בננות - בלוגים / / לאשכנזים בלבד?
שחרחורת
  • איריס אליה כהן

    איריס אליה-כהן, סופרת ומשוררת, כלת פרס ראש הממשלה ליצירה לשנת 2015. "מַכְּתוּבּ" (הקיבוץ המאוחד, 2011), זכה בפרס שרת התרבות ובפרס רמת גן 2012; ספריה "דושינקָא, נשמה" (הקיבוץ המאוחד, 2013), ו"גלבי" (ידיעות ספרים, 2016) נמנו שניהם עם תריסר המועמדים לפרס ספיר. שירים מתוך ספרי שיריה "שחרחורת" (הוצאה עצמית, 2014) ו״פלא״ (ידיעות ספרים 2017) תורגמו לאנגלית, צרפתית וספרדית, פורסמו בעיתונות, בכתבי עת ובבמות אחרות בארץ ובעולם, רבים מהם הולחנו ומבוצעים על ידי אומנים שונים ולאחרונה נכנסו שניים מהם לתוכנית הלימודים הארצית בספרות. המופע "פלא – משירי איריס אליה-כהן" ובו שירים שהלחין אמיר עמרמי למילותיה של אליה-כהן, בביצוע מורן קשרו-עקרבי, עולה בימים אלה על הבמות ברחבי הארץ.

לאשכנזים בלבד?

 

 

  

  

צר לי, אבל הנה קישור למשהו שבארה"ב לא יכול לקרות. תקראו לזה צביעות, פלסטיק, העדפה מתקנת… אבל בארה"ב זה לא יכול לקרות.  תעשו לי טובה, ותקליקו:


http://www.mouse.co.il/CM.articles_item,1057,209,47836,.aspx

ואני בהחלט בעד העדפה מתקנת. בחיי. תארו לכם שהילדה הזאת לא הייתה צולחת את האודישינים לפירסומת הזאת ?!? בעצם, גרוע מזה. הילדה הזאת גדלה עם תוצאות הלוואי של תרבות הצבע הזאת.   

ומה עליהם?!? מישהו מהם היה מצליח להסתנן לאיזה פרסומת לא בתור הילד של הירקן או של העבריין הנמלט?!? 

אה. ועוד קטנה. אין לי דיעה ברורה עדיין, בפרשת "הריגול" של ענת קם, אבל אני תוהה… אם ענת קם הייתה ענת ואנונו, או ענת פרץ, או ענת פחימה… האם היו מסתפקים שירותי הביטחון במעצר בית?
למבחן בוזגלו הפתרונים.

 

 

67 תגובות

  1. על הצביעות, סליחה על הציניות פשוט נשים צריכות להתחיל לצבוע לבלונד בגיל צעיר יותר,
    נאמר מגיל גן.
    מקווה שלא יבינו אותי שלא כהלכה ,
    ונ ב כמה מהחברות הכי טובות שלי "בלונדיניות ".
    הרב משמעי.

    • איריס אליה

      אבנר מתוק, בלי שום קשר, רציתי להיכנס אליך עוד אתמול בערב, אחרי הג'וגינג שלי, כי אתמול הבנתי על איזה אץ כתבת לי, כמעט השתכרתי כשחלפתי על פניו, יש לו ריח מדהים! אבל הפרחים שלו גדולים. והעץ ההוא שצילמתי הפרחים שלו היו קטנים.

      ובעניין הבלונד, אני מקבלת לגמרי את מה שאתה אומר. פשוט הרגילו/חינכו אותנו שלבן זה לא רק יפה, אלא הכי יפה. ועיניים כחולות זה לא רק מהמם, זה הכי מהמם… אז מה הפלא שכולם רוצים להיות בלונדינים?!? ובעלי חוקר את העניין הזה במשך שנים, אז אני אוכל לבקש ממנו כמה קישורים למאמרים בעניין הזה, ואולי אעלה בהמשך השבוע.

      תודה אבנר יקר, וסופ"ש מעולה.

      • איריס אליה

        אופס. יצא לי אץ במקום עץ. אולי כהזדהות עם הריצה… תאוצה…

      • בהחלט תיכנסי נדמה לי שעשיתי שיעורי בית לכל התגובות שלך + למעט העניין של הקיפול גם אנחנו 6 ואני רק מקפל את הקפה ( יועת מה זה ? אני רק למדתי אז תגידי תודה 🙂 לחוקר שגם מקפל לך.
        אח העץ ההוא את יודעת שריח זוכרים לתמיד ..
        והידעת כי גם לי היו עיניים כחולות
        רק לעיתים השמיים נודדים והעננים חונים .
        ולסיום מרוב דברים להתקומם אף אחד לא קם.

