בננות - בלוגים / / על סימנים ומה שביניהם
חנה טואג
  • חנה טואג

           סופרת. ספרי הראשון " עלים של חסה" ראה אור בשנת 2004 בהוצאת כרמל. סיפורי ומאמרי פורסמו בכתבי עת ספרותיים כמו "מאזניים ,ו"עיתון 77 "ובאתרי האינטרנט סיפורי "עלים של חסה "זכה בפרס כתיבה בתחרות הסיפור הקצר של "הארץ "2001 ונכלל באנתולוגיה "טעם החיים " בעריכת ירון אביטוב ורן יגיל   ובאנתולוגית סיפורים שתורגמו לספרדית  Un Solo Dios" בעריכת  ירון אביטוב  הרומן שלי "לאורה"   ראה אור בהוצאת מודן בנובמבר  2009 וזכה במקום הראשון בפרס קוגל לספרות יפה  2011 ספרי השלישי " הרובע הקטן" אבן חושן אוגוסט 2015 ספרי הרביעי "אהבה מסותרת" יראה אור כותבת גם שירה שירי התפרסמו במדורים הספרותיים בעיתונות הכתובה ובכתבי עת ספרותיים ובאתרי אינטרנט                                                                                                                                                          

על סימנים ומה שביניהם

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  על סימנים ומה שביניהם      

 

לפעמים אתה מתגעגע לתפוס את הדברים  כילד  הקולט את העולם בשפת מראות צלולה,  מושיט  אצבע  דקיקה ושקופה אל העולם  ,חש את דופקו  ואומר לראשונה :

 "שמש" ומתכוון לשמש

  ואומר "אור" ומתכוון לאור

 ואומר" פרח" ומתכוון לפרח

  
לאט לאט נעלמת ההתפעלות  הילדית  הזאת ומפנה מקומה  לתילי תילים של מילים גדושות משמעות ,טעונות צבעים  כמו קיני נמלים עמלניות הנתונים למרמס כף רגל ,מטים לפול ,שבריריים ותלויים בגחמה – הגחמה שלנו.

המטפורות מכבידות  על המילים, מטעינות אותן אנרגיה זרה,  לא עוד מציאות פשוטה  בככותה ,אלא גדושה בעודפות רגשית סובייקטיבית:השמיים אינם עוד פיסת תכלת ענוגה  או עמוסת עננים ,כי אם שמי הנפש, שמי הכסופים או הגעגוע, והאדמה אינה עוד רגבים חומים ניחוחיים או רוויים ריחות שרב או גשם, כי אם צחיחות רגשית, או לחלופין פריון. 
בנינו חיץ בינינו לבין הדבר האמיתי באמצעות השפה, והאמנות  בנתה חיץ על חיץ, תחליף של התחליף.


אבל יש סימנים אחרים  שהטבע או היקום מזמנים לנו בדרכנו , על כורחנו אנו קוראים את המשמעות שמעבר, ומה שנעשה עם ה"מידע" הזה ,תלוי אך  בנו  ובנטיית ליבנו ובדרך תפיסתנו את המציאות.

 ב "האופרה הצפה"  מאת גו'ן בארת' (הספרייה החדשה הוצאת הקיבוץ המאוחד 1996)  מהרהר הגבור על הסימנים שהטבע מזמן לנו:

"הטבע, זימוניו, עשוי להיות סמלן מסורבל. לפעמים הוא מנחית על הראש משמעויות  ,כמו התסריט המגושם הזה של "חיים נוכח מוות "   שהוא פשטני עד כדי מבוכה."(עמ'279 )

והוא מדגים פשטנות מביכה זו לטעמו  במספר דוגמאות:

בדרכו במעלה העיר על שפת המדרכה  בחזית טרקלין הלוויות גדול, חנתה עגלת מתים שחורה, ואבלים אחרים שחורי חליפות עמדו פזורים בשקט בחצר

כשמתקרב הגיבור מזנקת אליו מבין השיחים כלבת ציידים מזדקנת  ואחריה מקפץ בזריזות כלב צייד מעורב ושם ליד עגלת המתים באמצע המדרכה הם מתנים אהבים ,כמה מנושאי הארון חייכו  במבוכה ,אחד העובדים פגע באחורי הכלב שהיה רכוב על הכלבה,  והמסכנה התגלגלה על המדרכה ,והזוג חזר לאהבהביו לעין השמש המבהקת למבוכת נושאי הארון ,המלווים העמידו פנים שאינם מבחינים בנעשה

האם אין כאן סמליות ברורה של ארוס מול תאנטוס?

 בלי מילים הטבע  מרעיף  כאן  את סימניו, יש מי שמבין ויש מי שזז הלאה, מתנועע באי נוחות לא מובנת  .הגבור מתאר סמלים נוספים המעוררים אירוניה או גיחוך לדוגמא:

 יונה הנחה לה על תמרור "אין חניה "

או  כבישי מרוץ ובהם השלט "האט"

או שדרה המוליכה לבית קברות ובה התמרור: "דרך חד סטרית"


אם ישתמש הסופר בסמלנות פשטנית זו בספריו  זו תהיה קלישאה  אומר גבורו של בארת', ומדגים מספור שקרא פעם , שבסיומו מתואר גבור השוכב מת על הארץ מתחת לקופה רושמת שהודיעה:

" זה סכום קניתך" הקופה הראתה אפס.

