בננות - בלוגים / / עשירשיר לנתן זך
שחרחורת
  • איריס אליה כהן

    איריס אליה-כהן, סופרת ומשוררת, כלת פרס ראש הממשלה ליצירה לשנת 2015. "מַכְּתוּבּ" (הקיבוץ המאוחד, 2011), זכה בפרס שרת התרבות ובפרס רמת גן 2012; ספריה "דושינקָא, נשמה" (הקיבוץ המאוחד, 2013), ו"גלבי" (ידיעות ספרים, 2016) נמנו שניהם עם תריסר המועמדים לפרס ספיר. שירים מתוך ספרי שיריה "שחרחורת" (הוצאה עצמית, 2014) ו״פלא״ (ידיעות ספרים 2017) תורגמו לאנגלית, צרפתית וספרדית, פורסמו בעיתונות, בכתבי עת ובבמות אחרות בארץ ובעולם, רבים מהם הולחנו ומבוצעים על ידי אומנים שונים ולאחרונה נכנסו שניים מהם לתוכנית הלימודים הארצית בספרות. המופע "פלא – משירי איריס אליה-כהן" ובו שירים שהלחין אמיר עמרמי למילותיה של אליה-כהן, בביצוע מורן קשרו-עקרבי, עולה בימים אלה על הבמות ברחבי הארץ.

עשירשיר לנתן זך

 

 

 

"איך זה שכוכב אחד לבד מעז/ איך הוא מעז, למען השם…" (נתן זך)

 

מעשה במשורר משובח

מקובל, מכובד מוערך

עם פרסים למכביר

על כל צעד ושיר

ושלושה תארים, בל נשכח

 

אך בבוקר אחד, לא מוצלח

התעורר ידידנו וכך,

הוא הביט במראה

ובלי שום התרעה

הוא פגש שם נתן מלוכלך.

 

לפוסט של ללי ציפי מיכאלי http://blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=17301&blogID=159

יש שם הסבר, למי שלא בעניינים… (כמוני, עד לפני שעתיים שלוש…)

 

72 תגובות

  1. זה לא בוקר אחד, ולא בלי שום התרעה . (וזה גם לא משורר מקובל… למרות החרוזים שלך, מדובר ב-המשורר אחרי אלתרמן….) זאת גזענות רבת שנים. פעם צעק על יאיר דלאל, באמצע הופעה, שהוא לא בא לשמוע מוזיקה ערבית, ושיירד מהבמה… וזה רק קצה הקרחון. בוקר טוב…

    • איריס אליה

      וואלה?
      בחיי שלא ידעתי.
      לא מכירה את שירתו מספיק טוב, דווקא אהבתי כמה וכמה, אני מבינה מאד קטנה בשירה, ובכל זאת כנראה איבד אותי כקוראת.
      תודה על התגובה.

      • איך את כותבת עליו בלי להכיר את שירתו ועל מה קיבל פרסים?

        • כדי לתעב את מעשיו של חנן גולדבלט צריך לראות את כל הפרקים של קרוסלה וקישקשתא ומה עוד?
          לא זוכר

          • איריס אליה

            אני אגיב יותר מאוחר, אבל מסכימה לגמרי עם התגובה המשעשעת שמעלי, אם כי נפלו בה אי דיוקים, חנן גולדבלט היה כוכב "בלי סודות":)
            בשום מקום לא נקבע שביקורת על דעות גזעניות, חלולות ומקוממות לא יכולה להיות מובעת אם המבקר אינו בקיא בביוגרפיה ובעשייה של מושא הביקורת.
            לא ביקרתי את שירתו, הגם שהקישורים של רונן הצחיקו אותי עד כאב בטן ממש, אין לי, וכנראה גם לא תהיה לי ביקורת על איכות שיריו ותרומתו של זך לעשייה התרבותית בישראל.

            • חנן גולדבלט היה גם כוכב של קרוסלה.
              "חנן ענן" – "אני חושב אם אני לא מתבלבל". היה כוכב ממש.

