בננות - בלוגים / / בלוגיה למען אתיופים
תשובת הלב
  • אביטל קשת

    אביטל ז'נט קשת כותבת כותבת אם לא כותבת חושבת שהיה עליה לכתוב או שהרעיון חיכה לרגע הנכון בו היה צריך להכתב מאמינה שכתיבה היא שליחות.   

בלוגיה למען אתיופים

בעבר עבדתי עם בני העדה האתיופית. אני מודה שזאת לא הייתה חויה קלה. כשלימדתי ילדים קטנים ראיתי לנגד עיניי : חן  והתלהבות אך גם פראות  וחוסר מיקוד. המון ילדים היו מגיעים לכיתה עם חולצות קרועות או מוכתמות , בלי אוכל ולחלופין בלי קלמרים מצוידים. ניכר היה עליהם שהם לא בטוחים במקום שלהם ולכן לצד המון שמחה ואנרגיה  נאלצתי להתמודד גם עם בהמון בעיות משמעת שלא נמצא להן פתרון. הפתרון לא נמצא , משום שההורים איבדו את הסמכות ההורית עליה חונכו אותם ילדים . 

עם בני הנוער הייתה הבעיה  חמורה יותר . לצד מרד הנעורים הידוע סבלו אותם נערים ונערות מרגשי נחיתות וחוסר מוטיבציה לשפר את מצבם. הם הזדהו לחלוטין עם הכושים בארצות הברית, צרכו סמים ולעגו למי שצבע עורו היה שחור מהרגיל.  אני זוכרת לילה בהיר אחד בו עשינו לנו קומזיץ משותף . כולנו היינו שרויים במצב רוח מצוין והקבוצה  השתחררה פתאום מכבליה והתחילה לשיר שירים קסומים באמהרית. בהמשך הם נעמדו ושיחקו  וכל מיני משחקי ידיים אותם הביאו מהכפרים בהם נולדו .  הרגשתי קצת כמו מציצנית שצופה  בתרבות אורינטלית אחרת , עשירה והם אכן בחנו את מבטי בהשתאות. מישהו הציע שנשחק "אמת וחובה " ואני הסכמתי .

כשהגיע תורי נעמדה מולי אחת הבנות ושאלה בקול ברור ובוטח :" למה באת לפה בכלל ? בגלל הכסף נכון? את בכלל אוהבת אותנו , את אוהבת אתיופים שחורים?" 
הייתי המומה כי לא חשבתי שקיימת מציאות שבה אני אשנא משהו מפני שגוון עורו שונה משלי. מסתבר שהראיה שלי הייתה סוביקטיבית לחלוטין.  כן יש מי ששונא שחורים ואנחנו שומעים את זה מעל גלי האתר , אך מסתבר שהשנאה  המטופשת הזאת גם שורצת בינינו וגורמת לאותו ציבור להדרדר לפשע ואלימות.
   
מסקר אקראי שערכתי   גיליתי שיש לאתיופים שונאים רבים.

 להלן ידוע שהציבור הצפונבוני לא מתלהב לצרף אותו אל בין שורותיו ומעדיף שישאר לגור ברמלה לוד וגרורותיה. 
הם טוענים שהאתיופים פרמיטיבים ומלוכלכים והם אומרים את זה על סמך עובדות מוצקות( לדבריהם).
כשעברתי למגזר הדתי חרדי  גיליתי שהאפליה שם פורחת ומי היו אלה שלא התבישו לבטא אותה בקול רם ?   להפתעתי היו אלה  המקופחים הראשים של העדה ..הספרדים.

כן אותם ספרדים שלא מתקבלים לישיבות אשכנזיות ושאפילו ש"ס לא חילצה אותם מציפורני הגזענות הליטאית . אותם הורים לבנות ספרדיות שמתקבלות על פי מכסה מוגדרת לסמינרים.
אותו מיעוט שמשנה את שם משפחתו על מנת להסתיר את זהותו הספרדית אמר לי ( נציגות שלו ). "אתיופים? הם שחורים , הם אף פעם לא יהיו כמונו." 
" לא תקבלו אותם גם אם הם גוירו ?" הקשיתי .
" הם אחרים את לא מבינה . גם בארצות הברית השחורים נדחקים הצידה " ואז אמרה לי משהי:" היית מסכימה להתחתן עם אתיופי ושיהיה לך תינוק שחור ?"   
 