  סמלנות פשטנית כזאת  בספר  היא סימן לחוסר מעוף, אפשר שהקופה תראה סכום אחר, זה יותר מתוחכם טוען הגבור,כלומר האמנות דורשת  רב  רובדיות סמלית  מתוחכמת  יותר ממה  שמתגלה במציאות .הסמלנות הפשטנית  שבה היקום מתנהג קלישאית למדי לטעמה.
 
הוא אשר כתבתי למעלה  על האמנות כתחליף שבתחליף, כבבואה דבבואה  של הדבר האמיתי.


 
אבל  התפענחותה של המציאות  באמצעות שפת  הסימנים הפשוטה הנאיבית והלא מתוחכמת  ,היא  מעין חזרה לאותה שפה טרום וורבאלית באמצעותה תופס הילד את העולם ,זו הדרך הבלתי אמצעית שבה  האדם קולט את העולם ורחשיו , חובק את מתנותיו ממתיק איתו סוד המובן רק לשניהם .

לא מזמן פירסמה לי, חברתנו לבלוגיה, פוסט מרגש על  זר פרחים ,שחיכה  לה על מכוניתה בדיוק כשסיימה לשוחח עם בן זוגה על זוגיות ואהבה

  כשהתקרבה ראתה שזהו  ענף ירוק , שנשמט מהעץ ונח לו על גב המכונית  ממתין למבטה -מתנה מהיקום , סימן שלא  נזקק  לפרשנות מילולית מתוחכמת ,  אלא לחיוך קטן  של הסכמה , של מי שיודע בתוכו שמישהו שומע אותו  רואה

ונוגע בו  גם כשנדמה לו שהוא לבד 

  באפילת  חדריו… 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

164 תגובות

  1. חנה הנפלאה, מאוד יפה הקישור לאופן שילדים רואים את העולם (ומחמיא לי), והמהלך שלך לגבי האמנות והמשמעויות מורכב ומפתיע – מהי בבואה ומהי תפיסה בלתי אמצעית, מהי משמעות שנמצאת שם ומהי משמעות שאנחנו משליכים?…
    מעניין שהסקת שהשיחה הייתה עם בן זוגי – אני לא ציינתי עם מי הייתה השיחה ותהיתי אם מישהו ישאל (זו הייתה דווקא שיחה עם חברה). 🙂

    • לי היקרה מאוד עם נשמת הילדה
      השיחה כוונה לזוגיות ואהבה וקיבלה על כך אישור מהיקום כי אהבה מושכת אהבה, דומה מושך דומה- זה חוק טבע מוכר
      ובשפת המקורות: "כמים הפנים לפנים כך האדם לאדם" הזולת הוא המראה שלנו ,היקום פועל כך גם מה שמשקפים מקבלים חזרה.
      המסקנה שלי שזו היתה שיחה עם בן זוג היא עוד הוכחה לפרשנות שאנו מעמיסים על המילה

      • ללא ספק השיחה כוונה לשם וקיבלה מענה ולכן כתבתי על זה – זה היה כל כך מיוחד!
        חיבוק חם לך חנה.

  2. חנה , בדיוק אתמול למדנו את זה בתניא "בליקוטי אמרים" .
    ה' לא ברא בריאה ונותן לה להתנהל לבד. לכן הסימנים אינם" טבע" הסמנים הם הוא נוכחותו כאן בעולם. נוכחות אותה הוא מחדש בכל רגע ורגע.

    אם נשר לעה ולך זה אומר משהו, זה משום שהוא ידע שכך תביני את המסר.
    וכך זה בכל דבר ודבר.
    הוא מכיר ויודע ושולט בכל שבריר של שנייה.

    ומי שהניח לי זר פרחים לא עשה זאת על דעת עצמו בלבד, כי כל פעילות מכוונת מלמעלה.

    ולכןםן גם כשמשהו מרע לי זה בא לומר לי משהו מלמעלה.
    הכל שיחה עם בורא עולם, ואת ה"טבע". ברא בורא עולם.

    וה' בניגוד לאדם מעולם לא מניח לבריאתו.
    אנו יוצרים ואז עוזבים.
    אך הוא היוצר הבלעדי שנמצא עם יצירתו כל הזמן.
    חודש- טוב.

    • התגובה למעלה שלי.
      צ"ל עלה.
      צ"ל מישהו.

      • אביטל מסכימה עם כל מילה שלך
        ואלוהים בגימטריא הוא טבע
        הכל -מתנותיו הברוכות
        החיבוק שהוא שולח

    • חודש טוב גם לך אביטל.
      וכשמישהו מרע, לפעמים קשה מאוד לפרש את זה נכון…

      • לי זה הכי קשה.
        אבל יש לזה פירוש.
        האמיני לי. כשאני עוברת את מחסום הגאווה והפגיעות אני מתחילה להבין את זה.
        ואולי הוא בכלל לא הרע לי.
        הרע היה בדיעבד טוב. בזכותו צמחתי יותר כאדם.
        והאמיני לי שגם מילה רעה היא פוגענית מאד.
        אבל אולי אם נפגעתי עלי להתחזק באותו מקום רך וחסר הגנה.
        כי שם אני חלשה ולכן נפגעתי.
        הוא היה השליח.

        אני למשל יכולה להפגע מכל מיני דברים שלך נראים מאד זניחים.
        אז גם כאן יש עבודה שלי על עצמי.
        החיים מורכבים.

        • זה נכון מאוד מאוד.
          ואני עם עצמי נזהרת מאוד בגבול שבין ההבנה שיש לי מה ללמוד ולהתחזק מכל דבר, לבין האשמה עצמית. כי אפרופו למידה, ועבודה שצריך לעשות, אני יודעת שאני נוטה לזה :).

