בננות - בלוגים / / שיר מחאה פוליטי של ד"ר אביבית לוי קפח ומה אני חושב עליו
מֵעֲרֵמַת סִפְרֵי הַשִּׁירָה עַל הַשֻּׁלְחָן שֶׁל אֲבִיחַי קִמְחִי
  • אביחי קמחי

    אביחי קמחי (יליד 1963), משורר, פעיל בהתנדבות למען חולי סרטן, סא"ל (מיל), מוסמך האוניברסיטה במגמה לשלטון מקומי ומנהל ציבורי, במסלול מחקרי (תזה) ובוגר תואר ראשון בכלכלה ולוגיסטיקה מאוניברסיטת בר אילן. במאי 2009 חלה בסרטן ריאות מפושט עם גרורות למוח, הרופאים קצבו חייו לחודש, כיום נמצא במעקב בלבד. במאי 2012 – יזם וערך את כנס המשוררים הראשון בכנסת ישראל. בכנס נטלו חלק מיטב המשוררים וחוקרי השירה. ספריו: רשימון סרטן – סיפורת אוטוביוגרפית (2011) ללכת - ספר שירה (2012)  לנווט לבד בחושך – ספר שירה שיראה אור במהלך שנת 2013  

שיר מחאה פוליטי של ד"ר אביבית לוי קפח ומה אני חושב עליו

מתוך הספר פנים באבן (2013) /אביבית לוי קפח

( שיר 8 בפרק השני )

מִסְתָּתֵּר הַמָּאוֺר הַגָּדוֺל
א
ַחֲרֵי הַקָּטָן וְהוֺלֵךְ

ה
ַלַּיְלָה הַמְּדֻמֶּה,
ה
ַיּוֺם הַמְּרֻמֶּה, וּמֵבִ
יא
ל
ִקּוּי-דַעַ
ת.
א
ַבְנֵי-הַשָּׂדֶ
ה
נ
ֶעֱזָבוֹת אַחַר הַגֵּרוּשׁ

ו
ְגַן הָעֵדֶן מַאֲפִיל
ב
ְּאֵין יָד לְשָׁרֵשׁ

א
ֶת הָעֵצָה הָרָעָה הַפּוֹשֶׁטֶ
ת
ב
ְּאֶרֶץ הָחַיִּים.

את השיר המיוחד הזה קראתי בהשקת הספר שהתקיימה בבית הסופר (28/5) ואלה תמצית דברי:

להבנתי השיר מתייחס לאירוע מאד משמעותי שהתרחש ב 15 באוגוסט 2005 (יום לאחר תשעה באב). הייתי אז קצין בצה"ל בשירות קבע, במעבר בין תפקידים, ולא הייתי שותף להתנתקות מגוש קטיף (לגירוש/פינוי כל אחד בהתאם להשקפת עולמו).  

זהו שיר מחאה צורב, כואב וביקורתי מאד.
פואטי ולא סיפורי: לילה מדומה, יום מרומה, ליקוי דעת, עצה רעה (לא נופל למלכודת הסיפור הנהוגה בשירי מחאה),לא מתלהם, ללא פאטוס ולא נופל למלכודת הספציפיקציה (ולכן יכול להיות נצחי)

ליקוי מאורות הוא מצב בו שלושה מגרמי השמים נמצאים על קו אחד ישר. בשיר מתואר ליקוי חמה בו הירח מסתיר את השמש ולכן נוצר חושך על פני כדור הארץ מה שמכונה על ידי אביבית לילה מדומה אליו היא מחברת יום מרומה וביחד ליקוי דעת על משקל ליקוי חמה.

בהשאלה משמש הביטוי לציון ירידה רוחנית ושקיעה תרבותית ולכך מכוונת אביבית בשיר , הגירוש לראייתה הוא ליקוי דעת

בהמשך השיר ממשילה אביבית את גוש קטיף לגן עדן עליו מאפיל חושך בעקבות הגירוש. ארץ ישראל מדומה לארץ החיים שעצה רעה פושטת בה (כמו סרטן)

בסוף השיר – חוסר אונים ואין נס, הגירוש הוא סופי ומוחלט כמו בסיפור התנכ"י, גירוש אדם וחווה מגן עדן.

 

 

תגובה אחת

  1. ריקי דסקל

    הי אביחי
    שיר יפה
    ומעניינת מאד הפרשנות שלך
    המילה "גירוש" היא בוודאי מרכזית בראייה שלך ,
    האם אתה יודע מהכרות אישית עם הכותבת שזאת היתה "כוונת המשורר" ?
    האם אביבית היתה תושבת גוש קטיף ?

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאביחי קמחי