בננות - בלוגים / / מה בין יעל גרמן לבין סינדרלה… לביני… לביניכם
שלא על מנת להיפרד
  • ענת לויט

    ילידת תל אביב, 4 באוקטובר 1958. דור שני לילידי העיר העברית הראשונה. אביה היה מכונאי וסוחר מכוניות ואמה עקרת בית. מסלול לימודיה: גן "בת שבע", גן עירוני, בית הספר "לדוגמא" ע"ש הנרייטה סאלד, "תיכון חדש", תואר ראשון בספרות עברית ובפילוסופיה ולימודי תואר שני בספרות כללית באוניברסיטת תל אביב. בתקופת שירותה הצבאי בחיל הקשר החלה לפרסם שירים, סיפורים וביקורות ב"עתון 77". לאחר מכן פרסמה מיצירותיה ורשימות ביקורת בכל מוספי הספרות של העיתונות היומית. ספרה הראשון "דקירות" (שירה ופרוזה), שראה אור ב-1983, זיכה אותה בפרס ורטהיים מטעם אוניברסיטת בר אילן. על הביקורות שפרסמה זכתה ב-1987 בפרס ברנשטיין. ב-1987 נישאה ליובל שם אור. שבע שנים לאחר מכן התגרשה, ומאז היא מגדלת את שתי בנותיה (תמר ודנה) וחמישה חתולים במרכז תל אביב. בין גיל עשרים לשלושים וחמש עבדה כעורכת לשונית בעיתונים "הארץ", "דבר" ו-"חדשות", וכן כתחקירנית בתוכנית הספרות "סוף ציטוט" ששודרה בשנות השמונים בערוץ הראשון, וכעיתונאית לענייני ספרות ב"מעריב" וב"ידיעות אחרונות". מאז מחצית שנות התשעים באה פרנסתה מעריכת ספרים עבור ההוצאות השונות. פרסמה עד כה עשרה ספרי שירה ופרוזה וזכתה בפרס ורטהיים לשירה, בפרס ברנשטיין לביקורת ובפרס ראש הממשלה

מה בין יעל גרמן לבין סינדרלה… לביני… לביניכם

 

 

לא פעם, כשאני מהרהרת בנפלאות, נסתרות והפתעות דרכי הגורל – ולטובה – אני נזכרת ביעל גרמן. בעיני, היא בהחלט "סינדרלה" המודרנית. באישון ליל אחד וכמעט ממש לנגד עיני היא הפכה לנסיכה. אבל לא למען נסיך כלשהו, כי אם לטובת משרה ציבורית רמה.

 משום מה יש לי תחושה שאילו יעל גרמן הייתה קוראת את שורותי הבאות היא לא הייתה שמחה בהן ובזיכרון שהן יעלו. אז מזל שהיא לא בבננות, כי אם בממלכה שונה לחלוטין – בקרוב ממלכת הבריאות, האישה בה' הידיעה שתהיה אחראית איך נחיה בחוליינו ובאילו תנאי אנוש נלך לעולמנו אם נידרש לפני כן לשירותי הרפואה.

 כיוצרים, אנו חשים שגרעין היצירה נטמע בנו עם לידתנו – ולא משנה מתי פרץ מן הכוח אל הפועל.

 כשאני מהרהרת ביעל גרמן אני תוהה האם גם פוליטיקאי הוא זן מוּלד.

תאמינו או לא, אבל יעל גרמן התארחה בסלון ביתי "לילה" לפני שגורל חייה הפתיע לחלוטין קודם כול אותה והפך את עולמה לטובתה ובענק.

היה זה ליל חורף סגרירי כשהאישה הענוגה והענווה הזאת (כך לפחות זה היה אז…) הגיעה לביתי בחברת חברה טובה שהיתה לי אז ואשר כיהנה כמרצה באוניברסיטה. יעל גרמן הייתה אז תלמידה מעריצה של אותה מרצה. גילה של יעל היה כבר בכיר, אך תאוות ההשכלה היא שהחזירה אותה אז ולזמן קצר לחיק האוניברסיטה.