          • התגובה שלי למטה.
            כן, גם אני לי. כל הזמן פחד שאני אשמה פגעתי, פגמתי, ולכן התנצלויות וכדומה.

            אבל אולי זה עדיף מחוסר אחריות מוחלטת.
            כשאתה הטועה עדיף שתמחל לעצמך ותבין שב"ה עוד תתקן.
            אל תשקע בזה .
            כך למדתי בחסידות
            אני מתתאמנת על זה.

          • ואני למדתי את זה בהקשר אחר, ומתאמנת גם כן 🙂

          • בני אדם מדברים ומתלונניים רוב הזמן על אותם דברים. כולם די דומים בסך הכל:)
            נראה לי שריצ'רד גיר אמר את זה לקים בסינג'ר בסרט בו גילם פסיכולוג.

          • בהחלט 🙂
            (חוץ מהחלק של ריצ'רד גיר, לגביו אין לי מושג)

        • מצד שני זה לא אומר שמעשיו טובים ומסייעים לבריאה. כי כל הרוע הזה מעכיר את הבריאה. כל מילה קטנה פוגענית פוגמת בה. כלך שלו ( לפוגע)יש חשבון נפרד עם הקב"ה כי במקום שפגע יכל גם להמנע מכך או לסייע.
          הייתה לו עוד בחירה אותה לא ביצע.
          אבל זה לא החשבון שלי איתו. זה בינו לבין קונו.
          ולכן אומרים לא תקום ולא תטור.
          שגם זה מאד קשה לי.
          אז הנה כל החולשות כולן

          .

          • מחשבת הבריאה היא להיטיב עם הנבראים רק שאנו חיים בהסתר ,ולא תמיד מבינים, רק בדיעבד מבינים את הסימנים שבדרך ,ואם זכינו ואנו חיים בעירנות אז חשים בהם ממש ברגע התרחשותם.
            החיים כנס המתהווה יום יום
            אף שלא תמיד אנו חשים כך בעיקר בעת יסורים, בזמן פציעות.
            זוהי חכמת הבדיעבד
            לפעמים נצח לוקח להגיע אליה , ולפעמים הרף עין

          • יפים ומחזקים דברייך חנה

  3. רות בלומרט

    הסימנים הם שפה שאנו מקנים להם משמעויות בה.
    זוהי שפה מתפתחת גם באופן אישי וגם באופן חברתי, מוסכם.
    הסימנים מסייעים לנו להעשיר את עולמנו הסתום במשמעויות ומובנים, מהם מרגיעים ונעימים ומהם לא.
    אנו מקנים לסימנים משמעויות פרטיות כמיטב יכולתנו. האם המשמעות היא חד משמעית? [סליחה על ההלצה} ידיד נפש הוא מי שמקבל את הסימנים שלך כמוך ואינו מנסה לכפות את דעתו – פירושיו לאותות הנפרשים לעיניך. אופטימיות היא קריאת האותות לטובה.
    כל טוב.

    • רות, אילו הגדרות יפות לידיד נפש ולאופטימיות 🙂

      • נכון ,רות, הכל בעיני המתבונן והמפענח וידיד נפש או ידיד רוחני הוא זה שהסתכלותו דומה לשלך ומפרש זאת כמוך ,לכן מקובל לספר חלומות רק למי שאנו בטוחים באהבתו שיפרש אום לטובה ,וחלומות הם סימנים של התת מודע

  4. לתפוס את הדברים כאילו היינו ילדים, זו אכן אומנות שלא כל אחד יכול לה, כך תופס באמת פרוסט את ילדותו ב"בעקבות הזמן האבוד".

    • גליה,ביאליק כותב בשירו הנפלא "אחד אחד ובאין רואה" בערך כך: אכן ידעתי רק אחת ישת האדם מכוס הזהב וחלום נעוריו לא ישנה לאיש פעמיים
      אל האורגינל אי אפשר לחזור ,כי משהו מהתום הראשוני אבד בדרך, אבל ניתן לשאוף לחיבור נקי עם הזולת ומימלא גם עם היקום והבורא
      להיות ער וקשוב לשפת היקום ולדבר איתה בהרמוניה
      תודה על תגובתך

  5. חנה, אולי המחשבה שהעולם מדבר איתנו היא המחשבה שלנו שמדברת את העולם. והכל אמת…:)

    • אמיר ,זה הדדי המחשב שלנו מדברת את העולם והוא משיב לנו בהתאם
      זה תמיד דיאלוג שמתחיל כמובן ממנולוג ולפעמים המונולוג הוא תפילה
      המזמינה חסד

  6. איריס אליה

    הפלאת לכתוב, חנה יקרה, בלב וביד. מרתק ומעורר מחשבה. וזה כל כך מעניין. כי כשקראתי את הפוסט של לי, לא קראתי אותו ככה, ז"א, לא הבנתי אותו, רק כשקראתי את התגובות, הבנתי שבסימנים מן הטבע מדובר, וכשרציתי להגיב, הרגשתי שאני כאילו מתפרצת באמצע שיחה, כמו ילדה. ואולי גם עבורי זה היה סימן, כמו שכתבתי לתמי קאלי, אני צריכה ללמוד לא להתפרץ. אני אימפולסיבית חסרת תקנה.
    ואני מאד מאד מחוברת לטבע, הוא ממש אוויר לנשימה עבורי, והסימנים שלו הם המילים שהכי מדברות אלי. כשמירי עברה את הניתוח, וראיתי את העץ הוורוד הזה בשדירה, ממש האמנתי שזה סימן שזאת תהיה ההחלמה שלה, ואמן כן יהי רצון.
    סוף שבוע מבורך ואהבה.

