בננות - בלוגים / / כל המשוררים כל הסרטים – יומולדת בסינמטק
אמיר אור
  • אמיר אור

    אמיר אור נולד וגדל בתל אביב, דור שלישי בארץ. פרסם אחד עשר ספרי שירה בעברית, האחרונים שבהם "משא המשוגע" (קשב 2012), "שלל – שירים נבחרים 2013-1977" (הקיבוץ המאוחד 2013) ו"כנפיים" (הקיבוץ המאוחד 2015) שיריו תורגמו ליותר מארבעים שפות, ופורסמו בכתבי עת ובעשרים ספרים באירופה, אסיה ואמריקה. בנוסף פרסם את האפוס הבדיוני "שיר טאהירה" (חרגול 2001), והרומן החדש שלו, "הממלכה", ייצא השנה בהוצאת הקיבוץ המאוחד. אור תרגם מאנגלית, יוונית עתיקה ושפות אחרות, ובין ספרי תרגומיו "הבשורה על פי תומא" (כרמל 1993), "תשוקה מתירת איברים – אנתולוגיה לשירה ארוטית יוונית" (ביתן /המפעל לתרגומי מופת 1995) ו"סיפורים מן המהבהארטה" (עם עובד 1997) כן פרסם רשימות ומאמרים רבים בעיתונות ובכתבי העת בנושאי שירה, חברה, היסטוריה, קלאסיקה ודתות. על שירתו זכה בין השאר בפרס ברנשטיין מטעם התאחדות המו"לים (1993), מילגת פולברייט ליוצרים (1994), פרס ראש הממשלה (1996), ספר הכבוד של הפְּלֶיאדות (סטרוגה 2001), פרס אאוּנֶמי לשירה (טטובו 2010), פרס שירת היין מטעם פסטיבל השירה הבינלאומי של סטרוּגה (2013) ופרס הספרות הבינלאומי ע"ש סטפן מיטרוב ליובישה (בּוּדוה 2014). כן זכה בחברויות כבוד של אוניברסיטת איווה, בית היינריך בל אירלנד, ליטרַרישֶה קולוקוִויוּם ברלין, המרכז ללימודים יהודים ועבריים באוקספורד ועוד. על תרגומיו מן השירה הקלסית היוונית זכה בפרס שר התרבות. אור ייסד את בית הספר לשירה הליקון, ופיתח מתודיקה ייחודית ללימודי כתיבה יוצרת, בה לימד גם באוניברסיטת באר שבע, באוניברסיטת תל אביב ובבית הסופר. אור הוא חבר מייסד של התאחדות תוכניות הכתיבה האירופית EACWP ולימד קורסים לכותבים ולמורים באוניברסיטאות ובבתי ספר לשירה באנגליה, אוסטריה, ארה"ב ויפן. ב-1990 ייסד את עמותת הליקון לקידום השירה בישראל והגה את מפעלותיה – כתב העת, הוצאת הספרים, ביה"ס לשירה ופסטיבל השירה הבינלאומי. הוא שימש כעורך כתב העת הליקון, כעורך ספרי השירה של ההוצאה, וכמנהל האמנותי של פסטיבל "שער". אור הוא עורך סדרת השירה "כתוב" והעורך הארצי לכתבי העת הבינלאומיים "אטלס" ו"בְּלֶסוק". הוא חבר מייסד של תנועת השירה העולמיWPM , ומכהן כמתאם האזורי של "משוררים למען השלום" שליד האו"ם.

כל המשוררים כל הסרטים – יומולדת בסינמטק

 

 


י
ומולדת 20 להליקון

                  

בסינמטק תל אביב

 

 

 

יום ו' 23.7

 

14:00

20 ל"הליקון" – יובל העשרים לפעילות "הליקון": כתב העת והוצאת הספרים, בית הספר לשירה, ופסטיבל השירה הבינלאומי "שער".

 

חוגגים את הפחד  – השקת חוברת הליקון החדשה על פחדי-ילדות ופחדי-זוגיות, פחדים אורבאניים, סיוטים, וסוף העולם.