כמובן שלא עניתי, לא מתוך הסכמה שבשתיקה אלה מתוך זעזוע עמוק . אבל עדין אני מעריכה את כנות הדוברות כי כשפניתי בשאלה דומה אל רבנית אשכנזית לא זכיתי לתגובה כלל. למרות התשובות האלה , עדין היה הרב עובדיה יוסף הרב הראשון שהצהיר שעל המדינה לקבל את האתיופים כיהודים לכל דבר. כלומר כמו תמיד הספרדים יותר סובלנים מהאשכנזים. אם אפשר לקרוא לזה סובלנות.

מה יש לנו כאן ? יש לנו ציבור דתי מאמין שחלם להגיע לירושליים עבר תלאות ויסורים במסעות רגלים מפרכים ברחבי סודן  ובכל מיני דרכים אחרות.
אותו ציבור הגיע לארץ נדחף לקרוואנים ובניגוד לכל הגיון שוכן במרכזי הערים הלא נחשבות. מדובר בציבור של עובדי אדמה שנושם ומבין אדמה , מוזיקה וטבע ונדחס את תוך שיכונים הרוסים ונגזלה ממנו שארית כבודו העצמי. הקיסים- ראשי העדה זכו ליחס מזלזל למרות שהם אלה ששימרו את יהדותו של אותו מיעוט יקר בתנאים לא תנאים.  לאט ,לאט הפך אותו ציבור עדין לאלים , גס וכיום רבים מבניו מכהנים בתפקידי מפתח בכל מיני כנופיות פשע.

  האם זה קרה כבר בעבר? כמובו שכן.
בואו נזכר ביחד . את עולי גרמניה כינו בזמנו: " יקה פוץ" 
                          את הרומנים : " רומני גנב." 
                          לתימנים גזרו את הפיאות וחטפו ילדים.
                          את עולי צפון אפריקה דחפו לערי פיתוח ואת בניהם שלחו לקיבוצים , זלזלו במורשת הדתית   העשירה שלהם, רדו בכל הכח באמונה החזקה שגרמה להם לשמר את מצוות פרו ורבו , לעגו להם, לא קידמו אותם ורק לאחר מאבקים ויסוריים נפשים הם הצליחו להתאושש משאירים אחרים שובל של פשע ומשפחות הרוסות.
                       את הרוסים כינו : זונות וסרסורים .
                       
ולקינוח מצאה מדינתינו האוהבת ציבור חדש שאפשר להתעלל בו. מיעוט שחור ושונה , מיעוט אתיופי. 

אני אישית לא מאמינה שנצליח אי פעם להשכין שלום עם שכנינו לאור שנאת החינם שוררת לה ביינינו.
והרי אמר הלל הזקן שכל התורה על רגל אחת פירושה: " ואהבת לריעך כמוך." כמה קשה לבצע .

מה אנחנו יכולים לעשות?

לא הרבה..אבל אולי אם יוצא לנו להתקל באומן אתיופי , אפשר  באמת נציע לו להצטרף לבלוגיה שלנו. אני יודעת בודאות שיש אתיופים שכותבים , מציירים.. צריך רק למצוא אותם.
     זה לא יקרה  מחר אבל חשוב שזה יישב לנו בתודעה.

הייתי שמחה אם לפחות הבלוגיה הזאת תהפוך לאי של אהבת חינם .
                               

41 תגובות

  1. נטלי ברוך שיש לה גם בלוג פה וגם מנסה לעזור לנו להביא נשים מעניינות עם מסר חשוב, ביקשה מכמה נשים אתיופיות ומכמה נשים ערביות לפתוח אצלנו בלוג. גם אני עצמי פניתי לכמה נשים ערביות ואתיופיות, ולצערי לא היתה שום היענות. לא יודעת מה זה אומר, אולי שאתיופים וערבים (וגם רוסים, הצעתי לכמה וחוץ מנקודא וגלי דנה זינגר לא היתה היענות), לא מרגישים חלק מהחברה הישראלית. וקשה להתפלא על כך. לא נותנים להם להרגיש חלק.