    • מתוקה אחת הטבע בגיטריה זה אלוהים
      ואכן האלוהים נמצא בכל בחי בצומח ובדומם ובמדבר הוא בכל והכל בו
      ואם ראית את החלמתה בעץ הורוד שליבלב סימן שראית אותה מהמשקפיים של הלב איריס יקרה
      והעץ הדהד את התקווה הזאת זו ההדדיות בקשר שלנו עם היקום
      מה שמשדרים מקבלים! זה נשמע נוסחתי אבל זה בדוק

    • איריס, אני מרגישה ככה לעתים קרובות, בפעם הבאה את מוזמנת להתפרץ. 🙂

      • לי ואיריס זו הדינמיקה בדיאלוג התגובות, ההתפרצות
        כשהייתי מורה אהבתי את ההתפרצויות, אני עצמי ,אבוי, הייתי מורה מתפרצת

      • איריס אליה

        חנתי, קראתי את הפרשנות הגימטרית עוד באחת מתגובותייך הקודמות, וזה באמת מדהים. ואת יודעת, אני מאד מאמינה בזה.
        לי מתוקה, תודה רבה. זאת הזמנה קצת נפיצה אצלי… אבל אעשה זאת. כמו שעשיתי זאת עכשיו אצל חנה.
        נשיקות, יקרות. אני נשבעתי לעצמי שאני חוזרת לכתוב. אחותי שבה לארץ, ואחרי שרכשתי הכשרה של מדריכת תיירים, אני שבה לשאיפה הראשונה, להיות כותבת.
        אהבתי.

    • לאיריס ולאחרים,
      אינני מבין כלל את הביטוי "להתחבר לטבע".
      מה, איננו חלק מן הטבע והטבע אינו חלק מאתנו?
      כשהשמש מחממת אותנו איננו מחוברים אל הטבע? כאשר אנחנו מזיעים איננו מחוברים אל הטבע?
      כאשר אנחנו מדליקים נורת חשמל איננו חלק מן הטבע?
      ומה קורה עם מזוננו?
      למען השם, לא טוב ליצור קטגוריות מלאכותיות ואחר-כך לנסות ליצור מסביבן תחושות סרק.
      שמא הביטוי "להתחבר לטבע" אינו אלא התיהרות?
      כלומר, המחשבה שאנחנו מסוגלים לכאורה להיות מנותקים מן הטבע וברצותנו לעשות טובה לטבע — להתחבר אליו!

      • איריס אליה

        הי גיורא, שבת שלום. אני חושבת שאתה מהמחמירים. אתה לוקח ביטוי, ושוחט אותו. (שחיטה כשרה…) אני בהחלט מכירה בסימביוזה שלנו עם הטבע, אבל באומרי טבע, אני מכוונת להפך של טכנולוגיה, אורבניות וביו"ב.
        ואני בטוחה שלא רק אני מרגישה כך. יש תנועות שלמות שקמו במטרה להתחבר לטבע, להגן עליו… קח למשל את החברה להגנת הטבע. למה להגן על הטבע אם הוא כל הזמן בנמצא? אם הוא חלק אינטגרלי ממנו? הרי די בכך שאנחנו שומרים על עצמנו…
        שוב שבת שלום. הבטחתי לעצמי שאני כותבת היום, והנה אני שוב זולגת לבננות בעקבות הפוסט הזה של חנה….

        • גיורא לשם

          לאיריס אליה,
          דווקא התנסחתי התנסחות חיובית "אמנות בוראת עולם מקביל" ולא עסקתי בשחיטת מונחים, אם כי מונחים לא מדוייקים מעוררים בי תמיד את חשק השחיטה — בין היתר סבי היה קצב ואני היה רופא!
          אין טבע שהוא ההיפך של טכנולוגיה ואורבניה. אנחנו משלים את עצמנו כאן במונחים, ולא במציאות. הטכנולוגיה פועלת בתוך הטבע וכך גם האורבניזציה.
          ברגע שהדבר הזה יובן, תשתנה גם התנהגותו של האדם בתוך טבעו.
          מה שנקרא "הגנת הטבע" הוא ניסיון לשמר את הסביבה מבחינת נוף, צומח, חי, וזה בסדר.
          אולם שום אדם אינו יכול לטעון שהוא נמצא מחוץ לטבע, להתחבר אליו ולהתנתק ממנו על-פי רצון כלשהו.
          אפילו אמנות שאנחנו יוצרים היא בסך-הכל תוצר של מערכת העצבים האישית, ולא רוח האלוהים!

