*
כְּשֶׁהַכֹּל צָפוּי וְהַרְשׁוּת נְתוּנָה
יֵשׁ לִבְדוֹק מַשְׁמָעֻּיוֹת
בָּעֶלְיוֹנִים וּבַתַּחְתּוֹנִים
הַסִּבּוּךְ וְהַסְּתִירָה מְחַיְּכִים
אָב חָנוּן וְאֵם זַעְפָּנִית
כְּמוֹ חֲלוֹם בְּהָקִיץ כֹּל יָכוֹל וְנָעִים
שֶׁל אָסִיר נָתוּן בְּסַד וּבְקוֹלָר
אוֹ סִיּוּט שֶׁל אָדָם
שֶׁלּוֹ
הַכֹּל מוּתָר.
1995
רות ,יש בשיר הזה כל מה ששיר צריך מדוייק, אנושי ומפקח.
האם נכתב בעקבות הרצח?
אלון, תודה על דבריך על אודות השיר. לצערי, השיר הוא מאותה עת [לפני, אחרי?] ואתה זכאי לקוראו בדרך זו.
רות
השיר שלך רות למרות שנכתב אז יכול להתאים מאד להיום
כְּמוֹ חֲלוֹם בְּהָקִיץ כֹּל יָכוֹל וְנָעִים
שֶׁל אָסִיר נָתוּן בְּסַד וּבְקוֹלָר
אוֹ סִיּוּט שֶׁל אָדָם
שֶׁלּוֹ
הַכֹּל מוּתָר.
אחד שחושב שהכל מותר לו
ומי שחולמים בהקיץ
ושוב נשאר אסירים בדקטטורה דמוקרטית
זהו מצב הזויי
17 שנה עברו ועדיין האיש הזה מודיע שהוא מתכוון להיות בשלטון הרבה שנים
גם קיסרים היו כבר מתחלפים
הרי אילו הייתה מדינתינו מתוקנת הייתה לפחות מגבלת שתי הקדנציות
אבל אנחנו על זה ועל חוקה ועל הפרדת דת ומדינה נמשיך לחלום בהקיץ
אכן כך יש לבדוק משמעויות בעליונים ובתחתונים. יתברר שהמציאות היא סובייקטיבית ואובייקטיבית כאחת: לעולם לא הכל מותר.
עפרה
אכן במציאות הרשות נתונה לנו, וכמה נכונה ההשוואה בין אסיר בסד ובקולר לסיוט של אדם שלו הכל מותר. לא לא חבל לצמצם את משמעות השיר לפוליטיקה?
תמר
תודה לכולכם על התגובות היפות לשיר
כל טוב
רות
יפה תארת בשירך את מורכבות חיי אדם בין המותר לקבוע מראש
אהבתי את דימוי האסיר הנתון בסד גם חירותו של זה שלגביו נדמה הכל מותר אינה אלא חירות מדומה
חנה יקרה,
תודה על דבריך.
שמחה שאת חשה כמוני את בעייתיות הקיום.
רות