    • מיכל ברגמן

      זה מענין מה שאת מספרת יעל.
      לפני כמה שנים איירתי את השיר של אהוד מנור "שיר ישראלי" לתערוכה ולספר.
      רציתי שתופיע המילה "שיר" בכמה שפות. רוסית – מצאתי מיד. רציתי אמהרית.
      פניתי במייל לארגונים של יוצאי אתיופיה.
      חשבתי שאולי לא שמו לב והשארתי הודעות במזכירות האלקטרוניות. אף אחד לא ענה לי. פרטתי שזה יכנס לספר וזה עוסק בתרבות הישראלית. אין קול ואין עונה. בסוף הוספתי ציור של ריקמה אתיופית.

    • אולי כח של הרבה יעשה יותר , מי ייתן.

  2. אביטל, מאוד הדהימו אותי דברייך.

    עבדתי עם אתיופים ורוסים לרוב, ולא שמעתי ולו דיבור אחד מכל הנאמר. הוזמנתי פעם אחת לבת מצווה של אתיופים, היינו כמה חברה לבנים, וקיבלנו את פנינו כבני בית. מאוד נהינתי להכיר את התרבות שלהם.
    היחסים שלי עם האתיופים מצויינים, התייחסתי אליהם כמו אל כולם, ואף פעם לא שאלו אותי שאלה כזו מוזרה, גם שהיינו צוחקים הרבה.
    אני אוהבת את החמימות של העם הזה, שמחת החיים הטבועה בתוכו, חוש הומור מצוין וקבלת פנים מעלה שחקים.

    אבל מה, עצוב שכך קרו הדברים אצלך.

    • אני לא יודעת במה עבדת. כלומר לפעמיים מתוך כבוד אנשים לא אומרים הכל. אבל אני ניסיתי ליצור איתם קשר בין אמצעי על מנת שנכתוב הצגה על החיים שלהם והם חששו מהחשיפה וניסו אותי.
      בסוף הפרויקט נפל בגלל חוסר תקציב , מיקום הולם לחזרות וגם אולי בגלל שלקח להם המון זמן להיפתח והתקציב הלך ואזל.
      לך תדע את מי להאשים במדינה הזאת, בגלל כל הקשיים האלו בכל התחום של תיאטרון קהילתי אני כבר בקושי מביימת. יותר נוח לי לשבת ולכתוב .

  3. רציתי לתקן את עצמי : הלל הזקו אמר שכל התורה כולה היא: מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך.
    ורבי עקיבא אמר : ואהבת לריעך כמוך זה כלל גדול בתורה.
    בלבלתי בין שני האנשים היקרים האלו.
    אבל בכל מקרה אנחנו בכלל לא בכיוון. אבל בואו נייחל ביחד לטוב.

  4. אביטל יקירתי –
    אחד היוצרים הכי מעניינים בתיאטרון בארץ – משה מלכא – הקים תיאטרון עם חבורת שחקנים אתיופים מוכשרים ומקצועיים. התיאטרון הזה נקרא "הולגאב" והוא מעלה הצגות שלא היו מביישות אף תיאטרון רפרטוארי.
    מחר עולה עיבוד שלו ל"העלמה יוליה" של סטרינדברג. מומלץ בחום.
    אין לי מושג עם איזה אתיופים נפגשת. כדאי לך מאד להיפגש עם אלה.
    הנה קישור-
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3336484,00.html

    • תכף אכנס לקישור , נפגשתי עם אתיופים שחיו פחות או יותר ברחוב לא היה להם בית מסודר והם שמחו לשהות בפנימיות .נפגשנו בחופשת הקיץ שלהם.
      יש המון כאלה. אני בכלל לא מאשימה אותם להפך.
      שמחה שיש אנשים מקסימים כמו משה מלכא , זה חשוב ונחוץ.תודה על המידע.