              • איריס אליה

                אויש, בחיי…. הקרוסלה היא הולכת לאן שרק יוצא לה, היא עולה והיא יורדת מתגלגלת…. ועולה היא ועולה ומתחילה מהתחלה….
                ג- ד- ו ל !!!!!!!!!
                הפוסט הזה גרם לי לצחוק כמו שלא צחקתי מזמן.

                • אגב קרוסלה,

                  מדובר בסדרת תוכניות איכותיות, לא רק לילדים.

                  להלן שיר, שככל הזכור לי, הושר שם, לפחות בחלקו.

                  פשוט מעולה

                  גוֹזָל / שמעון ישראלי

                  גוזל קטן אומר שלום לזוג הוריו

                  פורש כנף ומתעופף לו מהקן,

                  כמו כל גוזל שהחיים עוד לפניו

                  גם הוא חושב שלעולם לא יזדקן.

                  במלוא גרונו מצייץ ציוץ של מרד

                  כך מצייצים הגוזלים כולם,

                  אך הוא חושב שנולד לשיר אחרת

                  ובשירתו ישנה את העולם.

                  וכך הוא מצייץ בעוז ובעוצמה

                  כמו בן-כנף שיודע את הכול.

                  וכל ציפור זקנה חושבת לעצמה

                  הנה גוזל שמתחלף לו רק הקול.

                  בציוציו יצא לכבוש את השמיים

                  המריא הרחק למרומים.

                  אך שם פגש את בני-גילו פורשים כנפיים

                  וכל גוזל משמיע ציוצים דומים.

                  עכשיו התבגר, גדל והשתנה,

                  כבר אין הוא שר יותר בלהט נעורים.

                  וכל ציפור זקנה אומרת לשכנתה

                  סוף-סוף למד לשיר

                  כמו כל הציפורים.

                  בסוף ימיו חזר לקן שבצמרת

                  גוזל זקן שקולו כבר נעלם.

                  בכל שנותיו ניסה לשיר אחרת

                  ושירתו כלל לא שינתה את העולם.

                  (לזאת ייקרא איכות !)

                  • איריס אליה

                    שאלוהים יעזור לי, מאיפה הבאת את הנוסטלגייה הזאת?

                    יאללה. הפוסט הבא חייב להיות על חנן גולדבלט:)
                    רגע, לא הייתה שם גם חווה אלברשטיין?
                    כשאני חושבת על זה.

                    תודה רונן, ושבת שלום!

            • איריס,

              שמח שנהנית מהקישורים.
              אולי בכלל נתן זך הוא קומיקאי במסווה של משורר ?

              והרי לך, בכל זאת, תרומה לעשייה התרבותית בישראל…

              • רונן לא רלוונטי לדון בשיריו אלא אלא בדבריו

                • אכן, הדיון הראשוני עסק בדבריו, או, אם תרצו, בשיעור קומתו כאדם.

                  בכל זאת, ההנחה המובלעת, לפיה אין ספק שמדובר ביוצר ענק, אלא שדבריו מגונים, קוממה אותי.

                  לדעתי, דבריו מגונים, אך גם שיעור קומתו כיוצר אינו מרשים במיוחד…

  2. נורא. עדות המזרח בזכותם נשארה כאן יהדות. ערכים של אהבה, סובלנות.

    והם סבלו על כך .

    שנאת חינם.

    צריך להציף את הארץ באהבה. וזה הקושי. של כולנו.

    שבת- שלום.

  3. אין כמו הטפת מוסר מוצדקת מן "הרוב המוסרי".
    תענוג! כמו מקלחת מרעננת ביום שרב.

    רק מה זה המים הצהובים שיוצאים מהברזים?
    הצילו!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  4. איש דוחה ומכוער – כך אמר לי ידיד משורר מפורסם לפני שנים-הוא כנראה ידע. נשמע נאצי לגמרי!

  5. רציתי להוסיף, שמבחינתי כשדבורים כאלה מופנים כלפי עוד קבוצות כמו: מתנחלים, חרדים שכונו תולעים וכדומה זה הכל באותה מחלקה . מחלקת גזענות.

