הפסיכואנליזה מדויק יותר מאשר ההכרזות החוזרות ונשנות של פרויד, שתכלית הפסיכואנליזה, כענף של המדע, למוסס אשליות לטובת יחס מציאותי אל העולם. הכרזותיו אלו יוצגו כסותרות באופן מהותי עמדות אחרות שהביע. הסבר יוצע לסיבות בגינן סתירות אלו לא זכו להתייחסות במסגרת כתביו של פרויד, ויותוּו קווים לדיון הנעדר הזה. על בסיס דיון זה תנוסח ההצעה הבאה: על האנליטיקאי לנקוט עמדה פואטית ביחס לדיבורו של המטופל. הטיפול הפסיכואנליטי יתואר כתהליך מבוקר של הברחת תשוקה מעיניהם של שומרי הסף של התודעה, מן המִלים, והפסיכואנליטיקאי כמי שכורה אוזנו אל הסדקים בתודעה, אל הבגידה בדיבור. העמדה הפואטית היא זו המאפשרת לפתוח את הדיבור לדיאלקטיקה, כך שתהפוך אדמת הדיבור מאדמה קשה לתחוחה—לזירה עליה יוכל להתרחש המאבק בין האפקטים של התשוקה, שיתוארו בהרצאה כאירועים חסרי בית בזמן, ובין אירועים קנוניים ומיושבים (ובה בעת, להישמר שמא תהפוך האדמה לטובענית). מטרת הפסיכואנליזה היא, אם כן, בלשון אחרת, לכונן אדם שמעורב (implicated) בדיבורו, בתודעתו, באופן שהוא לא של הזדהות אך גם לא של ניכור. המעורבות הפואטית תתואר ככזו.
    על בסיס העמדה האתית שתנוסח, תבוקרנה עמדות שונות הרווחות והולכות כיום בפסיכותרפיה ובפסיכולוגיה הקוגניטיבית-התנהגותית, במיוחד אלו ה"evidence based", כעמדות המתכחשות לכך שהן פועלות מתוך אידיאל אדם שהולם דרישות של חברות ביטוח וקונבנציות באשר לאופן החיים הראוי. הסכנה שהפסיכואנליזה רואה בכך היא שהקרקע עליה חי המטופל על פי תשוקותיו הייחודיות מצטמצמת במידה שהדיאלקטיות של הדיבור מצטמצמת באוזני המאזין לו. סכנה זו גוברת בקרב מי שהפרקטיקה שלהם מונחית על ידי פרוטוקולים, ראיות ואמונה ביכולת למלא חסכים באמצעות "אמפתיה". מנקודת המבט של ההצלחה- הנגינה, הבכייה, והשׂחוק אילמים

    • אלמוני זקן ומדוכדך

      קראתי פעמים:אנא העירי עיני הכהות:
      אך זה קשור לספרות? נניח,אם תומאס מאן היה מקשיב בשבע אוזניים הרצאה הזאת,אך זה היה משפר את דוקטור פאוסטוס? ואיך יכולים המילים האלה להועיל לשיר הבודד שפירסמת קודם?
      יש משהו שנעלם ממני פה?

  2. אני שמח להגיב בקצרה על הביקורת היפה.
    באשר לבגידה הכפולה של הפואטיקן – אני רוצה להוסיף הערה. על מנת שבגידה תתאפשר, חייבת להיות מסירות הקודמת לה (ובמקרה של בגידה כפולה, מסירות כפולה). הרי הבגידה היא מהניהיליסט והלאה; רק המאמין בוגד. הפואטיקן, לכן, בוגד כפול מן הטעם האחד שהוא מאמין כפול. הוא אינו מוכן לוותר על מה שהמדען או היחצן מוכנים לוותר עליו, מצד אחד, אך לא על מה שהמתבודד או ה"מטורף" מוכנים לוותר עליו. מהותה של העמדה הדיאלקטית כפי שהצגתי אותה היא מחויבות לשמר את מתח הנאמנות הכפולה הזו (והבגידות המתחייבות ממנה) ולא לוותר על המתח הזה לטובת "ניצחון" או "הגעה" באחד השדות בלבד. ויתור זה מאפיין תפיסות עולם אחרות או דוקטרינות אחרות לטיפול נפשי, גם אם אלו טוענות שהן "מושתתות-ראיות" ("evidence based"), כלומר שאין להן תפיסת עולם ערכית. הפסיכואנליזה מסייעת לחשוף את העובדה שיש להן תפיסת עולם ערכית ולנסח את ערכיהם. והרי "עם עובדות אי אפשר להתווכח" (לכן הן נצמדות ל"ממצאים"), אבל עם ערכים אפשר וכדאי להתווכח.

