בננות - בלוגים / / משהו עומד להתרחש וחצבים
גברת-ילדה
  • חנה ליבנה

    אני ילידת המושבה יבנאל בגליל, כיום אני גרה בהרצליה עם בעל ,שלושה ילדים ושני חתולים. כותבת ומנחה סדנאות כתיבה,ונפגשת עם ילדים מטעם אומנות לעם וסל תרבות לשיחות על ספרים וקריאה. הוצאתי לאור 15 ספרים וזכיתי בשני פרסים ספרותיים, כותבת ספורים לילדים, למבוגרים, שירה ומחזות, חלק משירי הולחנו ומחזה אחד הוצג בתאטרון קריאה.

משהו עומד להתרחש וחצבים

Normal
0


בעקבות חצב שראיתי השבוע אני מביאה לפניכם קטע מתוך רומן לנוער שאני כותבת עכשיו המתרחש ליד הכנרת ועוסק בין היתר בעל-טבעי.


אתמול בדרך לכנרת ראיתי חצבים והרגשתי איך העצב נכנס לי ללב. חצבים זה מן פרח עצוב כזה, כמו שלט אזהרה שמראה שזהו, נגמר הכיף, נגמר החופש ובעקר נגמר הקיץ. השתדלתי להתעלם מהחצב הראשון ולהגיד לעצמי שזה לא חצב, סתם פרח גבוה,משונה. אבל אז הופיע השני, אמרתי לעצמי שאלו חצבים שהתבלבלו, שהקדימו את זמנם. שמעתי באיזו תוכנית שמדברים על זה, אבל אז ראיתי על הגבעה קבוצה שלמה של חצבים שהביטו בי בניצחון וידעתי שזהו, אני בקרב על הקיץ הפסדתי,וצריך לנצל עכשיו כל רגע.
נשמתי עמוק והרגשתי באויר שעומד להתרחש משהו אחר, גדול, אבל לא ידעתי מהו, משהו הרבה יותר גדול מהסתיו שמגיע.

קבעתי עם אבא להיפגש בחוף, כדי שנתאמן לתחרות השחיה, הוא יגיע ישר מהעבודה, מהשדה ואז נשחה למקום שלנו. החוף היה ריק, כי מעט אנשים בכלל מכירים אותו,כולם אוהבים ללכת לחוף האחר עם המגלשות והקיוסק ולא מבינים מה אני מוצאת בחוף השומם הזה.  הם לא מבינים שאפשר ליהנות רק מלהסתכל על המים או לשבת על הרפסודה עם הרגליים בתוך המים. נכנסתי למים וצללתי בעיניים פקוחות, ראיתי את זהרורי השמש משחקים מעלי והרגשתי שוב משהו מוזר בכל הגוף כמו עצב כזה, סופי. אבל מיד סילקתי את ההרגשה הזו והוצאתי את הראש מהמים, הבטתי לראות אם אבא בא. היה שקט, רעש הטנדר המתקרב לא נשמע. צללתי שוב, אני אוהבת לצלול ממש קרוב לקרום המים, לפקוח עיניים ולהרגיש שכל זה שייך לי. הכחול של המים, זהרוריות השמש המנצנצות, רעש הגלים הקטנים וזמזום תמידי שנשמע באוזני כמו זמזום של שעון החיים. צללתי וצללתי עד שהגעתי לרפסודה עליתי עליה ואבא עדיין לא הגיע. ישבתי עם הרגליים במים, הבטתי בקרני השמש שרוקדות על המים, בדגים ששחו לי ליד הרגליים, בטח הם חושבים שהאצבעות שלי הן סוג של אוכל מיוחד כי מדי פעם הרגשתי דגדוג, או טעימה באצבעות, זה היה דווקא נעים, אני רגילה לזה. נזכרתי איך בשנה שעברה, בת דודתי, נועה מתל אביב, נבהלה כל כך מהדגדוגים האלו, מישהו צובט אותי!!! היא צרחה, הצילו!!! ולא עזרו לנו כל ההרגעות וההסברים, היא לא הפסיקה לצעוק עד שיצאה מהמים, אחר כך היא כבר לא הסכימה להיכנס.
אצלנו, בתל אביב, הדגים יותר מנומסים, היא אמרה לי. אבל הגלים לא, אמרתי. ים מבהיל הוא הים התיכון, לא חמים ומלטף כמו הכנרת שלי. בכל אלו נזכרתי ועדיין אבא לא בא. פתאום כאילו מול עיני, בתוך המים, הופיעה תמונה ברורה ונעלמה במהירות. ראיתי בבירור את הטנדר של אבא הפוך, בשדות.
נבהלתי, הבטתי לעבר החוף, אבא לא היה שם, הבטתי שוב במים, עצמתי ופקחתי עיניים כדי להחזיר לי את התמונה אבל ראיתי רק מים וגלים קטנים זוחלים עליהם. לפתע התמונה הופיעה שוב כאילו ממעמקי הים, הטנדר הפוך ואבא שוכב שם ודם על פניו. הלב התחיל לדפוק לי בחוזקה והרגשתי מן דחיפות בכל הגוף, אני חייבת לעשות משהו. הבטתי שוב במים והכל נעלם, אבל התמונה של הטנדר ההפוך לא הרפתה ממני. זה סתם, דמיון, ניסיתי להגיד לעצמי, אבל הרגשתי שזה לא כך, שהתמונה אמיתית ושאני חייבת לעשות משהו ומהר. במהירות שחיתי לחוף, התלבשתי ורצתי יחפה הביתה, הרגליים שרפו לי על הזפת של הכביש אבל לא נעלתי את הכפכפים שהחזקתי ביד, הרגשתי שאולי הכאב הזה יעזור לי למצוא את אבא שלי בבית יושב בסלון וקורא עיתון, אולי הוא בכלל שכח מהפגישה שלנו, למרות שזה אף פעם לא קרה. אולי אמא בקשה ממנו משהו דחוף, אבל מה? מה יכול להיות יותר דחוף מלפגוש אותי?