      • אנחנו חלק איטגרלי מהטבע אך נוהגים בו כאויב, נדמה לי שרוסו כבר כתב על זה :אנחנו מכליאים מין שבאינו מינו כדי להשביח את הזנים ולהרוויח מהם אנחנו ,מדבירים , מאלפים ומתעללים בבע"ח ומשתמשים בהם לצרכנו
        אם נפנים את התובנה שאנחנו חלק מהטבע ,אולי נשמור על האיזון בינינו לבינו ולא נפר אותו, כי האדם הוא עולם קטן (מבחינת הקבלה) הכל כלול בו חי צומח דומם אם נתקן את הטבע הנצלני שלנו ישמר האיזון גם בטבע החיצוני,אחרי הכל הטבע הוא ההשתקפות שלנו. הידעת שבע"ח היום סובלים היום יותר מבעבר מדכאונות והפרעות נפשיות(היו כתבות על הפרעות נפשיות אצל בעלי חיים ואני אישית מכירה זאת מקרוב מהחתול הבולימי של חברתי )וירוסים אלימים תוקפים כוורות דבש וצדפות ים ולוויתנים מאבדים כמונו את הצפון- חוסר האיזון בנו משתקף בטבע
        לכן להתבר לטבע לא נשמע לי מלאכותי
        אנו מנסים לחזור למהות הטבעית שלנו בתוך העולם הטכנולוגי הקר, אבל לא די בפעולות חיצוניות של תנועה ירוקה כזאת או אחרת
        דרוש בדק בית פנימי אחרי הכל מה שקורה בטבע הוא ההשתקפות שלנו

  7. איריס קובליו

    יפה חנה
    התוספת שנתת לשיר של לי שופכת אור על כתיבתה
    וגם ציור
    ופתאום ראיתי את המכונית של לי עם ענף צאלון נוגע בשמשה

    • חנה טואג

      תודה ,איריס יקרה, הפוסט של לי ועוד כמה פוסטים באותו ענין עוררו בי את הנושא, שאני מגורה על ידו הרבה זמן
      גם אני ראיתי ציור למקרא הפוסט שלה ואפילו הרגשתי לרגע זר פרחים.
      ומה שלומך יקירה?

  8. חנה, מעניין לקרוא את מחשבותייך. אני מזדהה עם הכמיהה ל-reset דרך הפניית המבט לטבע. אני מאמין שהרבה אנשים כותבים מוצאים עצמם מזדהים עם הרליגיוזיות הפנתיאיסטית הזו.

    • חנה טואג

      הגדרת את זה כל כך נכון נועם יקר
      "רלגיוזיות פנתאיסטית"
      אני מאמינה שהיוצר הוא צינור אנרגטי רב עוצמה
      מוליך אור
      שבת יפה

  9. איריס אליה

    חנה יקרה, הייתי חייבת לספר לך ששאבתי השראה רבה מהפוסט שלך באחד הפרקים שהייתי ממש תקועה איתם כבר כמה זמן, והיום בזכות הפוסט הזה שלך דילגתי על הקושי. את השראה ומוזה, חנתי. תבורכי מבנות.

    • חנה טואג

      אני שמחה, כל אחד מאיתנו הוא השראה לזולתו אם הקשר בינינו הוא קשר חומל , מכיל ואוהב
      יצרים עכורים משתקים את היצירה ומרעילים אותה.
      אני משתדלת בעל כורחו של האגו התובעני שלי להאחז בטוב לפעמים נופלת אך משתדלת לקום
      אוהבת אותך איריס
      נשמה טובה אחת

  10. כל כך יפה כתבת, חנה. והסוף, המשפטים האחרונים הייתי מוסיפה להם עוד משפט אחד: יש מי שרואה ושומע, אנחנו אלה שצריכים כמוהו לראות ולשמוע – מבעד לרעש. המון רעש. זו דרך חיים. מומלץ, אם כי ממש לא פשוט, אבל בהחלט מרתק בגילוייו.

  11. ועוד משהו שהעלו בי דברייך: את מאמרו החשוב של ביאליק – "גילוי וכיסוי בלשון". מרתק.

    • חנה טואג

      ענת היקרה תודה על תגובתך המחכימה והרגישה ,וברוכה הבאה בצל קורתי
      המאמר "גילוי וכיסוי בלשון" אכן נהדר מאמר מכונן ,וגם לאמיר אור סדרת מאמרים בנושא זה -שווה לקרוא

      • חנה טואג

        ועוד משהו, ענת, התוספת שהצעת משמעותית מאוד- שנוכל להבחין באותות האלה מבעד לרעש הגובר
        שבת טובה לך

  12. רונית בר-לביא

    כן, חנה,

    מאד מסכימה בעניין הסימנים שהעולם שולח כל הזמן.

    אני אוהבת את ה"שפה" המיידית, לכשמתגלה לי כל פעם מחדש, כמו אז, כשהיינו ילדים.

    ויש לי קצת בעיה עם שירה בדיוק בגלל ההסבר המדוייק שהסברת כאן,
    שלפעמים היא הצפנה של הצפנה והיא כאילו מחייבת תחכום.

    למרות זאת, אחת לכמה זמן יוצא לי שיר, וכשהוא יוצא ממקום מאד מיידי, ואז אני יודעת שהוא נכון.

    • ענת לויט

      רונית, כתבת את המילה "נכון" לגבי שיר. מבחינתי אין נכונה מהמילה "נכון" לגבי הרבה דברים משמעותיים בחיינו – בעיקר עשיות. זה בעיני המצפן והצפון, ומקורו בתחתיות הבטן – לעשות את הדבר הנכון. כשהוא נעשה יודעים זאת מיד וזה בפירוש אושר, גם אם רגעי.

