החלטה
הַיּוֹם לֹא אֵצֵא לְפִגּוּעַ
וְלֹא אֶפְגַע בְּאִישׁ.
לֹא אֶתְעַנְּיֵן בְּמַעֲלוֹת הַחֹם,
וְלֹא אַרְגִישׁ
אֵיךְ אֶתְמוֹל טֶרֶם כִּלָּה מְלָאכְתוֹ הַבְּזוּיָה.
כָּוַנָתִי לָגֶשֶׁת
לַמְּלָאכָה הַמִּתְבַּקֶּשֶׁת.
בַּחֶמְלָה הַרְאוּיָה
רות, שיר מאוד יפה ורגיש ולוואי ויכולתי אף אני לנהוג כדובֵר בשיר זה, אבל זה קשה כל כך בעולמנו. שבוע טוב, רני.
מדובר על לגשת בחמלה הראויה. תודה על המחמאה רני, אני משתדלת בכל מאודי.
המשמעות הראשונית של המילה לפגוע בעברית היא- לפגוש.
אפשר לא לפגוע אם לא פוגשים אף אחד.
שבוע טוב
גיורא
פירוש מעניין לחלק הראשון. מה עם המלאכה? מיהו הדובר?
שבוע טוב רות
מה שכתבתי לא התכוון להיות פרוש על הכתוב אלא התייחסות מעט אירונית לתוכנו.
התכוונתי שאם לא פוגשים אנשים אז גם לא פוגעים בהם.
השיר יפה, ואומר לנו לכוף את ראשנו בכבוד ובהוקרה בפני החיים בעולם.
גיורא
אפשר להוסיף עוד משמעות אבל אינני יודע כרגע איך זה יתרקם בשיר-
לפגוע בעברית נושאת גם משמעות מפתיעה: פגיעה היא תפילה.
כמו אצל יעקב: "ויפגע יעקב במקום…"
ומבארים: פגיעה זו תפילה.
האם כל מלאכות האתמול כה בזויות, רות?ומהי המלאכה המתבקשת?
תיקון. תיקון עד כמה שאפשר.
כן, אני מאד מזדהה עם זה. תודה.
ולא עניתי לשאלתך הנכוחה אמיר, המלאכה הבזויה של אתמול הנמשכת כשאנו מתכנסים בעצמנו, ודאי שיש דברים טובים גם באתמול, אבל אנו פוגשים כל הזמן ביצרים הרסניים כלפי הזולת יהא אשר יהא וכלפי עצמנו. לכן מדובר בצורך בתיקון פנימי וכללי, שלנו ושל הזולת [לא הטפה אלא מאבק].
אוי, כל כך רצוי, רות!
כרגיל אצלך, רות, כל מילה בסלע.
ואני בחולשתי, רוצה להחליף את השורה השניה ולכתוב : ולא אֶפָּגַע מאיש.
אך איך אמרה רחל המשוררת, רק על עצמי לספר ידעתי ואוסיף על אמירתה: מה לךָ אהוד שאתה נדחף לשירה היפה של רות.
))תיקון ברוח השיר… כל מילה, פיגוע
שיר יפה! מעורר הרהור.
שיח פנימי המלא במודעות וגאון ועל אף היותו כזה (ואולי דווקא) מצליח לתת בזכות השבריריות האנושית שבו.
תודה לך ענת על ההבנה וההזדהות בשיר אמביוולנטי לכאורה.
קראתי דרך המילים שלך תקוה שהיא גם שלי.
תודה לך.