קוראים: אמיר אור, מירון ח. איזקסון, גבי אלדור, מרדכי גלדמן, רפי וייכרט, נורית זרחי,  ליבנה כץ, שיר פרייבך.

מנחה: עדי עסיס.

יוקרן:

רתיעה (בריטניה 1965)

REPULSION

בימוי: רומן פולנסקי

Dir: Roman Polanski

משחק: קתרין דנב, איאן הארדי, ג'ון פרייזר

 

אחד הסרטים האפקטיביים ביותר של רומן פולנסקי, מתעד את התמוטטותה הנפשית הפתולוגית של מניקוריסטית בלגית בלונדון, שסובלת מבדידות קשה בדירה אפרורית, ויותר מכל – היא סובלת מפחד עמוק ממין ורתיעה מגברים בכלל. פולנסקי חודר אל תוך תודעתה של הצעירה הסכיזופרנית, מציג את המציאות דרך נקודת מבטה המפוקפקת, שאינה מסוגלת להפריד בין אמת לדמיון. מראות הזוועה הולכים ומשתלטים על סביבתה, גם אחרי שהיא הופכת לרוצחת בעל-כורחה. פולנסקי משתמש באיכויות הקרות-כמעט-שטניות של כוכבתו קתרין דנב ומחדד את העולם המעוות של נפשה באמצעות צילום מסוגנן מאוד בשחור לבן. (107 דקות, אנגלית, תרגום לעברית וצרפתית)

((107 min., Eng., Heb.& Fre. sub

 

 

22:00

20 ל"הליקון"

עוד פחד: 3 שירים וסרט. קוראים: אשר גל, רות נצר, רמי דיצני

יוקרן:

סופר הצללים (ארה"ב/ בריטניה 2010)

THE GHOST WRITER

בימוי: רומן פולנסקי

Dir: Roman Polanski

משחק: פירס ברוסנן, יואן מקגרגור, קים קטרל, אוליביה וויליאמס

 

סופר צללים נשכר תמורת סכום רב אפסים כדי לשכתב את הביוגרפיה של ראש ממשלת בריטניה לשעבר. ככל שהוא מעמיק לחקור, כך הוא מגלה סימנים לשלדים בארון ובשעה שראש הממשלה מבלה באחוזתו עם אשתו ו"העוזרת האישית" מתפרסמות האשמות חריפות שעתידות להתגלגל לבית הדין הבינלאומי לפשעי מלחמה. האם הסופר יזכה להגיע לאמת ואף לחשוף אותה, או שידיים עלומות ימנעו זאת ממנו? בשביל רומן פולנסקי, עולם בלי סדר הוא המצב הטבעיוגם בסרטו החדש הוא יודע כיצד לשמוט השטיח מתחת לדמויותיו וצופיו במיומנות מטרידה. פולנסקי הוא קלאסיקן, לא אחד שפועל בעריכה תזזיתית ותנועת מצלמה רועדת. את המתח הוא מעבה באמצעים קולנועיים הרבה יותר מורכבים: בשימוש בפלטת צבעים אפורה, במסגור הפעילות ושימוש בנקודות במבט, במלאכת צילום קפדנית וסוגסטיבית. מכל האמצעים האלו נולד אחד הסרטים האינטנסיביים של 2010, יצירה שזכתה בצדק בפרס הבימוי בפסטיבל ברלין. (128 דקות, אנגלית, תרגום לעברית) (128 min., Eng., Heb. Sub)

 

שבת  24.7

 

11:30 (אולם 2)

20 ל"הליקון"  – כתב העת והוצאת הספרים, בית הספר לשירה, ופסטיבל השירה הבינלאומי "שער".  חוגגים עם גיליון הליקון "תמונות מחיי זוגיות" ביובל העשרים לפעילות.  מנחה: עדי עסיס.

 

בת 60 מחפשת אהבה (ישראל 2010)

SIXTY AND THE CITY

לפרטים ראו שבת 3/7 בשעה 11:30

 

12:00

20 ל"הליקון"

תמונות מחיי זוגיות

3 שירים וסרט. קוראים: אגי משעול, יעל דין בן עברי, אופיר נוריאל.