    • אביטל, שמחתי שהעלת את ענין האתיופים , ואכן עשו איתם שגיאות רבות, הממשלה הקציבה השנה סכום לא קטן לקידומם, ובענין הבלוגיה אנסה גם אני לראות אם אני יכולה להביא מי מהם להתבטא פה

      • היי אני אבי בן 21 ממוצא אתיופי במקרה ראיתי את הבלוגיה הזו.אבל יש לי כמה דברים שאני חייב לומר לך..שאין לי מושג על הדבר הזה גזענות. אני מתגורר בנהריה ונולדתי בנהריה ואין כאן אתיופים חוץ מ2 3 משפחות אתיופיות.ובחיים אבל בחיים לא חוויתי גזענות יש לי חברה שאיננה אתיופית.וכל החברים שלי הם הינם אשכנזים ספרדים כאילו אין בחיים לא נתקלתי בגזענות.תדעי לך דבר אחד שאם אתיופי ולא משנה איזה יהיה מוזנך ולא ילמד ולא יעשה צבא וכל היום יטייל ברחוב.אז זה מה שקורה אם רוב בני העדה היו רוצים היו משקיעים לא מראים תמימות חוסר ביטחון אז הכל היה אחרת.מה שאני מנסה להגיד כאן שהכל תלוי באדם עצמו מה הוא משדר החוצה.ורוב הדודות שלי יוצאות אם אשכנזים.ואפילו אחת התחתנה ודוד שלי התחתן אם מרוקאית והוא מנהל בקיבוץ בירושלים.כאילו את קולטת?הכל תלוי במה אתה משדר..אז צרי עימי קשר בתודה מאבי..

        • רק עכשיו שמתי לב לתגובה שלך .מצטערת אבי. נכון שהרבה תלוי באדם ושמחה שאתה הצלחת למרות הכל.

          יש כאלה שהסביבה מאד משפיעה עליהם והם זקוקים לעזרה. שמחה שטוב לך.

        • אבי קוראים לי מלקם ואני בוגר תואר שני עובד בתחום הפיננסי.
          אני חייב לציין שאתה חי בעולם משלך אני מציע לך לרדת קצת לעם ולחוש את כל הגזענות הקיימת את כל ההפליות שקורות כל יום ואני לא מדבר על אחד או שניים ,אני מבין שאתה חי במקום אחר ואתה לא מבין על מה מדברים אבל לפי דעתי (רק דעתי )כדי לך להסתובב קצת בשוכונת ובערים שיש בהם ריכוז של יוצאי העדה על מנת להבין על מה אנחנו מדברים ,לא כולם בוחרים לגור במקומות הללו אך המצב הכלכלי, המצב הנפשי והמצב החברתי יכולים לגרום לכל אדם לחפש אנשים שהוא מכיר ואפילו במקצת על מנת להקל על כל הסבל שהוא עובר ולכן רובם גרים אחד ליד השני.וכל המחשבות של אבל זה גורם ל… ול…. ול….חכם זקן אמר פעם "לא לשפוט אדם עד שלא מגיעים למצבו" .

  5. יעל גלוברמן

    נשמע שהם בחנו אותך פשוט כדי שתוכיחי שאת לא מהמפלים.
    זו בודאי תחושה קשה לספוג שאלות כאלה ("למה באת לפה בכלל? בגלל הכסף נכון? את בכלל אוהבת אותנו, את אוהבת אתיופים שחורים?")כשאת באה מהמקום ההפוך —
    אבל כשמתיחסים אליך רע, שוב ושוב, אתה מתחיל להזהר, אתה רוצה לבדוק לפני שתתן להתקרב אליך.
    שמת לב שעלבונות אנחנו מפנימים הרבה יותר בקלות מאשר דברים חיוביים? גזענות, זלזול, שנאה, סתם בוז — זו רעה חולה, זה דבק באדם שסופג אותם (בעקביות.) אתה מתקשה להתנער מיחס משפיל ולהתעלם ממנו זה כמעט בלתי אפשרי. גם אם אתה נלחם בהשפעה שיש ליחס הזה עליך, זה כבר מאבק: אתה לא יכול פשוט להתנער: אתה "נגוע."
    אז לא מפליא שקיימת חשדנות. שירצו שתוכיחי את עצמך לפני שמניחים לך להתקרב עוד יותר. ואולי אין ברירה אלא לענות על השאלות האלה. לא יודעת.