        • איריס אליה

          בהחלט, אבנר יקירי, אבל גם החוקר צריך להגיד לי תודה… ובכלל, תודה היא מילה חשובה. כולם צריכים להגיד אותה.
          אז תודה על שיעורי הבית, אכנס אליך בלילה שלי.

      • איריס יקרה מאוד.לא חייבים ללכת עם כל מה ש"הרגילו אותנו", והשאלה היא גם: מי הרגיל אותנו?

        איריס, הילדים שלך מקסימים ושובי לב. אבל אם את רוצה להילחם בסטריאוטיפים ובמודלים של יופי שאת מתנגדת להם זה צריך להתחיל בבית. מקטנות. למשל, בחירת הבובה של הילדה. בתמונה שכאן היא נראית לי בלונדינית. למה??? הרי זה בדיוק כמו בעניין הקטלוג.
        אני מקווה שאת לא כועסת, אבל התהייה אמיתית דווקא מפני שאני חושבת שיש צדק בדברייך.
        ועליזה פרנקל, המצהירה על מזרחיותה הייתה משכנעת אותי יותר אילו בצד ה"פרנקל" הייתה משמרת גם את שם משפחתה המזרחי, אם היה לה כזה.

        • איריס אליה

          לא יודעת מי כתב את התגובה הזאת, אז למי שזה לא יהיה, ככה:
          1. תודה רבה על התגובה ועל המחמאה.
          2. אני מסרבת בכל תוקף להכניס את עצמי למשבצות מכל סוג שהן. אני מתעבת משבצות. אין לי שום בעיה עם הבובה שבתצלום, יש לי בעיה רצינית עם בובות הברבי שאינן אנושיות מכל בחינה שהיא, אבל גם אותן הכנסתי לביתי, כי אין לי שום רצון לנהל מאבקים חסרי תוחלת על גב ביתי, שרוצה, ובצדק, להיות כמו כל חברותיה. מאותו סיבה אני גם מכניסה ממתקים לביתי, אבל מגבילה את הצריכה שלהם וכיו"ב, תוך שיחה והסברים ככל הניתן.
          3. אני חושבת, כך למיטב הבנתי, ואני מניחה שבעלי (ואגב, אין לי גם בעיה להגיד בעלי, שכן הוא בהחלט בועלי, ואני שמחה על כך, ושוב, לא אוהבת את הטרמינולוגיה הפמיניסטית שמסתייגת מהשימוש במונח "בעל")יסכים איתי, שאנחנו מגדלים את ילדינו ברוח "חיה ותן לחיות", וכבוד לאדם באשר הוא. מכאן, שכמו שבובה שחורה תיכנס לביתי אם ביתי תחפוץ בכך, גם בובה לבנה תיכנס אל הבית וכו'… ז"א הערך העליון מבחינתי הוא כבוד האדם. ואני שוב אומרת, אני מסתייגת מכל מיני תיאוריות פמיניסטיות שהלכו, לטעמי, רחוק מידי וקוטבי מידי. ויחד עם זאת אני מקפידה להחזיק בשם נעורי (אליה) ואנחנו מנהלים בית שוויוני ככל האפשר. לצערי, או לשמחתי, תלוי מתי שואלים אותי, וגם זה עניין שלא יפה לו הצביעות, בעלי מרוויח פי ארבע ממני, וזה אכן פועל יוצא של המקצוע הנשי בעליל שלקחתי על עצמי, אבל גם בזה, אני לא "נלחמת". אין לי עניין במלחמות.

  2. איזה ילדים מקסימים לך!

    לגבי ענת קם, ספק בעיניי עד כמה הייתה מודעת לחומרת מעשיה. אני גם חוששת שהיא משמשת כאן בתפקיד של עלה תאנה…

    • איריס, איך את קוראת את שם משפחתך? Eliya?

    • איריס אליה

      תודה רבה, גבריאלה יקרה. הם באמת מקסימים. (איזה אמא שחצנית אני. טפו טפו. חמסה. חמסה)
      בעניין ענת קם, אני באמת לא יודעת, לא מכירה את הפרטים ולא רוצה להתבטא במשהו שאיני בקיאה בו, אבל התהיה שהעליתי נוגעת לעניין מעצר הבית. את ואנונו ופחימה איידו מאד מהר אל חדר בית המעצר… אני פשוט תוהה אם זה קשור לשם המשפחה, את יודעת.
      תודה רבה, גבריאלה, וסופ"ש נפלא ואביבי במחוזותייך.