 

29 תגובות

  1. בהצלחה נפלאה עם הכתיבה. נחוץ לנוער ספר מעניין.

  2. חני בהצלחה עם כל מה שתביאי לספר הזה.

    • נ.ב.
      מה שהבאת כאן מקסים. זו תחושה מוכרת של הצלילה במים בעיניים פקוחות, גם כתבתי על זה שיר, אם את זוכרת..:)

  3. כתוב ברגישות רבה(במיוחד תאור החצבים)וגם מרתק בהצלחה חני יקרה

  4. יפה ומלא אוירה. גם אני ראיתי אתמול חצבים וגם חבצלת החוף ליד הסחנה— — בטוח שהקיץ נגמר, ובודאי יתחיל הגשם למלא את הכנרת והיא תגיע שוב עד ביתי!

  5. מתואר ברגישות, חשתי את כפות רגליה הנצרבות…ובודאי את נשמתה

  6. נפלא. מקסים ומותח…
    וכל-כך מזכיר לי את ימי ילדותי בקיבוץ, כשהטמפרטורות התחילו לרדת והימים להתקצר והריח הזה שכל-כך קשה להגדירו… של סתיו.

    חני, תביאי עוד מזה.

    • תודה איתי, חיממת את ליבי ובאמת הריח הזה הלא מוגדר, עכשיו הוא בחוץ, מביא אתו משהו מסתורי..

  7. נהינתי מאד!

  8. בהצלחה. עושה רושם מעניין מאוד.

  9. קולח ומושך לדעת הלאה. הג'יפ כנראה באמת התהפך? אנחנו יודעים הרבה יותר משלמדנו שאנחנו יכולים לדעת…

    • תודה אמיר וכן הגיפ התהפך, יש לה את היכולת לדעת קודם דברים, כתוב קצת מנסיון אישי, היום כבר אין לי דכאתי את זה

  10. חני, קראתי בשקיקה, בגמיעה אחת. מרתק, מסקרן ואכן נערים ונערות יאהבו. הפתיע אותי האמירה על החצב, בדרך כלל מתייחסים אליו כאל מבשר וכאל צמח בעל סגולות טובות ואת הפכת את התודעה הזו על פיה ויפה. סטודנטית שהגישה לי עבודה על סמלים תרבותיים כתבה כי לחצב בתרבות הערבית יש משמעויות שונות ומעניינות. מבצלו מפיקים רעל נגד עכברים ומשמעות שמו בערבית הוא בצל העכבר, הימצאותו בבתי קברות על פי האמונה, יש בו כדי להעיד על טוהר המתים, והכורמים מאמינים שביום שהחצב פורח מתמלא הזית בשמן. – חומרים לעוד סיפור:))) בכל אופן שלך יפהפה

    • תודה מוישלה, עודדת אותי עד כדי כך שהחלטתי להמשיך את הספר, מענין מה שספרת על חצבים, צמח מרתק נוצר סוד וסגולות וגם משמש שעון עונות..

  11. לחני, קטע יפיפה וקולח, ואי אפשר לנבא איזו מחשבה חדשה תחולל את ההמשך.

  12. איריס קובליו

    החצבים כדגלים מונפים מבשרים נוכחות של שינוי אקלימי, פיזי גיאוגרפי, נפשי, מודי. הם ניצבים, הם כמעט לוחמניים, הם כמו יצורים מכוכב אחר שירדו מצלחת נוחתת. הם מבשרים ובסיפורך הם מפחידים.
    אבל האמת שאני אוהבת חצבים 🙂
    והסיפור מסקרן ומזמין המשך

    • תודה איריס, יפה כתבת חצבים כדגלים המסמנים השתנות, אני אוהבת אותם אבל הם שורטים לי בלב, מילדות

  13. רונית בר-לביא

    וואו,
    נותרתי מצומררת, חני.

    סוג הכתיבה הזה מעניין לי ומעורר הזדהות ורצון לקרוא את ההמשך ..

    לגבי סתיו וחצב: אני מהמכחישים שלהם, מרוב שזה לא נסבל בשבילי החילוף של עונת הקיץ במשהו בכלל.

    סתיו: לא עכשיו !!
    תמיד מביא איתו משהו סופני ודיכי אפור.
    (אבל אומרים שהוא מושך, אולי כי יש לו זיפים).

  14. כתיבה יפה, במידה הנכונה, קולחת ומעניינת.
    אפילו הפעם היחידה שמופיע "אבא שלי" במקום "אבא" לבד, מדוייקת.
    מותח.
    בהצלחה !

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לחנה ליבנה