בננות - בלוגים / / כל נדרי חוויה אישית
חנה טואג
  • חנה טואג

           סופרת. ספרי הראשון " עלים של חסה" ראה אור בשנת 2004 בהוצאת כרמל. סיפורי ומאמרי פורסמו בכתבי עת ספרותיים כמו "מאזניים ,ו"עיתון 77 "ובאתרי האינטרנט סיפורי "עלים של חסה "זכה בפרס כתיבה בתחרות הסיפור הקצר של "הארץ "2001 ונכלל באנתולוגיה "טעם החיים " בעריכת ירון אביטוב ורן יגיל   ובאנתולוגית סיפורים שתורגמו לספרדית  Un Solo Dios" בעריכת  ירון אביטוב  הרומן שלי "לאורה"   ראה אור בהוצאת מודן בנובמבר  2009 וזכה במקום הראשון בפרס קוגל לספרות יפה  2011 ספרי השלישי " הרובע הקטן" אבן חושן אוגוסט 2015 ספרי הרביעי "אהבה מסותרת" יראה אור כותבת גם שירה שירי התפרסמו במדורים הספרותיים בעיתונות הכתובה ובכתבי עת ספרותיים ובאתרי אינטרנט                                                                                                                                                          

כל נדרי חוויה אישית

 

 

 

 

 

 

 

כל נדרי- חוויה אישית

 

מלבד החוויה המצמררת בערב יום כפור לפני תפילת ערבית בעת תפילת "כל נדרי"

אני רוצה לספר על חוויה אישית מאוד שקרתה לי השבוע.

אני מתנדבת בעמותת "עמך" הדואגת  לניצולי שואה כמיטב יכולתה ,אם על ידי פעילויות  תרבות ואם על ידי ליווי אישי של פסיכולוגים ומתנדבים בקהילה , מדינה שאינה דואגת לחוליות החלשות שבתוכה העמותות  השונות עושות זאת במקומה וכמה חבל. השבוע  החלטתי לדבר איתם על חווית יום הכיפורים ועל תפילת  "כל נדרי " במיוחד.

הצגתי בפניהם את נוסח התפילה בארמית ובעברית ,והשמעתי להם את אחת הגירסאות  של הניגון

ההתרגשות שלהם נגעה בי כל כך אחדים אף מחו דמעה. הם ישבו מרותקים למילים ולמנגינה כמו לצלילי מוסיקה מכשפת ,שעוררה בהם נהי קדום ,תפילה, בקשה, געגוע,זה היה מדהים.

אחר כך ניגשו אלי לקבל את המילים, שזו הפעם הראשונה ,כך אמרה לי ישישה אחת שהיא מבינה אותן ,את התקליטור השארתי לאיש יקר אחד שהוא החזן בבית הכנסת ורצה להתאמן עליו.

הייתי מורה הרבה שנים, אבל חוויות המפגשים הייחודיים האלה עם ניצולי שואה,  פליטי האש והתופת הן החוויות היותר עוצמתיות שידעתי מעודי.

אני גם נפגשת אחת לשבוע עם ניצולת שואה ,יתומת שואה, שאת הוריה איבדה במחנות בגיל חמש.רגעי המפגש איתה הם מהרגעים הכי מהנים לגבי ,היא תורמת לי יותר משאני תורמת לה ,בחיי ,לא פלא ,שהרי במילה "נתן"  קיימת הנתינה הדו קוטבית הזאת , אם נקרא אותה מימין לשמאל ומשמאל לימין ,היא תשאר בעינה . האם זה רק מקרה? ברור  שלא, הרי הנותן גם מקבל מעצם הנתינה עצמה ,שהיא גומלת . העמותה משוועת למתנדבים עם לב וכל אחד שיפנה בעירו לעמותה זאת יבורך

ולגבי "כל נדרי"

יש שתי תפילות ש"עושות לי" את זה ביום כיפור אחת מהן היא "ונתנה תוקף" של ברוך ממגנצא מהמאה העשירית ,והשניה מרטיטה לא פחות היא תפילת "כל נדרי" ולא רק אותי, זוהי תפילה שהרטיטה לבבות הרבה מאוד שנים.