    • חנה טואג

      תודה רונית יקירה ידעתי שתסכימי וצודקת לגבי השירה שהיא רגע קסום בלבוש מתוחכם והעיקר להרגיש שזה נכון אינטואיטיבית
      שבת טובה לך
      ואהבתי מאוד את שירך הצלול ב"זוטא"

  13. או הו או הו חנה אני מגלה אותך כאן
    מחדש..
    כן נדמה לי שבפוסט הראשון שלי הרחבתי בתגובה על מילים כנושאות משמעות, מילים הן בגדים למשמעות
    מילים כקופסאות המתמלאות
    ולפעמים כשן צעירות בעירום הן הכי הן
    'שמש' ' פרח'
    עד הסוף 'ענף'
    🙂
    כתבת נהדר לנמק 🙂 ? כבר הסברת הכל בעצמך.
    תודה

  14. אמנות אינה תחליף.
    אמנות היא בריאת עולם מקביל.
    ברשימה של חנה יש הצבעה על "הדבר האמיתי".
    מה הוא הדבר האמיתי?
    האם האדם מסוגל מטבעו להצביע על הדבר האמיתי כעל הדבר האמיתי?
    הוא בסך-הכל מנסה לנסח דבר אמיתי כלשהו, והניסוח עשוי להפוך את "הדבר האמיתי" ל"אמיתי".
    האם זאת מגבלה?
    לא בהכרח.
    לולי אפשרות הניסוח, עולמו של האדם היה מורכב בסך-הכל מתדרי קול וצבע, חום וקור, קווים ומתארים ולא הרבה יותר מזה.
    יתר על כן, התודעה כולה היתה מצטמצמת למערכת החושים, ותו לא.

    • גיורא היקר
      הדבר האמיתי הוא לגבי חישת המציאות בככותה, בלי להכביר עליה תילי תילים של מטפורות
      לפי הזן בודהיזם תפיסת הדברים בככותם בפשטותם
      כמובן שיש צורך במילים הן מהוות אמצעי תקשורת הכרחי, אבל כפי שטען ביאליק במאמרו "גילוי וכיסוי בלשון" אין להתעלם מכך שהמילים הן גשר רעוע על פני תהום
      נרצה או לא נרצה היצירה היא מימטית חיקוי של מציאות בדרך מקורית כזאת או אחרת גם כשהיא מתרחקת מהמציאות בבריאת עולם חדש עדין היא מקימת זיקה כלשהי אליה
      שום יצירת ספרות לעניות דעתי לא הצליחה ליצור עולם חושי עשיר כפי שקלטנו אותו לראשונה בילדות
      בבגרותנו אנו תרים אחרי רשמי הזמן האבוד מנסים לשחזר כל אמן בדרכו
      את טעמה של עוגת המדלן הראשונה שלו,
      שום מילה עדין לא הצליחה לברוא מחדש אצלי את הדבר האמיתי שנגלה אלי בטרם ידעתי לדבר
      לא יודעת מה זה ,כי זכרוני קצר אבל כשאני מתבוננת בחיוכה המתפלא של נכדתי כשגילתה לראשונה את הים וגליו, אני רק יכולה לנחש.
      אבל מציאות לחוד וחלום לחוד בינתיים נסתפק בשפה כסוג של מעקה
      גם זה משהו
      אל תבין אותי לא נכון אני יוצרת באמצעות המילים, אבל בו זמנית מודעת לקוצר ידן ולחמקמקותן
      גיורא היקר
      נתן זך היטיב לבטא זאת בשירו "הצייר מצייר"
      שבת טובה

      • חנה יקרה, את כותבת: "בבגרותנו אנו תרים אחרי רשמי הזמן האבוד מנסים לשחזר כל אמן בדרכו
        את טעמה של עוגת המדלן הראשונה שלו"
        נראה שאם כך הילד ההוא שמת בגיל חמש, חי חיים מופלאים וממצים.
        בשביל מה להמשיך לחיות מעבר ליופי..:)
        אני לא מסכימה איתך, וחושבת שכל רגע נולד דבר מה חדש וילדי בעיני רוחו של כל אדם. המציאות נולדת מתוך החזון האישי של כל אחד ואחד מאיתנו.
        גיורא ציין שהאמנות היא בריאה מקבילה למציאות. נראה שהוא צודק ש"הניסוח" אם בצבע או במילה, או בחציבה בסלע, האדם מתוך עולמו הפנימי בורא רשמים בתוך המציאות. ישנה הפרייה הדדית של כל המצוי סביב על התודעה, כמובן, אבל הנביעה מתחילה בדמיון, ביכולת ליצור תבניות מחשבה חדשות שלא היו קודם…

        • המשכיות החיים מעבר לילדות או כפי שציינת תמי, מעבר לגיל חמש ,הם חלק מהמסע
          ממצב של חוסר שלמות למצב של מודעות וחיבור, ובמסע הזה מתגעגעים אל אותה שלמות אבודה לא רק של הילדות אלא של אותה אחדות קמאית עם הזולת והבריאה ,לפני שנשברנו.
          זו תכלית המסע ,תמי, שבמהלכו משתוקקים ,ההשתוקקות הזאת היא הדרייב שלנו ,והיצירה היא נסיון ליצור סדר בתוך הכאוס בתוך מה שנראה לנו כאפילה, מעין משחק המבטא במילים או בחומר את תפיסת המציאות שלנו משחק המחזיר לנו כביכול את השליטה על מה שאינו בשליטתנו
          תרצי עולם אשלייתי משהו שבו אנחנו בבחינת הבורא
          .
          האמן הוא האדם המשחק והמסיכה היא בסיס האמנות משחק את מציאות חייו בדמיון ובמילים
          עד תום המסע.

