בננות - בלוגים / / זמן, זיון, אהבה ותשוקה/ חיי נישואין
שחרחורת
  • איריס אליה כהן

    איריס אליה-כהן, סופרת ומשוררת, כלת פרס ראש הממשלה ליצירה לשנת 2015. "מַכְּתוּבּ" (הקיבוץ המאוחד, 2011), זכה בפרס שרת התרבות ובפרס רמת גן 2012; ספריה "דושינקָא, נשמה" (הקיבוץ המאוחד, 2013), ו"גלבי" (ידיעות ספרים, 2016) נמנו שניהם עם תריסר המועמדים לפרס ספיר. שירים מתוך ספרי שיריה "שחרחורת" (הוצאה עצמית, 2014) ו״פלא״ (ידיעות ספרים 2017) תורגמו לאנגלית, צרפתית וספרדית, פורסמו בעיתונות, בכתבי עת ובבמות אחרות בארץ ובעולם, רבים מהם הולחנו ומבוצעים על ידי אומנים שונים ולאחרונה נכנסו שניים מהם לתוכנית הלימודים הארצית בספרות. המופע "פלא – משירי איריס אליה-כהן" ובו שירים שהלחין אמיר עמרמי למילותיה של אליה-כהן, בביצוע מורן קשרו-עקרבי, עולה בימים אלה על הבמות ברחבי הארץ.

זמן, זיון, אהבה ותשוקה/ חיי נישואין

 

 

 

 

 

 

את יום הנישואים השלושה עשר הם חגגו במריבה טראנס ביתית שהזכירה לה מדוע לא היו צריכים להתחתן. היא עמדה במטבח והכינה סלט, הוא קילח את בנם הקטן בשעה שהטיסו זה לעבר זו האשמות ומטענים שלא נפרקו כבר שנים. היא קיוותה שיעצרו לאיזה חניית ביניים, אבל הוא היה על אוטומט.  
גשם חרישי החל לרדת. אלמלא ראתה אותו, דק ומחטי בעד לחלון, הייתה סבורה שזאת היא שמטפטפת. "את חושבת רק על עצמך," המילים שלו נחתו עליה. היא הניחה את הסכין על קרש החיתוך ופנתה למקלחת. כשנכנסה, הציץ לעברה, ובעודו נוטל מגבת רטובה לנגב את הילד, למרות ששנים היא מפצירה בו להיגמל מההרגל המפוקפק הזה, המשיך, "את שקועה בעולם שלך, ודי לי מזה." ובאיזה עולם אני אמורה להיות שקועה אם לא בעולם שלי? רצתה לענות, ובכלל, העולם הזה היה הסיבה להתאהבות ההיא, הישנה, זוכר? אבל מחשבה אחרת, קשורה-לא קשורה, ששוחה בראשה כבר הרבה זמן, נפלטה כאילו מעצמה והיא אמרה, "אתה כבר לא אוהב אותי." והושיטה לו מגבת יבשה ששלפה מהמדף.

השתיקה שהחזיר לה הבהילה אותה הרבה יותר מהצפוי. בשלוש עשרה השנים האחרונות הם ידעו די והותר שתיקות, אבל השתיקה הזאת, שנמהלה במחשבותיה על הזמן המגומגם שחלף, הרחיקה לכת. והיא החלה לבכות. וכבר לא ראתה כלום. גם לא את השתיקה, שנמלטה אל חדר הילדים והתיישבה על ערימת משחקי ההרכבה והפירוק. והזיכרון.  


"לא בא לי כבר לצאת למסעדה." אמרה מאוחר יותר. "גם לי אין חשק." החזיר לה, והיא הרגישה כמו ילדה שפותחת את המזוודה של המתנות, ומגלה שהיא ריקה.


