בננות - בלוגים / / הזמנה לכל הבננות
פרפרים ברשת
  • גרא גינזבורג

    ביוגרפיה חיצונית: יליד רוסיה הלבנה. MA במתמטיקה. עולה חדש כבר שלושים שנה. מורה ליוגה כבר חמש עשרה שנה. מהנדס תוכנה לפרנסתי. כותב שירה, פרוזה, מאמרים ותרגומים מדי פעם. ביוגרפיה אחרת: תורת היוגה העתיקה שינתה את הרכב הדם שלי והניסיון המתמיד ליישם את האמת והיופי שלה בחיי היום-יום מהווה את האתגר של חיי.

הזמנה לכל הבננות

 

צבעי מים, שירה, רגש, חיים

מפגש, שיח, במה

 

          לא נשאל למה יש אמנות. היא קיימת. מהיא אמנות? גם לא נשאל. לילד שצייר סוס אדום זאת אמנות אדירה ובלתי נשכחת. אז לא נשאר לנו הרבה חוץ מלומר משהו על הרגש האנושי. ביטוי של הרגש וכל מה שמעבר לו. גם ביטוי עצמי. לא נדבר על רגשות עצומים, מלאיי משמעות הסטורית גדולה. בכלל לא. נדבר על הדבר העדין ביותר בעולם שממנו בנויים חיינו, הם חיינו, על העולמות הפנימיים שלא ממש ברורים אפילו לנו בעצמינו. נדבר על העולם הבלתי נראה שנראה כחומר. בואו נדבר גם על חומר הרגש. למה? כי הגעתי למסקנה.

         

          בראשית היה צליל. ולצליל הייתה סיבה שהניעה אותו. לסיבה הזאת קוראים אהבה. אולי לאלוהים היה משעמם בלעדינו. לא היה לו  מה להציע בתור חומרי בניה, אז הוא הציע את הדבר היחיד שהיה לו – אהבה. בקיצור, הוא ברא את העולם מעצמו. גם הצליל היה עשוי מאותו החומר. חלק קטן מהצליל הזה היה נשמע ונשאר כזה. חלק קטן. רטט גבוה יותר של הצליל יצר צבע. הצבע הזה היה עדין ושקוף. ולא היה מעבר ברור בין צליל לצבע. מרטט גבוה עוד יותר, נוצר הצליל הלא נשמע ולא נראה. MP4  למשל. ואם תרצו, תוכלו לפתח את הרעיון הלא חדש כל-כך הזה בעצמכם, ללכת לכל תדר שתרצו ולהמציא את הגלגל מחדש. זה מרתק.

          אז מה המסקנה? ברורה מאוד. ששימוש בצבעי המים באמנות קרובה מאוד לרגש האנושי. צבעי השמן, אקריליק ואפילו גואש ואחרים באו אחר-כך. מחומרים קשים יותר ועדינים פחות. איזה חומר תבחרו לצייר חלום הכי יקר לכם? צבעי מים. אתם זוכרים אחד שבחר למטרה זאת צבעי שמן ויצא לו גופה מתה אי-שם ליד התקרה? כולם אמרו – גאון. אני אמרתי – גופה מתה, רעיון קטן. כמה גברים אתם מכירים שמשתמשים בצבעי מים? בודדים. למה? בגלל שנשים בנויות מרגש וגברים בנויים ממה?

ועוד מסקנה ברורה. חקירת הרגש האנושי לא שונה מחקירת האדם, ואמנות נותנת לזה ביטוי, סוגרת מעגלים ומאפשרת להמשיך ולהתפתח. כך אני רואה את האמנות בכלל ואמנות בצבעי מים בפרט. לא הייתי יודע זאת בוודאות אם לא הייתי נוסע ליד העשייה הזאת שנים רבות עם איריס. בדרך ראיתי דוגמאות רבות ויכול לומר בבטחון – למדתי לזהות איכות ורגש בציור ולא פגשתי עבודות בצבעי מים ברמה הזאת בארץ. תגידו – איזה חוצפה! הם הרי נשואים! כן. לכן אני יודע. למדתי.

 

ליד גלריה 'נחשון' ובתמיכתה, בקיבוץ נחשון, ליד התערוכה של איריס קובליו אנחנו מארגנים מפגש חברתי ביום שישי הקרוב – 17 לאפריל החל משעה 12:30 שיכלול:

1.               סיור בגלריה

2.               הקראת שירה על-ידי משוררים, ידועים או לא.

3.               הקראת סיפורים קצרים או לא.

4.               הופעת זמרים, ידועים או לא.

5.               כל הבננות, כל הליקון או לא.

6.               יין אדום ולבן, חצי יבש או לא.

7.               כל היודע לקרוא שיקריא או לא.

8.               הכל קשור לתערוכה או לא.

9.               טיול בטבע אם יהיה עדיין קיים או לא.

10.          ארוחה משותפת צנועה לבעלי יכולת צנוע ולא.

11.          טרמפיסטים חייבים להתוודות או לא.

12.          יהיה כייף. ולא לא.

 

הגעה: להגיע ללטרון מכביש מס. 1 ת"א-י-ם, לפנות לכיוון לטרון ומנזר השתקנים, אחרי לטרון ותחנת דלק מימין לפנות ימינה לקיבוץ נחשון לפי השילוט, אחרי ימינה ושמאלה להכנס דרך שער הקיבוץ לגלריה לפי השילוט הקטן הפנימי. למטיבי לכת מומלץ לצאת כשלושה ימים לפני המועד ולהשתדל לא לאחר.

 

          ההזמנה היא לכל הבננות, הליקונות, הליקונים ולאו דווקא ללא הבדלי מין, גזע, דת, גיל, צבע עיניים ושיער.

