בננות - בלוגים / / עמוד שכותרתו "זהבה מדברת בזכות שני החתולים שיש לה, ואריה טוען שאנשים מתעסקים באהבת כלבם רק כדי לטשטש בלבם את שנאת חולשותיהם"
אחוז בקולמוס
  • צדוק עלון

    נולדתי בירושלים ב – 1954 לאסתר וחביב עלון. אני נשוי לרונית ואב לרות, אֵסי ושירה.

עמוד שכותרתו "זהבה מדברת בזכות שני החתולים שיש לה, ואריה טוען שאנשים מתעסקים באהבת כלבם רק כדי לטשטש בלבם את שנאת חולשותיהם"

זהבה מדברת בזכות שני החתולים שיש לה, ואריה טוען שאנשים מתעסקים באהבת כלבם רק כדי לטשטש בלבם את שנאת חולשותיהם

 

זהבה מדברת תמיד בזכות שני החתולים שיש לה. בזכותם, כך היא משבחת אותם, ביתה נקי מכל חרק. הייתה יוצאת בהפסקות הצהריים, ובמקום ללכת לנוח בביתה או לבוא עמנו לאכול באחת ממסעדות האזור, הייתה מסתובבת בעיר וחוזרת עמוסה קניות, ותמיד מבצבצות מבין שקיותיה קופסאות אוכל החתולים שלה. (מבין שקיותיה היו מבצבצים גם מוצרי מאפה מן הטבע, שאותם הייתה קונה בשוק בחנות מיוחדת ומהללת ומשבחת, שכן היו לה נטיות לדרך חיים צמחונית או טבעונית.) פעם סיפרה לי בהסתר כי החתולים שלה מאוד אוהבים דגים, וכי מדי פעם היא נותנת להם לאכול טונה (בפעם אחרת המדי פעם הפך להיות פעם בשבוע). היא גם הייתה נוהגת לספר בבדיחות כי היא לוקחת אותם לרופא ואף לפסיכולוג לבדיקות תקופתיותאבל אנו הטלנו בכך ספק בשל הנימה של הצחוק שהייתה נשמעת בקולה. ועם זאת איאפשר היה שלא לתהות אולי באמת לוקחת היא אותם לרופא ולפסיכולוג, ולו רק בגלל העובדה שאין היא יכולה להוציא דבר שקר מפיה (למעט אולי אותן פעמים שהשקר נחוץ לדעתה על מנת לחזק את האמת). ייתכן שהיא אומרת בנימה של צחוק שהיא לוקחת אותם לרופא על מנת שאנו נסיק מנימת צחוקה כי אין הדבר נכון, שהרי מה יגיד איציק ומה יגידו כולם אם ייוודע להם כי פעם בשבוע היא נותנת טונה לחתוליה ולוקחת אותם לבדיקות תקופתיות ולפסיכולוג?

         אורה אומרת, לאנשים אין מה לעשות רק לגדל כלבים וחתולים וכל מיני חיות אחרות, זה לא הגיוני בכלל. ולא שמעתי על דבר כזה פסיכולוג של כלבים. (האם פסיכולוג של כלבים הוא כלב? תוהה מי שתוהה.) כאן מתפתחת שיחה שבה ניתן להבחין בכאלה שמצדדים בגידול כלבים, בכאלה המצדדים בגידול חתולים, ובכאלה כמו אורה שלהם עניין אימוץ בעלי החיים נראה זר ומוזר (עד כדי שימוש בכינוי טומאה כדי לתאר את סלידתם מן העניין).

       בשקט ובצד אומר אריה רק לי ולדויד, בשביל מה אנשים מתעסקים באהבת כלבם? והוא מיד ממשיך ואומר, רק כדי לטשטש בלבם את שנאת חולשותיהם. דויד ואני מביטים בו ואחר כך האחד בפני רעהו, ופיותינו נותרים אילמים.

מנשה גורם לי לפעמים לחוש כי אין לי כלים נאותים להתבונן במציאות, שכן הוא מנבל את פיו לעתים קרובות, וגסות רוחו מנמיכה את מצב רוחי. גם דינה, שפעם נתנה לי להבין כי היא עושה על מנת שיקנאו בה (היא כנראה יודעת שהקנאה היא העונש הגדול ביותר), גורמת לי לתחושות דומות. (אגב, הזכרתי כבר באיזה מקום כי צריך לקנא באלה שאינם מקנאים?) למנשה יש כישרון להציג בציניות צדדים אפלים של זולתו כאילו לו עצמו אין צדדים כאלה. לעתים הייתה זהבה מתחילה בניסיון לדבר עמי על אודות מנשה ועל אודות הציניות שלו, אלא שהייתה נרתעת, והייתי מרגיש איך בלבה מתרחש מאבק: אם כל האנשים טובים והטוב ישנו בעולם, למה יש מצבים שבהם האחרים לא נוהגים כפי שהיא נוהגת? למהשלא כמוהאין הם מוכנים להקריב מעצמם ואפילו לא דבר פעוט, בעוד היא הרי תעניק מעצמה כדי להראות לכולם שהטוב קיים וכדי שיוכלו להתבשם בידיעה זו? לבי היה נחמץ כי התנהגותה בפעמים שבהן הייתה חשה שלא עשתה מספיק למען הצדקת קיומו של הטוב הייתה מעוררת רחמים; יכולתי לחוש בעִתות אלה כי זהבה מתנהגת כאילו גנבה את זכות החיים שלה ממישהו אחר, כאילו מישהו אחר היה צריך להיוולד במקומה ולזכות בזכות הזאת שהיא זכות החיים, ואילו היא גנבה בדקה האחרונה את חייו. טוב יותר שאחשוב כי זהבה נמנית עם האנשים שחושבים שבייסורים שהם מייסרים את עצמם הם גואלים את העולם, אמרתי לעצמי.