          • חנה,
            דומני שהניסיון לתאר את העולם ככאוס הוא סנטימנטלי מדי.
            בסך הכל, גבולותיו של העולם ברורים צדי, שיווי המשקל המאוזן של כוחות הטבע (הפיזיקליים והכימיים) מאפשרים לנו קיום נוח למדי, מתברגן והולך!
            מדעים שונים הם כלי עזר לא רעים לאמוד את הכוחות הפועלים בעולם ואפילו לנחש בהצלחה ניכרת את העתיד.
            אני טוען, למשל, ב-100%, מינוס 1 חלקי 20 מיליארד בערך, שמחר תזרח השמש!
            לדעתי, בריאת אמנות בתוך עולם מוסדר למדי מאתגרת אפילו יותר מאשר בריאתה בעולם שמרביתו נדמית לכאוטית.

          • צודק גיורא העולם אינו כאוטי יש בו חוקיות מופלא רק שלאדם הוא נראה כאוטי ללא חוקיות כי הוא עיוור לאמת
            כבר היוונים הקדמונים כינוהו קוסמוס משמע סדר ואצלנו הוא עולם מלשון העלם תעלומה והסתר
            אנו לא רואיפ את הפאזל בשלמותו לכן העולם נתפס בעיננו ככאוטי כל ז'אנר ספרות האבסורד
            ניזון מתפיסת עולם זו
            די להציץ במחזותיו של בקט המתארים את אבסורד הקיום ללא אל
            רק ציפיה נואשת לאיזה שהוא גודו שהוא מעין כלאיים של כלב אדם

          • גיורא, בוא נזרוק קובייה – נראה אם היא תזרח מחר…:)

          • תמי,
            אם נזרוק קוביה זה בטוח שנמצא בה מחר בבוקר שישית מהמספרים שבין 1 ל-6.
            דווקא קובייה היא הדוגמה הרעה ביותר לתאר כאוטיות, שכן היא סמל הסדר הסטטיסטי במוא למקצוע, שנה א'.

          • גיורא, עזוב סטטיסטיקה…לא מבינה בזה כלום גם לו למדתי שנה ג'…:)
            חשבתי שאם לאלוהים מותר לשחק בקוביות אז גם לנו מותר..:)

          • גיורא לשם

            תמי,
            אלוהים שמהמר בקובייה מעורר כמה בעיות מוסריות כבדות משקל, בעיקר לאביטל ולחנה שעומדת להדליק נרות.
            איינשטיין היה בטוח שאלוהים אינו מהמר בקוביות.
            הייזנברג היה בטוח שאלוהים חי בקזינו.
            אביטל בטוחה שאלוהים חי בבית-הכנסת ושולח שלוחות אל העולם כולו.
            חנה סבורה לרגע שאלוהים נמצא בלהבת הנר.
            לגבי דידי, שאלת האל פשוטה למדי. אינני זקוק לאל בעולמי.
            בדבר אחד אני בטוח במאה אחוזים: בלא עולם גם אלוהים לא היה נחוץ למאמינים בו…
            והיה, אם קיומו של אלוהים תלוי בקיומו של העולם, אנא אנו באים?…

          • אינך זקוק לאל בעולמך כי הוא קודם כל בתוכך הבורא בי
            בוא וראה (בורא)

            כל ביטוי חמלה הוא בעיני ביטוי אלוהי
            והוא לא רק בלהבת הנר אלא בכל
            הכל אלוקות.
            והעולם נברא לא בשבילו אלא בשבילנו הוא לומד את עצמו דרכנו
            גם הדבור הזה בינינו הוא חלק מ"הדיל"
            המתוזמר היטיב על ידו
            את האלוהים אי אפשר לכלוא בבתי כנסיות או במקדשים
            קודם יבנה המקדש שבלב שהגדול בעיקריו הוא אהבת הזולת
            זה הדבר האמיתי
            ולהבת הנר גיורא היא להבת הנשמה
            ואני בטוחה שאני לא רחוקה מתפיסתך
            שבוע נהדר לך

          • אני תמיד נהנית לדבר איתך גיורא אתה מאתגר אותי( חכם, נאור, חריף)
            הולכת עוד מעט להדליק נרות
            תברך?
            אוהבת כשהשבת נכנסת תמיד נזכרת בשירה המופלא של דליה רביקוביץ
            "חמדה"
            ובשורה המכוננת :היו האילנות מתעצמים לגבוה
            אז אני חשה כמוך(הבא מנקודת מוצא מדעית וזה טוב)
            שאין כאוס על פני המים,רק רוח טובה
            שבת רחומה עלינו
            אמן

          • חנה יקירה, לכי אל הקדושה והשבת…
            שבת מבורכת לך.
            ונמשיך לדבר כשיהיה אפשרי.

          • איריס אליה

            איזה שיר נפלא. הנה עוד מתנה לשבת.

          • צ"ל חוקיות מופלאה ורואים – טעויות מלמעלה

          • בשורה השלישית צ"ל "ברורים למדי".

          • אין לי אהדה למילה מסע, (למרות שבטוח גם אני משתמשת בה, לעיתים) כי זה נראה כאילו זה עול. ואכן מתחבר עם המשך הדברים שלך.
            העול היחידי שאני מכירה הוא העול של הסיפור על החיים. בנקודה שאני צריכה לספר על חיי- יש עול בתאור, במילים. אבל במציאות שנחוותה בזמן אמת הדברים נראו כמציאות ללא ידיעת "העול" "במסע". גם כאב הוא מציאות שהתודעה מתמודדת- בוחרת בכל שבריר שנייה על מה תיתן את תשומת ליבה.
            לא חושבת "לסדר" את הכאוס- הוא מסודר להפלא. כי הוא אחד מהסדרים בבריאה. ואפילה היא חלק מטבע הבריאה…
            אין צורך , לטעמי, לנסות "לשלוט"…אולי כדאי להתבונן, להקשיב, ואחר כך לעשות, לברוא מציאות…
            גם חשיבה היא עשיה, אפילו חשובה.
            האמנות שלי לא משמשת כמסכה אלא היא חלק שמבטא חלק ממני. החוויה של העולמות בהם הייתי…והייתי כול כולי שם..ולא היה דבר מלבד מה שהיה שם…
            לא חושבת שאמנות היא עשייה רפורטז'ית של מציאות.