הגשם המשיך ללחוש טיפות לחלון, והם נכנסו למיטה. הסדינים היו מעומלנים ומתוחים. או שזה רק היה נדמה לה. ופתאום, מאז ומתמיד זה קורה לשניהם בעת ובעונה אחת, הם החלו להפשיט זה את זה. בבהילות. כאילו מישהו רודף אחריהם. (אולי הזמן?) הוא ליקק את דמעותיה, שגולשות כבר שנים בתזמון ידוע מראש, והיא מצצה את איברו. הוא צלל אל שדיה, והיא שייטה בין סירות עצמותיו, אנה ואנה. לכאן ומכאן. שפתיה עגנו בצווארו. המיטה גנחה איתה כשחדר אליה והם הזדיינו עד שראתה שמיים, ונזכרה מדוע החליטו להתחתן.

הגשם חדל כשגמרו, והיא שמחה לגלות שהתשוקה מדברת שוטף. שהעונג יודע שפות. מילים ועוד מילים של הגוף, בוויכוח הנצחי עם הזמן.     

 

 

 

 

 

 

 

37 תגובות

  1. לי עברון-ועקנין

    איריס, זה טקסט מרגש ואמיץ.
    אמיצה הכותבת, ואמיץ הזוג שצולל אל המחוזות המפחידים שמתוכם גם התשוקה שבה ומפכה.

    • איריס אליה

      לי יקרה, תודה רבה, מאד ריגשת אותי, אם כי יש לי תחושה שקיבלתי מחמאה שלא בצדק. מאד לא מרגישה אמיצה. אני חושבת שאומץ היה יכול להיות נכון אם הייתי מגדירה את הקטע הזה כאוטוביוגראפי, ואת בטח יודעת, אנחנו כל הזמן מהלכים על החבל הדק הזה, שבין הבדיה למציאות. לפחות ככה לתחושתי. בכל מקרה, אלה נושאים שמאד מעסיקים אותי, תשוקה ונישואים. שוב תודה על התגובה, ושבת הכי טובה אצלך.

      • לי עברון-ועקנין

        לא, האומץ לא קשור לאוטוביוגרפיה או לא… לדעתי. והחבל כדברייך ממילא דק…

  2. אז… לאחל מזל טוב, אפשר?:)

    • איריס אליה

      סיגלי, חמדת ליבי, (חוסי נא, ואל נא תתעלמי) תגידי, מה זה צריך להיות התגובה הזאת?!?
      בואי תסבירי לי על מה. (בעדינות, שאני לא אתעלף.)

      • מתוקה, שלוש נקודות כי נשארתי בלי מילים. מה שכתבת כאן הרעיד בי זכרונות ומכיוון שלקח אותי למקומות אישיים לא טובים השתדלתי לחפש את מה שטוב ומצאתי יום נישואים שלוש עשרה. אז איחלתי מזל טוב:)
        בדיוק אתמול סיפר לי חבר שהוא ואישתו הולכים ליעוץ והוא לא יודע אם לזוגיות יש סכוי להחלים. זה מאוד פשוט אמרתי לו: במיטה אתם בריאים? לאחר שענה לי בפירוט מוגזם, שכן. הסברתי לו שכל עוד המשיכה והתשוקה שם, הם יהיו בסדר גמור.

        • איריס אליה

          סיגלי חמדתי. תודה רבה. זה הסבר קצת מרגיע. כי הסתובבתי יומיים עם הרגשה שאת חושבת שנכנסתי לסוגת כתיבה לא נכונה, או שלחילופין הייתי צריכה לבקש את האישור של האיש שלי לקטע הזה, כי ברור שיש בו אלמנטים מהחיים, ובאמת חגגנו יום נישואין לפני כמה ימים, אבל הוא ממש לא התכוון להיות אוטוביוגראפי. (בפעם האחרונה ששאלתי את מוש אם הוא אוהב אותי, אני עושה את זה בתדירות של שישים פעמים בדקה בערך, הוא ענה לי שכן.(!?!))