מהי תפילה זו ומהי מהותה?

 תְפִילָת כָּל נִדְרֵי "כל נדרי" היא תפילה הנאמרת בערב יום הכיפורים, לפני שקיעת החמה והיא פותחת את תפילות יום הכיפורים. היא נקראת כך על שם תחילתה "כל נדרי…." התפילה חוברה בתקופת הגאונים ועיקרה התרת כל הנדרים והשבועות וההתחייבויות שאדם קבל על עצמו במשך השנה כלפי  הקדוש-ברוך-הוא ולא יכול היה לעמוד בהם. התחייבות שקבל האדם על עצמו כלפי חבריו, אין התפילה מבטלת. 

מקור – ארמי  תרגום עברי

 כָּל נִדְרֵי וֶאֱסָרֵי וּשְׁבוּעֵי וַחֲרָמֵי וְקוֹנָמֵי וּקְנָסֵי וְכִנּוּיֵי, דְּאִנְדַּרְנָא וּדְאִשְתַּבַּעְנָה וּדְאַחֲרִימְנָא וּדְאסַרְנָא עַל נַפְשָׁתָנָא, מִיוֹם כִּפּוּרִים זֶה עַד יוֹם כִּפֻּרִים הַבָּא עָלֵינוּ לְטוֹבָה – בְּכֻלְּהוֹן אִיחֲרַטְנָא בְהוֹן. כֻּלְּהוֹן יְהוֹן שָׁרָן, שְׁבִיקִין, שְׁבִיתִין, בְּטֵלִין וּמְבֻטָּלִין, לָא שְּרִירִין וְלָא קַיָּמִין. נִדְרָנָא לָא נִדְרֵי וֶאֱסָרָנָא לָא אֱסָרֵי וּשְׁבוּעָתָה לָא שְׁבוּעוֹת.

 כל נדרים ואיסורים ושבועות וחרמות וקונמות וקנסות וכינויים, שנדרנו ושנשבענו ושהחרמנו ושאסרנו על נפשותינו מיום כיפורים זה עד יום כיפורים הבא עלינו לטובה – בכולם התחרטנו בהם; כולם יהיו מותרים, עזובים, מושבתים, בטלים ומבוטלים, לא שרירים ולא קיימים. נדרינו אינם נדרים ואיסורינו אינם איסורים ושבועותינו אינן שבועות.

 יש פיוטים יותר עשירים ממנה  בלשונם, שכן שפתה  די יבשה, היא מנוסחת  כהצהרה משפטית שאין בה מן השגב  המאפיין בדרך כלל פיוטים רבים ,ובכל זאת  כוחה ומקומה המרכזי בפתחו של יום הכפורים רק הלך והתעצם עם השנים, ואין קהילה אחת שנמנעת מלומר אותה מדי יום כיפורים ,אולי כי היא מבטאת את רצונה של כל קהילה יהודית המשתוקקת לפתוח דף חדש ביום הכיפור כמו שנאמר בתפילה : "ונסלח לכל עדת  בני ישראל ולגר הגר בתוכם ,כי לכל העם בשגגה" התפילה אף פותחת בהזמנה גורפת לכל עם ישראל להשתתף: 

"בישיבה של מעלה ובישיבה של מטה על דעת המקום ועל דעת הקהל

אנחנו מתירין להתפלל את העברינין "

אני יודעת ,שגם מי שאינו מבקר בבית הכנסת ועושה לו בית כנסת אישי בליבו ,רץ לשמוע רק את התפילה הזאת ,בעלי למשל יושב על ספסל ליד בית הכנסת  הקרוב למקום מגורנו ,שומע את התפילה האדירה הזאת , המאפשרת לו  לדבריו ,לחוש את עוצמת החג וקדושתו ,אף שאינו שומר מצוות.