    • אביטל ואזכורי גזענות שונים

      עמוס עוז: גוש אמונים: "כת משיחית, אטומה ואכזרית, כנופיית גנגסטרים חמושים, פושעים נגד האנושות, סדיסטים,
      פוגרומיסטים ורוצחים שהגיחה… מתוך פינה אפלה של היהדות… מתוך מרתפי התבהמות וסיאוב…
      על מנת להשליט פולחן דמים צמא ומטורף.

      ארנון יקותיאלי:
      אורנן יקותיאלי: "צריך להיכנס למאה שערים עם זחלמים ומקלעים אפס-חמש ולרסס אותם" ( "ערב חדש" 22.12.85 )

      אלוף שלמה גזית: "הכיפות הסרוגות עבורי הן כמו צלב הקרס על השרוול של החיילים הנאציים" ( ידיעות אחרונות, 8.3.98 )

      רס"ן מת"א ( ידיעות שנת 99) שלא צריך רק לפנות, אלא צריך לרסס אותם ולהרוג את כולם… צריך לתפוס את האנשים האלה ולעשות להם כמו בשואה.
      קרובי משפחה שלי נרצחו בשואה, ומותר לי להשתמש במושג הזה. חוץ מזה, מבחינתי להרוג אותם זה
      בכלל לא נחשב להרוג בני-אדם,
      אלא רק חיסול עשבים שוטים". ( ידיעות ל' באב תשנט 12.8.99 )

      ח"כ רן כהן: "ישיבות ההסדר מהוות איום יותר גרוע על הצבא מאשר החמאס" ( 17.07.05 NRG )

      "אתם וצה"ל צריכים להציב מארבים ואפילו לירות במי שמבצע את הפשע של גדיעת עצים, מפני שמדובר במעשה טרור נגד המדינה"
      ( לדיסקין ראש השב"כ, ינואר 2006 )

      ————————————–

      כמה דוגמאות של גזענות מילולית. ובל נשכח את גבי גזית.
      נראה לי שירדנו מאד.

      דוקא עדות המזרח נגררות פחות לשיח מאין זה.

      • איריס אליה

        מפחיד. מפחיד מפחיד, אביטלי. אני חוזרת ואומרת, לאיש אין מונופול על האמת והצדק. די להתנשאות ולגזענות הליטנטית והגלויה.
        פשוט מזעזע.

        • איריס אליה

          זאת אומרת, השיח האלים הזה פשוט מזעזע. אלימות לא תפתור אלימות. וכוח לא יכניע טרור.

          • אני לא בטוחה שחילי ההסדר הם טרור. אם מאמינים שהצבא שומר עלינו הרי שרבים מהם קצינים ברמות פקודיות גבוהות.
            ובכל זאת כונו צלב קרס. וכדומה.

            אם מחפשים לא משתמטים. צריך ללכת להסדר.
            וגם איני בטוחה שחרדים הם תולעים שצריך לנתק מאספקת המים והחשמל.
            שנאה כוללת ולא מובחנת, שאינה מבדילה בין בני אדם. היא פאנטיות.
            לדעתי האשכנזים לוקים בה יותר בגלל השואה.

            ואני אשכנזיה.
            מאד מקוה שהמזרחים לא יגררו. כי לפעמים זה מפתה ופותר בעיות בקלות רבה מידי.

            • איריס אליה

              בשום אופן לא הייתי מכנה חיילי הסדר כטרוריסטים, זה לא עלה על בדל מחשבתי. גם לא המאפורה הכל כך מגעילה של התולעים. אבל אני חושבת שגודעי העצים הם טרוריסטים לכל דבר ועניין.

  6. נראה שמדובר באדם מטורלל במקצת, בלשון המעטה.

    לעניות דעתי, לא מדובר במשורר גדול כלל וכלל. משום מה הוצמד לו התואר "משורר", ולא אדע מדוע.

    לדעתי, הוא "משורר" בינוני (מאד) ומטה, הן מבחינת איכות שיריו, הן מבחינת שפע היבול.

    הנה לדוגמא, מתוך "שירונט", 2 משיריו:

    http://www.shiron.net/artist?type=lyrics&lang=1&prfid=744&wrkid=13254

    http://www.shiron.net/artist?type=lyrics&lang=1&prfid=744&wrkid=1726

    ואני שואל: מה זה?

