בננות - בלוגים / / יומן תחנה מאת הרב יעקב אלישיב
תשובת הלב
  • אביטל קשת

    אביטל ז'נט קשת כותבת כותבת אם לא כותבת חושבת שהיה עליה לכתוב או שהרעיון חיכה לרגע הנכון בו היה צריך להכתב מאמינה שכתיבה היא שליחות.   

יומן תחנה מאת הרב יעקב אלישיב

 

 

 

 

 

 

Normal
0

false
false
false

EN-US
X-NONE
HE

MicrosoftInternetExplorer4

לפני עשרים ושתים שנה ילדתי בת, הזמן חלף, היא נישאה ולכן שנת 1990 לא נראית עבורי כה רחוקה.

זיכרונות ביתי התינוקת עדיין מפעמים בי, ואני מעיינת בספר שירה נשכח שיצא בדיוק בשנת הולדתה ותוהה על הרבה מאד דברים. זה נכתב אתמול? שם הספר: יומן תחנה.

איני מתיימרת להיות מבקרת שירה ועדיין הספר מאד מוצא חן בעיניי, בעמוד הראשון כתובות המלצות על הכותב מגדולים ונכבדים כמו יהודה עמיחי ז"ל ונעמי שמר ז"ל ויש בהן אמת.

 

" הפתעה ספרותית מהנה מאד של שירה יהודית שלא זכינו לה מזה דורות, יש בה כנות כשרון ומקוריות," כותב עמיחי וצודק.

הקדמה אחרונה כותב ,משורר מוערך שאף הוא אינו עוד איתנו בשם פנחס שדה ז"ל שכותב בין היתר: "ובכן אם האדם הוא רק עובר אורח, והרי העולם אינו אלא תחנה, ומה שהאדם כותב הריהו יומן תחנה."

" אף כי אי אפשר לומר שהשירים נוטים וידוי אישי אינטימי, הריהם ביטוי פתוח של רגישות אנושית והלך אישי."
ואולי בהקשר הזה כתב הרא"יה קוק, לפני כשמונים שנה בשירו…" ודור יקום וחי
ישיר ליופי וחיים."


 

למרות המחמאות נבלע הכותב, אולי מחמת צניעותו ועיסוקיו הרבים, הרי לא נמנה האיש על יושבי הקרנות או בתי הקפה, אז הבה נערוך עימו הכרה. הכותב שמו הרב יעקב אלישיב רב עיר ששימש גם כיו"ר המועצה לנפגעי סמים בישראל, ההוצאה אינה ידועה, בית הוצאת אמירים, למי ששמע.

 

מה שאהבתי הוא השימוש הכנה בשפת המקורות ומעבר לכך האכפתיות והחמלה ששורה על כל שורה.

 אנו כולנו חלק מדור שמתקשה לצאת מהטבור של עצמו, והנה כותב תורני, רב בישראל, שאפילו שימש כדיין בבית הדין הרבני, מקצוע שנוא לכל הדעות,  שכולו אכפתיות ואהדת הזולת. וגם אם לא כל השירים שווים ברמתם, או ערוכים דיים, חוויות הקריאה מובטחת.

 

 

יש כאן מספר שירים שמטיחים ביקורת חברתית על תפקיד הפסיכולוג המתווך שכאילו מבין ללב המטופל, וכך דוחף את אחד  מבני הזוג, מוביל אותו לגירושין, אולי לא כולם יסכימו אך השיר בכלל לא רע.

הפסיכולוג מכונה בשיר: מרכיב פרו תזות של מילים לועזיות. המצאה מילולית מקורית, שמתאימה ככלל להרבה פסיכולוגים שהכרתי.

גם תפקיד הרב המחתן שמתחנן להצלחת הזוג, אפילו תחת החופה מובא כאן ברגישות גדולה.

 

ובהגיע התור ענד טבעת הכסף\ ובשקף הינומה פשט האור באור פניה\ ובכיתי לאמור ברכם נא אבינו\ באור פניה .\

 

ולי אבא הסביר פעם\ כי מראה היא דווקא זכוכית שקופה\ וכאשר נמשחת בכסף\ אז תראה בה\ רק את עצמך.

 

 

 

האם הזוג הזה נישא בשל תכלית הכסף? תוהה הרב ומייחל לחתונת כסף ולהרבה אהבה.

 

רוב השירים מצדדים באשה ולא בגבר: למשל: לפני לכתו לישון תמיד סדרה לו המטה.\ אז ליד מי ינח לעולמו, מחר לאחר המיתה?

 

כמו למשל שיר נוסף שנקרא : אולמת בזעקתה, שמתאר התרחשות בבית הדין הרבני.

 

זועקת- אני שונאת אותך\ ובאמת במסתרים אוהבת.

 

ואז בסוף השיר: ביציאה מבית הדין לואטת-

 נבל.

והיא צודקת.

 

כאמור הרב גם ניהל תחנה לנרקומנים ובני משפחותיהם וגם שם ניכרת האכפתיות שלו: כשילד מבלדר לאבא\ מגיש לו סם,\ יד קצת נוגעת ביד\ מתחככים במבט.

עכשיו ילד נצל\ שוחרר ממסעי הסם\ אבא שלי , הוא אומר, כבר לא אוהב\ כבר מזמן, כבר שנה לא מכה.

וכמה שירים אישים בהם מודה הרב לאלוקים ולא מקטר, יפה ונעים.

תמיד ברעש ובמבוקת הילדים\ אני זוכר עת בדדתי, עותר לילדים, אז אני נשא באהבתי כי אשרוני\ בנים.

ובהמשך
זכרתי איך בדדתי מבקש על זיווגי

בסעודות- אזכור מבקשת לילדיה באשפתות\ במכאובות- מתת מפלאות עיני הרואות.

 

 

וגם ויכוחים עם פילוסופים שונים מובאים כאן : אחרי שהפילוסופיה  נעצרה\ ליד קאנט והממשות והדברים  כשלעצמם,\ ראיתיו רץ וילט פניו.\ מאופן שהליט ואיך שהסתיר\ ידעתיו-\ אנרי\ נכד לסבא מוורקא\ איש יהודי.

 

השיר מוקדש לאנרי ברגסון שלו מוקדשים עוד מספר שירים.

קובץ מעניין, קצת ארוך מידיי אומנם, שמביא מחשבה יהודית , לא תקשורתית, ובהחלט ראויה.

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"טבלה רגילה";
mso-style-parent:"";
line-height:115%;
font-size:11.0pt;"Calibri","sans-serif";
mso-fareast-"Times New Roman";}

 

 

 

 

 

 

 

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאביטל קשת