לתפילה זו שורש קבלי ומה הייתור שלה על התרת נדרים בראש השנה?

לפי הקבלה לכל דבר פיזי וגשמי בעולם הזה יש שורש ,סיבה רוחנית ,כלומר יש תואם בין העולמות העליונים  לתחתונים ,קשר בין סיבה למסובב.

תפילה זו הותקנה לבטל את הנדרים וגזרי הדין, שנחתמו מלמעלה ,לבטל אותם נדרים שנמצאים בעולמות העליונים: קארמה רעה וגזרות רעות הארוגות בקשר הזה של עילה ועלול סיבה ומסובב.

בתפילה זו כפי שהלב מתרחב וכולל את כולנו כך פותחים את דלתות הארון מסתובבים עם ספרי התורה , שכל אחד מהמתפללים הגודשים את בית הכנסת ביום קדוש זה ,יראה .

שני ימים נפלאים היו לעם ישראל יום הכפורים וט"ו באב: ט"ו באב שהוא חג האהבה בגשמיות וברוחניות:חג אהבה רומנטי בינו לבינה וחג האהבה הרוחנית  בין כנסת ישראל לקב"ה.

 ויום כיפורים ,שהוא במהותו הוא יום איחוד העם, חג הלב , יום קדוש  ,שבו לסיטרא אחרא (הצד האחר ,הפך הקדושה) אין שליטה, ידיו כבולות לנוכח האור המתפשט מלמטה עד למעלה  ומלמעלה עד מטה , אומרים שלשטן יש רק 364 ימים,היום שחסר לו במנין ימי שליטתו  על האדם הוא יום הכיפורים.

יום הכיפורים הוא גם  הזדמנות נדירה להקשיב לקולות הטבע .בעיר הקודמת שבה גרתי ישנו עץ  רב פוארות ועתיק יומין ,שאלמלא יום הכיפורים לא הייתי מאזינה לו לעולם ,באחד מימי הכפורים כשטיילתי בסביבה  נדהמתי  למשמע הפלא הזה שהתנגן בו ,איך עץ פשוט הופך באחת למקסם צלילים, קראתי לו מאז  "עץ הקונצרטים שלי" העץ  הזה נותן קונצרט   צפורים מכושף ויחודי מדי יום ביומו ,אך ניתן לשומעו  במלוא צלילותו רק פעם  אחת בשנה ,כשאנשים מתפנים באמת  למקדש השקט שבליבם.

"אור זרוע לצדיק ולישרי לב שמחה"-  זהו אחד הפסוקים שאומרים לפני התפילה האדירה הזאת ובהם ,אם נחפש ,נמצא את שמו של רבי עקיבא,  שזה יום הסתלקותו מן העולם.

מקרי?

אין מקריות בחיינו, יום הכפורים הוא יום של לב שבו ספירת הלב ,ספירת הבינה, באה לידי תיקונה.

מי יתן ונגשים כלל החיים החשוב ,שדבק בו תנא קדוש זה שמת על קדוש השם.

"ואהבת לרעך כמוך "

גמר חתימה טובה לכם  חברים אהובים

 

 

 הנה ביצוע יפה של הניגון על ידי שלושה  טנורים  וביצוע נוסף של החזן שי  אברמסון 
להנאתכם

 

 http://www.youtube.com/watch?v=vuIkDwk1-r4&feature=related

 

 

 http://www.youtube.com/watch?v=K9NsP2Ud8fQ&feature=related

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

44 תגובות

  1. חנה יקרה,
    כה היטבת לתאר את חווית מציאותנו בבית הכנסת בערבו של כיפור ואת חווית מציאותו של בית הכנסת בערבו של כיפור בתוכנו.
    הלוואי שתתגשמנה כול ברכותייך — צדוק

    • היי צדוק היקר תודה על איחוליך וכה יפה כתבת הבית כנסת האמיתי הוא בליבו של האדם שם נמצא גם המקדש והמזבח – הלב שבו הוא מהרהר במעשיו ואותו הוא מטהר לא רק פעם אחת בשנה אלא יום יום
      שבוע נפלא איש יקר
      ימים שמחים קרבים ובאים
      עוד מעט סוכות

