בננות - בלוגים / / הדוד תום או לאן נעלמו הגוזלים?
גברת-ילדה
  • חנה ליבנה

    אני ילידת המושבה יבנאל בגליל, כיום אני גרה בהרצליה עם בעל ,שלושה ילדים ושני חתולים. כותבת ומנחה סדנאות כתיבה,ונפגשת עם ילדים מטעם אומנות לעם וסל תרבות לשיחות על ספרים וקריאה. הוצאתי לאור 15 ספרים וזכיתי בשני פרסים ספרותיים, כותבת ספורים לילדים, למבוגרים, שירה ומחזות, חלק משירי הולחנו ומחזה אחד הוצג בתאטרון קריאה.

הדוד תום או לאן נעלמו הגוזלים?

לאן נעלמו הגוזלים עם הכנפיים הרטובות הדלילות שבילדותי נמצאו נפולים על האדמה, אולי רק ילדים מסוגלים למצוא אותם ? המחשבה הזו עלתה במוחי דווקא בספרד. ישבתי ליד הבריכה מתחת לעצי האורן הספרדים ופתאום לידי ראיתי אצטרובל שמציצים ממנו הגרעינים שלו, מחוברים לכנף שקופה, הכנסתי אותם לפי בגניבה, והטעם שלהם החזיר אלי את החצר בבית ילדותי, ואת הגוזלים.
בחצר ההיא הייתי אוספת את הגוזלים רפי הציוץ ומשקה אותם במים מתוך כף ידי, כמה שהשתדלתי בסוף הם מתו. אבל אני לא למדתי מהנסיון, ניסיתי שוב ושוב מקווה לשנות איזה חוק קוסמי, לוקחת אחריות כמו שאעשה כל חיי, בעיקר על מה שלא ניתן לשינוי.
לפני שהיו גוועים היו מפרפרים בציוץ נבוך לתוך היד שלי עד שדממו. ואני נושאת את המשא החם והשקט מלאה בקסם המוזר שנושא איתו המוות, הייתי ממהרת לקבור אותם מתחת לעצי האורן. במשך הזמן נוצרו שם שתי שורות קברים שהכנתי להם מצבות ממקלות של ארטיק, על כל שלט כתבתי את שם הגוזל. שמות נפלאים נתתי להם. גוזל אחד אני זוכרת במיוחד, אני מסוגלת עכשיו לחוש בכף ידי את הנשמה המפרפרת הבהולה שלו. קראתי לו הדוד תום, כי היה זה הדוד היחיד שאהבתי אז. כמו הדוד תום היה גם הגוזל שחור וגדול הרבה יותר מאחרים. טפטפתי לו מים לתוך הפה והוא התאושש  וצייץ. כל כך שמחתי עד שנשקתי לו חזק על המקור שלו, כשהרמתי פני הוא שכב שקט ופשוט אברים. בהתחלה לא הבנתי שהוא מת ומהרתי לזרוק אותו על האדמה, אבל מיד הרמתי אותו מעמידה פנים כאילו הרגע מצאתי אותו, מנסה להשכיח מעצמי שאני הרוצחת.
בעוד טעם הצנוברים על לשוני ובידי המגע הנוצתי ההוא הבטתי בילדי השוחים בבריכה, חבורה מובדלת בשפה ובתנועות שהם גורמים לליבי לעשות. הם עשו את המעשים הנפלאים שלהם מביטים בי בגניבה, 
לא מעזים לקרוא לי, ואני מתוך רחוק שאיני מסוגלת להתנגד לו לא הסגרתי את העובדה שאני מבחינה בהם.