    מי קבע שאלה שירי איכות?
    הרי, עם (או בלי) כל הכבוד, מדובר בחירטוטים.

    ללא שם המשורר המתנוסס מעליהם, ספק אם היו נחשבים בעלי ערך.

    למען ההגינות, יש גם כמה יותר מוצלחים (שוב, לעניות דעתי), אבל, משורר ענק – הנ"ל אינו.

    • הקישורים שנתת מצחיקים
      טוב שאף אחד לא מכיר את השירים האלה

      • למה? כלכבלב הו בידי בם בם מוכר בהחלט
        אבל הראשון באמת מצחיק

      • מצחיקים גם אותי, אבל מבטאים נכוחה את רמת המשורר הדגול…

        הנה עוד אחד:

        http://www.shiron.net/artist?type=lyrics&lang=1&prfid=744&wrkid=26875

        רמת חריזה של כתה ג' בערך…

        • שפי ישי הזה לקח באמת את המיטב שבמיטב…. חחח….

        • איריס אליה

          רונן יקר, אף כי שוב עלולים להאשים אותי בזילות בית הדין הדוגמאות שהבאת מצחיקות ביותר. תודה רבה.

          • איריס יקרה,

            שמח שנהנית מהדוגמאות שהבאתי.
            קראת גם את "כעבור ארבעים שנה"?
            ההערה המופיעה בניתוח ה"שיר", בקישור שהבאתי, מגבירה את השעשוע.

            טוב שאינך נמנית עם אלה המזדעקים מרה, כאילו פגעתי בגאון הדור, או, למצער, בציפור נפשם.

            ציפור רבת יופי? מסופקני.

    • נתן זך הוא מטובי משוררינו המודרניים. משורר גם מצוין שבמצוינים מועד לפעמים, ובטח משורר רב שנים כנתן זך. אם אין לך מספיק ידע בשירה עברית ואתה נתפס לשירים שהבאת כדוגמה אני מוכנה להפנות אותך לשירים אחרים משל אותן משורר שבהבל פה כיסחת אותו. קצת צנעה לא תזיק לפני שכותבים תגובה שכזו.

      • אצלו כנכנס יין יוצא סוד שהוא לא כל כך סוד בלי קשר יש לו גם שירי נונסנס גרועים

      • תתפלאי, דווקא יש לי ידע לא מבוטל בשירה עברית.

        ידע כזה, אצלי או אצל מישהו אחר, אינו בהכרח מביא להכרה באמיתות האקסיומה "נתן זך הוא מטובי משוררינו המודרניים".

        לגבי צנעה, גם את מוזמנת להתכבד.
        הדגשתי שמדובר בדעתי. ממליץ גם לך.

        לך קיימת זכות לדעה בנדון. אני מחזיק בדעה אחרת. גם לך אין חזקה על האמת המוחלטת.

        • יפה יפה איריס השיר שכתבת ברמת שירי הנונסנס שלו כך המחשת בלי שתתכווני כמה הוא שווה השיכור הזה

        • לאף אחד אין חזקה על האמת המוחלטת רק שהאופן שבו התייחסת לנתן זך התעלם לחלוטין משירים אחרים שאני מקווה שגם אתה מכיר בערכם הרב. אם תרצה רשימה אכין אותה בהקדם. ואז באמת ייפתח דיון מעניין ואפילו ערכי.

      • איריס אליה

        ענתי, אני עונה לך אצלי, כי אז אני רואה את התגובה אצלי בהוטמייל, אבל אני מתייחסת גם לדברים שכתבת אצל יודית שחר.

        אני מצטרפת לכל מילה של יודית, גם הביקורת בחמשירון הטיפשי שהעליתי, פתחה בהכרה שכבודו של זך במקומו מונח, אבל לא יעלה על הדעת שלא תהנה התקפות קשות על דברים שהוא אומר בשם כבוד יצירתו. והדיון הזה כבר התרחש בבלוגייה בעבר, לי מאד מאד קשה להפריד בין היוצר והיצירה, שהרי אם מישהו שכותב על עיניים לראות את היופי ולהלל ולהלל ולהלל, שיר שמאד מאד התחברתי אליו, אבל למעשה הוא עיוור, עיוור גמור לכל מה שאינו יפה בעולמנו, או שמושגי היופי שלו דורשים תיקון, שלא לאמר החלפה,
        אני אמורה להתעלם מהידיעה הזאת?
        לא יכולה. צר לי, לא יכולה. וגם לא רוצה.

