בננות - בלוגים / / למידה משמעותית
תשובת הלב
  • אביטל קשת

    אביטל ז'נט קשת כותבת כותבת אם לא כותבת חושבת שהיה עליה לכתוב או שהרעיון חיכה לרגע הנכון בו היה צריך להכתב מאמינה שכתיבה היא שליחות.   

למידה משמעותית

 

 

 

Normal
0

false
false
false

EN-US
X-NONE
HE

MicrosoftInternetExplorer4

אנשים לומדים מוציאים תארים לפעמים אני עומדת נדהמת מול התרבותם של המשכילים החדשים. כי הנה צעיר, או צעירה שבגילם הרך בשנים לעומתי הקשישה, כבר קטפו  לעצמם כל כך הרבה יוקרה. נשאלת השאלה שאל לנו לזלזל בה כי היא כבדת המשקל, והיא:  מה יהיה איתי? והעניין שמגיל שלושים בערך אפילו גיליתי שבשל משאה הכבד של השאלה, אני מתנדנדת בצורה התקפית על נדנדת קנאה מטרידה שמתחזה להערצה. פעם אני למעלה ואז נוחתת למטה, אבל כשאני מחליטה להתמזג עם האדמה, ותוך כדי עמידה אני מתנחמת על חומו של החול שמתחשב בכף רגלי היחפה. הרי שגם אז למרות הכל, צפים ומחרידים כמו גלים הפכפכים אותם רגשי קיפוח מודחקים, שיתגברו כשאאלץ להתמודד על מקומי המקצועי מול כל עושיי התארים למיניהם

 

ולא שלא למדתי בחיי, אך למידה מסודרת במוסד עם מבחנים יש בה צד סיוטי עבורי. היא מזכירה לי את ילדותי, את הקושי העז בו נתקלתי כילדה כשנאלצתי לשאת על גבי את חיי הסוערים בבית בשכונה ולשלבם עם שלל הלקויות המעצבנות והמולדות שגררתי בעקבותיי לבית הספר.

הטראומות עשו את שלהן, בתור מבוגרת מיושבת בדעתה, לא עזר לי כל הלימוד והדגירה, וכך לפני מבחנים בסמינר הייתי שוב חוטפת קלקולי קיבה איומים, ופעם איבדתי בדרך לבחינה ארנק מלא במזומנים. עוד שיגעון שלי, אני שונאת להסתובב בשעות מתח עם ארנק ריק . זה מזכיר לי תקופות שהולכות ושבות בחיי של חוסר מוחלט.

 

העניין הוא האם למידה לתואר היא למידה משמעותית ואני הגעתי למסקנה האובייקטיבית שלא. תאמרי שאיני אובייקטיבית זו זכותכם, אך כאמור מי אמר שעלינו להסכים . הרי  כן למדתי בכל זאת, עשיתי מאמץ, לא התעקשתי רק על לימוד חוויתי כמו בבית צבי שם הבעיה הייתה אחרת לחלוטין. בית צבי לימד אותי המון, לא שכחתי אף פרט, כל השיעורים והמורים חקוקים בי ומשמשים אותי על צעד ושעל. העניין הוא היישום של חלק מהכללים. יום ולילה שיננו לנו, שחייבים לאהוב את הפרטנר, להקשיב לו כי הוא זה שיציל אותך על במה. והנה גיליתי שמדיניות המוסד הייתה הפרד ומשול, אי לכך ההקשבה לפרטנר הקדוש הייתה נגועה במלאכותית, כי ידוע היה לכל שהפרטנר הוא בעצם אויבי האימתני שיגזול בחטף את מקומי. תכף גרי יהפוך אותו לכוכב ובי יבעט לכל הרוחות, לכן עלי להרעיל את הפרטנר כמו במקבת, ולהתאמץ על מנת שזה יקרה בהזדמנות הקרובה . כאמור משחק מקצוע מדהים, שמבוסס על ואהבת לרעך כמוך, הזכיר מעט את הפיס בוק . אהוב אותו את חברך הייצוגי, למען יאריכו את שהותך כאן. אחר כך דפוק אותו בהזדמנות הראשונה. אבל כאמור איני מזלזלת בלימודים הללו, כי אני כאמור בעד לימוד שנחרט.