    באשר לטרדות שהעלתה כרמית:
    • באשר ל"גיטואיזציה של הפואטיקה". גם אני מאמין, בכל מאודי, שהשירה או התשוקה ינבעו, בהכרח, מכל מקום, בכל מקום. יותר מזה, אמונה זו היא הבסיס לתפיסה שהצגתי. לכן אני שמח מאוד על ההערה הזו, שלימדה אותי שהייתי צריך להדגיש את הנקודה הזו יותר בהרצאתי. אומר על כך כמה מלים. כוונתי הייתה לנסח, במידת מה של דחיסות, את האופן בו הקשב המשורר, כפי שאני מכנה אותו, מאפשר לְחַיות את המוזיקה בדיבור היומיומי והסתמי של המטופל, שביומיום לרוב איננו נותן אפקטים מוזיקליים, ומותיר, לכן, את הדיבור קונקרטי, שלא מתקשר את ה"פנים" של האדם (למעשה, הפנים מופרד מן החוץ בדיוק מן הטעם הזה, שהמוזיקה שבדיבור לא נשמעת, אך לא ארחיב על כך). טיפול פסיכואנליטי שמתחיל באמונה של המטופל שהאנליטיקאי יודע שפת סוד, ושהוא אולי מציל, אפילו, מתחיל כראוי. זוהי ההעברה (הטרנספרנס) שהתפתחותה היא בבחינת תנאי הכרחי להצלחה של טיפול פסיכואנליטי. עם זאת, אין זו מטרת האנליזה. האנליזה תושלם (במידה שאפשר לומר דבר כזה) כאשר האנליטיקאי יאבד מעמד זה בעיני המטופל, שכן זה ידע אז (בגופו, הוא לא חייב "לדעת" זאת באופן רציונלי או לוגי בשביל להבריא) שבכוחו לדבר את עצמו, פנים וחוץ.

    • באשר לטיפולים ההתנהגותיים והקוגניטיביים- לא טענתי שהם מוקצים או נחותים (גם אם הם מוגבלים מאוד) אלא שההשוואה, המתבקשת לרוב על ידי חברות ביטוח, "איזה מן הטיפולים יעיל יותר?" – היא המוקצה והנחותה בעיני. שכן התכלית האתית של שתי הגישות הללו שונה במהותה, ולטעמי – שוני עמוק. ההשוואה התמימה-כביכול הזו מתעלמת מן העובדה הזו, ומניחה בהגדרתה שהתכלית דומה, ושלכן ניתן להשוות את מידת "היעילות" של השיטות (הנחה זו הולמת היטב את האתיקה של הטיפולים ההתנהגותיים-קוגניטיביים, אך נוגדת את האתיקה של הפסיכואנליזה). שגיאה זו היא חמורה (זדונית, לעיתים) משום שממנה יוצא כאילו ההגדרה של "בריאות נפשית" או של "מיהו אדם בריא נפשית" היא ברורה ומוסכמת. אין צורך להדגיש באיזו קלות בלתי-נסבלת נעשה בהגדרות מסוג אלו שימוש אלים, על בסיס יומיומי, כדי להפקיע לגיטימציה של צורות חיים מסוימות, של קבוצות מסוימות, של אנשים מסוימים. השאלה הנכונה היא "עבור איזה מטרות טובה הגישה הזו ועבור אלו אין היא טובה (ובמה היא אולי אף מזיקה)?". ההתייחסות כאילו יש בריאות נפשית אחת והצבת השאלה התמימה-כביכול – מהי הדרך הטובה ביותר להגיע אליה, הנביעה הרבה מפלצתיות ורשעות ממוסדים לאורך ההיסטוריה של האנושות.

    • באשר להוצאת ההיגדים הפסיכותרפויטיים השכיחים (אתקן ואבהיר- בשיח הפסיכו תרפויטי בארץ לא פחות מאשר בארה"ב!) מחוץ להקשר שלם – אני חושב שבמקרה של ההגדים הספציפיים הללו אין בכך שום בעיה. הסימון של הערך "לגיטימי" על רגשות מסוימים של מטופל הוא בעיני לעד פסול ואלים—על אף שמרבית הפסיכותרפיסטים שנוהגים כך חושבים שהם "אמפתיים" ו"מקבלים" בנקיטת עמדה זו—שכן הוא בו בעת מכונן את המטפל מחלק אישורי הלגיטימציה כמי שגם יכריע אילו רגשות אינם לגיטימיים, הכרעה השמורה להלך רוח דיקטטורי. ציינוּן עולמו הפנימי של המטופל על פי ערכי "לגיטימציה" הוא פסול לפי האתיקה של הפסיכואנליזה כפי שאני תומך בה, בכל הֶקשר באשר הוא.

    • הפתיעה אותי ההערה כי "הגוף כמופע או כמבע נעדר מן ההרצאה." אחד מבין שני הקטבים עליו דיברתי – התהום – אפשר לקרוא לו, מבחינתי, הגוף. גם כאשר דיברתי על השיר של לאה גולדברג שהוזכר בביקורת, טענתי שאפשר לכנות את שתי הארצות הללו בהן נולד האדם בו זמנית (וביחס אל כל אחת מהן הוא מהגר בו זמנית), ארץ השפה וארץ הגוף. יותר מכך, אחד הדברים המרכזיים שמבחינים את הפסיכואנליזה משיטות טיפול "נפשיות" אחרות הוא דווקא הדגש שלה על הגוף. מוזיקה נוצרת בגוף ועל ידי גוף.

    • עם ההערה האחרונה באשר למעמדה של הפואטיקה (ושל תפיסת העולם שזו מגלמת)- אני מסכים, כמובן.

    • מרתק ומפתיע — הרשימה של הכותבת על הטון הפואטי-אינטלקטואלי שכולו קשב ותשוקת גילוי חיה, חיונית, אינטימית
      ותגובת הפסיכואנליטיקן שרצינותו וקו חשיבתו מאלפים
      תודה

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לכרמית רוזן