בננות - בלוגים / / חובה של אדמה – בעקבות ביקור בברלין
גילגול איטי
  • אהוד פדרמן

        דברי ימים אבודים  " וְסָפַרְתָּ לְךָ שֶׁבַע שַׁבְּתֹת שָׁנִים, שֶׁבַע שָׁנִים שֶׁבַע פְּעָמִים וְהָיוּ לְך יְמֵי שֶׁבַע שַׁבְּתֹת הַשָּׁנִים, תֵּשַׁע וְאַרְבָּעִים שָׁנָה."     וּבִשְׁנַת הַחֲמִשִּׁים, הָעֳלוּ בָּאוֹב עַצְמוֹת אָבִי שֶׁכִּמְעַט נָמוֹג בַּעֲנַן עָשָׁן שֶׁל דּוּבֶּק 10 וְהוּא בֵּן אַרְבָּעִים וְתֵּשַׁע   עַצְמוֹת הַשָׁנִים בָּהֵן מִלּוֹתי עָבְדוּ אֶת הַמִּסְפָּרִים                   עֲצוּמוֹת עֵינַיִם וְלֹא הִשְׁמִיטוּ וְלוּ חוֹב אֶחָד   הַשּׁוּמָן שֶׁצָּבַרְתִּי עַל בְּשָׂרִי לְכַסּוֹת אֶת שְׁרִירוּת הַלֵּב עַד-לֹא-יָדַע שֶׁאַהֲבָה וּכְאֵב תְּחוּשׁוֹת נִרְדָפוֹת הֵן   וְעוֹד בְּעֹצֶם מֶחְדָלֵי יָמַי,       רִבְבוֹת שָׁעוֹת אֲרוּרוֹת שֶׁעֻכְּלוּ בְּשֵׁרוּתָיו שֶׁל מֹלֶךְ הַמִלְחָמוֹת, יֵשׁ/יֵשׁ בְּרֵירָה   שְׁנוֹת שִׁירָה עֲצוּרָה שֶׁבִּלִיתִּי בְּמוֹסָד הַצַּעַר 'נְעוּרִים מְאֻשָּׁרִים' עֲצָמוֹת רַכּוֹת שֶׁל שְׂפַת אֵם, סְחוּטָה מִשִׂפְתֵי אָב עָיֵף, קְפוּצוֹת בֶּאֱמוּנָה שֶׁמִּלּוֹתָיו שֶׁל אָדָם קְצוּבוֹת, שְׁאוּבָה מִפְּטָמוֹת בּוּרוֹת   שׁוֹפְעוֹת אַהֲבָה מְפֻטְפֶּטֶת הַיּוֹנֶקֶת אֶת אִיד קִיוּמִי.   וּבִשְׁנַת הַיּוֹבֵל   קָרְמוּ עוֹר מְצֻלָּק מַצַּע לְדִבְרֵי    יָמִים אֲבוּדִים. בוגר התכנית לכתיבה יוצרת באוניברסיטת חיפה. ספר השירים , ' רחיפאי' ראה אור בהוצאת אבן חושן בשנת 2007   ספר השירים ' ויהי קול', ראה אור בהוצאת פרדס בשנת 2013 .    שירים רב-פסיגיים, חד-עונתיים, נטמנים פה ושם במטע הבננות

חובה של אדמה – בעקבות ביקור בברלין

 
Potsdamer Platz, Berlin
                                                                        
 
מִפְלָץ בֶּטוֹן מְכָסֶה אֲדָמָה קְפוּאָה
שֶׁטֻמְאָה בְּמַגְפֵי רֹעַ מֻחְלָט
       שִׁמְשָׁה בָּמָה
                   שִׁתְפָה פְּעוּלָה
       לֹא רָעֲדָה
                     לֹא בָּלְעָה 
מִגְדְּלֵי מְגוּרִים וּמֶרְכְּזֵי קְנִיוֹת
וֶורְטְהַיְימֶר – מַזְהִיר כִּבְדולַח בַּלֵּיל;
בִּמְקוֹם הַבּוּנְקֶר שֶׁל הָפִיהְרֶר
חוֹפְרִים תַחֲנָה לָאֶס.אֶס בָּהְן כָּמוּבָן
הַתַּכְסִית הִשְׁתַּנְתָה לִבְלִי הַכֵּר
אַךְ לֹא הַתַּשְׁתִּית, הַשָּׂפָה
המַרְקִים הַגֶּרְמָנִים הַחֲזָקִים 
שֶׁשִּׁמְנוּ מְכוֹנַת הַשְׁמָדָה 
מְשַׁמְשִׁים לְשִׁלּוּמִים
חָלִילָה וְחַס, לֹא מַכְחִישִׁים
לֹא מְשָׁנִים שְׁמוֹת רְחוֹבוֹת  
מְצַיְתִים בִּנְבִיחַת  יָה-ווֹהְל
מַקִּישִׁים עִקְבֵי פְּלָדָה – – –
צְלִילִים אַחֲרוֹנִים שֶׁשָּׁמַע סָבִי
בְּעוֹדוֹ נוֹפֵל יָרוּי לִתְּעָלַת נִקּוּז
 
הֶעָפָר הַתָּחוּחַ שֶׁכִּסָּהוּ  
קָפָא בַּזְמָן        
              הָפַךְ נדל"ן   
שֶׁאֵין נֶגְדוֹ רְאָיוֹת
וְאֵין מִי שֶׁיִּדְרוש 
חוֹבָהּ שֶׁל אֲדָמָה.

(מתוך רחיפאי, הוצאת אבן חושן 2007)       

 

3 תגובות

  1. היטב תארת את הרע הקים ומבעבע מתחת למפלצות הבטון

  2. אהוד, חובה של האדמה, גם כשיש מי שידרוש, אין לבעלים עליה אוזן קשבת, לתקן את העוול.
    כשהייתי בברלין הפליא אותי הסדר והנקיון המחריד…היה כלא היה.
    "תכסית" זה מושג טופוגרפי שמשתמשים לאחוזי בנייה, נכון?

    • אהוד פדרמן

      תכסית בעולם האמיתי זה כל מה שמכסה פיזית את פני האדמה (לרבות הצומח)

      ובשיר, הפיתוח המואץ שעוברת ברלין המסתיר את 'מעשיהם' של האדמה ושאר משתפי הפעולה הפסיביים שאיפשרו לנאצים
      לבצע את זממם.

      ולמעשה מהי שתיקת האדמה ? ייצוג של שתיקת אלוהים! הלוא כשאלוהים רצה, פערה האדמה את פיה ובלעה את קורח ועדתו. ומהי השפה ? אמצעי התקשורת של צלמי אלוהים !
      והכסף ? אמנם אין לו ריח, אך לשם 'מרק גרמני' (שבינתיים הוחלף ביורו) היה צליל לא נעים שהזכיר את ה'רייכס מרק'

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאהוד פדרמן