יוקרן:

בעלים ונשים (ארה"ב 1992)

HUSBANDS AND WIVES

בימוי: וודי אלן

Dir.: Woody Allen

משחק: וודי אלן, מיה פארו, סידני פולק, ג'ודי דייויס

 

וודי אלן חושף בסרט זה יותר משמץ של אמת אוטוביוגרפית על חייו עם מיה פארו. הסרט עוסק בצורה צינית וכואבת במשבר אמצע החיים של שני זוגות חברים. ג'ק וסאלי, זוג נשוי  לכאורה באושר, יוצאים ערב אחד בהצהרה מפתיעה ובלתי צפויה על כוונתם להיפרד, לתדהמתם של  גיים וג'ודי, זוג חבריהם הטובים ביותר.  פרידתם של ג'ק וסאלי מערערת את ג'ודי ומעלה לפני השטח את הסדקים בחיי הנישואים שלה ושל גיים. (107 דקות. אנגלית, תרגום לעברית) (107 min., Eng., Heb. Sub)

 

14:15

20 ל"הליקון"

תמונות מחיי זוגיות

3 שירים וסרט. קוראים: רמי דיצני, מרב פיטון, בטין אמיר.

יוקרן:

פריחת הדובדבן (גרמניה/ יפן/ צרפת 2008)

KIRSCHBLÜTEN – HANAMI

בימוי: דוריס דוריי

Dir: Doris Dorrie

משחק: אלמר וופר, האנלורה אלסנר, איה איריזוקי

 

כאשר טרודי מגלה כי בעלה רודי חולה במחלה סופנית היא מחליטה לשמור את העניין בסוד. בהמלצת הרופא, היא משכנעת את בעלה לנסוע לבקר את ילדיהם בברלין. עד מהרה מתברר הילדים מאוד עסוקים והשניים מחליטים לנסוע לים הבלטי. במהלך הטיול מתה טרודי באופן פתאומי. רודי, מוכה תדהמה, אינו יודע כיצד להמשיך. מסיפוריה של חברתה של בתו הוא מגלה על אהבתה של טרודי אליו, אהבה שגרמה לה להניח בצד את החיים שתכננה לחיות. הוא מתחיל לראות אותה בעיניים חדשות ונודר לפצות על חייה האבודים. אותו נדר שולח אותו אל מסע מיוחד לטוקיו, בעיצומה של פריחת הדובדבנים. סרטה של דוריס דורי ("גברים גברים"), שהיה מועמד לפרס דב הזהב בפסטיבל ברלין 2008. (127 דקות, גרמנית, אנגלית ויפנית, תרגום לעברית( (127 min., Ger., Eng., Jap., Heb. Sub)

 

15:00 (אולם 2)

20 ל"הליקון"

תמונות מחיי זוגיות

I SHOT MY LOVE (ישראל 2010)

 

16:45

20 ל"הליקון"

תמונות מחיי זוגיות

3 שירים וסרט. קוראים: לאה פילובסקי, יצחק שחר, ליאור גרנות.

יוקרן: אהבתיה (צרפת/ איטליה/ בלגיה 2009)

 

JE L'AIMAIS

בימוי: זאבו ברייטמן

Dir: Zabou Breitman

משחק: דניאל אוטיי, מארי-ז'וזה קרוז

 

אחרי שבנו נוטש את אשתו ובנותיו, מחליט פייר להזמין את קלואי, כלתו ונכדותיו לחופשה. "ספר לי סיפור" מבקשת קלואי, כדי להפיג את כאב הפרידה ופייר מספר לה, באופן מפתיע, על הרומן שלו עם מתילד, שצעירה ממנו בכך וכך שנים. האהבה בין השנים חצתה יבשות ושנים, למפגשים של כמה ימים או שעות חטופות, בחדרי מלון ובנופים אקזוטיים ועדיין לא העז פייר לפרק את משפחתו בעבורה. "אהבתיה"  מציע את כל התפניות המוכרות של רומנים שכאלו, בין גבר בשל לאישה צעירה, ובכל זאת – יש כאן חד פעמיות שנובעת מהאנושיות המיידית בחיבור שבין דניאל אוטי ומארי-ז'וזה קרוז. הצילום הקריסטלי, השימוש הנבון באתרי ההתרחשות, והאומץ להעניק לעלילה מימד כמעט פנטסטי מצליחים לטעון את הסרט ברגש שנעים להתמסר לו. (112 דקות,צרפתית, תרגום לעברית) (112 min., Fre., Eng. Sub)

 

21:00

20 ל"הליקון"

תמונות מחיי זוגיות

3 שירים וסרט. קוראים: אלי אליהו, סיגל בן יאיר, יעל הירש.

