בננות - בלוגים / / אשאלה / יהודה קרני
יהונדב פרלמן
  • יהונדב פרלמן

    משורר ואיש תיאטרון.  יליד קבוצת יבנה 1960 תנועת הקיבוץ הדתי בוגר לימודי משחק בבית צבי תואר ראשון  בתיאטרון עיוני באוניברסיטה וגם תואר שני מורה לתיאטרון  לפרנסתי.   ספרי: * אלישבע כובשת את שער ברנדנבורג, עמדה, 1996. שירים. * טנגו עם זקף קטן, סצנה/עמדה, עורכת: תרזה בירון, 1999, שירים. * ריקוד השמיניות, ספריית הפועלים, מאיירת: הלה חבקין, עורכת: מירה מאיר, 2004  ספר לילדים. * על פי הדיבור, כרמל, עורך: רן יגיל, שירים 2007.

אשאלה / יהודה קרני

 

אשאלה / יהודה קרני

בְּאוּרָיִךְ וְתֻמַּיִךְ
אֶשְׁאֲלָה הָאוֹת:
לָמָּה תַּחַת שְׁמֵי שָׁמַיִךְ
רַבּוּ כֹּה דמָעוֹת ?
הַאֻמְנָם כֻּלְּךָ רַק קֹדֶש
וְאֵין בְּךָ מוּם אֶחָד,
כִּי סְאַת הַלֵּב עִם כָּל הַגֹּדֶשׁ
נָסַכְנוּ לְךָ לְבַד

קרני, המדמה עצמו לכוהן הגדול ואת ירושלים לאורים והתומים, תר אחר מסר נסתר בין אבני העיר ונופיה. קרני שנולד בפולין ועלה לארץ בשנת תרפ"א פוגש, נפעם, את ירושלים של מטה ורואה בין החומות את השופטים והנביאים ואת גיבנת הסבל שערמו על כתפיה הדורות.
כמו הנביא ישעיהו המפקיד בגוף ראשון שומרים על חומות ירושלים, כמו יהודה הלוי הכמה אל העיר מקצה מערב, ממשיך קרני את מסורת הדיאלוג והערגה עם העיר המסתורית.
שפתו של קרני בשירי ירושלים לקוחה היישר מהמקורות בבקיאות מעוררת השתאות. קרני "נוטש את האשבורן" ו"מקנב ענבות" בשיר "השבעתיכן" בו הוא פונה לבנות ירושלים. לשמיים מרים קרני את "אזרועו" ו"אין בודלת" בינו לבין שחקיה של ירושלים בזמן שנפשו עולה השמיימה בתפילה ורננה.
למין שורת הפתיחה – דימוי ירושלים כחושן של כוהן גדול – משוחח קרני בשיר הזה עם ירושלים של מעלה ועם ירושלים ההיסטורית – התנ"כית. קרני עומד נפעם מול שערי הדמעה שלא ננעלו עם חורבן הבית ומנסה, בחרט אנוש דלה, לפענח את סודה הטמיר של העיר.
"האמנם כולך רק קודש" ? הוא שואל ובכל שאר שירי ירושלים הוא משיב ב"הן" רבתי. כולה קודש עבורו.

 

4 תגובות

  1. אני מאוד אוהב את השיר הזה של קרני. קומנטציה קצרה ונפלאה שלך. רני

  2. חנה טואג

    שיר מיוחד מזכיר לי ניחוחות משירת ימי הביניים
    הארותיך חכמות
    תודה

© כל הזכויות שמורות ליהונדב פרלמן