בננות - בלוגים / / בילבי לא כלום
שחרחורת
  • איריס אליה כהן

    איריס אליה-כהן, סופרת ומשוררת, כלת פרס ראש הממשלה ליצירה לשנת 2015. "מַכְּתוּבּ" (הקיבוץ המאוחד, 2011), זכה בפרס שרת התרבות ובפרס רמת גן 2012; ספריה "דושינקָא, נשמה" (הקיבוץ המאוחד, 2013), ו"גלבי" (ידיעות ספרים, 2016) נמנו שניהם עם תריסר המועמדים לפרס ספיר. שירים מתוך ספרי שיריה "שחרחורת" (הוצאה עצמית, 2014) ו״פלא״ (ידיעות ספרים 2017) תורגמו לאנגלית, צרפתית וספרדית, פורסמו בעיתונות, בכתבי עת ובבמות אחרות בארץ ובעולם, רבים מהם הולחנו ומבוצעים על ידי אומנים שונים ולאחרונה נכנסו שניים מהם לתוכנית הלימודים הארצית בספרות. המופע "פלא – משירי איריס אליה-כהן" ובו שירים שהלחין אמיר עמרמי למילותיה של אליה-כהן, בביצוע מורן קשרו-עקרבי, עולה בימים אלה על הבמות ברחבי הארץ.

בילבי לא כלום

 

במסגרת פרוייקט של איתמר זוהר, על גיבורי ילדות שהיו לנו, אני שולה מהארכיון את הסיפורצ'יק הזה, שכתבתי, וקראתי לו בילבי. ורק אוסיף ואספר, שיום אחד מצאתי באיזה חנות יד שניה ספר שתמצת את עלילת סדרת הטלוויזיה ההיא, ששודרה ב 1973, והכיל צילומים מקוריים. לא איכפת היה לי שהספר היה ישן ישן וקרוע בלוע:) ושחסרים היו בו דפים, ושהכריכה התפרקה לי בידיים…. ושבעצם קניתי זיכרון ולא ספר… שהרי זאת הייתה בילבי האמיתית! זו שגדלתי עליה, והערצתי, וכמובן חיקיתי… ודיקלמתי בעל פה ושרתי את שיריה…. ושאפילו העזתי, למרות עורי השחום והלא סקנדינבי ולמרות שערותיי השחורות והלא ג'ינג'יות בעליל, להתחפש לבת דמותה באחד הפורימים ההזויים שהיו לי… מכל מקום, שמחה וטובת לב הגעתי אל ילדתי, אז, בת שנתיים או שלוש, עם זיכרון הילדות המרופט הזה, והתחלתי לקרוא לה, וכל משפט שני מצאתי את עצמי מתנצלת, "אבל בטח שלא שמים חלבון של ביצה על הראש…" ו"בטח שלא מכינים עוגיות על הרצפה… רק בילבי עושה את זה…" ו"מה פתאום להכניס סוס הביתה… כן… אני יודעת שאני לא מרשה לך להכניס את החתולי הביתה…. אני פשוט אלרגית, מתוקה… ו "זה לא אמיתי… קוף זאת לא חית מחמד….." ו"אין לך מה לפחד… מה פתאום! אלינו לא ייכנסו גנבים באמצע הלילה…"
 
בקיצור, בילבי היא דמות מופלאה לילדים. לאמהות קצת פחות

זה הקישור לפרוייקט של איתמר זוהר:
http://itamarzo71.wordpress.com/2010/12/30/%d7%94%d7%92%d7%99%d7%91%d7%95%d7%a8-%d7%94%d7%98%d7%9c%d7%95%d7%95%d7%99%d7%96%d7%99%d7%95%d7%a0%d7%99-%d7%a9%d7%9c-%d7%99%d7%9c%d7%93%d7%95%d7%aa%d7%99-%d7%a4%d7%a8%d7%95%d7%99%d7%a7%d7%98-%d7%9e/#comment-6351

זה הקישור ליו טיוב: http://www.youtube.com/watch?v=m7xbBBRc-gc

זה הסיפור שלי:  

בילבי


כמה שעות אחרי הלידה, הם רבו. היא מאד רצתה לקרוא לתינוקת בילבי. "בילבי זה שם טוב." היא קבעה בנחרצות, "היא עשירה. היא מפולפלת. היא חזקה. היא מאד חזקה. יכולה להרים סוס. בקלות."
בעלה לא ידע אם לבכות או לצחוק.
"זה שם עם מזל." היא צעקה אליו כשהתרחק ונעמד ליד החלון. נראה היה לה שהוא בכלל לא מקשיב לנימוקיה, "תאמין לי. אף אחד לא יעז להתעסק עם ילדה שקוראים לה בילבי."
הבעל נשם לרווחה כשבדיוק נכנס הרופא לבדוק את מצבה, אלא שלה לא הייתה כל כוונה לוותר. "מה אתה אומר? אני לא צודקת?" שאלה את הרופא לדעתו.
הרופא, שמורגל במריבות מהסוג הזה, משך בכתפיו ואמר לבעל, "צריך להקשיב לאישה." וכעבור רגע הוסיף, "מחר נוציא את התפרים."
כשיצא, נכנסו לחדר שתי אחיות שגם איתן ביקשה האם להתייעץ. "מה אתן אומרות?" שאלה וחלצה שד, והיניקה את התינוקת הזערורית שהייתה חבושה בבדים כאילו הייתה פצע. 