        • גם דוסטוייבסקי היה אנטישמי אז תתעלמי מיצירותיו
          יצירות לחוד ויוצר לחוד
          דבורה בארון היתה אם נוראה שהעבידה והצמיתה את בתה והיא שרתה אותה עד יום מותה והיא היתה סופרת מלאה חמלה וכתבה על כל החלכאים והנדכאים יוצרים (ראי מה קורה אצלנו בבלוגיה) הם עם יצרי ואגואיסטי מאוד מאוד
          לא שייך לכשרון וליצירה

        • מבינה אותך לגמרי איריס. כשזה נוגע לעצמנו אי אפשר להתעלם.
          לצערי אף אני לא מעונינת לשמוע את גזית יותר.
          למרות שאולי אחרים יהיו סלחנים.
          אדם קרוב אצל עצמו.
          לכן צריך לחשוב לפני שמוציאים מילה.

  7. משורר גדול נתן זך
    לכל משורר יש שירים טובים יותר ופחות

    משורר הוא מי שכותב שירים
    הוא יכול להיות מזרחי מערבי צפוני ודרומי.
    ככזה הוא יכול לאהוב או לא שירה אחרת ותרבות אחרת.
    הלוואי אחת ליום לצד שירים של בנדרס או אור או איריס או מי שזה שמפרסם פה שירים לפי משקל (להוציא את חדווה ארכבי,שז, אפרת מישורי וכמה שרק לעיתים נדירות מעלים פה משהו ורק כשזה שווה), יועלה שיר של נתן זך . אפשר יהיה די בקלות לראות לאילו תהומות אומללים התגלגלה השירה .
    נראה שכל המקופחים ממש נהנים מהאפשרות
    לכסח מלך פרוסי שבמקרה דווקא יש לו כשרון.

    • איריס אליה

      האמת, קשה היה לי לעקוב אחר קצב התגובות בפוסט הזה, אבל תגובתך לא חמקה מעיני, והרשה לי לדחות אותה, ואת הטרמינולוגיה שתמיד, אבל תמיד נדחפת לעניינים מהסוג הזה, ומצליחה להוציא אותי מכלי, בבוז.
      מה "מקופחים"? איך קשור, לעזאזל, "מקופחים" לעניין?

      כל ביקורת, גם על פרות קדושות ושמנות מנתן זך ראוי לה שתיאמר בלא משוא פנים. אף אחד, בטח לט אני, אבל בטח ובטח לא זך וצאן מרעייתו, אינו חסין בפני ביקורת. בכלל זה גם ביקורת על הדרך בה נתפסת שירתו.
      כתבתי למעלה, ואני כותבת שוב, אין לי ידע מספיק רחב בשירה כדי לנתח את פועלו הספרותי, אבל אין לי, ואפילו לא גרגר קטן של ספק, שראוי, וכך אני עושה, לבקר את עמדותיו הגזעניות, המבישות.

      תסביר לי ובמה רלוונטית פה טענת הקיפוח?

      • נתן זך כותב שירים ולא אוהב מה שנראה לו רע וירוד.
        לך נראה רע וירוד העניין שנתן זך החליט לומר מה נראה לו רע וירוד וכולל כנראה
        מה שנראה לך נפלא (למרות שאין לך מושג מיהו נתן זך , מאיפה בא, מה עבר עליו ואלו שירים כתב אבל את מאמצת בחום את דעתו של איזה רכלן מאיזה ארגון שחיפש בכל מקום שיר רע שלו, ואת הדיעה שהוא בא לפי סדר אחרי אלתרמן ועוד כל מני זבל שלא קשור לדברים הטובים באמת שכתב , המהירות שקיבלת את כל זה בחום וכתמיכה בדברייך מלמדת משהו עלייך יותר מאשר עליו).
        כמשורר הוא לא חתום על שום אמנה לפיה הוא מתחייב להעמיד פנים ולהיות קורקטי לטובת איזו אינטגרצייה וחיי שלום בין העמים השונים המרכיבים את ציון.
        עכשיו רק חסר המאמר של יודית ושל שמואלוב ומאוחר יותר סדרה של שירי חברה
        של תיאוב השרץ היקי.

