בננות - בלוגים / / בעיר ההריגה ( לאיזון חשבון הדמים)
גילגול איטי
  • אהוד פדרמן

        דברי ימים אבודים  " וְסָפַרְתָּ לְךָ שֶׁבַע שַׁבְּתֹת שָׁנִים, שֶׁבַע שָׁנִים שֶׁבַע פְּעָמִים וְהָיוּ לְך יְמֵי שֶׁבַע שַׁבְּתֹת הַשָּׁנִים, תֵּשַׁע וְאַרְבָּעִים שָׁנָה."     וּבִשְׁנַת הַחֲמִשִּׁים, הָעֳלוּ בָּאוֹב עַצְמוֹת אָבִי שֶׁכִּמְעַט נָמוֹג בַּעֲנַן עָשָׁן שֶׁל דּוּבֶּק 10 וְהוּא בֵּן אַרְבָּעִים וְתֵּשַׁע   עַצְמוֹת הַשָׁנִים בָּהֵן מִלּוֹתי עָבְדוּ אֶת הַמִּסְפָּרִים                   עֲצוּמוֹת עֵינַיִם וְלֹא הִשְׁמִיטוּ וְלוּ חוֹב אֶחָד   הַשּׁוּמָן שֶׁצָּבַרְתִּי עַל בְּשָׂרִי לְכַסּוֹת אֶת שְׁרִירוּת הַלֵּב עַד-לֹא-יָדַע שֶׁאַהֲבָה וּכְאֵב תְּחוּשׁוֹת נִרְדָפוֹת הֵן   וְעוֹד בְּעֹצֶם מֶחְדָלֵי יָמַי,       רִבְבוֹת שָׁעוֹת אֲרוּרוֹת שֶׁעֻכְּלוּ בְּשֵׁרוּתָיו שֶׁל מֹלֶךְ הַמִלְחָמוֹת, יֵשׁ/יֵשׁ בְּרֵירָה   שְׁנוֹת שִׁירָה עֲצוּרָה שֶׁבִּלִיתִּי בְּמוֹסָד הַצַּעַר 'נְעוּרִים מְאֻשָּׁרִים' עֲצָמוֹת רַכּוֹת שֶׁל שְׂפַת אֵם, סְחוּטָה מִשִׂפְתֵי אָב עָיֵף, קְפוּצוֹת בֶּאֱמוּנָה שֶׁמִּלּוֹתָיו שֶׁל אָדָם קְצוּבוֹת, שְׁאוּבָה מִפְּטָמוֹת בּוּרוֹת   שׁוֹפְעוֹת אַהֲבָה מְפֻטְפֶּטֶת הַיּוֹנֶקֶת אֶת אִיד קִיוּמִי.   וּבִשְׁנַת הַיּוֹבֵל   קָרְמוּ עוֹר מְצֻלָּק מַצַּע לְדִבְרֵי    יָמִים אֲבוּדִים. בוגר התכנית לכתיבה יוצרת באוניברסיטת חיפה. ספר השירים , ' רחיפאי' ראה אור בהוצאת אבן חושן בשנת 2007   ספר השירים ' ויהי קול', ראה אור בהוצאת פרדס בשנת 2013 .    שירים רב-פסיגיים, חד-עונתיים, נטמנים פה ושם במטע הבננות

בעיר ההריגה ( לאיזון חשבון הדמים)

סליחה שאיני מנצל את הפסקת האש כדי להפסיק ולדון בעניני שפיכות הדמים.  אך הפעם אני מבטיח הבטחה של לפני בחירות: אם תגיבו לפוסט הזה ולשני קודמיו שהוערו כדי שיהיו  קלים  יותר לעיכול ,  אחזור במהרה בימינו לעסוק בעניני נופים, איכות הסביבה, אהבה, תשוקה, דיכאון, התמודדות עם מחלות ומוות פרטי, זכרונות מרים-מתוקים מבית אבא ואמא ושאר דברים הזוכים דרך כלל לאהדת ולתגובת הבננות והבננים .

מיעוט התגובות לשני הפוסטים הקודמים שלי הביא אותי גם להרהור שבנוסף לכך שהנושאים שאני כותב עליהם בעקבות פרץ האלימות האחרון לא רק שאינם סקסיים, ולהיפך, מחלישים את הליבידו הלאומי והאישי, אלא גם  שאולי קוראותי וקוראי חושבות  שאני עוכר ישראל שכן בצוק העיתים הקבוע של העם היושב בציון, אני עוסק רחמנא ליצלן בסבל של ערבים.     ובכן, כדי להוכיח שלא כצעקתה אני מביא כאן לאיזון כתיבת הדמים, שיר שנכתב בעקבות הפיגוע שהכי התקרב לביתי,
אישתי צפתה בו ממרחק של מאה מטרים ונהרגו בו בין השאר נערה ונער, חברים לספסל הלימודים של בתי שהיתה באותו רגע, כמותם, בדרך הביתה מבית הספר.     