 המתאבן של אותו בילוי חברתי היה נעים ביותר. שיחת בנות מלאת חום אנושי ושירים צרפתיים הבוקעים מן הרמקולים שבסלוני. אחר כך יצאנו שלושתנו להמשך בילוי. מי שתהיה בתוך זמן קצר יד ימינה הצמודה ביותר (כך שמעתי) של ראש עיריית הרצליה הייתה באותו לילה הזוי (כך הוא נשמר אצלי בשל מה שדובר בו ואיך הכול התהפך ממנו והלאה) בעלת בר יין מפורסם ביפו.

 אז הוזמנו חברתי המרצה, יעל גרמן ואני לשתות ולסעוד גורמה באותו מקום יפואי בעל שם. כשהגענו הצטרף לשולחננו עוד מוזמן, שהתברר חיש מהר כמדחף מספר אחת של יעל – הלוא הוא יריב בן אליעזר, נכדו של דוד בן גוריון.

 עכשיו מגיעה הפואנטה המדהימה (ולו בעיני) של הסיפור המדהים הזה מהחיים (של יעל כמובן). הימים אז היו ימי הבחירות לראשות עיריית הרצליה. מי שכיהן עד אז במשך שנים בראשה של העיר השוכנת לחוף ימים ומעדני יכטות ומלונות פאר היה אלי לנדאו – אישיות כוחנית לעילא. עד היום זכור לי היטב איך כל הערב סביב המנות האנינות והשתייה כיד החברה הטובה-טובה של יעל נסבה השיחה סביב השולחן על שאלה אחת –  או בעצם תהייה שיעל גרמן העלתה. האם בכלל יש טעם בהגשת מועמדותה לראשות ראש העיר עם סיכויי היבחרות כה קלושים ועוד כשהמתחרה על המשרה הוא מלך מלכי הרצליה בעל השררה.

 ברוח היין הטובה על הבנות והבן המזוקן נזרקו לחלל האוויר הצעות ורעיונות לא מהפכניים במיוחד (סטיקרים וכאלה)  איך לתת ולו סיכוי מה ליעל הצנועה בנשים להצדיק ולו את עצם מועמדותה. יש להודות כי האישיות עם הכי הרבה ניסיון פוליטי סביב השולחן היה הנכד של מנהיג האומה הראשון ומן הדגולים שבכולם – בי.ג'י.

 אין לי ספק – וזו המחשבה שמרעישה אותי בכל פעם מחדש – שהאדם האחרון סביב השולחן שתיאר לעצמו את המהפך שהחיים האלה עשויים לצפון בלי דעת ממש הייתה הזוכה הגדולה יעל גרמן. מאישה אלמונית לחלוטין, שאינה מאמינה כלל בכוחה לצעוד ולו צעד אחד במסלול החיים החדש לחלוטין שעליו עלתה זה עתה (ואולי רק הודות לנכד-של שדחף ועודד אותה) היא נהייתה "תוך שנייה" ראש העיר!

 מאז ועד היום, בכל פעם שאני רואה ושומעת את יעל גרמן בטלוויזיה אני שבה באחת אל אותו ליל בילוי שהחל בסלון ביתי. זו לא אותה אישה, אני אומרת לעצמי. ומעבר לכך אני מיד מהרהרת כפילוסופית בגרוש עד כמה באמת גדול ועצום כוחם של החיים להפתיע.

 אתמול, כשנודע לי שיעל גרמן תהיה שרת הבריאות, תהיתי אם חלילה אי פעם אדרש לחסד ולפרוטקציה האוכל להרשות לעצמי להזכיר לשרה את אפלולית-בר "נעוריה", כלכלוכית חסרת ביטחון ואמון בעצמה ובייעודה הציבורי.

 האמת, אני ממש לא בונה על זה ומאחלת לעצמי גם משום כך רוב בריאות. ולכולנו – בעיקר אופטימיות. אולי ומי ייתן וגן הפיכת חיינו לטובה ובגדול מצוי אי שם בתוככי כל אחד מאיתנו.

 

 

 

10 תגובות

  1. ענת לויט

    מהפך, גיורא. הפוסט עלה על תוכנו. ועכשיו תאמר אתה האם שכנע אותך סיפורי בדבר הזיקה בין גרמן לסינדרלה

    • גיורא פישר

      סיפור נהדר, ותמיד אנחנו יכולים לשאול את השאלה: האם הזרעים האלה היו נובטים בשלב יותר מאוחר? או שמא באמת הכל מקרי.