    • הי גבריאלה חברה יקרה לא יודע מי זו הגב קם רק ניחשתי כי קורא רק עיתונות מקומית, מעניין מה עוד
      מסתירים מאיתנו, רק יכול להגיד שזה בהחלט משקף משטרים מסויימים שבהם האזרחים שומעים על הנעשה מתחת לאפם מארצות רחוקות ולא נרחיב על איך הגענו לכך כי אגב זה כך ( צנזורה דורסנית )גם בתחומי החינוך והתרבות במדה שאת אפילו לא משערת

      • איריס אליה

        בעניין הזה מסכימה איתך, הצנזורה הייתה חשוכה ומפחידה ברמת האיוולת שלה. אבל לגבי המעשים המיוחסים, לא יודעת מספיק.

  3. איריס, את האודישן שלי הם עוברים,ובגדול!! וזה לא אמור רק לגבי אשכנזים, אני "אשכנזיה" ולא ממש בלונדינית עם שיער זהוב,{למרות שלעת זקנה הוספתי פסים זהובים להמתיק את השנים} ובילדותי הרגשתי את האפליה על בשרי, שחור זה יפה!!וצריך באמת לעשות משהו עם הפרבומות האלו של הילדים "הסקנדינבים" שמחפשים בפינצטה.

    • זו אני למעלה, למה נמחק לי שמי?יש בזה איזה מסר?

    • איריס אליה

      תודה רבה, חני מקסימה. ואין שום מסר בהיעלמות השם שלך…. גם אני מוצאת שאני צריכה להוסיף את השם כל פעם מחדש. נראה לי שזה קשור למערכת, אולי שירלי יודעת. שוב תודה, ואני בטוחה שאת אשה שמש גם בלי שיער שמש… נשיקות.

  4. אני תמיד חשתי הפוך, שצר לי שאיני ספרדיה כי להם שורש אמוני חזק בהרבה מאשר לאשכנזים.
    וגם בגלל ששחור זה יפה ובריא וחסון. אבל עזבי אותך מפרסומות את בנותי הרחקתי מהן. והיו הצעות. אולי כי הן אשכנזיות. אבל במקרה שלהן הייתה כאן מכשלה.

    אני חושבת שצריך למצוא את הטוב במוצא ולהתחבר אליו.

    אומרים שהאשכנזים נוקשים יותר , אז אני משתדלת לעשות בזה שימוש אמוני לטובה ולא לותר לעצמי.

    אם הבנאדם נדיבומכניס אורחים וזה מהבית בדם, שישתמש בזה.

    העולם החיצוני הוא כלום.

    יש בו המון העלם והסתר.

    ורק בסוף גילוי.

    • איריס אליה

      אביטלי יקירתי, כבר כתבתי לך את זה פעם, את די יוצאת דופן לטעמי. (כמו בסיפור הנפלא של יחזקאל רחמים, שהאשכנזי הוא זה שסובל ומתנכלים לו), אבל נראה לי שתהיה ביננו הסכמה, שעל פי רוב, זה יהיה ההיפך. ברור שיש כאן גם שאלות של רוב ומיעוט, תמיד מיעוט ירגיש מאויים ועל פי רוב, מיעוט באמת מקופח, אבל זה מצחיק, כי במדינה שלנו המזרחים אינם מיעוט. נהפוך הוא. אני לא מאלה שטוענים לקיפוח מתמשך, אני חושבת שדברים רבים וטובים קרו ביחס לקבוצה המזרחית באוכלוסיה, אבל יש לא מעט דברים שרצוי וכדאי לשנות שלא לאמר להכחיד, ואולי זה יקח עוד כמה שנים. אבל אני בסה"כ אופטימית.

      • האשכנזים באו ראשונים והשליטו כאן את חותמם. הם היו מתחוכמים וראציונלים בזמן שהספרדים היו אנשים מאמינים , תמימים וחברותים.

        האשכנזים רצו תרבות וכפרו בדת שהביאו הספרדים . רבים מהספרדים באו מבתים משכילים אבל תמיד הייתנ נגיעה דתית כפי שכתב יצחק בנימיני בווינט , אבל כאן לעגו להם ולכן הם עזבו את השורש, זה לא השתלם יותר. אבל היה לזה מחיר נפשי.

        רבות מחברותי משוחוחות איתי על כך.

        לא אשכח איך בשנות השמונים הראו הילולות של הבאבא סאלי בטלויזיה, כל הספרדים , אפילו סתם מסורתים נהרו לשם, היו שם המונים, והאשכנזים הסתכלו עליהם כמו עדר פרמיטיבים.

        הם בזו לתרבות הזאת וגם מיגרו אותה מספרי הלימוד. א

        מלבד איזכול דל אין שם כלום.

        היום הבעיה של הספרדים שהם עדין מנסים לדבוק בערכים שלא הביאו מהבית. הבושה עדין קימת.

        וכולנו מפסידים.