        • אמנון? לא נשבעת שאתה מדיר רגליך מבננות?

          • איריס אליה

            הי, הי. אל תכניסו לי את אמנון לבלוג! למיטב ידיעתי והבנתי אנחנו תחת הסכם שביתת נשק. חוץ מזה, זה לא יכול להיות הוא. אני משוכנעת שאינטלגנט כמוהו יודע שתיעוב כותבים בע' ולא בא'.
            נו.

        • איזה תשובה ריקה ולא מנומקת, למי שלא כתב אותה
          מה, יש אמנה שצריכים לחתום עליה?
          תפנה אותנו אליה ואולי כדאי שתחתום עליה גם אתה!

        • למה מי שכתב את התגובה הזאת כותב בעילום שם? האם יש פה גזען סמוי שמזדהה עם כל מילה של זך רק מתבייש להודות בכך?

        • נרדמנו במשפט השלישי.

  8. גיורא לשם

    ברגע שמישהו פה החל להערוך הקבלות בין חנן גולדבלט לנתן זך, הדשיון הידרדר למדרגה בלוגית נחותה.
    דבריו של זך ראויים לביקורת קשה בהרבה מזו, והם משקפים הידרדרות כוללת בתרבות העברית, ולאו דווקא של המשור הזה עצמו אלא של רבים וטובים בכל מגזר של החברה הישראלית.
    בין השאר, עובדת היסוד החמורה היא שסע בין משרח למערב, במקום התמזגות ישראלית, ובין השאר שסע בין דתיים וחרדים לבין מי שאינם מאמיני האל — לכל אלה לא קיימת עוד תרבות עברית אלא מן מרבך יהודי-גלותי-גטואי (ואין זה משנה אם זה לודז' או מרקש).
    האסון בפתח הוא התפוררות הישראליות, הן משמאל והן מימין, הן משלומי-אמוני-ישראל והן מחילוניים שבחילוניים.
    בהקשר הזה ראוי להתחיל לבחון את כל הדברים שהושמעו בשנים האחרונות, ולא רק את דברי זך.

    • איריס אליה

      גיורא לשם יקר, תודה על תגובתך, מסכימה לגמרי עם כל מילה שלה, לבד מן הביקורת על הדיאלוג שלי עם רונן, ששיעשע אותי עמוקות. מה לעשות? לא מדובר פה בדיון על תקציב הביטחון בכנסת ואפילו לא על העלאת שכר המינימום במשרד האוצר. זה בלוג!!! אין לו שום יומרות להחליף את הוועדה לענייני אתיקה או תרבות או השד יודע מה.
      האמירות של זך חמורות וקשות בעיני, ובגין העובדה הזאת, טרחתי והעליתי את הפוסט.
      כל דיון ענייני יתקבל בברכה.
      אני חושבת שעצם העלאת העניין לסדר היום הוא החשוב, אך לא מתיימרת להגיע לאיזשהן מסקנות בסופו של יום.

  9. גיורא לשם

    איריה היקרה,
    העסק הזה זיעזע אותי עמוקות.
    עניין חנן גולדבלט הוא בין אדם לחברו.
    עניין זך הוא בין אדם לקהילתו.
    מכיוון שאני מעורה בחברה הישראלית, ומכיוון שכיום הרשת היא אחד המקומות הבולטים ביותר בתקשורת, החלטתי להתיחס לדבר ברצינות תהומית.
    מדובר בקיומנו ממש, בחיינו ממש.
    גולדבלט יקבל את עונשו בבית הכלא.
    עניין זך ירחיב ויעמיק את הסדקים במבנה החברה הישראלית, ואין זה משנה מאיזה צד מביטים בו.
    דרך אגב, גם הערתה של אביטל, אדם שאני מחבב בלא להכירו, הפריעה לי מאוד בהקשר הזה, משום שגם היא, באופן יותר נסתר, הערה בדלנית.

