בננות - בלוגים / / בשבחי יצירתו של סופר דגול – גם אם לעולם לא יכתוב ולו ספר אחד
שלא על מנת להיפרד
  • ענת לויט

    ילידת תל אביב, 4 באוקטובר 1958. דור שני לילידי העיר העברית הראשונה. אביה היה מכונאי וסוחר מכוניות ואמה עקרת בית. מסלול לימודיה: גן "בת שבע", גן עירוני, בית הספר "לדוגמא" ע"ש הנרייטה סאלד, "תיכון חדש", תואר ראשון בספרות עברית ובפילוסופיה ולימודי תואר שני בספרות כללית באוניברסיטת תל אביב. בתקופת שירותה הצבאי בחיל הקשר החלה לפרסם שירים, סיפורים וביקורות ב"עתון 77". לאחר מכן פרסמה מיצירותיה ורשימות ביקורת בכל מוספי הספרות של העיתונות היומית. ספרה הראשון "דקירות" (שירה ופרוזה), שראה אור ב-1983, זיכה אותה בפרס ורטהיים מטעם אוניברסיטת בר אילן. על הביקורות שפרסמה זכתה ב-1987 בפרס ברנשטיין. ב-1987 נישאה ליובל שם אור. שבע שנים לאחר מכן התגרשה, ומאז היא מגדלת את שתי בנותיה (תמר ודנה) וחמישה חתולים במרכז תל אביב. בין גיל עשרים לשלושים וחמש עבדה כעורכת לשונית בעיתונים "הארץ", "דבר" ו-"חדשות", וכן כתחקירנית בתוכנית הספרות "סוף ציטוט" ששודרה בשנות השמונים בערוץ הראשון, וכעיתונאית לענייני ספרות ב"מעריב" וב"ידיעות אחרונות". מאז מחצית שנות התשעים באה פרנסתה מעריכת ספרים עבור ההוצאות השונות. פרסמה עד כה עשרה ספרי שירה ופרוזה וזכתה בפרס ורטהיים לשירה, בפרס ברנשטיין לביקורת ובפרס ראש הממשלה

בשבחי יצירתו של סופר דגול – גם אם לעולם לא יכתוב ולו ספר אחד

 

 

 

 

זה זמן מה אני מתכננת להקדיש פוסט שלם לאדם יוצר שאני מאוד מאוד מאוד אוהבת, תחת הכותרת:


רבים רוצים להיעשות סופרים והם אינם כאלה, ויש מעטים שנולדו להיות סופרים מחוננים, והם מטעמיהם – אולי מבחירה מודעת – אינם סופרים, וחבל, חבל למעננו – הקוראים האוהבים יצירות ספרות בעלות שאר רוח מכל בחינה.

האדם הזה, הכה נערץ עלי, הוא הכתב של ערוץ שתיים –  יגאל מוסקו!


יגאל מוסקו הוא סופר מחונן בתחפושת של כתב!


כל כתבה שלו היא יצירת ספרות נפלאה!


ועכשיו נימוקי ועדת-ענת בבחירתה האולטימטיבית ביוצר הדגול!

אתמול, למשל, צפיתי בכתבה שעניינה "הפרוזאי" החברה להגנת הטבע. גיבוריה האנושיים היו זוג הפרופסורים אמוץ זהבי ואשתו אבישג. אמוץ זהבי הוא זה שהקים לפני כשישים שנה את החברה להגנת הטבע ביחד עם עזריה אלון, שהלך לעולמו לפני חודשים ספורים בגיל מופלג וכמעט במלוא אונו.


אך גיבורי היצירה האמיתיים של מוסקו היו אתמול בעצם הציפורים!
אז פעם מדובר בבעלי כנף זעירים ופעם זוהי חיפושית קטנה וממיתה ופעם אלו הם צבים.

 


ואנא בל נטעה ביגאל מוסקו היוצר הדגול – הוא אינו יוצר הדבק בתחום הזואולוגיה.


הוא יוצר סוּפֵּר-מתוחכם (ומחונן כבר אמרתי) שעניינו –  כיאה לגדולי הסופרים –  הוא טבע האדם, טבענו שמתחת למסכות ולתחפושות.