          טוב, בחיי שהרגעת אותי. ואנחנו יוצאים, וראיתי שהגבת בעניין הפילונצ'יק. אכנס לזה כשאחזור.
          אוהבת אותך, שבת נפלאה.

  3. סיגנון אחר, שונה ממה שאני מכירה אצליך, איריס.
    אהבתי.

    • איריס אליה

      תמי יקרה, כן. אני עוד מחפשת את עצמי. ואולי זה לא מקרי שזה בא אחרי/בין כמה פוסטים על פילים דקיקי עור.(?!)
      מאד שמחה שאהבת.

  4. איריס קובליו

    כתיבה מענגת, איריסולה

    • איריס אליה

      במקרה הזה, תרתי משמע, הייתי אומרת.
      מל טוב, מתוקה. מקווה שאת חוגגת כראוי.

  5. חנה טואג

    לכדת ברגישות רגע או שמא רגעים בחיי בני זוג הנעים בין מריבה להתפיסות. משלב הלשון מטלטל די בחזקה לטעמי בין הלירי ליום יומי(שפה מדוברת ) לדעתי כדאי להאחיד את משלב הלשון כי יש בקטע הזה רגישות ואמינות

    • איריס אליה

      חנה יקרה, הגבתי לך ולתלמה יחד, חשבתי שאתן תמימות דעים בנוגע למשלב, ויתכן שלא טעיתי. תלמה הסבירה לי למה בדיוק התכוונה וכתבתי לה שלהרגשתי, דווקא המילים היום יומיות שירתו את שרציתי להגיד.
      המון תודות על הכניסה והקריאה וההערה ושבוע טוב טוב ונשיקות.

      • חנה טואג

        כשבוחרים במספר יודע כל המשלב הלשוני מחויב לאחידות מסוימת לעניות דעתי,למעט דיבור משולב או דיאלוגים המילה הזדיינו די עגתית וולגרית באופן יחסי ובהשוואה לקונטקסט הלשוני הלירי שציירת בכשרון רב בסיפורך
        לו המספרת שלך היתה מספרת בגוף ראשון זו היתה אופרה אחרת
        זו דעתי מכל מקום
        ולך יקירה יש חירות היצירה שאיתה איני מתווכחת
        מלבד הערה זו יש לקטע אכויות שיריות נוגעות ומכמירות

        • איריס אליה

          חנה יקרה וחכמה, מאד ריגשו אותי דברייך, ואני רוצה ללמוד את ההערה שלך, כי אני מוצאת שיש בה הרבה כנות ואמת. מאד התלבטתי אם לספר בגוף ראשון, יש לזה כמובן השלכות על מידת ההזדהות שלי, ועל האופן בו הקורא תופס אותי כמספרת, עם נופך אוטוביוגרפי. כתבתי לתלמה, רציתי שזה יהיה "הזדיינו" ולא התעלסו או עשו אהבה, כי היה חשוב לי החלק הייצרי במילה זיון, שאת מצאת כוולגארי אולי. אני חושבת שיש ביצר יש משהו מאד וולגארי, ובגלל זה נכתב הקטע הזה. כסוג של בחינה שלי עצמי מולו.
          שוב, מאד ריגשת אותי, ואני כל כך שמחה שככה קראת את שאר הקטע. אני אחזור אל הקטע והמשכיו בקרוב.
          נשיקות ואהבה.

  6. איריס, זה מאוד יפה. הרגשות והמצבים מדברים מיד. הדימויים שאת מפזרת מוסיפים, הייתי מעבה אותם ומתעכב מעט יותר על כל מצב, בעיקר בבכי, מבטא את המחשבות המתרוצצות או את הדימויים הוויזואליים העוברים לנגד עיניו של אדם (אדמת) עצוב או נסער או מאושר.