    • גיורא לכבוד הוא לי.
      אך למה בדלנית.
      אני לא גזענית.
      אך לצערי גזית טען שבגלל שאביו יוצא שואה מותר לו לדבר כפי שדיבר. כאילו לחרדים לא נרצחו בני משפחה בשואה.

      ושים לב להערת החיל שטוען אותו דבר.
      איך שהוא השואה עשתה לנו נזק. הזדהנו עם התוקף. לא כולנו. אני לא. בבית הורי לא הכרתי גזענות מהי. אני ואחי המומים לפגוש בה, גם בחברה החרדית.
      אך כשאנשים כל הזמן נאחזים בשואה לחיזוק דברים איומים, זה נורא.

      ורבים מהם איבדו שם קרובי משפחה.
      גם אנחנו דרך אגב.

      בדרך נס אולי, או הזכו אבות, לא נפלנו לפח הדוחה הזה.

      • איריס אליה

        יקירי, מצטערת, אבל אני פורשת. לא כתבתי שני משפטים רצופים מאז הבוקר. וזאת אשמתי, אני יודעת, אני לא אמורה להעלות פוסט כל יומיים, אבל הזך עיצבן אותי לאללה.
        סליחה, סליחה, סליחה, ושבת שלום.

        • לסיום, עוד לינק לשיר של נתן זך.

          כדי להרחיב את ידיעותי בנושא, תרתי מעט באינטרנט ומצאתי את השיר הבא, כולל התיחסות ניתוחית.

          מה אומר ומה אדבר ?

          אולי באמת מדובר ביצירה לא מייצגת, או, לחילופין, היצירה מייצגת אך קטונתי מהבנת משמעויותיה העמוקות.

          אפשר להתפעם מהאיכויות השיריות.
          ניסיתי, אך לא צלח בידי.

          השיר נקרא "כעבור ארבעים שנה", ואני מאחל לכולכם הנאה בקריאתו.

          http://www.tapuz.co.il/Forums2008/ViewMsg.aspx?ForumId=1086&MessageId=57359497&r=1

        • לסיום, עוד לינק לשיר של נתן זך.

          כדי להרחיב את ידיעותי בנושא, תרתי מעט באינטרנט ומצאתי את השיר הבא, כולל התיחסות ניתוחית.

          מה אומר ומה אדבר ?

          אולי באמת מדובר ביצירה לא מייצגת, או, לחילופין, היצירה מייצגת אך קטונתי מהבנת משמעויותיה העמוקות.

          אפשר להתפעם מהאיכויות השיריות.
          ניסיתי, אך לא צלח בידי.

          השיר נקרא "כעבור ארבעים שנה", ואני מאחל לכולכם הנאה בקריאתו.

          http://www.tapuz.co.il/Forums2008/ViewMsg.aspx?ForumId=1086&MessageId=57359497&r=1

      • גיורא לשם

        אביטל,
        המשפט הזה שלך הציק לי:
        "עדות המזרח, בזכותם נשארה כאן יהדות. ערכים של אהבה, סובלנות."
        אני חושב שמסירותי לארץ-ישראל, לתרבות העברית בכל גווניה ותקופותיה, מן הקדומה והתלמודית, עד ליהודית-המזרחית-המערבית, ועד לתרבות העברית החדשה וספרותה היא שמירה על יהדות, ערכי אהבה וסובלנות.
        ברגע שמתחילים להפריד בין עדות אני חדל לחוש שמתיחסים לבנותי ולנכדי כאל ישראלים (רעייתי ואני צוחקים היטב על כל החלוקה העדתית!). אינני מוכן להיכנס לסוגייה לאיזו עדה הם שייכים או אינם שייכים. הם ישראלים!

        • איריס אליה

          גורא יקר, תודה רבה על תגובותיך. באחרונה, בה פנית לאביטל, אני בהחלט מסכימה איתך. לאף אחד, גם לא לבני עדות המזרח, יש מונופול על ערכי היהדות והציונות. כולנו פה, כלומר שם, בישראל, בזכות, אבל גם בחסד, שלעיתים נשכח מאיתנו.
          סוף שבוע טוב, ושוב תודה על התגובות.