וכמו שגדולי סופרי העולם – למשל צ'כוב – בחרו לחשוף לעינינו את טבענו המורכב דווקא באמצעות האנשים ה"פשוטים" –  כך מוסקו בוחר למען אותה מטרה נעלה את השוליים שבבעלי החיים. שוליים לכאורה, כי מוסקו חושף אותם במלוא גדולתם כגיבורים מיתיים של ממש.

ועכשיו הנה עוד מאפיין חיוני לסופר גדול, שקיים גם קיים במוסקו היוצר: רב רבדיות! כל כתבה שלו בין אם על חוחית או על חיפושית – היא בעצם משל אדיר ובה בעת צנוע על חיינו בארץ הקודש, על הציונות, על הישראליות, ובלשון המעטה לא בשבחנו אבל לטובתנו.


את עניין "המשליות" מביא מוסקו בין השורות, במין אגביות, כמעין סבטקסט גאוני – מי שירצה יבין ויפנים ואולי יחליט, ובצדק רב, כי בעצם לשם זאת התכנסנו, הצופים, להתענג על יצירה נוספת מבית היוצר יגאל מוסקו.
הוא מענג אותנו בטבע קסום ובה בעת מצליף בנו… במילות קריינות ערוכות עד דק ומקוריינות בקולו המשלב לקוניות-ציניות רכה עד כדי נעימה ביותר!

 


הטקסט היוצא מפיו של מוסקו – כרקע לסיפור הנפרש בכתבותיו-סיפוריו – הוא פרוזה פיוטית במלוא הדרה!

לסיכום: יצירתו של יגאל מוסקו כיאה ליצירות מופת מאפשרת לנו לבלוע את גלולת חייהם המורכבים והמרירים של גיבוריו על שלל סוגיהם וזניהם, להתענג על מראות הטבע שאינו נכנע לשום גיבור על שתיים – ולצאת להמשך חיינו עם תובנות עמוקות פרי הפריזמה האישית של מוסקו, ועם הנאה שלמה מטקסט נפלא!


נוכח ובשל כל אלה, יגאל מוסקו הוא הסופר מספר אחת בעיני כיום במדינתנו – בין אם יכתוב ספר ובין אם לאו. לכישורי כעורכת הוא אינו זקוק. אני בספק אם סופר-בפוטנציה ברמתו זקוק לעורך כלשהו. וגם זה נדיר בהחלט בהיכלות הספרים המתהווים כיום לבקרים ולערבים.

 שפטו בעצמכם….

 http://www.mako.co.il/news-israel/health/Article-2f398c1bd1a7441004.htm

 

 

 

6 תגובות

  1. מירי פליישר

    סופר לא סופר, הכתבה ובטח אחרות שעכשיו אשים לב אליהן תענוג אמיתי, גם מבחינה ויזואלית, גם מבחינה רעיונית, בצניעות ובמסרים. למה סופר ולא אמן רב תחומי?

    • ענת לויט

      את צודקת, כמובן. "ההצטמצמות" לסופר היא בגלל עיני המתבוננת. אגב כדאי לך להקליד בגוגל יגאל מוסקו ואז במאקו יש עוד כתבות מופלאות של מוסקו הרב אמן הבין תחומי. תענוג אמיתי

  2. תודה ענתי, לא הכרתי את מוסקו .מעתה אעקוב ואקרא

    עפרה

    • ענת לויט

      כפי שציינתי או הצעתי למירי. כיום לא צריך להשתמש בטלוויזיה בשידוריה החיים ואפילו לא לטרוח להקליט בווידיאו. יש מחשב… במקרה דנן מקלידים בגוגל הפלאי יגאל מוסקו וזוכים ברגעים הנוחים לצפייה לצפייה נעימה ביותר

  3. חני שטרנברג

    כתבה מקסימה, ענת. אכן זכורות לי עוד כתבות יפות שלו, אבל בשישי הזה לא יצא לי לראות. תודה שהבאת.

    • ענת לויט

      שמחתי שהזדמן לך לצפות ולהזדהות עם ממצאי צפייתי. ואם להמשיך בהשוואה לסופר – אזי כתבותיו של מוסקו אחת לאחת מלמדות ומחזקות ולו את אמונתי שהאיך חשוב ביצירה הרבה יותר מה-מה או העל מה… כי מוסקו למשל לא חשוב על מה יבחר לספר בכתבותיו – תמיד תצא לו פנינה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לענת לויט