    • איריס אליה

      נועם יקר ורחוק, תודה רבה. דווקא בגלל שאני נוטה תמיד להאריך בתיאורים ומילים, ניסיתי הפעם לצמצם ולהדק את הקטע עד למקסימום האפשרי מבחינתי, ותאמין לי שהיה לי קשה. יש פה לא מעט פתחים להרחבה, כמו שתארת, בעיקר סביב מגוון הרגשות. אבל זהו. שניסיתי לצמצם. דווקא לצמצם.ואני מבינה שזה לא עבד עבורך. בכל מקרה תודה גדולה על הכניסה וההערה, ונשיקות.
      מקווה שקיבלת ת'מייל שלי, המצגת של עמק החולה ריגשה אותי עד דמעות. למעשה רציתי לעשות לה קישור.

  7. משה יצחקי

    אמיץ ואותנטי, א.א. יקירתי, ובין תשוקה לתשוקה המוות יותר נוח, גם על אלה אפשר לאמץ את תפילתה של חנה סנש: אלי, אלי, שלא תיגמר לעולם:) שבת שלום

    • איריס אליה

      נורא מצחיק אותי שאתה קורא לי א.א.
      פשוט מכירה א.א. חומרי הדברה. וכל פעם שאתה קורא לי ככה עולים בעיני רוחי ג'וקים ועכברים ואני פורצת בצחוק. גם עכשיו מוש שואל אותי על מה אני צוחקת.
      וברצינות. מסכימה איתך לגמרי והלוואי ולא תיגמר לעולם, כמו שכתבה סיגל למעלה, אני חושבת שאם מצליחים לשמר תשוקה אפשר גם לשמר זוגיות. אז אמן ואמן. גם לי וגם לזוג הזה אני מאחלת. אין ספק שיש להם אחלה תשוקה.
      ו"זמן טרופות" מטריף.
      שבוע טוב, איש יקר.

  8. תַּלְמָה פרויד

    "הגשם המשיך ללחוש טיפות לחלון". כמה יפה ולירי, איריסתי. ולכבוד המשפט היפה הזה, הייתי מיישרת קו וקוראת ל'הזדיינו' לסֵדר :))

    • איריס אליה

      תלמה וחנה יקרות יקרות, לפני התודה ולפני שאשיב לכולם, חייבת להבין, האם אתן מדברות על אותו דבר? שתיכן הייתן מוותרות על ה"הזדיינו"? או שהיו דברים אחרים במשלב שהפריעו לכן?

      • תַּלְמָה פרויד

        איריס יקרה, אני כמובן יכולה לדבר רק בשם עצמי, שהרי חנה ואני לא תיאמנו עמדות.
        לפעמים שילוב משלבים מוסיף, אם יש לו הצדקה אמנותית, לעתים גורע. כאן את לוקחת למקום לירי ומעודן בניסוח בביטוי כזה או אחר, ופתאום בחדות למקום אחר, ולא כ"כ הסתדר לי החיבור. נדמה לי שמעבר ללשון, יש גם עניין של גישה בכתיבה: סוּפר ריאליסטי? מעודן-מרומז, או מה? לשמור על אחידות גם בזה, או לשלב? הכל הולך, בתנאי שיודעים המ רוצים ושזה משרת את הכתיבה.
        שבת שלום.

        • תַּלְמָה פרויד

          הגהה: מה רוצים
          :))

          • איריס אליה

            תלמתי יקירתי. תודה רבה על התשובה המפורטת. אני חושבת כמו שמעון (שכתב לי למטה, עוד לא הספקתי להגיב) שהטקסט יכול להכיל כל משלב, במידה והכותב ער לזה, ואני יכולה להעיד על עצמי, שהייתי ערה מאד לשתי המילים, "מצצה" ו"הזדיינו", ושקלתי חלופות, ומצאתי שאני משקרת לעצמי. כעיקרון אני חושבת שיש הבדל בין "התעלסות" ל"זיון", או בין "מעשה האהבה" ל"זיון", ועוד אני סבורה ששימוש במילה "זיון" לא עומד בסתירה לכתיבה לירית.
            בכל מקרה, שוב תודה גדולה על הכניסה ועל הבחירה להגיב, ועדיין לומדת את הערתך, שהיא חשובה לי מאד, ובעלת משקל רב בעיני.
            נשיקות ושבת הכי טובה לך.