 לעומת זאת בסמינר, את רוב החומר שנלמד בקורס המהולל תיאוריות בימוי איני זוכרת כלל. ארטו זכור לי במעורפל. ותבינו שזה היה  קורס שאהבתי מאד. והשקעתי שם את מלוא כובד הבנתי. כעת אני מנסה לאמץ את מוחי בשאלה מה נלמד שם בעצם?  נאדא כלום. המושגים הפכו לבלילה לא ברורה.

 

אז מה אני אומרת שרק לימוד חוויתי יש בו ערך ולימוד למען רכישת תואר הוא דל . כן יש  מבחינתי ממש בטענה הזאת.

 

כשלומדים למען תואר רצים כמו מטורפים למען מטרה נכספת. לכן אי אפשר לבקש שמאגריי המידע וההפנמה יישארו פתוחים. אם כי כמובן שלא הכל נשכח. ישנם גאונים יחידי סגולה, שבעייתם מעט אחרת, ואתעכב עליה אולי בהמשך.

 

כי הנה התגלה לי, יש גם לימוד אחר. כבר חמש שנים אני לומדת ' תניא' אני חושבת שאחרי זמן רב כל כך יכולתי לפחות לחשוב על להוציא תואר ראשון  במקצוע 'תניא'. או לפחות לקבל על לימודיי פטור שיסייע לי להתקדם בסולם התארים והכבוד והיוקרה . אך לא. אצלנו בסיטי אתה חוזר ולומד ומשנן על מנת שזה יתברג לך לתוך הנשמה.

ואכן כיום כשאני פותחת את הבוקר עם פרק 'תניא' העיון בספר מרענן וחדשני, ואני חודרת אל תוך מילים בצורה שיש בה משהו מן הריחוף השכלתני( יש דבר כזה) ומתערסלת בתוכו. 

 

ההנאה מהקריאה, הולכת ומתחדדת. וערוצים חדשים נפתחים ואיתם עולה דרישה פנימית להתעלות ומולה היצר הרע הבהמי שמייצר פיתויים, אלא מה. אם כי לבינוני יש את הכוח להתגבר, וכך לעיתים ניתן למתן אותו ואז ההתחברות שלמה. זו השיטה כאן בסיטי. למדת? מי אומר שאתה יודע?תחזור ותלמד שוב. הלמידה צריכה לשנות אותך. זה העניין. אתה חייב להפוך למישהו אחר בעקבותיה. זו אינה פילוסופיה גולמית. התורה אינה ספרות או נקודה להשלמת תואר, לא זו תורת חיים.

 

הנה גם למדתי מספר שנים את הספר העתיק "שער הביטחון" של  רבינו בחיי  וגיליתי שנשות הקורס חוזרות עליו, כי לטענתן השינוי המבוקש טרם התרחש. הן עדיין לא הגיעו לרמת האמונה והביטחון עליה מדובר בספר, לכן צריך לשוב וללמוד אותו ספר שוב ושוב.

 

הדגש בסיטי הוא לא על כמות החומר, אלא על רמות ההפנמה. איני יודעת מה הולך בכוייללים, בעצם קצת אני יודעת, אך גם שם ניתן דגש אדיר לשינון. כי באמצעות השינון החברתי אתה גם מצליח לפצח משהו בתוכך.

אולם אני בעניין חסידות. אז זהו. אתמול הייתי בשיעור שוב חזרנו לפרק הראשון בליקוטי אמרים. ומה אומר לכם עולם חדש נפתח בפני. ושוב תואר לא הזדנב בעקבותיי . חפיסת השוקולד שתהווה תגמול נראתה רחוקה.  כן יש למידה שונה.        

 

 

 

 

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"טבלה רגילה";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

 

 

 

 

7 תגובות

  1. מסכימה איתך אביטל שיש למידה שונה והיא האמיתית. פתגם שחוק אומר שכשהתלמיד מוכן מגיע המורה. נראה לי שאת גם מורה וגם תלמידה נהדרת !

    • תודה על המילים החמות ריקי. אכם אני, תלמידה נהדרת כן. חייב אדם לדעת מיהו.
      מורה , אני טובה באחד לאחד. אבל נאלצת להתמודד יותר עם קבוצה.
      שבת שלום.