      • ענת לויט

        אתה יודע שיש בינינו סלע (או צוק) מחלוקת אחד ויחיד ושמו השגחה עליונה. ואפילו שאני מתחזקת באמונתי יום יום צר לי לבשר שיכולתי להציץ אל מאחורי הפרגוד ואפילו זה שחוצץ בינו לביני – יכולת מוגבלת היא. אז כן לא נותר אלא להאמין שאין מקריות ושהכול בידי שמים (ובלבד שלא נכשיל אותם). ומכאן שכל עוד אנחנו כאן ופועלים למען הצדקת קיומנו – הכול יכול להתהפך בכל רגע לטובתנו ואפילו בלי שנדע לחזות זאת. תחי התקווה והאמונה.

        • גיורא פישר

          נו, טוב 🙂

        • רקפת זיו-לי

          יופי של סיפור. בהצלחה לגברת גרמן.
          ואת… מתחזקת?

          • ענת לויט

            איכשהו את בחודשים האחרונים – ולו בעיני – כאורחת לרגע, רואה … (לאו דווקא כל פגע) אלא את העיקר… אז אשר למתחזקת אשיב באנקדוטה שכונתית. לפני שבוע בדיוק פגשתי לעת ערב יום שישי את מוני הספר שהוא הרב בשכונתי החילונית. כלומר, בגבי ביאליק והצייר ראובן ומימיני אסתר ראב וגם מוני הספר. כולנו חילוניים אבל רוחניים לעילא (חוץ מזה בתחתית בניין מגורי יש בית כנסת). בקיצור כשאמרתי למוני הספר שמתחזקת באמונתי פירוש הדבר גם ובמקביל מתחזקת לעצמי הוא אמר: אני מעדיף על פני המילה מתחזקת את המילה מתרחבת… אימצתי את הצעתו בחום ומיידית, אז כן אני מתרחבת:)

  2. נורית פרי

    טוב, אז גם לניסים היו לפעמים תוצאות טובות ולפעמים – הרסניות. נכון שכבר אין הרבה מה לקלקל במשרד הבריאות, אבל עדיין נותר לחכות ולראות אם סינדרלה תהפוך את המקום לממלכת הטוב או שנהפוך כולנו לדלעות… 🙂

    • א. מצבי ייאוש הם נפלאים בעיני. הגב לקיר והמקפצה לפנים. ב. ידוע שיעל גרמן היתה מצוינת כראש עיר שהיתה במצב די קשה לפני היבחרותה. ג. נדמה לי שהיא לא ממש פוליטיקאית וזה יהיה רק לטובה.

  3. חנה טואג

    אכן ספור מרתק ענת אחד מיני רבים בחיינו מילת המפתח היא התפתחות. האדם אינו עומד אלא מתפתח ,מתהלך ומממש את הפוטנציאל הגלום בו ולא כל הגלוי לעין הוא גם הסמוי מהעין והאדם הרי אינו רואה ללבב
    שבת יפה לך
    אגב מסכימה איתך בענין ההשגחה הפרטית
    ועוד איך השגחה וכדאי להשגיח בה

    • ענת לויט

      בשבילי עיקר מוסר ההשכל מהסיפור מהחיים הנפלא הזה הוא: דווקא בעידננו שטוף הפוליטיקאים בכל תחום ומישור; דווקא בעידן שבו כל הצנוע והנחבא אל הכלים חש שאינו קיים וכי אין לו שום סיכוי למימוש עצמי מלא – דווקא סיפורה זה של יעל גרמן הוא בעיני אות ומופת שגם לצנועים ויישרי הדרך יש תכלה – ובלבד שיעשו את הצעד הראשון המתחייב על המסלול הנכון להם. וכן כמוך אני חשה שיש השגחה בעלת שפה פרטית משלה, וכל שנותר לנו הוא להאמין שהכול לטובה – גם אם לא על פי מה חשים שהוא בנפשנו בזמן כלשהו…

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לענת לויט