סרטים באפלה

הרצאת מבוא לסרט: ירון שמיר

יוקרן:

אני אהבה (איטליה 2009)

IO SONO L'AMORE

בימוי: לוקה גאודאנינו

Dir: Luca Guadagnino

משחק: טילדה סווינטון, פלאביו פארנטי

 

סיפורה של משפחה אריסטוקרטית שלמראית עין, מנהלת חיים מושלמים. הגברים מנהלים את הצד העסקי, אך הנשים הן אלה שמהוות את ליבה של המשפחה ו"מכוונות את הספינה". כאשר, לאחר שנים של חיים מסורים ומאופקים לצד בעלה, אם המשפחה מתאהבת בחברו הטוב של בנה, שף צעיר ומוכשר, סערת הרגשות שמציפה אותה תשנה את חייהם של כל הסובבים לנצח. גאודאנינו משלב בסרטו הצדעות מתוחכמות לקולנוע הקלאסי של ויסקונטי ודה סיקה וטילדה סווינטון מהפנטת כתמיד בתפקיד הראשי. (120 דקות, איטלקית, אנגלית ורוסית, תרגום לעברית) (120 min., Ita., Eng., Russ., Heb. Sub)

 

מחיר כרטיס לאירוע הפתיחה: 40 ₪. ל'שלושה שירים וסרט': 33 ₪. ל-I SHOT MY LOVE: 20 ₪.

 


 

 

 

13 תגובות

  1. איריס אליה

    בהצלחה רבה, אמיר יקר, ומזל טוב ומצוין. מעניין לקרוא את התקצירים לסרטים, את חלקם ראיתי ונהניתי מהם מאד, (לפחות בזה אנוחם…טוב. מצד שני יש לי גם את החוברת"זוגיות":)) והם מאירים את הסרטים באור חדש. מי כתב את התקצירים?
    שוב מזל טוב.

    • איריס, תודה על הברכות, ואוטוטו את בארץ, לא? תספיקי לפסטיבל הבינלאומי…
      את התקצירים כתב פיני מהסינמטק.

      • איריס אליה

        שור ברור. כבר שיריינתי את התאריכים:) סוף אוקטובר, העשרים וארבעה, עשרים וחמישה…לא?
        לילה טוב טוב.

  2. אגיע לסרטים אחה"צ ובלילה.

    • לויט, גם אני חושבת שהשיר שלך סתמי ביותר. אז מה גם אני לא אדם נאור?
      ולא מבין בשירה?

  3. אתמול אמיר אור דחה אותי בנימוס. אך אני לא מוורת. אני רוצה את המשורר ורעה צאן הזה אצלי במיטה! אני באה אסרטיבית עם מבחר מספריך, עם תספורת חדשה ושמלה של דולצ'ה גבאנה ותיק של לואין ויטון.
    אמיר אני מתחננת כך אותי בזרועותיך השיריות, עשה ממני פרפראות!

  4. בהצלחה! איזו חגיגה!
    פולנסקי מפחיד אותי, הוא תמיד הפחיד בכל סרטיו…:)

    • תודה, מירי, ואת מוזמנת ביותר לקצת פחד 🙂

    • פולנסקי מבוקש להסגרה בגלל אונס קטינות או מעשים מגונים הסרטים שלו פרוורטים ראי ירח מר
      שישב בכלא על סטיותיו

  5. נתערב זשפרך הראשון יהיה גם האחרון?
    ושחר מריו שוב כתב שיר גרוע. ללמדכם ששיר יפה שזוכה בפרס לא מעיד דבר על יוצרו או איכותו.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאמיר אור