את הדוד תום קברתי בטקס מכובד יותר, לבשתי בגדים שחורים וקראתי לאודי שישתתף בהלוויה, לא ספרתי לו איך הוא מת אבל הכרחתי אותו לחבוש כובע, אודי חזר מתנשף מביתו עם כובע הברט של אבא שלו, מפחד כהרגלו שהפסיד את העיקר. קראתי מספר התפילה של סבתא שלי את התפילה הראשונה, לא הבנתי מה אמרתי אבל הוריתי לאודי מתי לומר אמן. אודי מילא את החלק שלו בטקס בכוונה גדולה מנסה להשביע את רצוני, ודווקא בגלל זה מעורר בי תשוקה לא מובנה לאכזריות. זה נמשך כמה שנים עד שבשנה של הגשמים הגדולים נעלמו כל הקברים והמצבות אבל אני כבר הייתי גדולה וכבר לא שחקתי עם אודי.

ילדי יצאו עכשיו מן המים צפופים מתנגבים במגבות הלבנות של המלון ומתלחשים ביניהם, שלא להפריע לי. לא מסוגלת לפקוח את עיני המשכתי להיות בחצר ההיא. "אבל אמא הבטיחה" שמעתי את קולו של בני הצעיר מהוסה מיד על ידי אחיו עתירי הנסיון. קולותיהם התרחקו ואני פתאום התחלתי לבכות, ידעתי שאם אחזור לחצר ההיא לא אמצא דבר, עצי האורן התדלדלו, אין מי שידרוך על המחטים שלהם ועל ההר מעבר לעצים יש מצבות אחרות אמיתייות, כמו של של אבא שלי שמעולם לא הרשיתי לעצמי לבכות על קברו ואף פעם אין לי זמן אפילו לחשוב עליו. אודי התחתן בסוף עם איזו אמריקאית שלא הייתי מסוגלת להביט בה כשהוא הציג אותה בפני, חשבתי שהוא ישמור לי אמונים לנצח למרות שגם אני כבר הייתי נשואה.
פתאום הרגשתי צורך עצום לדבר עם אמא שלי שעדיין גרה שם, אבל הפיליפינית ענתה לי,"קול לייטר" היא אמרה"אמא תקלחת עכשיו אני עוזרת אותה".
פקחתי את עיני והבטתי בילדי היושבים בגבם אלי ורגליהם במים. "אני מקיימת!" צעקתי וקפצתי למים. "אמא נכנסה!" שמעתי את קריאתו הנרגשת של בני הצעיר שקפץ מיד אחרי מתיז מים על אחיו הצוחקים.

28 תגובות

  1. חני
    אני עוצרת פה את הדמעות
    כל כך מרגש כתבת
    חיות וגוזלים נוגעים בי כל כך עמוק
    והמשא הזה שלך, והחיבור לשפת אמך
    לילדותך, לאביך, מפגש האם ילדה שאת.

    תודה לך חני על התכנים שאת מעלה.

  2. חנה טואג

    איזה יופי של תיאור ,חני, טבעי וזורם גם המעבר מההוה אל נוף הילדות האבוד כשהחוט המקשר הם הגוזלים: הגוזלים הרכים שבאמצעותם התוודעת אל נשימתו של המוות(מכמיר לב התאור)ואחד אפילו המתת בלא מתכוון מיתת נשיקה, והגוזלים- הילדים שלך שגורמים לליבך לפעום בקצב אחר(אכן חבורה מובדלת)אכן ידעת להוליך את האהבה מגוזלי ילדותך לגוזלי ביתך ,עבר והווה משולבים יפה בכתיבתך, ואיזה אמא קולית את ,חני. אני פוחדת מהמים.

    • חני ליבנה

      תודה חנה ששמת לב לגוזלים, ולגוזלי ילדי עליהם אני שומרת מכל משמר

  3. פתאם חשבתי שאינני זוכרת ציפורים מילדותי, רק חתולים שגידלתי תמיד ונחשים ארסיים שהסתובבו בחצר בית הוריי בכרמל, ואבי נלחם בהם בגבורה.

    ורק בבית שלי הנוכחי שאני גרה בו כבר עשרים וחמש שנה אני תמיד מוקפת ציפורים, וגם קיננו לי יונים במרפסת וגידלו שני גוזלים שבגרו ועפו. סגרתי את דלתות המרפסת והשקפתי עליהם רק מרחוק, דרך חלון קטן. נדמה לי שאף פעם לא החזקתי גוזל ביד ואולי טוב שכך.