        אבל ב"ה הרי יש המון הסתרים.
        זה ישתנה.
        שבת- שלום.

    • איריס אליה

      אביטלי יקירתי, כבר כתבתי לך את זה פעם, את די יוצאת דופן לטעמי. (כמו בסיפור הנפלא של יחזקאל רחמים, שהאשכנזי הוא זה שסובל ומתנכלים לו), אבל נראה לי שתהיה ביננו הסכמה, שעל פי רוב, זה יהיה ההיפך. ברור שיש כאן גם שאלות של רוב ומיעוט, תמיד מיעוט ירגיש מאויים ועל פי רוב, מיעוט באמת מקופח, אבל זה מצחיק, כי במדינה שלנו המזרחים אינם מיעוט. נהפוך הוא. אני לא מאלה שטוענים לקיפוח מתמשך, אני חושבת שדברים רבים וטובים קרו ביחס לקבוצה המזרחית באוכלוסיה, אבל יש לא מעט דברים שרצוי וכדאי לשנות שלא לאמר להכחיד, ואולי זה יקח עוד כמה שנים. אבל אני בסה"כ אופטימית.

      • איריס אליה

        ואל דאגה אביטלי, אין לי שום כוונה להפוך את נעמי שלי לדוגמנית. אנחנו רק בצחוק קוראים לה נעמי קמבל:)

  5. רונית בר-לביא

    איזו תוצרת, איריסקה 🙂
    הם יפהפיים,
    תמונות כובשות.

    ואת צודקת לגמרי, עינינו לא מורגלות באנשים או ילדים כהים יותר בפרסום, וזו עובדה.

    ומה שלא נגיד וכמה שלא נצקצק, אי אפשר להתעלם מהגזענות שאופפת את כולנו עדיין, בישראל 2010,
    ואין סימן לכך שהיא נעלמת, ממש לא.

    דווקא לגבי דוגמניות, בארץ ובעולם, יש מגמה של "שזוף זה יפה" ודווקא נוטים לפרסם יותר כהות עור, כי זה נחשב עכשווי יותר מאשר הבהירות, אקזוטי.

    • איריס אליה

      רוניתי, תודה רבה, אני משמינה היום ממחמאות.
      אני ממש רואה את הדברים כפי שאת רואה אותם עין בעין, ואני גם שומעת את הציקצוק, אבל אני כן מקווה שהשיח המזרחי המתעורר ימשיך להוביל לשינוי. הוא קורה, אט אט ובצעדים קטנים, אבל אני מאמינה שהוא קורה. לראייה המקום המכובד לו זוכים יוצרים מזרחיים בוודאי בקולנוע ובתיאטרון וגם בטלוויזיה (לא סובלת טלוויזיה, אבל זה בהחלט סמן חברתי תרבותי) ואפילו בספרות. באמריקה, נכפה השילוב בעזרת חקיקה, אצלנו זה אולי קרה באופן טבעי. (יש קצת חוקים להעדפה מתקנת… לא באופן גורף למזרחיים) וכמובן שיש עוד הרבה מה לעשות, אבל כמו שכתבתי לאביטל, אני אופטימית.
      דווקא בעולם הדוגמנות, המצב לא אופטימלי, (טוב, כל העולם הזה הוא לא אופטימלי) צריך לזכור ששיזוף אינו עור כהה. שיזוף הוא טרנד. עור כהה הוא עובדה גנטית. בין הדוגמניות המובילות תמצאי מעט מאד שחורות ביחס לשיעורן באוכלוסייה.

      ולא עניתי לך על ירושליים. מאד מאד שמחתי לקרוא שאת מוצאת אותה מתחדשת, ועוררת בי געגועים עזים אליה, ממש בא לי לטייל בה ולנשום אותה קצת. עיר מופלאה. ובוסטון די שוקקת, אבל יכול להיות שהיא שוקקת בשבילי, בגלל שבאתי מהפרובינציה. אני חושבת שאפילו עוד אתגעגע גם אליה.
      נשיקות מתוקה, סופ"ש מעולה.

  6. איזו משפחה יפה!
    זו באמת נקודה שצריך לתת עליה את הדעת ולשלב גם ילדים כהי עור בפרסומות כי שחור זה יפה

    • איריס אליה

      תודה רבה, חנה יקרה. וזו תובנה שהגעתי אליה מזמן, אם כי ברצון שלי לשנות את אופי הפירסומות אני לכאורה נותנת הסכמתי לפירסומות עצמן, ואני חושבת שהן רעה חולה אחת גדולה, אבל אם אינך יכול להכות אותו, הצטרף אליו. והמסקנה שלך מאד נכונה. כתבתי למישהי אלמונית למעלה, שאני ממש לא מאמינה במלחמות, אני מאמינה בשיח. במילים. הנה, כל האנשים שנכנסו לפוסט שלי היום יחשבו על זה, ואני מאמינה שאט אט אולי נצליח לשנות.