  2. שבת שלום אביטל
    כמו שאמרה ריקי נכון העיקר היא דרך הלמידה
    אבל בעולמינו אנו חיים
    פעם חבר אמר לי מה אנחנו צריכים את הניידים האלה להם אנחנו כעבדים
    עניתי לו נכון אבל אם אתה לא יכול להם הצטרף אליהם
    הרי אם יתקשר אלי סוחר פרחים ולא אענה הוא יעבור לבא בתור
    אז כן השורה התחתונה היא הפרנסה ולכן אמרתי לילדי תוציאו תארים וכמה שיותר כי זה מה שהחברה מכירה ואם לא נוכל בלעדיהם נצטרף אליהם
    שהרי מי יקבלו לעבודה
    התשובה כל כך ברורה

    אכן לי כמגדל פרחים הייתה הזכות לא לעשות תארים שכן כעצמאי לא הייתי זקוק
    וגם אני כמותך למדתי באופן חופשי על ידי קריאה
    עבדתי תקופה ארוכה בשיווק לקיבוץ בצפון כעצמאי בתחום החקלאות
    בזמן מסויים הצטרף מנהל המשתלה בקיבוץ לקורס במדרשת רופין שעסק בשיווק
    שאלתי אותו מה דעתו האם כדאי שאצטרף
    הוא ענה
    אתה?
    בשביל מה
    כל מה שאני לומד שם אתה דיברתי איתי על כך לפני
    כלומר החיים העצמאיים והקריאה לימדו אותי אבל אילו הייתי צריך להתחרות על תפקיד כשכיר הייתי נכשל

    • צודק לגמרי גם אני אומרת כך לילדיי, חלק מסכימים איתי יותר וחלק פחות, כאמור אמנים. אם כי עדיין לא אבדה תקוותנו והם צעירים. אי אפשר לחמוק מזה שהם נולדו להורים שממציאים את עצמם וכדומה.
      מצד שני יש חוכמה הגותית אחרת שנזנחת, ויש עוד חוכמות שמאד נזנחות בצורה פושעת ממש.

      העיקר הידע, אנשים מדברים כל הזמן איתך באסכולות של ידע ויש בעיה קשה עם ידע מסוג אחר.

      אצלי זה מציק מאד כשמדובר על יהדות. אבל כאמור זה נושק ללעוד המון תחומים.
      גם כשאני הולכת לפסיכולוג אני יכולה להתקל בעיה הזו. המון ידע, אבל מי אני להבין מעבר, למדריך שהוא שינן ולדוקטורט שהוא עשה. מצד לא מילולי אתה בטח מבין למה אני מתכוונת. צד שהיה אולי לאמותינו שלא ידעו קרוא וכתוב . כן זה אולי מוגזם אבל יש משהו אליו אני חותרת.
      אני חשה שהשקיעה באקדמיה גם גורמת לצערי נזק רב.
      אבל אני בטח קול קורא באפלה.

      ובכל זאת.. יש למידה אחרת.

      שבת שלום.

  3. אהבתי מה שכתבת והזדהיתי אף אני לומדת תניא וקבלה לשם הפנמה ותיקון ולא לקבלת תואר את התארים רכשתי הם הרחיבו את הידע שלי ונדרשו לי מקצועית בתפקידי כמורה
    הלמידה האמיתית היא למידה עם הפנמה שמובילה לשינוי אמיתי ולפעמים האוניברסיטה של החיים מלמדת יותר מכל מוסד אקדמי
    שבתיה לך

    • בדיוק חנה, למידה שמובילה לשינוי שהופכת אותך לאחר שמתערבלת וחודרת פנימה. זו יכולה להיות למידה בעקבות טלטלה עזה שהחיים זימנו לך, למידה מהילד שלך ועוד, נדובר באומץ שאתה לוקח – ההחלטה לאמץ את מה שלמדת ולהפוך אותו למוחשי. להכשל ואז להתרומם. להתמודד.
      זו למידה.
      למידת הידע חשובה בימנו כמו שדוד אמר אינך יכול ללכת נגד העולם שתובע אותה, אך אם לא נזהר היא תנגוס עוד ועוד בלמידה שלעצם קיומה הגענו לכאן.

      שבת שלום יקרה.

      זכרי את יום א' לפחות בליבך.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאביטל קשת