בננות - בלוגים / / דרשה על 4 הבנים מתוך ההגדה של הרב לאו , וההשלכה על חיי.
תשובת הלב
  • אביטל קשת

    אביטל ז'נט קשת כותבת כותבת אם לא כותבת חושבת שהיה עליה לכתוב או שהרעיון חיכה לרגע הנכון בו היה צריך להכתב מאמינה שכתיבה היא שליחות.   

דרשה על 4 הבנים מתוך ההגדה של הרב לאו , וההשלכה על חיי.

 

קניתי לחברה את ההגדה של פסח עם ביאור ופירוש של הרב לאו ומצאתי את עצמי שקועה.

הנה חלק מדרשה לגבי שאלות ארבעת הבנים בראי אקטואלי היסטורי.

האב של הבנים הוא חסיד איש תמים ופשוט שעליו נאמר " צדיק באמונתו יחייה" שממלא את המצוות בלי לערער .

נולד לו בן לו דאג להעניק השכלה חיצונית , מחוץ למסגרת היהודית, הבן חקרן ומשכיל יותר מאביו .
שאלתו:"מה העדות והמשפטים אשר ציווה ה' אתכם " יש אצלו הבדל בין "עדות" לבין "חוקים ומשפטים" הוא חקרן.

הבן הזה מתחתן ונולד לו בן. הוא כבר לא בחדר או בלימוד תורה . הוא מתחנך בין לא יהודים ,ממשיך לאונברסיטה , רחוק מתורה, מצוות, תפילין . הוא מגיע בחופשות לבית הוריו וגם כאן מצרים את צעדיו. פה אסור לאכול חמץ , פה ניקו וכך הלאה. מגיע ערב החג הוא חושב שסוף סוף הגיע הזמן לאכול והנה מתחילה ההגדה , עד שמגיעים "לשולחן עורך" הנשמה פורחת , הוא מטיח 4 מילים: " מה העבודה הזאת לכם !" זה לא עדות , זה לא חוקים ומשפטים , זה עול!." מה בגלל שיצאנו לפני שלושת אלפים שנה ממיצרים צריך לסבול גם היום ". זה הבן הרשע  .

הוא נושא אישה דומה , בת ישראל שרחוקה מחוקים ומצוות ולהם נולד ילד.הילד לא רואה כל סממנים יהודים אבל בהגיעו לגיל עשר מכירים לו את סבו ששומר מצוות ואז נוצרת פירמידה  הפוכה. הילד נקשר בנפשו של הסב הולך איתו לבית – הכנסת , מגיע מלא רשמים , יושב על שולחן הסדר שערכו סבו וסבתו. ומה שהוא מצליח לפלוט זה: " מה זאת?" 

דור נוסף חולף . הסבא החכם הלך לעולמו , הבן התם נושא אישה שדומה לו . נולד להם בן שהוא הרביעי . הוא אפילו לא שואל מה זאת? כי הוא כבר לא רואה סדר פסח בבית אביו , התם , ולא בבית סבו , הרשע.

כשאני משליכה את זה על עצמי , דייק הרב לאו. 
מצד אימי לפחות : הוריו של סבי היו בעלי אמונה תמימה ,מחסידי בעלז, שהביאו לעולם 9 ילדים . סבי ז"ל, בנם הבכור,  כבר למד רבנות אך גם למד פילוסופיה יהודית באונברסיטה והפך לרב הראשי של לוקסמבורג  וגם  לפרופסור ומרצה באונברסיטה של ברלין .

אימי כפרה בכל והגיעה לכאן .

אני דור שלישי נהגתי לקיים שיחות עם סבי על תורה ואמונה , שיחות שחלחלו אלי ובזכות  אבות זכיתי לחזור בתשובה .אחרת היו ילדי מאלה שאינם יודעים לשאול .

מצד אבי המצב דומה ושונה. 
אישתו של סבי ,הרי סבתא שלי ,באה מבית ליטאי מובהק ואנחנו מצאצאי הרב חיים מוולוז'ין . היא התחתנה עם סבי  שהגיע מבית חסידי ( שכבר שמע על ההשכלה ) .  סבי מסיבותיו הוא כפר בעיקר . ( הרשע)אבי גדל בבית שאין בו שבת , או חג .
אולם אבי תמיד נמשך לדת , הוא יודע את התנ"ך על בוריו ומצטט ממנו פסוקים ופרקים שלמים ועדין הוא  בבחינת תם, נמשך מבלי להבין את פשר המשיכה  .
והנה אחי שנולד לדור שאינו יודע לשאול , באמת לא שאל, סבי ז"ל נפטר כשהיה בן 3 ואחי היה רחוק משמירת מצוות כמרחק בין מזרח ומערב.
הוא הפך לקצין במשמר הגבול ובעת ששמר על קבר רחל אימנו יצא לו לשוחח עם הרב של המתחם 
" הרב קלמן" שיחה , גררה שיחה , ואחי שלא ידע מה לשאול רק הקשיב , ולא ידע שובעה . 
לבסוף באורח מפתיע הוא  חזר בתשובה שלמה.

    מה שאומר שאל לנו לאבד תקווה .הזיקה לשורשים יכולה להתעורר בכל דור ודור.

 

 http://www.inn.co.il/News/News.aspx/202591

 

 

 

  

 

5 תגובות

  1. אביטל, הדרשה של הרב לאו היא כמובן מגמתית מאד ומבקשת להסביר את ההתרחקות מהמורשת, אבל היא מצמצמת מאד את המורכבות ההסיפורית, הערכית והחינוכית של סיפור ארבעת הבנים. הוא מצמצם לטעמי את היסודות הסותרים התובעים את הקורא בהגדה לשאול שאלות את המבוגרים שנתבעים להרהר מחדש בערכי היסוד והאמונה. הבן החכם שואל שאלת מהות ועונים לו תשובה הלכתית, ואם הוא חכם כיצד הוא לא יודע שאין מפטירין אחר הפסח אפיקומן. בתלמוד הירושלמי יש נוסח אחר לגמרי של מדרש ארבעת הבנים שיש בו היגיון חינוכי מעניין ומסביר את ארכעת הבנים כשלבים בהתפתחות השכלית והרוחנית.
    מועדים לשמחה

    • משה, אני משתדלת לא לכתוב בחג, וזהו פוסט שכבר העליתי בעבר.

      רק שאיפה ראית שעונים לו הלכתית? ממה שראיתי לא עונים לו אלא מנתחים את השאלה שנראת מעמיקה. יותר משאלת הרשע.

      הרב באמת מתעמק בהתרחקות, ומעניין גם מה שכתוב בתלמוד ירושלמי.

      אשמח אם תעלה את זה, אחכים ואתיחס לאחר החג.

      כי כרגע אני כותבת בשינוי.
      חג- שמח.

    • מעניין מאד מה שאתה אומר מר משה יצחקי. האם תוכל להרחיב?

      שבת שלום ומועדים לשמחה

  2. גם אנחנו חשבנו לקנות בחג הזה אגדה מוערת, ולהבין סוף כל סוף מה קורה, אנחנו חילוניים.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאביטל קשת