  7. נראה לי שאת מפספסת כאן משהו. אני לא בטוח שאם תדגמי תינוקות של עולים מסקנדינביה (אם יש) או מכל ארץ "צפונית" אחרת תמצאי תינוקות כמו אלה שמופיעים בפרסומת. הדימוי שמופיע שם לא קשור בכלל לתינוקות בארץ (ובאמת לא משנה מאיזו עדה).
    זהו ניסון ליצור דימוי כמעט אגדתי, כמו מהאגדות של האחים גרים, שלא בהכרח קשור למציאות (גם לאורנג' ולפלאפון יש פרסומות כאלה) בכלל, וכמובן שלא למציאות בארץ.

    האם אנחנו יודעים שענת קם היא אשכנזיה?

    • איריס אליה

      שמעון יקירי, סליחה, התפלקה לי האצבע, בלי שכתבתי כלום. מה זה לא בא לי לפתוח תיבת פנדורה, ואתה יודע, אולי היה נכון להעלות את הפוסט הזה בסמןך ליציאת ספרי, אי"ה, כי העניין הזה בהחלט רוחש וגועש מיצרים עלומים יותר או פחות. צר לי, אבל לא מסכימה איתך. בהחלט יש ילדים כאלה, לחברותי האשכנזיות שהתחתנו עם אשכנזים. אולי אני אבקש מהן לשלוח אלי תמונות שאעלה, וכבר אמר לי מי שאמר, שהספר שלי עלול להקרא כאילו יש לי משהו נגד אשכנזים בשל המחאה המאד חד משמעית שלי בנוגע לחוסר האיזון המשווע בייצוגיות של התרבות המזרחית כלעומת האשכנזית. ויופי הוא כמובן גם שאלה של תרבות, אם כי גם בחברות שחורות הלבן הוא הנערץ. אבל אין ספק שעיקר הבעיה בפירסומת הזאת, ועוד במאות אחרות כמותה, הוא העניין שהיא מקבעת סטריאוטיפים. הסטראוטיפ הוא: לבן זה עשיר, זה אנין זה מצליח. שחור זה עברייני, חשוך ופרימיטיבי. זו דעתי. וכבר כתבתי, אם זה היה תלוי בי, הייתי מעודדת חרם צרכנים כלפי חברות שנוהגות כך.

      • איריס אליה

        נ.ב. ומסכימה איתך בעניין ענת קם. יש מצב שהיא בכלל לא אשכנזייה. אז אני אנסה לברר ואחזור לזה. אבל איכשהו זה מעורר דיון לאור פחימה וואנונו, לא?
        ואתה צודק, היה גם אודי אדיב.

      • מצידי זה בסדר גם לחכות עם זה לספרך (בתנאי שזה יהיה מהר), ואני משער שהיצרים הגועשים הם לא עלומים בכלל.
        אני עדיין חושב שהכותרת "לאשכנזים בלבד?" יוצאת מהנחה שמי שעשה את הקמפיין הוא אשכנזי שחשב על אשכנזים כקליינטים. ממחקרים סוציולוגיים שקראתי בשעתי (די מזמן, אני מודה) עולה שהפרסומות האלה מדברות לא פחות למי שקבוצת הייחוס שלו היא לא "אשכנזית" (המירכאות משום שאני לא בטוח שהו מחקרים ישראליים. אני יודע על אמריקאים) – בקיצור, הסיסמה משנות ה-70 black is beautiful לא רק שלא עבדה על הלבנים, גם על האפרו-אמריקאים היא לא עבדה. אנשים העדיפו עור לבן, שיער בלונדיני וכו' (משתמשים בדוגמנים כהי עור כדי להמחיש סוג של אקזוטיקה, אבל אם חושבים על זה, מה הי אקזוטיקה בשביל אדם כהה עור?).
        ואחרי שהאקדמיה אמרה את דברה, אני תוהה אם בכלל דיון כזה יכול להיות בין עדתי, או שהוא נידון להיות תוך עדתי.