 

בעיר ההריגה            
 
שְתַּיִם וְשֵׁשׁ עֶשְׂרֵה וְדַקּוֹת. 
מַלְאָךְ הַמָּוֶת מִתְהַלֵּךְ בְּהָדָר
מְחֻפָּשׂ לִיהוּדִי דָּתִי 
עוֹלֶה לַכַּרְמֶל בְּתַּחְבּוּרָה צִבּוּרִית.
פּוּרִים נָפַל כְּהֶרְגֵלוֹ בַּאֲדָר
עַל הַשְׁחִיטָה תָחֹג בְּאִיָּר
מֵאָה שָׁנִים לְהֻלַּדְתָּהּ
 
שְׁתַּיִם וּשְׁבַע עֶשְׂרֵה.
הַסֶּלוֹלָרִי עוֹד לֹא קָרַס
 הַקּוֹל, קוֹל שָׁבוּר
הַיָּדַיִם סוֹמְרוֹת שֵׂעָר :
אֲנִי בְּאֶרֶץ הַמּוֹרִיָּה , שָׁלְחוּ יָד אֶל הַנַּעַר
הוּא  לֹא עוֹנֶה…
הָיָה פִּגּוּעַ…מַה זֶּה מְשַׁנֶּה…
לֹא בְּמִסְעָדָה… בְּאוֹטוֹבּוּס 37 ….
מַה יֵּשׁ כָּאן לְהָבִין …
מוּטַב שֶׁתַּתְחִיל לְהַאֲמִין….
הַיֶּלֶד לֹא עוֹנֶה….
 
אַחַר כָּך דְּמָמָה.  
נָחָשׁ הַצֶּפַע מַכִּישׁ.
לֹא הִסְפַּקְנוּ לַחֲבֹש מַסֵּכָה גְרוֹטֶסְקִית
לִצְחֹק עַל גַּז הַעֲצַבִּים הַמְרוּטִים
וּמֵהַבַּיִת נוֹתְרָה רַק חֲזִית
'נִקְמַת דַּם יֶלֶד קָטָן
עוֹד לֹא בָּרָא הַשָּׂטָן –…'  
הַנְקָמָה  בּוֹרֵאת  יוֹם-יוֹם שֵׁדִים
וּנְשֹׁרֶת אֵיבָרִים
 נִטְמֶנֶת בַּאֲדָמָה. 
 
 
 5 במרץ 2003  

 

 

5 תגובות

  1. גיורא פישר

    שלום אהוד
    אני לא חושב שיש מישהו החושב אותך לעוכר ישראל.
    מיעוט התגובות יכול גם לנבוע מסוג של הלם שהדברים משאירים בו את הקורא.
    עד כמה שזה מוזר, לעתים אפשר לראות את מיעוט התגובות כסוג של מחמאה.

  2. אהוד, קשים הדברים והדרך שבה הם מובילים עוד קשים מהם. וקשה להכיל עוד.
    מה אומר לך?

    "דְּבָרִים כְּאֵלֶּה אִי אֶפְשָׁר מַמָּשׁ לִבְדֹק,
    שֶׁלֹּא כְּמוֹ אֶת הַיְּדִיעָה
    שֶׁאוֹטוֹבּוּס שֶׁל קַו 5 פֻּצַּץ, נִקְרַע, קֻצַץ
    עַל תְּכֻלָּתוֹ הַמְּלַהֶגֶת עוֹד לִפְנֵי שֶׁקַּמְתִּי;
    אֲנִי אֵינִי
    מוּכָן לִהְיוֹת אֲנִי בִּתְּנָאִים כְּאֵלֶּה,
    וּכְמוֹ מַאֲפֵרָה שֶׁל פְּלַסְטִיק מִתַּחַת בְּדַל בּוֹעֵר,
    רַק מְמַהֵר לְהִתְכַּסּוֹת כְּוִיּוֹת שֶׁל מַחְשָׁבָה."

  3. שלום אהוד
    אני מניח שכתבת את המשפט הבא באיזו סוג של אירוניה (אם כי כזכור לך, קשה לעתים להבחין בין אירוניה ובין אמירה ישירה:

    "ובכן, כדי להוכיח שלא כצעקתה אני מביא כאן לאיזון כתיבת הדמים"

    איכשהו "המשוואה " הזו לא נראית לי (בלשון המעטה) נכונה:
    המחבלים באו באופן מכוון כדי לרצוח אזרחים.
    אני לא חושב שאתה מאמין שפעולות צה"ל נעשו באופן מכוון לרצוח אזרחים. עד כמה שידוע לי היה נסיון להמעיט כמה שאפשר בפגיעה באזרחים כולל הזהרות מפורשות שהופצו.
    המקרים שבהם נפגעו אזרחים לא נעשו מתוך כוונה מפורשת לפגוע בהם.

    ההשוואות האלה אינן הוגנות.

    • אהוד פדרמן לגיורא

      גיורא, הפעם טעית בגדול בנוגע לכוונתי האירונית וייחוס כוונה כזו בהקשר שהעלית אין לה רגליים וידיים.
      אני חוזר ואומר בצורה הכי ברורה ומפורשת: איני מתעסק ב'משוואות' מסולפות לגבי מוטיבציה של אלו שגורמים בטעות (חיילים ) או בכוונה פושעת (מחבלים) למותם של חפים מפשע. אני מנסה להביא את דבר ה'מתים המקריים' או נכון יותר את דבר הנותרים אחריהם. מבחינתם של קרובי מתים כאלה (בניגוד למשל למותו של חייל הנמצא בשליחות ואפשר כנחמה לומר לגביו 'במותו ציווה עלינו את החיים'),אין נחמה בכוונה הטובה או הפושעת של מי שהרג את יקיריהם.
      ואם אתה מחפש 'משוואות' אני יכול להרגיע אותך שעד למלחמה האחרונה עסקתי בכתיבתי בעיקר במתים שלנו והייתי עיוור, כמו רובנו, למותם של פלסטינים חפים מפשע

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאהוד פדרמן