    וסיפורך מאד נוגע ללב ומעורר זיכרונות.

  4. אמיר אור

    חני, מרגשים יותר מכל הם החיים האלה שנעלמו לנו, ושאת מצליחה להחיות כאן כל כך. מספרת על הדוד תום, אבל הלב נצבט דווקא מחיי ההקלברי פין שנעלמו לנו לבלי שוב…

    • חני ליבנה

      אמיר יפה כתבת הקלברי פין הפך היום לפיין שמקר, מקסימום יוצא להרפתקאות בגוגל…

  5. תמי קאלי

    לקחת אחריות בעיקר על מה שלא ניתן לשינוי, משפט שמסתובב לי בראש מאז ניסיתי להציל, גם אני, גוזלים של דרור…השילוב של הקשרים עם כל כך הרבה דמויות מרכזיות בחייך, במעט שורות, הוא מעשה קסם של ממש, חני.

    • חני ליבנה

      ענת הצפורים וציוצם מזכיר לנו מי אנחנו, חיה בטבע, בתורכיה במקום מסוים שבקרתי אין צפרים וזה כל כך מוזר אז רואים כמה ציוצם חסר

    • חני ליבנה

      תודה תמי, את המשפט הזה רק אחרי שכתבתי הבנתי כמה הוא מאפיין אותי..

  6. תלמה פרויד

    הסיפור שלך חני הוא כמו איצטרובל מלא שכל רגע נושר ממנו עוד ועוד גרעין. יופי!

  7. מקסים, מקסים השיזור והקשרים ומרגש ואמיתי, ועבר והווה, ורצון לקיים. מאוד חני.

  8. איריס קובליו

    חני
    כתיבה משובחת ומרגשת ואימהית ונשית וגם אמינה מזווית עיניה של ילדה נושקת לגוזל, והאהבה ההיא והאהבה שעכשיו וההבטחות המתלבטות בין התקיימות להפרה או הכחשה. איזה יופי.

    • חני ליבנה

      איריס כמה טוב את מבינה אותי, ההבטחות שהופרו מעלות דמעות בעיני

  9. יעל ישראל

    מתי הרומן, חני??? בא לי לקרוא רומן שלך. איזו כתיבה תנופתית נהדרת חודרת.

  10. חני, את חייבת לי חבילת טישו שחיסלתי עכשיו…טוב אני מגזימה.אבל אני לא אגזים כשאומר לך שהתרגשתי מאוד. זה שלח אותי ל"חצר" שלי, לגעגועים שלי, לגוזלים שלי.
    מזדהה מאוד עם ה"אבל אמא הבטיחה", שזה מנגן על כאלה קלידים בנפשינו שאנחנו מיד קופצות לכל בריכה שלא תהייה, ממשית או מטאפורים…בשבילם.

  11. חני, כתיבתך מרגשת בכנותה, האופן שבו חומרי חיים, זכרונות, פרפורים מסוגים שונים נעים על הגבול שבין הריאלי למטאפורי מהנה, חודר ונוגע.

  12. חנילה סיפור גוטה גוטה
    מצחיק ומבכיא
    משלב נפלא את העבר הרחוק עם הקרוב יותר עם ההווה
    ק ס ם
    וקראת לו הדוד תום לא כי היה שחור ?
    ולאצטרובל הספרדי טעם כמו לישראלי ?

  13. חני שטרנברג

    סיפור מאוד יפה, חני.
    השאלה "לאן נעלמו הגוזלים" הזכירה לי את התפסן בשדה השיפון ואת השאלה לאן נעלמים הברווזים בחורף כשהאגם קפוא.
    מסוג השאלות שמזכירות את הפגיעות וחוסר האונים של הילדות והנעורים בפני קשיי החיים.
    נגעה לליבי מאוד האישה שנזכרת בילדה שהיתה, ואהבתי את סגירת המעגל עם הקפיצה למים בחברת ילדיה. סוף אופטימי.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לחנה ליבנה