        • איריס אליה

          אבל אתה מבין, שמעון, זאת בדיוק הבעיה! שפונים לכאורה לאשכנזים, בה בשעה שחלק גדול של הצרכנים הם מזרחיים! פירסומת כמו זאת, לא הייתה מקוממת אותי בגרמניה או בהולנד… מקומם שהיא פונה לכלל הציבור הישראלי באופן יהיר שמקבע סטראוטיפים מגיל ינקות, תרתי משמע בפירסומת הספציפית הזאת, אבל בעוד רבות רבות אחרות. קח את המוסכניק, (איבגי) הוא תמיד יהיה מזרחי. קח את הירקן, (במגה, שכחתי את שמו, ואגב הוא יוצר רגיש ומוכשר ביותר) הוא תמיד יהיה מזרחי. ולעומת זאת קח את המצליחן בבורסה ובבנק, ושם תפגוש את האליטה האשכנזית (יאיר לפידים למיניהם.) ואתה צודק לגמרי שגם שחורים אימצו את דפוס החשיבה הזה, זאת תופעה מוכרת והיא בעצם גזענות בקרב מיעוטים מופלים. קח לדוגמא את המזרחיים בארץ שבזים לתרבות הערבית. ועל זה בדיוק הספר שלי.. וזאת מחמאה ענקית שאתה מוכן לחכות לו. תודה ושוב תודה.
          וסוף שבוע נפלא.

  8. ילדים חמודים, אבל מה זה התמונות האלה? לספרדים בלבד? למה לא הוספת איזה אשכנזי בלונדיני אחד? אני מוחה!:)

    • אמיר תעשה לי ילד

      • איריס אליה

        למה בעילום שם?
        אמיר תעשה לי ילד!!!!!!!!! עם עיניים כחולות.
        סתם. עם השכל שלך.

        • איריס, לפני שאני מסמיק, חייב להודיע שהעיניים שלי ירוקות-אפורות, אבל בקצב הזה השכל שלי עלול להכחיל 🙂

          • איריס אליה

            אמיר יקר לי מאד, זה בסדר. גם עיניים ירוקות אפורות עושות לי את זה. וגם מוח כחול… אופס, סליחה, שכל כחול.
            נשיקות וסופ"ש מעולה.

          • אבל זה לא שסימני הקריאה שלך לא נגעו בי. משאיר לך את המפתח מתחת לעציץ.
            (XXX צר לי, לא מזמין בחורות בבורקה)

            • יעל ישראל

              רק אני הולכת לכמה דקות ואתה מתחילים להשפריץ הורמונים???

              מה זה פה, מחכות בתור אצל אמיר? לקחת מספר?

              • יעל ישראל

                אגב, אירוסיתי, לא במקרה אני מתעלמת מהסוגייה העדתית. הילדים שלך יפים בלי כל קשר לכלום.

  9. איזה מתוקים בונבונים!!!! לנשק אותם מיד בשמי!!!!

    • איריס אליה

      יעלה אחותי, לנשק אותך מיד בשמי!!! ולחבק אותך מיד בשמי!!! ועוד כמה זמן אני באה לעשות את זה בעצמי. לא מעניין אותי כלום.

  10. דומני שמעצר הבית של ענת קם אינו נובע מהבחנה עדתית. לפחות, לא במקרה הזה.
    ככל שאני מסוגל לדעת, חופשתה ו/או כליאתה נועדה להיות המקל או הגזר לגבי דידו על העתונאי שנמלט לאנגליה ומחזיק במסמכים שגנבה ענת.
    כלומר, התנהגותו בעתיד, לטוב ולרע, עשויה לחרוץ את גורל תחזוקתה בהמשך: מעצר בית או מעצר ממש.

    • איריס אליה

      גיורא לשם יקר, אני לא חושבת שרמזתי שמעצרה נעשה על רקע עדתי, בוודאי שלא. העליתי תהיה, שאני כבר לא בטוחה שאני עומדת מאחוריה, כי בעצמי חטאתי בזיהויה האוטומטי כאשכנזיה בגלל שם משפחתה.
      אני באמת לא מצויה בנבכי הפרשה. אני קוראת כל הזמן דיווחים סותרים, וקשה לי מאד לתפוס עמדה.

      תודה רבה על התגובה וסוף שבוע נפלא ונעים במחוזותיך.

  11. פוסט נורא חשוב. תודה ללינק גם.

  12. מירי פליישר

    איריס יקרה
    הפוסט הזה שלך מלווה אותי כבר כמה זמן ורציתי להגיד שהתמונה של נעמי ? היא תמונה מופלאה ואני רוצה לאמץ אותה אל ליבי הסבתאי ברשותך.
    הבנים נו מה אפשר לומר יותר מוואו.

