בננות - בלוגים / / למה חשבתי שלא אכתוב יותר
גברת-ילדה
  • חנה ליבנה

    אני ילידת המושבה יבנאל בגליל, כיום אני גרה בהרצליה עם בעל ,שלושה ילדים ושני חתולים. כותבת ומנחה סדנאות כתיבה,ונפגשת עם ילדים מטעם אומנות לעם וסל תרבות לשיחות על ספרים וקריאה. הוצאתי לאור 15 ספרים וזכיתי בשני פרסים ספרותיים, כותבת ספורים לילדים, למבוגרים, שירה ומחזות, חלק משירי הולחנו ומחזה אחד הוצג בתאטרון קריאה.

למה חשבתי שלא אכתוב יותר

לפני כמה שבועות חשבתי שלא אכתוב יותר ספורים, אני לא אוהבת לכתוב התחלה של ספור, להציג את הדמויות, ליצור ציפיות, גם לתאר אני לא ממש מסוגלת, אין לי מילים שיספיקו להמחיש את מה ששכחתי, יותר מכל קשה לי לכתוב דו שיח , לכתוב מה הם אמרו ואם פכרו אצבעותיהם בעצבנות או נעו בחוסר סבלנות על מושבם, אני שונאת לתאר מקומות, חשבתי, עמקים הרים או ים, אפילו לא מטבח או דלת כניסה לבית, הכי טוב היה לו יכולתי לשגר צילום שלהם ישר למוח הקורא.
לכן חשבתי, לא אכתוב לעולם על עמק הכלניות הסגולות, האור שהיה שפוך שם, רך ומאיר את השיער המסורק בשתי צמות הדוקות עד כאב, וזר עצום מושלך בדרך הביתה. 
יותר לא אכתוב על הבקרים של השבתות בבית הישן שלי, על מסע הבקר במיטות, ממיטתה הקרה של אחותי למיטה הפרועה של אחי, ועד למיטת הורי שבדרך פלא הפכה כל לילה מספה בסלון למיטה שהכילה את שלושתינו בבקרי השבת, מעולם לא חשתי מוגנת כמו אז, בין שניהם.
לא אכתוב עוד על אמי הנושכת את כף ידה עד כאב כדי לא לענות לצעקות, כמה חלשה היתה חשבתי, לפני שהבנתי עד כמה היתה חזקה. לא אכתוב על הסלט הקטן המדויק שהכין לי אבי, ואיך הוא פרס את העגבניה פסים פסים לאורך ואחר כך לרוחב.
אני לא מתכוונת לכתוב על זה יותר, הבטחתי לעצמי. חשבתי שלא נותרו בי מילים לתאר את היום ההוא בספריה באוניברסיטה כשהודיעו לי. את המחברות שמלאתי במילים דרורי מת דרורי מת דרורי מת, ואחר כך הלכתי לרקוד במסיבת סילבסטר שתיתי שם ונישקתי את כולם, העיקר שלא ירגישו בריח המוות שדבק בי מאז. את כל אלו חשבתי לא אכתוב, רק אסמן במחשב סימני קריאה!!!!!!! עד סוף הדף שיכתבו כל זאת בלעדי כי לי אין מילים.
כך חשבתי אך רבועי האותיות השחורים במחשב שוב מגנטו אותי אליהם וכל נקישה בהם אפשרה לי לקחת אויר, ולנשום.

17 תגובות

  1. זה כתוב יופי.
    מאד משכנע – גם השיקולים למה לא לכתוב, ובעיקר המסקנה ההפוכה המתקבלת.

  2. כתוב יפה ומעורר הזדהות. אני לפעמיים מתיאשת מסיבותייך וגם מכך שיש לי לקות שדורשת המון מאמץ שגורם לי לומר שזהו, וזה מחזיק מעמד יומיים ואז אני כותבת איזה דבר שטותי או רציני, תלוי.

  3. יפה חני, וחזק. כניסה מרשימה לבננות. (אמרתי לך…)
    איריס

  4. הי חנה, סובלת בפוסט הזה מעודף הזדהות, עד כי דמעה איימה לפרוץ ממקום מושבה השקוע. הן הזדהות עם ה"למה חשבתי" והן הזדהות עם ה"מה לא אכתוב יותר". אשמח להמשיך ולקרוא את רבועי האותיות שלך ,שמגנטו אותי הנה.

    • חני ליבנה

      תודה סיגל, עידוד כזה גורם לרבועים לרוץ מתחת לאצבעות{כמה חסרת בטחון אפשר להיות}

      • אענה לשאלתך שלא ממש נשאלה שם בין הסוגריים-מאמינה שחוסר הביטחון כגודל הביטחון שטמונים באדם ,והכל תלוי בבחירות שלנו בין העזה לבין "התקפלנות". יש בך שניהם, הבחירה היא שלך.
        :0)

  5. יעל ישראל

    קטע נפלא חני. בעיני הוא סיפןר קטן.

    • חני ליבנה

      תודה יעל, זו מחמחאה נפלאה וביחוד כשזה בא ממך, אני מתה על הספורים שלך והצורה בה את כותבת

  6. כן. הכתיבה.
    אי אפשר איתה אי אפשר בלעדיה.

  7. הרבה מהכותבים מתנסים בהצהרות האלה – לשוא. יש חומר בדם, זורם, חופר, לא עוזב – זה נשאר שם.

  8. היי חני
    זה מענין שאני חוששת האם יהיה לי עוד משהו לכתוב?
    ואת הפכת את זה שאת לא רוצה לכתוב, כאילו את שולטת במעין, רעיון יפה…
    להתראות טובה

  9. מרגש עד דמעות.
    כמו כל כתבייך.
    אל תפסיקי לעולם
    אוהבת אורית

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לחנה ליבנה