    • תודה לאורה .יעל את צודקת גם לי אישית לפעמיים מאד קשה לספוג עלבונות.
      במקרה הספציפי שלהם עניתי והם עדין לא לגמרי האמינו.
      אישית התעייפתי מכל המקצוע הזה , גם מהמבחנים האלה כל הזמן, גם לי זה עשה משהו, אני צריכה להתאמן בלהאמין במה שאני עושה בלי להתערבב איתו.זה לפעמים מתיש.

  6. נטלי בן ברוך

    אוישש אני שונאת אתיופים שחוריתם מכוערים דומים לפלוץ שונאת אותם כולם או עבריינים או נרקומנים .. משוגעיםם אמן ימותו כולםםם

    • אני לא עבריינית ולא נרקומנית סביר להניח שאני יותר יפה וגם יותר חכמה ממך (ותאמיני לי שאני אומרת את זה במלוא הצניעות……..
      סורי לבשר לך את זה אבל הסיבה שאת שונאת אתיופים היא כי אין לך בטחון עצמי והסיבה הכל כך דפוקה (שהעור שלי הוא בצבע שוקולד) גורמת לך להאמין שאת באופן אוטומטי יותר טובה ממני מה שבאמת לא נכון!
      היות ואני ממש מרחמת עליך אי מקווה שתצליחי להצמיח לעצמך ביטחון עצמי ותלמדי להיות בן-אדם.
      עוד דבר קטן:מה כבר עשו לך אתיופים שאת שונאת אותנו כל-כך במקום לבזבז את החיים שלך על שנאה מהולהבת…….

      תחיי אותם!

  7. הילדים הקטנים אלו
    שבאים עם חולצות קרועות ומוכתמות לפחות יש להם רגש בלב ואכפתיות
    תאמת יותר מהישראלים,

    את צריכה לראות טוב מאוד את הצד
    הריגשי ואכפתיות שיש בהם ,
    ותאמת זאתי שהילדה אמרה לך:
    " את בכלל אוהבת אותנו , באת בגלל הכסף"
    כניראה שילדה קטנה מודעת למצב של היום נורא קשה , קשה .. אז במקום לכתוב עלינו דברים תעסקי בעינינים שלך ..
    הגזענות הזאת שהקב"ה לא אוהב ,
    גורם למחלות ולדברים האלו שלא נדע
    תפגינו רגש מילא החים קצרים .

    • רחלי אני עושה מה שאני יכולה . אבל אולי צריך יותר ואחשוב איך. תודה שהערת את תשומת ליבי.

      לפעמים כשמאירים על מצב כואב זה דוקר את אלו שנמצאים בו, אך לא זאת הכוונה.

      תגובתי באה באיחור כי אין לי זמן לעקוב אחרי על תגובה.

  8. כתבת דברים חשובים מאוד .

    תודה !

  9. אם אתה יודעם את כל זה על האתיופים למה את לא עושה כלום תנסי לעזור להם
    מה ציפית מההורים שלהם הוריהם הם עולים שלא מודעים לחברה המודרנית של היום אז אין כל צורך לשפוט אותם
    אני יודעת על מה את מדברת זה ככה אצל כל העולים
    יש בהם אנשים כ"כ חכמים שאף אחד לא שם עליהם פס אז הוא לא רואה את זה

  10. נטלי ברוך את מלאה פוזות אם את שונאת אותם את יכולה להתחפף מכאן כי את לא עושה לאף אחד רושם אני לפי מה שכתבת מבינה שאת אדם אנוכי וממש ממש חוצפן מקוה שתפנימי

  11. שלום, אני מחפשת זוגות של רוסים ואתיופים שהתחתנו, או יוצאים. אני מאד אודה לכם אם תמליצו על כאלה.
    :)))

    • הסופרת נעמי שמואל, נשואה לאתיופי, ספריה עוסקים בך, מתגוררת בירושלים.