 

 

11 תגובות

  1. צדוק. קטע רגיש-פילוסופי ומעורר מחשבה מתוך "עמוד-שניים ליום". הטיפוסים השונים בעבודה המייצגים תפיסות שונות ומוכרים לנו במחשבותיהם, כאן, מעבר לקצה הרחוב, כל כך אותנטיים בעיניי. דילמות של יומיום, שרשור מחשבות של אדם ביומיום. לך תבין איך ולמה מתנהל העולם. מאוד אהבתי. רני.

    • רן הי,
      תודה. אני יודע שזה אתה ולא מתחזה…
      ובנושא ההתחזות: על עצמי אני יודע כי אם לכול תגובה שלי אשלח בו זמנית מייל לבעל הפוסט שאכן התגובה היא שלי (ולא של מתחזה) הרי שבכך נפתרה הבעייה שלי. באופן מקביל, אם כולם ינהגו כך – לא תהיה שום בעיית התחזות.
      אולי זו מעמסה לצרף מייל אימות לכול תגובה, אבל זה עדיין בגבול הסביר.
      כך אני נוהג.
      לגבי תגובתך אין צורך בכך (והיא נהדרת, כמנהגך לתמצת ולהגיד את העיקר).

      ברכות בכול — צדוק

  2. כתיבה מענינת של זרם תודעה

    בשלב מסוים הפסקתי לעקוב אחר 'הארועים המוחיים' וקריאת המילמול השפיעה עלי באופן מדיטטיבי

    • אהוד הי,
      עתה משאני בטוח כי זו תגובה שלך (ולא של איזה מתחזה), אני מודה לך. מעניינת ההשפעה שציינת, ומכול מקום, קריאתך "ללא הצורך לעקוב" טובה היא ל"עמוד-שניים ליום".
      שבוע טוב וברכות בכול — צדוק

  3. אני אוהבת מאוד את הכתיבה ויש קסם בריבוי הדמויות המוזכרות, ונמשכים להכירן עוד.

    • לי הי,
      תודה על שהארת זווית מן האור השורה על הדמויות.
      (מצטער על תהליך הזיהוי הקצר שערכנו הבוקר – זה נראה בלתי נמנע).
      ברכות בכול — צדוק

  4. היי צדוק פילוסופיה שלמה בסיפור קצר. החיים האלה, הם הספרות האמיתית. היום חשבתי על נחש שמכיש… סתם מכיש איש מסוים, הרי הוא לא מכיר אותו. סתמי. ככה בחיים פוגשים מכישים, והם הורסים במקרה ממש בלי שום תוכנית. את החיים. למישהו. מעניין מה האריה שלך היה אומר? להתראות טובה

    • טובה הי, ראשית, סליחה על ההטרדה הקצרה באימות תגובתך — לאור מה שקורה כאן (נחש מכיש?), זה נראה לי הכרחי. תודה על המילים ועל השאלה המעניינת. לשמחתי (!) ב"עמוד-שניים ליום" יש פרק שכותרתו "חדשות ברדיו ונחשים במשרד (נחשים אמיתיים ולא בהשאלה — צ.ע.), ואני נזכר כי פעם סברתי כי אינני חושש מהכשת הנחש אלא מעצם קיומו"… שבוע טוב וברכות בכול — צדוק

  5. שלחתי שוב, כי פליטות קולמוס שלי מחייבות תיקון…
    צדוק שבת שלום, קצת באיחור כאילו? לא כשמדובר בדבר ספרות. פיסת ספרות. פאזל דמויות הנעות זו לצד זו וזו לתוך זו במשיחת קולמוס כה עדינה שבה התברכת. "משפחתי וחיות אחרות" קראת? אני בעד זהבה אוהבת החתולים. יש לי חמישה. עולם ומלואו. ותמיד תאמין לאוהבי חתולים. ומי צריך פסיכולוג כשיש לך יצורים תבוניים שכאלה?! לא הם! בעליהם לפעמים וחלילה לא בגלל אהובי נפשם ללא מתחרים. אפילו ליפול מגובה רב בלי למות אלא רק לעיתים לשבור רגל למדתי מהם. תשע נשמות יש להם? גיבורי קטע סיפורי זה שלך על פי תיאורך אין להם יחד כדי מחצית…

  6. צדוק שבת שלום, קצת באיחור כאילו? לא כשמדובר בדבר ספרות. פיסת ספרות. פאזל דמויות הנעות זו לצד זו וזו לתוך זו במשיחת קולמוס כה עדינה שבה התברכת. "משפחתי וחיות אחרות" קראת? אני בעד זהבה אוהבת החתולים. יש לי חמישה. עולם ומלואו. ותמיד תאמין לאוהבי חתולים. ומי צריך פסיכולוג כשיש לך יצורים תבוניים שכאלה?! לא הם! בעליהם לפעמים וחלילה לא בגלל אהובי נפשם ללא מתחרים. אפילו ליפול מגובה רב בלי למות אלא רק לעיתים לשבור רגל למדתי מהם. תשע נשמות יש להם? גיבורי קטע סיפורי זה שלך על פי תיאורך אין להם יחד כדי מחצית…

    • ענת הי,
      לעניין האיחור — אני מאלה שסבורים כי מה שחשוב הוא לא מתי אלא ש…
      ולעניין אהבת בריותיו של הקב\"ה — נאהב חתולים, נאהב כלבים וכול\', העיקר שנאהב, והעיקר שנאהב את מעלותינו יותר מאשר נירא מחולשותינו.
      תודה על תגובתך שכדוגמתה אני אוהב לקרוא.
      ד\"ש וברכות — צדוק

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לצדוק עלון