    אבל יש לי משהו לומר לך.
    ברוח מאמרה של לאה איני על יהדות יוון המושכחת שניספתה בשואה וברוח גישתה המעשית של נערצתי חביבה פדיה,אני חושבת שאת המלחמה הצודקת יש לעשות כך. לא במירמור מסוגר בד' אמות של תסכול אלא בעשייה.
    למשל תמונות נפלאות שכאלה לא היו ראויות לכותרות אחרות? הילדים שלך פור גודס סייק! מי יותר מעריץ ומאוהב מהאמא וידידה הבלוגרים מבננות?
    כשמישהו פה בבלוגייה קרא לי יכנע בלי להכיר אותי בכלל רק בגלל גילי המתקדם,אימצתי לי לרגע את כינוי הגנאי בפוסט שקראתי לו "יום היכנע הבינלאומי" בו פרסמתי יצירה מדם ליבי. הזדרזה סיגל חביבתנו ונזפה בי נזיפה זו שאני מעבירה אלייך תבין ותקילין. אז בבקשה כותרת אחרת או מחשבות בונות מציאות אחרת
    משהו כמו: למה האשכנזים גנבו ילדים מזרחיים בשנות החמישים? כי הם יותר יפים.:)
    מסקרן אותי מה המחקר של מוש כי אני מתפרצת פה לדלת אולי קצת לא שלי. אני מעדיפה את לוחמי השויון בישראל או מוטב הלוחמות , ככאלה שחוקרות ומפרסמות את ממצאיהן על כל בימה ראשית אפשרית,עם עובדות ומעשים .
    אם נשמעתי לוחמנית מעט זה רק בגלל שנעלבתי בשם מתוקייך וסלחי לי על כך. וכן אני חושבת שיש אפלייה והיתה אפלייה במיוחד בישראל הפולניה שעסקה בקליטת עלייה ובקיפוחה כן מתוך חוסר מודעות לצורך באפלייה מתקנת. כשהפקיד,האחות,הרופא וראש הממשלה היו ילידי פולניה,רוסיה וגרמניה.
    לכתוב,לעשות,להיות,להילחם. לא להפנים אמות מידה של חוורי הפנים והלא מפותחים שבהם!

    • למירי,
      מוצא חן בעיני "יום היאכנע". נראה לי שזו דרך נפלאה להילחם בסטריאוטיפים! נראה לי שאאמץ את "יום ה-" בבוא היום (כשידביקו לי סטריאוטיפ, אני מניח), וברשותך, אתן לך את מלוא הקרדיט על ההמצאה.
      שבת שלום.

      • מירי פליישר

        לשמעון! אז זהו שלא! בדיוק ההיפך. כשאני מוכנה להיקרא יאכנע-תודה על תיקון האידיש- אני מוכנה להיות חד מימדית. בשביל להסביר את זה אצטרך לשלוח אותך ללימודי מגדר אני חוששת, כי אינני מעודכנת סופית בחומרים המתפתחים בתחום.
        הקיצר מה אתה מציע שכולנו ניכנע לסטריאוטיפים? ותודה על המחמאה. כתבתי את זה אז ברוגז משחרר אולי אבל מפספס לחלוטין. אני זה אני ולא מה שאחרים רואים בי. נו שמישהו יסביר…

        • איריס אליה

          מירי מתוקתי. לא יודעת. האמת היא שאני מחזיקה מעצמי אישה מזרחית מאד לא ממורמרת, אבל מאידך, גם לא מאד מרוצה מהמצב הקיים. וכתבתי למישהי למעלה, אני לא בעניין של מלחמות, אפילו שתהנה הכי צודקות בעולם, ומלחמת הצבע היא מלחמה מאד צודקת בעיני. באמת שאין לי כוח. ולא רוצה לעשות את זה על גב הילדים שלי. (היא העירה לי שהבובה של הילדה נעמי בהירה)ואני מרגישה שמה שאני עושה, או מסוגלת לעשות, אני עושה בחלקת האלוהים הקטנה שלי. כמו שכתבתי לשמעון, הספר שלי מעלה את הקושי של לחיות עם הצבע השחור בארץ. הכתיבה, זה מה שאני יכולה לעשות. הקוראים העתידיים שלי אינשאללה, ילכו עם כמה מחשבות אחרי הקריאה בספר הזה. על צבע. על זהות מזרחית. על שנאת הערבים שהיא כל כך בילד אין בהוויה שלנו. אבל אני מסופקת אם תראי אותי למשל בהפגנות של הקשת המזרחית, הגם שאני מאד מצדדת ברוב הפעולות שלהם.
          ובעניין ילדי, אני חושבת שהם הכי יפים והכי מקסימים והכי מהממים בעולם. בכנות. כמו שכתבת, הם הילדים שלי. אבל הכותרת באה לעורר את דעת הקוראים, להעלות את המודעות לעניין. אני מקווה שבפעם הבאה, שלוש מאות הנכנסים לפוסט הזה, יחשבו על זה, וזו ה"מלחמה" שאני מסוגלת לייצר.
          רציתי שיכנסו לפוסט, בגלל זה בחרתי בכותרת הזאת, ואני לא חושבת שהיא מעידה על הסכמה שילדים בהירי עיניים ושיער יפים או מוצלחים מילדי. ממש לא.