    • אפשר לדעת מדוע את מעוניינת בזוגות של אתיופים ורוסים?
      אני פשוט אתיופית שנשואה לבחור רוסי…

  12. תודה נתת לי תקווה לגבי כולכם……..
    אני אומרת את זה בלא שמץ של דרמטיות
    או אשלייה שיש הרבה כמוך אבל עדיין תודה.
    אני עובדת בקופ"ח ברמת אביב ב" שפה האתיופיםמ היחידים שאני רואה הם המנקות והזבלנים ויש אנשים שאחרי שאני מדברת איתם ורואה אותם פנים מול פנים מסתכלים עליי בעיניים משתאות….
    יש כאלו שלא בטוחים שאני יודעת אפילו לקרוא זה מצחיק או עצוב???????
    קיצר, יש גזענות! אני משתדלת לחיות כאילו היא לא קיימת ולעשות מה שאני רוצה אבל טוב לדעת שאנשים מחוץ לעדה יודעים את זה………..
    ושוב תודה

    • תודה תיקי, אני מחבקת אותך. אני עובדת עם סייעת מקסימה בחטיבת ביניים לאוטיסטים והלוואי והיתי חצי ממנה בנתינה. לשמחתי היא התקדמה וכיום היא מדריכה לבנות בפנימיה דתית בכפר – סבא . יש סיכויי.

      אתם אנשים מקסימים ותאמינו בעצמכם.
      את יכולה לפנות ולהפנות אלי כל מי שזקוק לעזרה ואשתדל לפעול עבורו כמיטב יכולתי.

  13. אני אישית שונא אתיופים שמנהגים כמו ישראלים כי ההתנהגות של הישראלים היא מה זה דוחה!

    ואני שונא גם אתיופים שמזדהים עם הכושים באמריקה מה יש לכם איתם שילכו להזדיין תהיו אתם עצמכם אתם אתיופים זה מה שאתם
    "הכושים באמריקה עושים פשע אז גם אני אעשה פשע"
    זה משרוב האיתיופים חושבים והם לא עושים פשע כי הם מסכנים הם מחקים אנשים אחרים שיללכו להזדיין

    הכתבה הזאת די נכונה

    • לא ניסיתי להציג את האתיופים כרעים.

      כתוב כאן שמה שקורה להם קרה לרבים בעבר.

      אני מניחה שזה לא קל להשפט על פי צבע עור והנוער שהיה ממושמע מאד באתיופיה מגיב בהתאם.

      זה שאתה כועס ברור לי ולגיטימי.
      מאחר ואני לא מעדה ניסתי רק להראות מצב מצער מאד לדעתי שכל החברה כאן שותפה למהלכיו וכרגיל מתעלמת ממנו.

  14. שולח לך את האתר של האומן,

  15. יגזעניייים !!!!
    למה הרוסים , מרוקאים , גרוזינים .. כל אלה יותר טובים ? יאללה יאלללה !
    בגלל שאנחנו שחורים .?!
    קודדדדם כל בדקו את עצמם .

  16. אתיופים קקה

  17. למה אתם שונאים את האתיופים הם חמודים ותיתנו להם לרגיש חלק מאיתו מה רק בגלל שהם שחורים

  18. אני לא מאמינה שיש עדיין גזענים
    איככככ
    מעיין לכם לדעת אוליי אחד מהישראלים הלבנים יזדקקו לעזה לא יודעת במה משו רציני והמציל יהיה אתיופי מה תעשו אחר כך אהה
    אני אישית לא אוהבת גיזענים עם כול הכבוד יש לכם"תורה" לכן הייתם אמורים להבין את העניין של
    לא לשפוט את האדם לפי צבע עורו

  19. אני חושבת שהשינאה הזאת והריחוק מהעדה היא נובעת מכמה סיבות מוצדקות. 1- מה אנחנו יודעים עליהם? לא הרבה! ממתי היו כושים חלק מעם ישראל, הם יהודים? זה לא שייך לצבע עור! זה כמו שיעלו לישראל סינים ורב מסויים יבקש שנכיר בהם כיהודים.2-כמו הרוסים הם לקחו מקומות עבודה. 3-הם קיבלו הרבה מהמדינה. אני אישית אין לי כלום נגדם , אשמח אם מישהו יפנה אותי לאתר שמדבר על העדה!

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאביטל קשת