          • תמי כמו שכתבתי לגיורא הרבה מאיתנו חווים את העולם ככאוס בגלל מוגבלות ראיה וידע רוחני
            העולם כפי שנברא אאינו כאוטי ואפילו הרע הגלוי לעין הוא תלוי תפיסתנו הסובייקטיבית של המציאו החיים הם מסע אבל לכל רגע המשקל הסגולי והאותנטי שלו והוא נחווה עד תום ,אבל למסע הזה יש מטרה הוא לא רק רגעים תלושים אקראיים יש סיבה ומסובב
            ובמילה "מסיכה" איני מתכוונת לקונוטציות שליליות אלא לשם כולל לכל אותן תחבולות אמנותיות שבאמצעותן אנו בוראים את היצירה האמנותית
            הולכת ,תמוש ,לעשות הכנות אחרונות לשבת
            נמשיך במוצ"ש
            אוהבת
            חנה

          • צ"ל- האמן משחק את מציאות חייו – תיקון מלמעלה

        • גיורא לשם

          לתמי,
          כתבתי:
          "אמנות היא בריאת עולם מקביל."
          ולא כפי שכתבת:
          "אמנות היא בריאה מקבילה למציאות."
          הניסוח שלי התכוון לומר שהמציאות, שהיא למעשה יקום בקיום מצומצם, כלולה בתוך העולם המקביל שנברא.
          בניסוחך הדברים נשארים מופרדים.

  15. תַּלְמה פרויד

    "שפת אלים חרישית יש, לשון חשאים,
    לא קול ולא הברה לה, אך גַּוְני גוונים;
    וקסמים לה ותמונות הוד וצבא חזיונות,
    בלשון זו יתוודע אל לבחירי רוחו
    ובה יהרהר שר העולם את הרהוריו,
    ויוצר אמן יגלום בה הגיג לבבו
    ומצא פתרון בה לחלום לא הגוי;
    הלא היא לשון המראות שמתגלה בפס רקיע תכלת ובמרחביו
    בזׁך עביבי כסף ובשחור גלמיהם
    ברטט קמת פז ובגאות ארז אדיר
    ברפרוף כנף צחורה של יונה…."

    (הבריכה/ח.נ. ביאליק)

    לא יכולתי שלא להוסיף לדיון המעניין שהתפתח בעקבות הפוסט היפה שלך, חנה. שבת שלום.

    • תלמתי היקרה, לא יכולת לכוון יותר מדוייק מזה
      ביאליק עמד מול עיני בכתיבת הפוסט גם השיר "אחד אחד ובאין רואה" וגם " גילוי וכיסוי בלשון"
      תודה על הערתך המאירה ועל הציטטות האהובות האלו
      כיף היה להפגש אתמול
      שבת מלכה

  16. חנה יקרה
    איזה עונג שבת עשית לי עם הפוסט מלא החוכמה שלך ועם שלל התגובות מרחיבות הלב והדעת

    את חוזרת על המילה : "ככותה" אני אוהבת אותה , השאלה אם הבנתי אותה 🙂

    מ-כך ? האם המילה קיימת או שהיא חידוש שלך ?

    חנהלה – אני 0 בחשבון לכן אנא הסבירי לי
    איך אלהים (86) וטבע (71) זה אותו דבר או שאני נפלתי פה בגדול ?!:)

    שבת מתוקה שתהיה לך מתוקה

    • תודה ,ריקי יקרה, איזה כיף היה להפגש אתמול
      ולגבי הגימטריה הרי שכך :
      אלוהים זה הטבע
      הטבע= 86
      ואלהים = 86
      בדקתי במחשבון הלב :)))
      המילה בככותה שאולה ממינוחיו של יעקוב רז מרצה לבודהיזם
      למדתי שנים אצל תלמידתו
      נשיקות יקירה
      ושבת יפה

      • אכן מהמילה "כך"
        התאהבתי בה מאז ששמעתי אותה למרות הצלילים החיכיים

      • היה כיף גדול

        אין על מחשבון הלב שלך !

        במחשבון הלב שלך חנהלה הכל יוצא מדויק ונפלא 🙂

        חיבוק ושבת שלווה

        • חנה טואג

          שיהיה לכולנו
          חג שבועות לבן ונקי
          אהבתי ביותר את הדיאלוג שלנו כאן
          תודה לכןלכם יקרים

  17. חני ליבנה

    חנה, רק עכשיו התפניתי לקרוא, כתבת כל כך נכון ויפה, על האומנות המציאות, המרחק שלנו ההולך וגדל מהטבע ומעצמנו, האדם תמיד מחפש סימנים, קישורים, זה נותן לנו הרגשת שליטה אני חושבת במה שלא ניתן לשליטה, ולעיתים באמת הסימנים מפתיעים, מבשרים, הפוסט הזה מבשר לי שהספר הבא שלך יהיה נפלא במיוחד!!

    • איזה כיף לקרוא את תגובתך הטובה חני יקרה במוצאי החג
      ובאשר לספר הבא מהפה שלך לאלוהים
      הגיע הזמן באמת להתחיל להגות בו

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לחנה טואג