"בילבי?" האחות הראשונה, קיפחת וכעורת פנים, שללה את הרעיון מכל וכל. "מה פתאום! זה שם נורא!" אבל האחות השנייה, שהייתה יפה כמו נסיכה, עם שפתיים אדומות ועור לבן וחלק ושיער שחור שהיה מונח על כתפיה בחן, דווקא התלהבה. "אני בעד. אני חושבת שזה שם מקסים. ומקורי. ובילבי באמת מאד חזקה."

"היא יכולה להרים סוס בקלות!" המשיכה האם את דבריה בהתלהבות.

"כן!" ענתה האחות היפה, "והיא גם מאד עשירה."

"נכון! אף אחד לא יעז להתעסק איתה!" חייכה האם והפנתה אל בעלה מבט של מנצחת.

"נכון. אף אחד לא יעז להתעסק איתה." אישרה האחות היפה, ועוד התכוונה להמשיך, אבל האחות הכעורה קטעה את דבריה, "די! שילגיה!" נזפה בה, "לא לכולן יש את המזל שלך!"

"נכון… נכון. סליחה. " גמגמה האחות היפה ופנתה אל האם, שבדיוק העבירה את התינוקת לשד השני, "סינדרלה צודקת. זה לא תמיד עובד ככה."      

 

 

 

5 תגובות

  1. אבנר אריה שטראוס

    עודני עסוק בקריאה של פרק 2 מהספר החדש שלך ומתכוון להגיב , קפצה עלי בילבי 🙂
    טוב אני שפוט כנראה של שניהם.
    🙂
    נ ב
    ושלך .

  2. מירי פליישר

    מבריק!

    • איריס,

      אמא הזויה לחלוטין, ושתלטנית, חבל לך על הזמן. אסף ואיתן יותר טוב מבלבי – זה על בטוח.

      תשמעי, אתמול בלילה דברתי עם זהבה, החברה הכי טובה שלי, העירקית ואמרתי לה ככה:
      את שומעת, הכרתי מישהי באינטרנט שעכשיו, ממש עכשיו הוציאה ספר. את שומעת זהבה (ככה קוראים לחברה שלי) את חייבת לראות את התמונה שלה, היא כל כך יפה שכבר אי אפשר לדעת אם היופי הוא פנימי או חיצוני.

      תגידי, זהבה, דברו אצלכם בבית הרבה בעירקית. זהבה אומרת שכן!!! דברו אצלהם המון בעירקית בבית. ואז הקראתי לה את השיר שפותח את הספר.
      זהבה, תגידי, בגדד זה עירק נכון,
      כן, אומרת זהבה…

      אז זהו, זהו הספר על התרבות שלכם… זהבה לא כל כך קולטת את השיר דרך הפלפון למרות שהיא מאוד חכמה.

      ואז אני אומרת לה, את שומעת שנפגש אני חייבת להראות לך את הספר, איך בחורה צעירה עם ארבעה ילדים, כמעט כמו לך כותבת ספר – זה לא יאומן.

      את יודעת זהבה, גם את יכולה לכתוב על הקידוש אצלכם כל יום שישי בבית, ואת המשפחה מתאספת עד היום הזה, ואיך אתם שומרים אחד על השני… כאשר תצאי לפנסיה.

      ואני מקריאה לזהבה את השמות של ההורים שלך ואומרת לזהבה "שמחה" זה שם מאצלכם נכון, זהבה אומרת כן, אבל "אליה" זהבה אומרת אני לא מכירה.

      ואני אומרת, זהבה, וגם היא לי – אנחנו חייבות להיפגש בקרוב, ונדבר וכבר אנחנו יודעות היכן אנחנו נפגשות.

      אז זהו, איריס, באמת לא הגזמת לקרוא בלבי לבת? תגידי את בכוונה מחפשת בעיות עם הבעל? אני דווקא נמשכתי לנשים יפות כאלה, האסופית – אן שרלי, אבל לא הסתדרתי עם בלבי בכלל, בגלל הקוקיים שלה. כבר אז די האמנתי באידיאל היופי הנשי הסטנדרטי.

      אוהבת אותך
      חוה

  3. בילבי שם נפלא הרבה יותר מוצלח משלי

    על החתום : כפה (אדומה)

    לא יכולה לוותר על בדיחות הדעת 🙂
    אבל הסיפור בעצם עצוב

    אגב : שמעתי על מישהי שבאמת קוראים לה שלגיה

    • איריס אליה כהן

      תודה כל כך ועוד פעם ושוב ושנית סליחה סליחה סליחה שאני לא עונה או שלוקח לי שנות דור לענות. אני בתוך סרט שלא אני מביימת. כל מי שהוציא ספר כנראה יודע את זה. אני בהלם לחלוטין.

      אבנר יקר יקר, תודה על השיפוט לחסד, תודה ממש.

      מירי שלי, תודה על ההברקה. היא ישנה… קצת דהתה. תודה שעדיין מנצנצת בעינייך.

      חוה, אחות ווירטואלית, (וזהבה גם), את אחת ויחידה. אין כמוך. הצחקת אותי והחזרת לי נשימות שהלכו לאיבוד.

      ריקיל'ה, לגמרי עצוב. אני מסכימה איתך. ואת ההורים שקראו לילדה שלהם שילגייה אפשר לאשפז, לדעתי.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאיריס אליה כהן