  2. ולך חנה תודה על ברכתך ועל הקטע הנפלא שהבאת
    אוהב אני באופן מיוחד שירה אופראית
    דודי ז"ל שר כך כל חייו בפריז
    אשה מיוחדת וטובה את
    תזכי לנחת ואהבה מכל אהובייך

    • תודה לך ,דוד, אתה איש רחב וטוב לב בעצמך, זה עובר דרך המסך,בחיי
      אני שמחה שאתה איתנו במטע
      אוהבת את הלחנים המקסימים שלך ובכלל אשריך שיש לך משפחה נהדרת ברוכת כישרונות ,זכית!
      שנה טובה לך והמשך עשיה פוריה

  3. אליענה אלמוג

    חנה יקרה, את טובה ונדיבה. תודה על שחלקת איתנו את מה שחלקת.
    שנה טובה!

    • תודה לך אליענה יקרה
      את בעצמך רגישה ונדיבה ועושה רבות למען הזולת
      מאחלת לך בשנה זו להפיק את המירב מכשרונותייך הברוכים
      שבוע טוב ושנה נפלאה ופוריה נסוכת שלווה ומנוחת הנפש

  4. חנהלה יקרה
    אין כמוך ! כתיבתך ברורה וצלולה ומאפשרת חיבור מתארת לעצמי איזה מורה אדירה ונדיבה היית והנך.
    שתמשיכי ותזכי למצוות ושברכותייך יתגשמו עלינו לטובה.

    יום כפורים הוא יום מפחיד ומזה 38 שנים הוא גם נורא .

    • ריקי יקרה, לא יום מפחיד רק טהור אנרגטית
      היום הכי טהור בשנה. מאז שאני בקבלה ובחסידות הסתלק ממני כל הפחד שנטעו בי צדקנים ורודפי עוונות למיניהם.
      התבשמי לך על היום המיוחד הזה
      על השקט שבו, המאפשר לנו להתחבר אליו בתדר הכי גבוה של נשמתנו.
      זהו יום הלב החסד והרחמים לא יום השוט, הפחד והבהלה
      רק בשמחה ובטוב לבב -זה עיקר העבודה
      יקרה
      גמר חתימה טובה לך והצלחה לספרך

      • נתפלל במלוא הכוונה שהחוויה הנוראה הזאת מלפני 38
        לא תשנה
        נתפלל לשלומנו ואחדותנו ולשלום כל האנושות כולה

  5. גמח"ט טובה חנה יקרה לך ולכל יקירייך

  6. לא היו ימים טובים לישראל כחמישה עשר באב וכיום הכיפורים
    המשנה בתענית (פרק ד', משנה ח) מביאה את דברי המשנה כי לא היו ימים טובים לישראל כחמישה-עשר באב וכיום הכיפורים. מדוע נבחרו דווקא שני ימים אלו?

    ביום זה נמנו חמישה אירועים "משמחים ביותר" שהצריכו את השמחה היתירה ע"פ דעת האמוראים. השמחה היתירה התבטאה בזמן המקדש כאשר בנות ירושלים היו יוצאות לכרמים בבגדי לבן שאולים כדי לא לבייש את מי שאין לה, וכל בחור שעדיין היה רווק היה נפנה לשם ותופס לו אישה. מנהג זה מתואר ביתר אריכות בגמרא עצמה, המתארת מה היו אומרות הנשים לבחורים ואיך בחרו הבחורים את בנות זוגם.