  9. איריס טקסט מצויין מדוייק אמיץ חושף
    את כולנו מביא את הלחם לא מדבר בפרורים מסביב
    שהתשוקה מדברת שוטף. שהעונג יודע שפות
    זה נפלא שהעונג הוא כך
    וגם התקשר לי לשיר אקדח .

    • איריס אליה

      אבנר יקר. לכדת את השורות שאני הכי אהבתי. בפרט כלעומת הזמן המגומגם.
      בגלל שאני מוצאת בי רעב תמידי, מאד אוהבת את הדימוי של הלחם והפירורים.
      יש לי עוד כמה פרוסות בהמשך, הכי מקווה שתמצא גם אותן מדוייקות. תודה גדולה, אבנר, ושבוע נפלא. אם בא לך, צרף לכאן קישור לשיר האקדח שלך. (למען הדורות הבאים…)שוב תודה גדולה.

  10. בעיני הטקסט יפהפה ושלם. לא ראיתי בעיה משלבית כלל וכלל (אי מאמין שיצירה יכולה להכיל כל משלב בתנאי שהכותב ער לזה).
    אני אהבתי את חילופי המגבות כמאירות את מצב היחסים ביניהם, וכן את הצירוף "עד שראתה שמים".

    • איריס אליה

      שמעון יקר, כשקיבלתי את התגובה שלך נשמתי לרווחה. בחיי. לא יודעת אם אתה מכיר את ההרגשה הזאת במטע או בכלל. אבל הכי הכי רציתי שיקרא ככה, ומאד התרגשתי. אז תודה גדולה ושבוע שמיים.

  11. רונית בר-לביא

    הסוף הזה מנחם,
    גם אותם וגם אותנו.

    לפעמים הגוף מדבר נכון
    כשהנפש מפסיקה
    או כשיש קצר בתקשורת.

    אולי אחר כך כדאי להשלים גם במילים או מבטים. ככה בעולמי.

    • איריס אליה

      רוניתה יקרה. לא יודעת למי התכוונת ב"אותם ואותנו", אלה כמובן יכולים להיות אותם ואנחנו רבים, אבל אני מוצאת שיש בסקס משהו מאד מנחם ומרגיע. הוא כאילו מכריז ומזכיר (אותן אותיות שורש) לגוף את עובדת היותו חי. מעניק תחושה חייתית במובן של בעל חיים. ודווקא אני לא מנכסת את התשוקה רק לגוף. אני חושבת שהתשוקה היא קודם כל של הנפש, ואחר כך של הגוף. לא יודעת אם הצלחתי להסביר את עצמי, אבל עוד אכתוב על זה.
      נשיקות, מתוקה. טרם קיבלתי את ספרך, ומחכה לו בכיליון.

  12. סן פרנסיסקו על המים

    זה כתוב היטב.
    "כמו ילדה שפותחת את המזוודה של המתנות, ומגלה שהיא ריקה" הוא אלגוריה מפולאה בעיניי למערכת היחסים שציירת כאן.
    איריס, תעשי לי
    עוד כאלה.

    • איריס אליה

      ארז מתוק, מה נהיה? איפה אתה? למה לא קוראים אותך לאחרונה? הכי מקווה שאתה עובד על ספר ובגלל זה השתיקה. אני ראשונת הקונות. מחכה מאד.
      ותודה גדולה על החיזוק. מאד מאד שמחה שאהבת.

  13. http://blogs.bananot.co.il/showPost
    .php?itemID=15523&blogID=295

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאיריס אליה כהן