          גרא: gerag@zahav.net.il או דרך מייל אישי בבננות.

         

 

 

         

 

20 תגובות

  1. 🙂
    נפלה עליך רוח שטות, גרא.
    אחלה הזמנה.

    אני עובד בימי שישי. אבל אעשה מאמץ להגיע. בעבר ניסיתי להגיע ביום שישי לתערוכה של מירי. ולא יצא. אז אין כאן הבטחה. ואולי, בלי נדר, ניפגש.

    • גרא לשחר-מריו

      בצער לא רב וביגון קל הנני להודיעך כי המערכת אינה מקבלת תירוצים ולו יפים אפילו. הידעת? אתה מביא עוד שלושה אנשים שהם לצערנו טרמפיסטים מושבעים עם איבחון סופי. נ.ב. לעובדי כפיים ביום שישי מותר לאחר. מקסימום תקריא שיר אחרון. זה כמו ראשון. אתה הרי יודע.

    • מירי פליישר

      זוכרת זוכרת אבל אסלח לך אם תבוא . שווה. אני כנראה לא . אבל בליבי אהיה איתכם.
      אחלה גרא השתבחת, עשן לך משהו בבית המרפא ?

      • מירי פליישר

        והגיע הזמן להחליף את התמונה שהחולצה בה נראית רפואית משהו.
        הצילום טבע משגע. אולי תתלה תערוכת צילומים לכבוד התערוכה של איריס? 🙂 סתתתתתתאאאאם

        • מירי יקירתי,
          תבואי. קחי את הילדים והנכדים ותעשו טיול בטבע. זה במקום צילומים.
          כל צבע מסמל משהו. לבן זה נראה נקי. דווקא מתאים לי. אבל אם את מבקשת, אחליף.

          • מירי פליישר

            לבן , אבל התכלת בית חולימית
            אין לי נכדים, הילדים מסרבים לפקודות, הבעל עסוק והאמת גם אני, לא הפעם . תודה על ההזמנה!

  2. גרא, יהיה סבבה….:)
    צילום פריחה מקסים.

    • מתי,
      אולי תאספי כמה חברים מבננות או הליקון, י-ם והסביבה? זה יהיה שונה, מפגש חברתי לא מחייב שיש לו ערך אמנותי וספרותי עם יכולת ביטוי לכל אחד. ואפילו יהיה זה מפגש קטן, זה לא משנה, מנסיון – זה תמיד כיף.
      קחי חלק פעיל?

  3. גרא
    אני קוראת ושומעת אהבה עצומה לאיריס וזה מה שחשוב. לא מסכימה עם הנחות היסוד שלך (אלוהים, חומר הרגש ונושא באמנות), אבל מניחה שאתה קצת מתלוצץ (כך חומקת לי מלהגיב). איריס אמנית נפלאה. וודאי צפויה חוויה מיוחדת ומרגשת בשישי הבא. להתראות:)

    • לא מכחיש דבר ממה שכתבתי ולא כתבתי. התחלתי מאיזה אגדה עתיקה ונתתי לקורא להמשיך. זה חומר לא רע לשיח. פרחים.

  4. גרא גרא גרא… הצחקתני עד מאד…
    מקווה להיות מסוגלת להגיע או לא…:)))
    בהצלחה.

    • כנראה זו הזמנה לכל הבננות. או לא… 🙂

      • שירתנו, זו הזמנה לכל כל כל כל הבננות ובננים ללא הבדלי מין, גזע, צבע עור, צבע עיניים, גיזרה, מצב משפחתי ומשפטי, ללא הבדלי גיל, לחץ דם ודפק ובהחלט ללא קשר לכמות הספרים שהודפסו בשמו או שמה.
        הדרישה היחידה – אהבת אדם, ולו אחד אפילו. ואם לקחת בחשבון שאת עצמנו אנחנו בהחלט אוהבים ולו מעט, לא נראה שיש לנו איזה בעיה כלל וכלל. את מוזמנת להקריא, לרקוד, לשיר או לתת כל הופעה אחרת מכל סוג.

        • גרא יקירי, אם הפנייה שלך כוללת גם ערופי אוזניים וכרותיי לשונות, חסרי מילים וקצוצי ציפורניים – אני בפנים! (או לא)…

          • שירה יקרה, אם כבר לדבר על בעלי מומים כאלה או אחרים, אז אנשים היחידים שאני מסרב להזמין – אלה כרותיי ראש. לא בגלל שאני גזעני כלפיהם, חס וחלילה!, פשוט אני נורא מפחד מהם, ועל כך מבקש סליחה ומחילה…
            :)))))))))

  5. גרא זה נשמע נפלא. ותודה על ההזמנה האישית, אבל אני בדד ליין נוראי של עבודה, אין לי זמן לנשום.

    שתיהנו מאוד!!!!!!

  6. איזה יופי כתבת!צחקתי. ותודה על ההזמנה.
    ואתה בטח יודע שמים מוליכים צליל (כל האולטרסאונדים…). מסכימה שבצבע מים יש הרבה צליל.כל צבע שעבודים איתו במים. בגלל זה אני פחות אוהבת צבעי שמן. אני מרגישה שהוא חונק. בצבעי מים יש מין הסתם מים, אז חמצן. אפשר לנשום. בשמן לא. השמן חונק.
    אהבתי מאוד את כל ה- או שכן או שלא…ככה זה בחיים לא? או שכן או שלא…

  7. לאיריס וגרא היקרים
    היה כיף לפגוש אתכם היום ואת כולם.
    תודה

    שבת שלום ומבורך

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לגרא גינזבורג