          • איריס אליה

            סליחה על השגיאות שנפלו בתגובה
            הכוונה היא "גיורא לשם יקר"
            ו"ולאף אחד אין מונופול וכיו"ב"

  10. איריס, זו ממש לא מעידה ראשונה שלו. ויש לו חברים למכביר, אנשי 'רוח', לבנים, שמאלנים. תומרקין, חפר, זך, קינן ועוד.
    העיליתא התרבותית שלנו נגועה בגזענות, ואנחנו צריכים להודות שאלה פני תרבותנו.

  11. זך הוא גזען נורא ואיום. אל תעשי לו שום הנחות.

  12. חני ליבנה

    כשרון כתיבה לא חייב לבוא עם אנושיות..

    • איריס אליה

      חני מתוקה, אני חושבת שאחרי שורה ארוכה של הסכמות ביננו, התגלעה המחלוקת הראשונה. נכון, בוודאי שיש רשעים ומוכשרים, גזעניים ומוכשרים, גזעניים וגאוניים וכיו"ב, השאלה היא מידת היכולת שלנו להכיל ולקבל את היצירה שלהם, ואת המסרים או הערכים העולים ממנה. זו כמובן שאלה כבדת משקל, שיכולה להתאים לעבודת דוקטוראט, אבל באופן הכי פשטני, לי מאד מאד קשה להתחבר ליצירות של יוצרים נבזיים, וזו תולדה של העת הזאת, בה פרטים ביוגראפיים כאלה ואחרים דולפים אל הקהל הרחב, מה שאולי, לא קיים פעם. זו כמובן בחירה שלי, וברור לי שאני מקפחת מיכולתי להנות מאומנות שיכולה להיחשב טובה, אבל זה נוגע בשאלה, בה יש לי תשובה נחרצת, החיים הם מעל האומנות, האומנות אינה ולא תהיה עבורי מעל החיים.

      • יוצר שבבוא היום ימצא טוב, יתברר שהיצירה שלו היתה מעל לחיים
        בעוד יוצרות כמוך יתברר היטיבו להסתכל בראי ולומר אוי כמה שאני יפה.

        • איריס אליה

          אין לי שום יומרות, מגיב יקר, להיות מעל החיים. אני מודה בזה בפה מלא. בעוד אתה, קרוב לוודאי, בעל יומרות כאלה, ואין לי ספק שהן יומרות שתנחלנה כישלון חרוץ אם זאת הבנת הנקרא שלך:)
          ומכיוון שברור לי שאתה המגיב מלמעלה, היית ממליצה לך גם לעבוד על שגיאות כתיב.

        • תגובה קלאסית של סקסיסט מטומטם.

  13. גיורא לשם

    הרגשתי צורך להרחיב מעט את היקף התגובות.
    מרחב ההתיחסות שלי אל שירת זך והפואטיקה שלו הוא מראשית שנות ה-60 ועד היום.
    המתאר העיקרי שבו תמיד הבחנתי הוא זרותו בסביבה הארצישראלית, כלומר בחברת האנשים שנולדו בארץ (ואין זה משנה מה רקעם!)
    אני חושב שביטוייו החריגים (ואני ממתן ברגע זה את ההגדרה שלי כדי שהדברים ייקראו בלא קפיצה נרגזת מן המקום!) נובעים מתחושת הזרות יותר מאשר מ"גזענות" מובנית.
    דרך אגב, גם התנהלותו עם אנשים אינה מצביעה על "גזענות" מובנית אלא על תחושה קבועה של אליטיזם.
    די בתחושה הזאת כדי להביא, לרגעים, לביטויים שיש בהם התנשאות זרה, ואפילו רעה!
    בהערה זו רציתי להעניק פרספקטיבה יותר רחבה לאדם שהוא יוצר חשוב, ובה בעת עשוי לגדל "קוצים", הרבה יותר מן ה"צבר" המצוי!

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאיריס אליה כהן