    מסכת תענית פרק ד
    ד,ז [ח] אמר רבן שמעון בן גמליאל, לא היו ימים טובים לישראל כחמישה עשר באב וכיום הכיפורים, שבהם בני ירושלים יוצאין בכלי לבן שאולים, כדי שלא לבייש את מי שאין לו. ובנות ירושלים יוצאות וחונות [קרי: חולות, לשון מחוללות במחול]; בכרמים. וכך הן אומרות, שא נא בחור עיניך וראה, מה אתה בורר לך; אל תיתן עיניך בנואי, אלא תן עיניך במשפחה. וכן הוא אומר, "צאנה וראינה בנות ציון, במלך שלמה–בעטרה, שעיטרה לו אימו ביום חתונתו, וביום, שמחת ליבו" (שיר השירים ג,יא).

    מנהגים קדומים
    1. חיפוש בת זוג – בימי המשנה נהוג היה ביום זה [יום כיפור] ובט"ו באב, לחפש בנות זוג במחולות הכרמים, כפי שנאמר במשנה "לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באב וכיום הכיפורים, שבהן בנות ירושלים יוצאות… וחולות בכרמים… מי שאין לו אשה נפנה לשם" (מסכת תענית פרק ד' משנה ח' ובפירוש התלמוד על המשנה) . ויש שנותנים טעם, מפני שביום הזה האדם נקי וטהור ושמח יותר, על כן ראוי הוא ביותר לחפש בו בת זוג. יש אומרים שזאת גם הסיבה שקוראים בתורה ביום הכיפורים בתפילת המנחה את "פרשת אחרי מות", המפרשת עם מי אסור להתחתן.

  7. רקפת זיו-לי

    זו מסה נהדרת. תודה לך חנה יקרה

    • תודה לך רקפת יקרה ,אתמול חווית החג הייתה נפלאה לראות את המוני בית ישראל שותפים ומאוחדים , הקדושה הייתה בכל אפילו בקטנטנים רוכבי האופניים מלאי שמחה ועליצות ,ויכולתי לללכת בכיף בכביש לא נהדפת על ידי המכוניות -חג אמיתי!
      ולגבי ההתנדבות ב"עמך" זה מפעל אדיר שלהם, שיש לתת לו יד וכתף יש אנשים נפלאים במדינה שלנו
      צריך רק לראות אותם
      שבוע טוב ואנחנו נארגן לנו איזה מפגש כיפי -אורה ואני לא שכחנו

      • רקפת זיו-לי

        עשית לי חשק וכבר בררתי ויש סניף "עמך" בנהריה…
        לגבי מפגשנו – יש לי איזה רעיון שרציתי לשאול אותך. נדבר.

        • איזה נשמה את, רקפת, כל הכבוד!
          יש סניפי "עמך" לדעתי בכל הארץ והם משוועים למתנדבים: חניכה אישית פעם בשבוע
          או הרצאות כבר יגידו לך ,תבורכי
          יום הכיפורים חל בכל ימות השנה ומתבטא בנתינה לזולת ,באהבה בביעור הרע מתוך נשמותינו
          תבורכי
          כתבי לי במייל על הרעיון למפגש
          ביי בינתיים

  8. רשימה יפה וממצה. יום הכיפורים הוא יום נפלא.
    הבעיה לפרוט אותו ליום יום כי הוא מחייב.

    שנה טובה.

    • צודקת אביטלי יום כיפורים הוא חווית תיקון יויומית בבית כנסת הזה שבלב
      ואכן קשה דבר, אך קרוב אלינו מאוד ובידינו הדבר לעשותו חילוני ושומר מצוות כאחד

  9. כמה יפה כתבת על התפילה, חנה היקרה, ואיך הכל אצלך מתחבר עם הכל ועם הרבה נשמה. תבורכי.

    • תודה תלמה יקרה שתהיה לך שנה נפלאה ומועדים וזמנים לשמחה
      אני שמחה כשאת באה לביקור

  10. אני בטוחה שהיית מורה מעמיקה ונדיבה, חנלה, ושיהייה תוקף למשאלותיך שיתגשמו לטובה. ושהחמלה תשכון בליבותינו. גמר חתימה טובה.

  11. תודה אורה יקרה
    גמר חתימה טובה גם לך

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לחנה טואג