          בכל מקרה, אהובה, ברוך שובך, ורפואה שלמה, ורק מחשבות טובות. נראה לי שאת מלאה בהן. ואני מאמצת אותך בחום כסבתא שלישית ואמא שנייה לי. אוהבת מאד, איריס

  13. נ-ה-ד-רים!

    • איריס אליה

      תודה רבה לאתי. אני צריכה להתחיל דייאטת. זה משמין הפוסט הזה… נשיקות.

  14. תַּלְמה פרויד

    איריסקה, אני משוכנעת שכל האנשים – השחורים, הלבנים, האדומים, הירוקים, הצהובים וגם המנוקדים, המפוספסים (?) והמשובצים – לא יוכלו שלא להסכים על כך שהילדים מקסימים!!!
    שתהיה שבת מלאה כל טוב 🙂

    • איריס אליה

      תודה רבה, תלמתי. לוקחת את המחמאה ממקסימה מקצועית. ומכינה כבר את הגמלים… או שבעצם אני אמורה לנקות ת'אוהל, ואת תפקידך לבחור את המשובחים שבגמלים ולצאת אלי. לא ככה?

  15. אכן אפליה עדיין קיימת.

    • איריס אליה

      גליה יקרה, אנא קראי את תגובתי לרונית לביא. זו השקפתי בקצרה. תודה רבה על התגובה וההתייחסות. סופ"ש נפלא אצלכם.

  16. איריס תעשי לי ילד!!!

    🙂

    (אי אפשר לעמוד בפיתוי לרצות ילדים כאלה כשרואים תמונות יפיפיות שכאלה).

    • איריס אליה

      לא יודעת, יפתי. צריך לשאול את האיש שלי. לא נראה לי שהוא בעניין לעוד אחד… בעצם אם זה בשבילך, ואת מגדלת, מחתלת, לוקחת לחוגים, מספרת סיפורים ובעיקר בעיקר עוברת איתם את גיל ההתבגרות, אולי יש עוד סיכוי. אני אברר איתו ואחזור אלייך. לבינתיים רק שולחת לך את אהבתי כי רבה.

      • הלו הלו, את עושה לי ילד אבל מעבירה אותו אלי בגיל שלושים וחמש מינימום. מה את אומרת שאשלח לך צ'יק ונקרא לו "משולם"? 🙂 

        • איריס אליה

          הלו הלו. שלושים וחמש?!? אז לא רוצה שאני אעשה לך ילד!!! את רוצה בעל! בזה יקירתי, אני לא יכולה לעזור.

          • בטח שאת יכולה. תינוק, ילד, נער, גבר, תיק תק עוברות להן שלושים וחמש שנה. אני עד אז כבר לא אהיה בגיל הזה, אבל מה זה משנה, גם עכשיו אני כבר לא בגיל הזה. ארבעים, חמישים, תשעים, הכי טוב שתשמרי אותו עד גיל 35 יכול להיות שבגיל הזה כבר יקרא בננו את ספרי הראשון: "צו ירושה" הוא יהיה בן דף אחד בגודל רגיל ויהיה שווה המון כסף, זה לא בעל בכלל, זה הזדמנות עסקית, לא תקפצי עלי?:)

            • איריס אליה

              לא, מה פתאום. לא לוקחת. אלא אם אני לא יודעת ואת הבת של רקנאטי או תשובה.

              • הבת של ריקנאטי? אני אמא שלו מצד האבא:)

                • איריס אליה

                  אם ככה בטח שלוקחת וגם משמיטה את כל ההתחלה של הסיפור ובאה לצחצח לך ת'מנולו בלנק ולשטוף לך ת'בית בקיסריה ג' (בלי הקצבית) ובכלל, אפשר להציע לך חברות?

                  • טוב.
                    הריני מצרפת אותך בזאת למועדון "החברות שעושות לסיגל ילד". וואוו, איזה כיף יהיה לי בגיל תשעים אני אהיה "אום אל אוולאד אל עלאם" ואת תהיי "אבוי אל משולם", נשב ביחד על נדנדה תחת עץ דבדבן. מכירה איזה עץ דובדבנים להשכיר?

                    • איריס אליה

                      יפתי, אוטו מגרשים אותי מהבית ולא יהיה לי מחשב להשיב. כולם פה תובעים ממני להתנתק מהמחשב. אבל הבטחנו לאיתני שכשאנחנו חוזרים, אנחנו בונים לו בית עץ על הפקאן שבחצר, בשבילנו, חמדתי, יבנה לי האיש שלי נדנדה. ובלבד שלא נאלץ אותו להסכים לעוד ילד.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאיריס אליה כהן